Vincent van Gogh 30.3.1853-29.7.1890.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Umělecké směry 19. století
Advertisements

První představitelé impresionismu
Vincent van Gogh Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Edita Havránková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
POSTIMPRESIONISMUS Konec 19. a počátek 20. století.
POSTIMPRESIONISMUS Konec 19. a počátek 20. století.
POSTIMPRESIONISMUS VY_52_INOVACE_DEK_39.
Nizozemští krajináři 17.století
VY_52_INOVACE_DEK_40 Symbolismus Paula Gauguina
III. ročník, kombinace Pd-Vv
Impresionismus Šedesátá léta 19. století.
Anotace Žáci se seznámí s životem a dílem Mikoláše Alše, jeho typickými kresbami, ilustracemi… AutorMgr. Eva Dvořáková Jazyk Čeština Očekávaný výstup Žáci.
Henri de Toulouse-Lautrec (24. listopadu září 1901)
Umělecké směry 19. století
Gustave Courbet Barbizonská škola
ŠELMOVSTVÍ BAREV.
Adam Kučera, Jan Starý Vincent van Gogh.
Abstraktní expresionismus
Moderní umění začíná postimpresionismem. Umělecké dílo není pouhý
Antoine Henri Becquerel
Antonín Slavíček 16. května 1870 – 1. února 1910.
Claude Monet
MODERNÍ UMĚLECKÉ SMĚRY 1905 – 1914
Postimpresionismus - Gogh Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských.
Vincent van Gogh ŽIVOT Nizozemský malíř a kreslíř Byl jednou z největších osobností světového výtvarného umění a je dnes pravděpodobně.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
VY_52_INOVACE_DEK_46 PRVNÍ UMĚLECKÉ SLOHY 20. STOLETÍ
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka 454 Projekt SIPVZ 2005.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
VY_52_INOVACE_DEK_41 EXPRESIONISMUS VINCENTA VAN GOGHA
IMPRESIONISMUS.
VY_52_INOVACE_DEK_36 Impresionisté krajináři. Datum vytvoření: Autor: Mgr. Martina Kokšteinová „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Klíčová.
Vojtěch Hynais.
Impresionisté figurativního malířství
ŠELMOVSTVÍ BAREV.
Vincent Van Gogh – Umělecký směr Svým stylem zapadá van Gogh nejvýrazněji mezi fauvisty, expresionisty, z části pak i mezi ranou.
Vincent van Gogh.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.

IMPRESIONISMUS.
Vincent van Gogh MgA. Lukáš Psík
Paul Cézanne MgA. Lukáš Psík
Meziválečná doba Malíři.
IMPRESIONISMUS 3 Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Nela Sováková, Johana Černá
Edgar Degas MgA. Lukáš Psík
POSTIMPRESIONISTÉ. charakteristika Snaha o překonání impresionistického způsobu malby Konfrontace vnitřního umělcova nitra s realitou Vstupuje sem lidský.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michaela Nová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michaela Nová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR:Mgr. Jiří.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Marcela Jelínková NÁZEV: VY_32_INOVACE_05B_08_Postimpresionismus – Vincent.
GUSTAV PAULI BcA. Veronika Štěrbová GP3MP_HTGP Historie a teorie galerijní pedagogiky Vyučující: Mgr. Alice Stuchlíková 2011.
Impresionismus. Co je to imprese? Vjem, pocit, nebo obrázek uchovaný na základě zkušenosti Neurčitá představa, vzpomínka nebo přesvědčení.
„Napříč moderním uměním aneb kreativity se nebojíme“ -výtvarná soutěž pro II.stupeň ZŠ a MŠ Nedašov Mgr. Jarmila Švédová.
Jean François Millet a Barbizonská škola Vladimír Sobota.
Vážná (artificiální) hudba 20. století 1. část. Vážná (artificiální) hudba 20. století Název školy: Základní škola Francova Lhota Autor: Mgr. Lada Martinková.
ŠKOLA:Gymnázium Lovosice AUTOR:Mgr. Radmila Vorasická NÁZEV:VY_32_INOVACE_5C_15_Pointilismus TÉMA:Dějiny umění ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ DATUM.
Michelangelův život Narozen 6. března 1475 v Caprese, Itálie. Matka mu zemřela, když mu bylo šest let. Vyrostl bez lásky. Táta chtěl, aby byl kupcem.
MODERNÍ UMĚLECKÉ SMĚRY NA PŘELOMU 19. A 20. STOLETÍ - 2
IMPRESIONISMUS Název školy: Základní škola Karla Klíče
Johann Sebastian Bach VY_32_INOVACE_I-A-07.
Malířské proudy a směry 20. století (Díl 1.)
Obrazy jakou autobiografie
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium Lovosice AUTOR: Mgr. Radmila Vorasická NÁZEV:
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
BAROKO - OPAKOVÁNÍ Anotace: Prezentace je určena žákům osmého ročníku
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Transkript prezentace:

