9.1 Přídavná jména – stupňování, jmenné tvary

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Elektronická učebnice - I
Advertisements

44.1 Pádové otázky Kdo, co? Komu, čemu? Oslovujeme, voláme Koho, co?
68.1 Podstatná jména rodu mužského – vzor stroj
Přídavná jména - opakování
Elektronická učebnice - I
PŘÍDAVNÁ JMÉNA Mgr. Michal Oblouk.
Škola: Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383
VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST
Gramatika Přídavná jména II
DRUHY PŘÍDAVNÝCH JMEN Mgr. Michal Oblouk.
46.1 Skloňování podstatných jmen - číslo a rod
květ 87.1 Stavba slova kvete květen květina Květa květináč odkvete
67.1 Podstatná jména mužského rodu – vzor muž
61.1 Podstatná jména rodu ženského – vzor žena
Elektronická učebnice - I
Elektronická učebnice - I
62.1 Rovnováha v přírodě, potravní řetězec
7.1 Odčítání v oboru V krabici byly žárovky.
84.1 Skloňování číslovek, druhy
Opakujeme na pololetní prověrku
66.1 Podstatná jména rodu mužského – vzor hrad
35.1 Zájmena Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura Autor: Dana Brádková.
PŘÍDAVNÁ JMÉNA Vyjadřují vlastnosti osob, zvířat, věcí nebo jevů označených podstatným jménem = vyjadřují vlastnosti podstatných jmen (př.: krásný obraz,
EU PENÍZE ŠKOLÁM Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: 585.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_487_Stupňování přídavných jmen AUTOR: Mgr. Martina Ringová.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_744_7TR_CJ Autor: Mgr. Květuše Zmrzlíková.
Elektronická učebnice - I
PŘÍDAVNÁ JMÉNA Mgr. Michal Oblouk.
90.1 Podstatná jména rodu mužského - vzory předseda, soudce
60.1 Podstatná jména rodu středního – vzor stavení
80.1 Přídavná jména TVRDÁ TVRDÁ (vzor mladý)
8.1 Přídavná jména (mluvnické kategorie, pravopis)
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: I/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
69.1 Stavba věty jednoduché, základní skladební dvojice
82.1 Přídavná jména PŘIVLASTŇOVACÍ
79.1 Přehled vzorů přídavných jmen
59.1 Podstatná jména rodu středního – vzor kuře
83.1 Skloňování zájmen, druhy
62.1 Podstatná jména rodu ženského – vzor růže
37.1 Slovesa Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura Autor: Dana Brádková.
58.1 Podstatná jména rodu středního – vzor moře
64.1 Podstatná jména rodu ženského – vzor kost
63.1 Podstatná jména rodu ženského – vzor píseň
57.1 Podstatná jména rodu středního – vzor město
81.1 Přídavná jména MĚKKÁ TVRDÁ (vzor mladý)
72.1 Shoda podmětu s přísudkem – rod mužský
Mgr. Michal Oblouk OHEBNÉ SLOVNÍ DRUHY.
65.1 Podstatná jména rodu mužského - vzor pán
70.1 Shoda podmětu s přísudkem – rod střední
8.1 Sčítání do 20 bez přechodu desítky
Přídavná jména - opakování (adjectives – revision)
34.1 Přídavná jména Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura Autor:
39.1 Předložky NAD Z PO ZA KOLEM NA V K VEDLE PRO OD BEZ U PŘED PŘES O
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Mgr. Jiřina Homolová VY_32_Inovace_
Elektronické učební materiály - I. stupeň Český jazyk 4 Autor: Mgr. Helena Záděrová 1. Podstatná jména Napiš, co vidíš na obrázku.
Anotace: Materiál je určen pro žáky 6. ročníku, slouží k probrání nového učiva Datum: Ročník: 6. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace.
92.1 Shoda přísudku s podmětem - několikanásobný podmět Slon, slonice a slůně se vydali k napajedlu.
Základní škola T. G. Masaryka a Mateřská škola Poříčany, okr. Kolín
Přídavná jména Bc. K. Matějková.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Jiří.
STUPŇOVÁNÍ PŘÍDAVNÝCH JMEN
Příslovce VY_32_INOVACE_03-15 Ročník: 7. Vzdělávací oblast:
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Autor: Mgr. Vlasta Šujanová Název : VY_32_INOVACE_27CJ_5_PŘJM
Elektronická učebnice - I
Elektronická učebnice - I
Transkript prezentace:

