Projekt:CZ.1.07/1.5.00/34.0386 „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Advertisements

Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace.
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vyučovací předmět: Český jazyk a literatura Ročník: 9. ročník Anotace: Karel Čapek životopis, dílo – próza,
Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vyučovací předmět: Český jazyk a literatura Ročník: 9. ročník Anotace: Karel Čapek - test opakování základních.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace.
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
KAREL ČAPEK -ŽIVOT * Malé Svatoňovice u Trutnova
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Narodil se roku 1890 v Malých Svatoňovicích. Jeho otec byl lékař a jeho matka sbírala lidový folk l or.Měl bratra Josefa a sestru Helenu. Vystudoval gymnázium.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 42 Číslo.
PROJEKT EU - PENÍZE ŠKOLÁM Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Název projektuModerní škola Šablona III/2Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
KAREL ČAPEK - DÍLO PRÓZA DRAMA.
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Sourozenci Čapkovi.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Karel Čapek – 1. část tvorby
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Anotace Žák se seznámí s dílem Karla Čapka …. Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstupÚstně interpretuje dílo K. Čapka, písemně správně přiřazuje.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady08 Číslo.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
KAREL ČAPEK 1890 – 1938.
Karel a Josef ČAPKOVI bratři a spisovatelé.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Lenka Hrušková Datum: Název: VY_ 32 _INOVACE.
Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace.
Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace.
Název školy Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název OP Název OP OP Vzdělávání.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Karel Čapek.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Michaela Blažková Název DUM: VY_32_Inovace_ Karel Čapek II. Název sady: Český jazyk 9. ročník Číslo projektu:
Anotace: Materiál je určen pro žáky 3. ročníku střední odborné školy a pro žáky nástavbového studia. Text zpracovává život a vybrané dílo, které je tematický.
Autor: Mgr. Jitka Langerová Datum: Název: VY_32_INOVACE_06_ČESKÝ JAZYK
Karel Čapek.
Transkript prezentace:

Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace Šablona:III/2 Sada:VY_32_INOVACE_ČjL.2.37 Vytvořeno: Ověřeno: Třída:2. OA, 2. VE

Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace. Předmět:Český jazyk a literatura Ročník:2. Autor:Mgr. Martina Sedlářová Časový rozsah:1 vyučovací hodina Pomůcky:žádné Klíčová slova: demokratický proud v české próze, Karel Čapek, Josef Čapek, Karel Poláček, Eduard Bass, pragmatismus, relativismus, Zahradníkův rok, Měl jsem psa a kočku, „pátečníci“, Ze života hmyzu, Zářivé hlubiny, Krakonošova zahrada, Boží muka, Trapné povídky, lyrická hra Loupežník, alegorická hra R.U.R, utopický román Továrna na absolutno, utopický román Krakatit, utopické drama Věc Makropulos, Povídky z jedné a druhé kapsy Anotace: Žák se z prezentace dozví o Karlu Čapkovi a jeho díle 20. let 20. století. V závěru prezentace se nachází test pro zopakování látky formou otevřených otázek.

Demokratický proud literatury v české próze, Karel Čapek

* Karel Čapek * Josef Čapek * Karel Poláček * Eduard Bass

* světově známý spisovatel, novinář (tvůrce tzv. sloupku), překladatel « Malé Svatoňovice, * dětství v Úpici; studium filozofie v Praze, * zájem o filozofický pragmatismus (měřítko pravdy je v užitečnosti hodnotného díla, konaného s dobrým úmyslem) * novinář – Národní listy a zvl. Lidové noviny

* Bratr Josef vynikl jako malíř a spisovatel, * sestra Helena kromě několika próz je autorkou vzpomínkové knihy Moji milí bratři (1962) Karel Čapek podnikl řadu cest do zahraničí, z nichž získal podněty pro své cestopisné fejetony a prózy * Byl zvolen prvním předsedou československého PEN-KLUBU

