Revize funkcionalismu a neofunkcionalismus (Merton, Alexander)

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Přednáška č. 3 Normalizace dat, Datová a funkční analýza
Advertisements

Sociální systém organizace
Metodologie historického výzkumu volného času
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
Hodnocení práce Hodnocení práce je nástrojem zajišťujícím, aby požadavky, náročnost, složitost a podmínky práce se odrazily v diferenciaci odměny pracovníka.
Média: nástroj vládnoucí třídy
Téma: Co je sociologie? Na úvod, co jsou to sociální vědy? A které by to měly být? Politologie, ekonomie, psychologie, sociologie…?
Sociální konstruktivismus
Řídící struktury v organizaci
Předmět sociologie Věda společenská a behaviorální
ZÁKLADY SOCIOLOGIE Co je sociologie Předmět sociologie
Veřejnost – dav - masa Eliška Jungová, IKSŽ, FSV UK LS 2007/08.
Max Weber ( ) Právník Ekonom Sociolog Politolog.
Sociální skupina Sociální skupina je specifickým sociálním útvarem, vytvářený různým počtem jedinců a vždy určitým způsobem tak, že jedinci k sobě patří.
- definice, charakteristika, průběh
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Vertikální sociální diferenciace Sociální diferenciace je součástí problematiky sociální struktury. Znamená vydělování a rozlišování jednotlivých částí.
Věda společenská a behaviorální Empirická sociologie
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
Metody sociálního výzkumu 2. Ročník, LS 2010 VOŠ Jabok ETF UK.
Psychologie II Sociální psychologie
SOCIÁLNÍ ROLE ROLE Očekávaný způsob chování vázaný na určitý sociální status (VSS II, s. 943) Připsané Vnucené Získané.
Definice a vlastnosti Typy sociálních institucí Hodnoty a normy
Skupinové interview (Focus group)
Teorie motivace Adéla Furiková.
Sociální diferenciace
Řídící struktury, malé a velké organizace
Norbert Elias (kon)figurace. konfigurace 1. život lidí ve společnosti má tvar, vytvářený silou vzájemných závislostí 2. vzájemné závislosti (interdependence)
Rozhodování ve veřejné správě Přednáška M. Horáková.
2. téma: Zákl. teoretické směry sociologie
SOCIÁLNÍ STRUKTURA, STRATIFIKACE A MOBILITA
Androdidaktika Vzdělávání. Smyslem vzdělání je dosáhnout moudrosti, nejen prostého vědění J. A. Komenský.
1.1. Formování veřejného mínění dr.Ján Mišovič, CSc
Předmět sociologie Určení sociologie: Věda společenská a behaviorální Empirická sociologie Empirická sociologie Sociální jevy a formy vztahů Sociální jevy.
Hodnoty, normy Konformismus, deviace
Sociologická imaginace.Praha: SLON, 2002; kapitola Příslib, str
Alfred Adler Narození 7. Únor 1870 Vídeň Úmrtí 28. Květen 1937 Aberdeen - rakouský lékař a psycholog, zakladatel individuální psychologie.
Alexis de Tocqueville / / Karl Marx /1818 – 1883/
Základy sociální psychologie
TEORIE SPORTOVNÍHO TRÉNINKU
Pojetí sociálněvědního výzkumu
Sociologie ?.
Vývoj nezaměstnanosti, segmentace pracovního trhu
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
pokus o obecnou teorii sociálního jednání (T
Název politologie je složen z následujících slov:
VZDĚLÁVACÍ POLITIKA.
Analýza duchovní situace Duchovní postoj Dialog s Bohem Duchovní hloubka Poslání Vzájemné ovlivnění všech prvků.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
RANDALL COLLINS TEORIE KONFLIKTU
Vymezení demografie, její vnitřní diferenciace a vnější návaznosti.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Mentální reprezentace
Sociální struktura 1. Sociální diferenciace, vertikální diferenciace 2. Sociální skupina 3. Sociální mobilita.
Mgr. Jitka LAŠTOVKOVÁ, Ph.D.
Didaktika odborných předmětů jako vědní disciplína
Sociologie pro SPP/SPR/VPL
Základní pojmy v automatizační technice
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Sociální šetření versus etický kodex sociálního pracovníka
Úvod do kvalitativního výzkumu
I. Výzkum sociálních struktur a genderová diferenciace
Interní a externí pravidla, etická pravidla
Moc médií 3.3..
Hodnoty, normy Konformismus, deviace
Ekonomika malých a středních podniků
Vymezení normality.
5. Kultura jako řešení problémů přežití
Vybrané kapitoly ze sociologie I.
Vymezení normality.
Transkript prezentace:

Revize funkcionalismu a neofunkcionalismus (Merton, Alexander)

T. Parsons - přechod od teorie jednání ke strukturálnímu funkcionalismu sociální systém se spontánně objevuje, když se dva nebo více aktérů nachází ve stabilizovaném a uspořádaném způsobu interakce ve společnosti neexistuje jen jeden systém, nýbrž celá struktura systémů resp. podsystémů. analyticky se subsystémy stávají aktéry svého druhu, zaujímají určité role, mají vstupy a výstupy apod. ztrácí se pevné spojení mezi aktérstvím a subjektivitou, důležité pro voluntaristickou teorii jednání.