Vincent van Gogh 30.3.1853-29.7.1890

Obsah stránek: Životopis Jeho vliv Fotogalerie Testík Odkazy

Životopis (1.část): Holandský malíř, syn protestantského faráře v Zundertu, potom v Ettenu a Nucnenu. Rok před Vincentovým narozením porodila jeho matka mrtvé dítě, jež dostalo jméno Vincent Willem; Goghův zvláštní vztah k rodičům vyrůstal právě z pocitu, že je jakýmsi náhradníkem zemřelého bratra,což podle psychologů hrálo důležitou roli ve formování jeho zvláštní povahy. Ze svých sourozenců žil Gogh pouze se svým o čtyři roky mladším bratrem Theem od mládí v nejdůvěrnějším kontaktu, jak ukazuje jejich vzájemná korespondence, probíhající od 1872. Na Theovi byl Gogh vlastně celý život finančně zcela závislý; teprve půl roku před smrtí prodal svůj první obraz, Červené vinice u Arles(obr.1).

Životopis (2.část): Na doporučení svého strýce, obchodníka s uměleckými předměty, učil se Gogh od 1869 v haagské filiálce Goupilova uměleckého obchodu; později pracoval u Goupila v Londýně a v Paříži. V březnu 1876 byl propuštěn. Již před tím se vášnivě ponořil do studia bible; proto v dubnu 1876 nastoupil místo pomocného kazatele v Anglii, kde žil v neuvěřitelných podmínkách do konce roku. Pak se pokoušel doma studovat teologii, protože však nezvládl latinu a řečtinu, navštěvoval tříměsíční misionářskou školu v Bruselu a stal se kazatelem v hornickém Borinage; staral se o chudé horníky a pomáhal jim do té míry, že zanedbával sebe. Proto byl 1880 pro nedůstojné vystupování církevní správou propuštěn. Když se podruhé nešťastně zamiloval, hledal únik v kreslení. 1882-83 se učil u malíře Antona Mauva v Haagu; kreslil podle živého modelu a namaloval první krajiny; v Haagu žil s prostitutkou, s níž se chtěl oženit; když od něho odešla, utekl se do samoty vřesoviště v Drenthe. 1883-85 žil u své rodiny v Nuenen; maloval zde krajiny a figurální kompozice; hlavním dílem tohoto holandského období je obraz Jedlíci brambor(obr.2), který připravoval řadou kreseb a náčrtů, neusiloval o akademickou korektnost, ale hledal „velký výraz“ (dopis 408). V blízkém Eindhovenu měl několik žáků s nimiž maloval krajiny. 1885-86 pobýval v Antverpách, kde kreslil námořníky a studoval japonský dřevoryt. Goghův kolorit se postupně vymaňoval z tmavé stupnice, jeho vzory byli P. P. Rubens a J. F. Miltet.