* Ženou Karla Čapka byla herečka a spisovatelka Olga Scheinpflugová * záliba v cestování, práci na zahradě Zahradníkův rok, * vztah k zvířatům Měl jsem psa a kočku * Osobitý styl založený na virtuózním zvládnutí češtiny, vyjádření srozumitelné, se smyslem pro humor * dialogičnost * Sklon k hovorovosti, plynulá mluva, Bezprostřednost výpovědi, konkrétnost hromadění synonym, hovorový jazyk

* V Čapkově vile se scházeli tzv. „pátečníci“ (vždy v pátek) – přátelé T. G. Masaryk, Ferdinand Peroutka, nakladatel J. Firt aj. * Na podzim 1938 navržen francouzskými spisovateli na Nobelovu cenu, ale o Vánocích téhož roku zemřel * Zemřel 25. prosince 1938 v Praze na zápal plic. * Je pochován na Vyšehradě

* Zářivé hlubiny * soubor povídek * Krakonošova zahrada * krása světa X obava ze zneužití techniky * Lásky hra osudná * pokus o návrat k renesanční komedii * Hra Ze života hmyzu

* a) do r * povídky Boží muka, Trapné povídky – filozofičtější pojetí – opakující se motivy tajemství, zázraku, transcendentna, vliv války, otázky svobody člověka, smyslu života, možnosti poznání pravdy, motivy tajemství, záhad (Šlépěj – motiv osamocené lidské stopy v sněhové závěji) * hra Loupežník – konverzační lyrická komedie - střetnutí výbojného mládí s opatrnictvím a pokrytectvím dospělých, boj o právo na lásku, výsměch měšťáckým konvencím

* Oslava mládí – boj o právo na lásku x opatrnictví a pokrytectví dospělých * překlady moderních francouzských básníků – Francouzská poezie moderní doby a Apollinairovo Pásmo * b) do pol. 20. let * dramatické a románové utopie * převratné vynálezy ohrožují člověka * alegorická hra R.U.R. (1920) – kritický vztah k přeceňování techniky, úzkost nad budoucností lidstva (vynález umělého člověka – robota ohrozí existenci lidstva);

* Světoznámé drama, * Domin, ředitel závodů na výrobu robotů, je přesvědčen o schopnosti robotů nahradit plně člověka * Roboti se však vzbouří, lidstvo je vyhubeno, až na stavitele Alquista, který je dominantní postavou – má za úkol obnovit zničený recept na výrobu robotů. Jeho úsilí je marné. * Jiskra naděje pro lidstvo – mezi dvěma roboty cit (nejdokonalejší roboti Helena a Primus)– stávají se lidmi a civilizace začíná od úplného začátku

* R.U.R = Rossums Univerzal Robots * Roboti = symbol odlidštěných dělníků či techniky samotné * Techniku Č. neodmítá, ale hodnoty života mohou být za jistých okolností ohroženy * Slovo robot je novotvar, vymyslel ho Josef Čapek

* hra Ze života hmyzu (1922) – alegorická komedie * (spoluautorství s J. Čapkem) – prvky expresionismu * kritika lidských chyb a nedostatků - obrazně na jednání jednotlivých druhů hmyzu (mravenci, motýli, chrobáci aj. = výrazné typy lidí, nositelé sobectví, vládychtivosti, povrchnosti, lakomství, netečnosti ap.) * postava tuláka – pozoruje hmyzí hemžení, hledá smysl života

* utopický román Továrna na absolutno (1922)– vynález síly, která mění lidi; * Objev zvláštního karburátoru, který rozbíjí atomy, ale současně uvolňuje absolutno. * Tato síla začne měnit lidi a vyvolává v nich náboženský fanatismus * Konečným důsledkem je opět válka a ničení

* utopický román Krakatit (1924)– * o vynálezu nekonečně účinné třaskaviny, schopné zničit celý svět; * Problém odpovědnosti člověka za důsledky zneužití vynálezu * hlavní postava – vynálezce inženýr Prokop objeví třaskavinu – schopná zničit celý svět – je mu však odcizena a on v horečnaté cestě za ukradeným vynálezem prochází různým prostředím (např. sídlem vládců, anarchistickou komunitou).