R.K.Merton - paradigma pro funkcionální analýzu I revize funkcionalismu: - nekonzistentnosti používání pojmu funkce, kterou je podle něj třeba definovat jako pozorovatelné objektivní důsledky přispívající k udržení společnosti - trvání na postulátech: funkční jednoty společnosti (funkce pouze vzhledem k celku), všeobecné funkcionality (každý prvek plní funkci) a nepostradatelnosti (funkce nebo prvku pro společnost).

R.K.Merton - paradigma pro funkcionální analýzu II Rozlišení manifestní a latentní funkce: manifestní funkce jsou ty objektivní konsekvence přispívající k adaptaci systému, jež jsou zamýšlené a známé účastníkům systému; latentní funkce jsou konsekvence nezamýšlené a neznámé. Příklady: rituální tanec indiánů Hopi k přivolání deště, kdy manifestní funkcí je přivolání deště, zatímco latentní funkcí je posílení kolektivní identity; Veblenem popsaná okázalá spotřeba - manifestní funkcí je spotřeba zboží latentní je statusová soutěž.

R.K.Merton - paradigma pro funkcionální analýzu III rozpory - několik významů protikladu zjevnosti a latence: a) rozdíl mezi vědomým záměrem a skutečným důsledkem (Hopi); b) laické mínění (nebo jiné disciplíny) a sociologické poznání (Veblen, povinná školní docházka); c) formální a oficiální cíle organizací proti cílům dosahovaným neformálními a neoficiálním (politologie a politická sociologie, americký bossismus); d) povrchní zjevný význam versus hlubší (skryté, blokované, potlačené) porozumění určitého sociálního jevu (paralela s Freudem).

R.K.Merton - paradigma pro funkcionální analýzu IV zamýšlené nezamýšlené známé manifestní ? neznámé ? latentní pro jakoukoliv manifestní funkci můžeme nalézt její latentní komponentu (neza. a nezna. pozorovatelné důsledky), naopak to neplatí lze jen těžko rozhodnout, zda jsou funkce známé (pro koho a v jaké míře) nebo zamýšlené (jak to zjistit?) - potíž, jakmile je do funkcionální analýzy vnesen aktérský (subjektivní) prvek

pokus o neofunkcionalismus Základní charakteristika neofunkcionalismu (Alexander & Colomy) 1. pracuje s modelem společnosti, ve kterém její části jsou navzájem v symbiotickém vztahu, však bez toho, aby tato interakce byla nějakou řídící silou specificky nasměrována (např. k rovnováze, konformitě apod.); 2. jde o model spíše v popisném než vysvětlujícím smyslu (ne fůze modelu a reality, ale obraz vzájemných vztahů mezi částmi; „funkcionální“ vztah v modelu nemusí znamenat tentýž vztah v realitě); 3. pojem rovnováhy je brán jako referenční bod pro analýzu integrativních procesů, nikoliv však pro účastníky sociálního systému jako takového 4. velký důraz je kladen na stranu jednání, na vysvětlení skrze aktérství 5. za převládající trend v sociálním vývoji je považována diferenciace

problémy neofunkcionalismu 1. Teorie jednání nemůže být smysluplně integrována se systémovou teorií, poněvadž nelze udělat kompromis – iniciativa (vůle) musí být buď na straně systému nebo aktéra (individua, skupiny). Teoreticky může existovat dvojí aktérství (systém i aktér, pak se mohou ovšem i dostávat do konfliktu, že část bojuje proti celku…to je tak trochu perspektiva kritické teorie a Habermase), ale to už není ani zdaleka funkcionalismus; mluvíme-li o funkci, tak vědomí aktéra je sekundární (problém manifestní a latentní funkce). Funkce jsou objektivně pozorovatelné konsekvence chování. Východiskem může být spojení teorie jednání se strukturální teorií, poněvadž struktura není sebeudržující se jednotka – struktura je vždy udržována někým, je prostředí, nikoliv agens. 2. Funkcionální model reality má smysl pouze tehdy, má-li explanační schopnost; bez schopnosti vysvětlit proměny sociální struktury např. diferenciaci, funkcionálně, tzn. z hlediska potřeba, jejich uspokojování a tendence k rovnováze, ztrácí svůj smysl.

Habermas a integrace teorie jednání a systému V archaických společnostech bylo jednání a systém podle H. integrováno – důsledky jednání individuálních aktérů na systém byly zjevné; se vzrůstající komplexitou společnosti se znejasňují důsledky individuálního jednání a příspěvek agregovaného jednání k udržení stability systému už nelze vždy (zejména v latentně funkcionálních konsekvencích) vysvětlit v pojmech subjektivně smysluplného jednání. To lze jen prostředky systémově teoretického vysvětlení.