Životopis (3.část): 1886-88 žil v Paříži, kde zprvu navštěvoval Cormonův ateliér; u svého bratra, který o své vůli vedl v Goupilově obchodě obrazy neoimpresionistů, poznal díla Pissarova a Signacova a přejal jejich techniku; jednou navštívil také G. Sezirata. Více než k neoimpresionistům však inklinoval k P. Gauguinovi a E. Bernardovi. Na pozadích jeho podobizen např. Podobizna Otce Tanguyho (obr.3) se objevují japonské barevné dřevoryty. Na jaře 1886 odjel s bratrem do Paříže a nastěhoval se do malého domečku na Montmartru, kde přišel do styku s mnohými malíři. Objevil také impresionismus(připadal si spíše jako post-impresionista) a zalíbila se mu technika pointilismus , tu však později zaměnil za své typické čárky. Van Gogh hlavně používal kontrastu barev (především modrou a oranžovou). Pro nesnesitenost žití ve velké Paříži se i s bratrem odstěhoval do Arles. Zde namaloval své známé obrazy se slunečnicemi(obr.4). 1888-89 pobýval v Arles, kam za ním v říjnu přijel Gauguin. U Gogha se však začaly projevovat první příznaky duševní choroby; ohrožoval Gauguina a v záchvatu šílenství si za trest uřízl pravé ucho. Třikrát se léčil v arleské nemocnici; v obdobích relativního zdraví namaloval několik variant nemocničního dvora např. obraz Ložnice v Arles (obr.5). Od května 1889 se celý rok léčil v ústavu dr. Peyrona v St. Rémy, kde ve zdravých obdobích vášnivě maloval; tvorba byla pro něho duševní útěchou. Pracoval jako posedlý, přesvědčen, že malba přispívá k jeho uzdravení; tady maloval Ulici s cypřiši(obr.6), kde oblaka, slunce, silnice a vegetace se mění ve vířivý pohyb barevných čar, prudce vrhaných na plátno.

Životopis (4.část): Život s duševně chorými pacienty byl pro Gogha nesnesitelný; v květnu 1890 odjel do Paříže a pak se usadil pod dohledem dr. Gacheta(obr.7) v Auvers u Paříže; vedle barevně jasných a výrazově harmonických obrazů, v nichž je patrný kontakt s tehdejším pařížským uměním, tvořil v posledním období obrazy, naplněné vnitřním neklidem a tragickou osudovostí; k posledním obrazům patří otřesné Obilné pole s havrany(obr.8). 27. července 1890 se smrtelně postřelil z revolveru a 29. července zemřel v náručí svého bratra Thea, který Vincenta přežil jen o půl roku, když předtím u něho rovněž propukla duševní choroba. Gogh patří k prvním expresionistům v moderním malířství; jeho tvůrčí období netrvalo déle než šest let, ale o to příkřeji stoupala křivka jeho uměleckého vývoje. Teprve 1886, když se seznámil s obrazy impresionistů, osvobodil svůj kolorit z temné valérové malby. aby během několika let nabyl svého osobitého výrazu v žhavých barvách, sálajících vnitřním plamenem, jež nanášel v prudkých úhozech na plátno; Goghovy obrazy jsou v pravém slova smyslu co nejbezprostřednějším výrazem jeho rozjitřené duše. Goghovo jedinečné dílo se někdy uvádí do úzké souvislosti s tvorbou psychopatů; duševní nemoc měla nepochybně na Gogha značný vliv; jejím působením se dostával do tvůrčího raptu, stavu nejvyššího tvůrčího vypětí; jestliže z počátku pracoval velmi těžce a ročně nenamaloval více než 5-6 obrazů, stoupla jeho umělecká produkce v době duševní nemoci několikanásobně; 1888 namaloval 46 obrazů, 1889 již jen 30. Goghovy obrazy však nelze vykládat jako projev jeho schizofrenie; umělec mohl malovat jen ve stadiích, kdy byl relativně zdráv.

