VY_32_INOVACE_16_09 Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Výchova k občanství
Název:Hodnota, peníze Anotace:Prezentace, která slouží k osvojení si základních pojmů: „hodnota, peníze“, jejich historický vývoj a funkce. Autor:Mgr. Petr Horehleď Jazyk:Čeština Očekávaný výstup:Žák objasní funkci a vývoj peněz. Žák rozpozná různé druhy hodnot. Speciální vzdělávací potřeby:Žádné Klíčová slova:Hodnota, peníze, funkce peněz, vývoj platidel Druh učebního materiálu:Prezentace Druh interaktivity:Aktivita Cílová skupina:Žák Stupeň a typ vzdělání: Základní vzdělání – druhý stupeň – první období Typická věková skupina:13 – 15 let Celková velikost:279 kB
Hodnota, peníze
Duchovní hodnota -román, divadelní hra, hudební skladba, umělecký obraz, vědomosti… Materiální hodnota -zlato, stříbro, nerostné suroviny, domy, jakékoliv věci, které se dají zpeněžit… Hodnota
Je to prostředek směny, na kterém se dohodl stát První ražené mince u nás se nazývaly groše, poté to byla československá koruna a nyní je to česká koruna Peníze se tisknou v České národní bance v Praze Peníze
1.Zboží za zboží, službu – barterový obchod 2.Určité zboží – zpravidla významné na daném trhu (kožešiny, plátno, koření…) 3.Drahé kovy – byly trvanlivé oproti pap. Penězům 4.Papírové peníze 5.Platební karty Vývoj platidel
a)Prostředek směny - platidlo b)Měřítko cen – rozdílnou cenou mohu ohodnotit různé výrobky c)Uchovatel hodnoty – hodnota do budoucna Funkce peněz
Osobnosti (jaké osobnosti jsou na bankovkách?) Vodoznak Stříbrný proužek ČR v kolečku Zelený lístek, harfa, znak pro slepé, jedinečné barvy bankovek… Zabezpečení proti padělání bankovek
Janošková D., Ondráčková M., Čábalová D. Občanská výchova 9, Rodinná výchova 9 : příručka učitele, pro základní školy a víceletá gymnázia. 1.vyd. Plzeň : Fraus, 2007.ISBN Použité zdroje