Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_44_8TR_CJ Autor: Mgr. Alena Pavelková 1
Název vzdělávacího materiáluJean de la Fontaine Číslo vzdělávacího materiáluVY_32_INOVACE_44_8TR_CJ Číslo šablonyIII/2 AutorPavelková Alena, Mgr. Ročník8. dle zařazení v ŠVP Vyučovaný předmět dle ŠVPČeský jazyk a literatura TémaJean de la Fontaine Očekávaný výstupŽák se seznamuje se životem a dílem Jean de la Fontaine Anotace (způsob použití)Inovovaný výukový materiál slouží k seznámení žáků s osobností Jean de la Fontaine Datum vytvořeníListopad 2012 Druh výukového materiáluPrezentace v PowerPointu Klíčová slovaJean de la Fontaine Rozvíjené klíčové kompetenceKompetence k učení Použitá literatura a zdrojeViz poslední snímek CZ.1.07/1.4.00/ – EU Peníze školám METODICKÝ LIST VÝUKOVÉHO MATERIÁLU 2
3
francouzský bajkař a básník žijící v 17. století po studiích vstoupil do kláštera, pro nevhodnou povahu k mnišskému životu z něj později vystoupil hodně četl a seznámil se s díly významných spisovatelů ke konci života psal (zřejmě ze strachu před smrtí) náboženské verše
jeho bajky se vyznačovaly výraznou alegoričností Alegorie (česky také jinotaj) - je text, jehož doslovné znění či zjevná podoba má vypovídat o něčem jiném, nezjevném. Vlastní smysl je skryt a k porozumění vyžaduje nějaký klíč.
podávaly živý obraz francouzské společnosti 17. století své bajky aktualizoval podle vývoje a potřeb společenské kritiky své první bajky začal vydávat v roce 1664
jeho bajky vznikaly postupně po dobu třiceti let ve svých bajkách líčí tehdejší život na dvoře francouzského krále Ludvíka XIV. plného přepychu, ale hlavně intrik a závisti
mezi postavami v jeho bajkách vystupují chudáci, hlupáci a chytráci, bohatí a mocní atd. podle daných vlastností jim přiřazuje i typické zvíře např. chytrost či prohnanost – liška, moc - lev, … každá bajka končí dobře pochopitelným mravním poučením
v současnosti tvoří jeho bajky dvanáct svazků např. Žába, Lví podíl, Vlk a pes, Vlaštovka a ptáčata, Vlk a jehně, Liška a čáp, Spor vlka s liškou před opicí, Lev a komár, Lev a myš, Holub a mravenec, Liška a kohout, Lev a osel, Vlk pastýřem,...
Havran a lišák Havran získal sýr. Kolem něj šel lišák, který ho chtěl také. Proto začal havrana vychvalovat pro jeho hlas a poprosil ho, aby mu zazpíval. Když to havran udělal, vypadl mu sýr ze zobáku a skončil lišákovi v žaludku.
Kůň a vlk Vlk si našel na louce osamoceného koně a chtěl ho sežrat. Protože byl chytrý, začal se ho vyptávat, co se mu stalo, že je úplně sám na pastvě. Koník mu řekl, že má nemocnou nohu a poprosil ho, aby se mu na ni podíval. Hloupý vlk tak udělal a dostal kopyty do zubů.
1. Jaké národnosti byl Jean de la Fontaine? 2. Ve kterém století žil? 3. Jak se jmenuje literární útvar, který Fontaine tvořil? 4. Co najdeme na konci každé Fontainovy bajky? 5. Jaké verše psal před svou smrtí? 6. Jmenujte alespoň 2 Fontainovy bajky?
1. francouzské století 3. bajka 4. mravní poučení 5. náboženské verše 6. Žába, Lví podíl, Vlk a pes, Vlaštovka a ptáčata, Vlk a jehně, Liška a čáp, Lev a komár, Lev a myš, Holub a mravenec, Liška a kohout, Lev a osel, Vlk pastýřem, Kůň a vlk, Havran a lišák,...
[cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: 14