Van Goghův vliv: Množství výstav po van goghově smrti poskytlo dorůstající generaci malířů možnost bezprostředně poznat tohoto malíře moderny. Snad nejslavnější van goghova retrospektivní výstava té doby se konala r. 1901 v pařížské Galerie Bernheim Jeune a ovlivnila četné umělce, kteří se později proslavili zejména ve Francii a v Německu. Je udivující, kolik různých umělců a stylů bylo van Goghem ovlivněno, ačkoliv mladí malíři pracovali povětšinou různorodě. Ve Francii učinil van Gogh hluboký dojem především na fauvisty. Nejvýznamější osobností mezi fauvisty bal Henry Matisse, který spolu s Mauricem Vlaminckem a Andrém Derainem propagoval malířský styl, jenž ve van Goghově duchu obsahoval barvy nezávisle ma předmětu jako dojem světla a prostoru. Současně s francouzskými fauvisty vytvořila skupina německých umělců v Drážďanech, jejímž členy byli Ernst Ludwig Kirchner, karl schmidt-Rotluff a Erich heckel, expresionistickou skupinu die Brücke.

Fotogalerie (1.část): Obr.1.- Udivující je, že v rozmezí 10 let namaloval 900 maleb a 1100 kreseb(přitom, za jeho život se prodalo jen jedno dílo- Červené vinice). Obr.2.- Když se přestěhoval se do dánské provincie Drenthem později do Nuenenu a do severního Brabantu(Nizozemí). Zde namaloval známý obraz Jedlíci brambor což bylo jeho první velké dílo.

Fotogalerie (2.část): Obr.4.- Váza s dvanácti slunečnicemi (1888) Obr.3.- dílo inspirované japonskem -Portrét otce Tanguyho Obr.4.- Váza s dvanácti slunečnicemi (1888) Obr.5.- Jeho psychickému stavu se přisuzuje technika(vynechávání linií), kterou namaloval jeho slavný obraz Ložnice v Arles

Fotogalerie (3.část): Obr.6.- Pšeničné pole s cypřiši (1889) Obr.7.- Když v květnu 1890 Van Gogh opouští kliniku a odchází k doktoru Paulu Gachetovi v Auvers-sur-Oise blízko Paříže. Vytvoří zde svůj jediný lept-potrét doktora

Fotogalerie (4.část): Obr.8.- mnoho lidí se domnívá, že jeho posledním obrazem bylo Havrani nad obilným polem nebo taky Pšeničné pole s vránami, ale ve skutečnosti to je Zahrada u Daubigny.

Testík: 1) Jak se jmenuje nejslavnější obraz Vincenta van Gogha? a) Hvězdná noc (1888) b) Slunečnice (1988) c) Irisy (1889)

Odpověď na otázku č.1 ŠPATNĚ Zpět na otázku č.1 Pokračovat na otázku č.2

Odpověď na otázku č.1 SPRÁVNĚ Pokračovat na otázku č.2

Testík: 2, Jak se jmenuje obraz, který prodal půl roku před smrtí? a) Slunečnice (1988) b) Odpočinek po práci (1890) c) Červené vinice u Arles

Odpověď na otázku č.2 ŠPATNĚ Zpět na otázku č.2 Pokračovat na otázku č.3

Odpověď na otázku č.2 SPRÁVNĚ Pokračovat na otázku č.3

Testík: 3) V kterém roce zemřel Vincent van Gogh? a) 1888 b) 1890

Odpověď na otázku č.3 ŠPATNĚ Zpět na otázku č.3 Pokračovat na otázku č.4

Odpověď na otázku č.3 SPRÁVNĚ Pokračovat na otázku č.4

Testík: 4) Vincent van Gogh patřil mezi: a) postimpresionisty b) impresionisty c) expresionisty

Odpověď na otázku č.4 ŠPATNĚ Zpět na otázku č.4 Pokračovat na otázku č.5

Odpověď na otázku č.4 SPRÁVNĚ Pokračovat na otázku č.5

Testík: 5) Jak se jmenoval bratr Vincenta van Gogha? a) Theo b) Leo c) Noe

Odpověď na otázku č.5 ŠPATNĚ Zpět na otázku č.5 Zpět na obsah stránek Zpět na začátek testíku

Odpověď na otázku č.5 Zpět na obsah stránek SPRÁVNĚ Zpět na začátek testíku

Užitečné a zajímavé odkazy: The Vincent van Gogh Gallery Wikipedie Životopisy on-line ARTMUSEUM.CZ