* Všude však naráží na snahu vynález zneužít ve prospěch jedné ze skupin * Kniha zakončena téměř pohádkově – uštvaný a zdecimovaný Prokop se potkává se staříkem, aby došel k humanistickému krédu, že je třeba dělat malé věci „dobré lidem“ * drobná užitečná práce pro lidstvo (humanistický závěr) * myšlenka odpovědnosti vědce

* utopické drama Věc Makropulos (1922) * (opera L. Janáčka) – téma dlouhověkosti a nesmrtelnosti * Recept na prodloužení života je nakonec spálen, protože herečka Elina Makropulová, která objevu využívala a procházela historií v mnoha podobách, je člověkem hluboce nešťastným, je unavená životem, vnitřně vyprahlá, neschopná se z čehokoliv radovat * Spíše v ní zůstala závist * Morálně etický problém * Námět odlidštění – herečka se dlouhověkostí odlidštila, není schopna citu, je duševně odumřelá, téměř jako robot

* c) přelom 20. a 30. let * drobné prózy, fejetony, sloupky * povídkové soubory Povídky z jedné kapsy,(1929) (Šlépěje, Básník, Rekord, Případ dr. Mejzlíka ) – noetické povídky – poznává a objevuje skutečnost a povídky justiční – otázka, jak trestat. * Hledání pravdy a spravedlnosti * Povídky z druhé kapsy (1929)

* Odhaluje se zločin, opět pocit, že člověk není ve svém jádru zlý * zdánlivě neřešitelná záhada je logicky vyřešena, ale neoznačeno, na čí straně je zlo - filozofie relativismu= subjektivita lidského poznání * Kritériem pravdy je zkušenost, praxe jednotlivce – pravdivé je pro nás poznání, které se shoduje s naší zkušeností = neexistuje žádná absolutní pravda, ale pojetí pravdy je relativní

* Povídky z druhé kapsy (1929) vypravěčské umění * živý hovorový styl, konkrétnost, srozumitelnost, zaměření na detail * Odhaluje se zločin, opět pocit, že člověk není ve svém jádru zlý * témata z černé kroniky s detektivní zápletkou * Povídky např. O lyrickém zloději, Sbírka známek, Balada o Juraji Čupovi

* Kteří spisovatelé patřili k demokratickému proudu v české próze? * Karel Čapek * Josef Čapek * Karel Poláček * Eduard Bass * K jakým ideálům a myšlenkám se hlásili? * K demokratickým a humanitním ideálům * Vyznávali filosofii pragmatismu

* Co víš o Karlu Čapkovi? * světově známý spisovatel, novinář (tvůrce tzv. sloupku), překladatel * studium filozofie v Praze * zájem o filozofický pragmatismus (měřítko pravdy je v užitečnosti hodnotného díla, konaného s dobrým úmyslem) * novinář – Národní listy a zvl. Lidové noviny * Jaký je Čapkův styl psaní? * Osobitý styl založený na virtuózním zvládnutí češtiny, vyjádření srozumitelné, se smyslem pro humor * Dialogičnost * Sklon k hovorovosti, plynulá mluva, bezprostřednost výpovědi, konkrétnost hromadění synonym, hovorový jazyk

* Které hry napsal společně se svým bratrem Josefem? * Zářivé hlubiny - ( soubor povídek) * Krakonošova zahrada – krása světa X obava ze zneužití techniky * Lásky hra osudná (pokus o návrat k renesanční komedii) * Hra Ze života hmyzu * Vyjmenujte Čapkovy románové a dramatické utopie? * hra R.U.R. * román Továrna na absolutno * román Krakatit * drama Věc Makropulos * román Válka s mloky

* Obrázky: * Karel Čapek. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, , [cit ]. Dostupné z:

Pokud není uvedeno jinak, jsou použité objekty vlastní originální tvorbou autora. Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. Veškerá vlastní díla autora (fotografie, videa) lze bezplatně dále používat i šířit při uvedení autorova jména. Navazující prezentace: VY_32_INOVACE_ ČjL Karel Čapek 2