9.1 Přídavná jména – stupňování, jmenné tvary Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 9.1 Přídavná jména – stupňování, jmenné tvary Nejsi toho hoden! Ty jsi ale hodný chlapec! velký dům větší dům největší dům Je lepší mít velký dům nebo ten největší ze všech?  Přídavná jména Autor: Mgr. Zuzana Kadlecová

9.2 Co již víme o přídavných jménech? Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura 9.2 Co již víme o přídavných jménech? pojmenovávají vlastnosti osob, zvířat, věcí a dalších jevů označených podstatnými jmény plnovýznamová slova skloňují se PŘÍDAVNÁ JMÉNA ohebný slovní druh s podstatnými jmény se shodují v rodě, čísle, pádě přídavná jména přivlastňovací utvořená od vlastních jmen mají velké počáteční písmeno 3 druhy: tvrdá, měkká, přivlastňovací

9.3 Jaké si řekneme nové termíny a názvy? Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura 9.3 Jaké si řekneme nové termíny a názvy? Zesilovat nebo zeslabovat vlastnost můžeme za pomoci některých příslovcí: velmi, mnohem, zcela, značně … např. velmi pěkný zcela správný značně poškozený Přídavná jména vyjadřují vlastnost a většina z nich je schopna tuto vlastnost vyjádřit ve trojím stupni. Jedná se o STUPŇOVÁNÍ. Přídavná jména tvrdá a měkká: stupeň: základní tvar stupeň: přidání – í, -ší, -ejší, -ější k 1. stupni stupeň: přidání předpony nej- k 2.stupni měkký – měkčí – nejměkčí moudrý – moudřejší – nejmoudřejší krásný – krásnější - nejkrásnější Pozor!!! Některá příd. jména tvoří 2. stupeň od jiného kořene (dobrý - lepší, špatný – horší). Často dochází ke změně souhlásky v kořeni: ch - > š (tichý – tišší), h - > ž (tuhý – tužší). 2.stupeň u slov zakončených na –ký se tvoří: a. koncovkou –í, „k“ se v příponě mění na „č“ (lehký – lehčí, měkký – měkčí) b. nahrazením přípony –ký příponou –ší (krátký – kratší, prudký – prudší)

9.4 Co si řekneme nového? Rodiče jsou zdrávi. rod. muž. živ. i Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura 9.4 Co si řekneme nového? Rodiče jsou zdrávi. rod. muž. živ. i Sestry jsou zdrávy. rod ženský y Děvčata jsou zdráva. rod střední a Stromy jsou zasazeny. rod. muž. neživ. y Z pěší túry jsme se vrátili unaveni. X Z pěší túry jsme se vrátili unavení. V přísudku se přídavná jména tvrdá mohou někdy objevit v tzv. jmenném tvaru. Jmenné tvary se vyskytují jen v 1.p. (zřídka ve 4.p.) a jejich pravopis se řídí pravidly o shodě přísudku s podmětem. Jmennými se tyto tvary nazývají proto, že jejich zakončení je shodné s tvary tvrdých vzorů podstatných jmen. Chlapec je zaujat-. (pán-) Slepice je vyděšena. (žena) Děvče je udiveno. (město). zvědavý – zvědav opařený - opařen dotčení – dotčeni zasypaní - zasypáni slabý – sláb prostřené - prostřeny vytržené – vytrženy zakleté - zakleto postižená – postižena hotový - hotov

Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura 9.5 Procvičení a příklady Od kterých přídavných jmen nelze utvořit jmenný tvar? zválená, svěží, Alíkův, nadšení, mrtvý, Jitčin, měkký, bílý, krátký, mladé, luční, šťastní, hladové Doplň i/y a koncovky jmenných tvarů přídavných jmen. Všechny vaše pohledávky byl_ zaplacen_, nic jsme vám nezůstal_ dlužn_. Scéna byla zajímavě osvětlen_ a diváci byl_ okouzlen_. Polévka byla uvařen_, koláče napečen_, ale hosté už byl_ nasycen_. Knihu mám dávno přečten_, stále však není jasn_, jak byla pachatelka dopaden_. Přídavná jména v závorce dej do předepsaného stupně. Benzín je (lehký 2) než voda. Problém byl (snadný 2), než jsme čekali. Nejsem zrovna (velký 3) a (hubený 3). Už máš (řídký 2) vlasy. Řeka je v těchto místech (prudký 2). Která hora je v Čechách (vysoký 3). Polévka byla (dobrý 2) než zákusek. (Krásný 3) pohled na město se naskýtá z Eifellovy věže. Doplň tabulku a správné i/y. druh rod pád číslo na svisl_ch stěnách osl_ uši s Jardov_m_ rodiči z počítačov_ch údajů s hověz_m masem Doplň tabulku: 1. stupeň 2. stupeň 3. stupeň chudý bystrý blízký špatný

Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura 9.6 Něco navíc pro šikovné Najdi v textu všechna přídavná jména. U vybraných urči mluvnické kategorie a pokud to lze, vystupňuj je. Černý les V černém lese je krásně za jasného slunečného dne – je tu chlad a světelné zázraky: drozd anebo sojka vypadají jako rajky, když prolétnou slunečním paprskem; listí obyčejného jeřábu v podrostu září zeleným světlem jako v Šeherezádiných pohádkách. Čím níže sestupuje člověk houštím k říčce, tím je houština hustší, dokud se konečně v stinné černavě mezi olšemi, povitými chmelem, nezaleskne voda v tůni a neukáže se na břehu vlhký písek. Musí se jít tiše. Pak tu člověk může zahlédnout, jak hrdlička pije z potoka. Potom se člověk může divit otiskům jejích nožek v písku a vedle stopám všech možných lesních obyvatel: tady přišla i liška … Proto se lesu říká černý, že se do něho slunce dívá jen jako okénkem a nevidí všechno. Užij vhodně ve větách dvojích tvarů. vytržené – vytrženy postižená – postižena slabý - sláb

express properties of nouns Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Czech language and literature 9.7 CLIL (Adjectives) flexible word class ohebný slovní druh decline skloňují se express properties of nouns vyjadřují vlastnosti podstatných jmen adjectives grammatical category gramatické kategorie gender – rod number – číslo case – pád kind - druh paradigm - vzor grading stupňování young interesting younger more interesting the youngest the most interesting Stupňování v angličtině

9.8 Test znalostí Co není pravda? Jmenné tvary příd. jmen: Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 9.8 Test znalostí Správné odpovědi: Co není pravda? Jmenné tvary příd. jmen: a/ se vyskytují v 1. nebo 4. pádě b/ se tvoří od příd. jmen měkkých c/ se řídí pravidly o shodě přísudku s podmětem d/ se v zakončení shodují s tvary tvrdých vzorů podstatných jmen Které tvrzení je pravdivé? a/ Přídavná jména vyjadřují tři stupně vlastnosti. b/ 3. stupeň se tvoří přidáním přípony nej-. c/ Tvar „zvědavý“ je tzv. jmenný tvar. d/ Zesilovat nebo zeslabovat vlastnost můžeme také pomocí zájmen. Ve které řadě 2.stupňů přídavných jmen je chyba? a/ tišší, hlubší, krásnější, delší b/ tenčí, starší, skromnější, měkčí c/ lepčí, užší, snazší, známější d/ břitčí, sladší, zazší, horší Doplň správně jmenný tvar. Stoly byly pečlivě prostřen_. a/ prostřené b/ prostřeni c/ prostřený d/ prostřeny b c a d Test na známku

Elektronická učebnice - II Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura 9.9 Použité zdroje, citace V. Bičíková, Z. Topil, F. Šafránek: Český jazyk pro 6.ročník (učebnice), Tobiáš, Havlíčkův Brod 2005. V. Bičíková, Z. Topil, F. Šafránek: Český jazyk pro 6.ročník (pracovní sešit), Tobiáš, Havlíčkův Brod 1999. V. Bičíková, Z. Topil, F. Šafránek: Český jazyk pro 7.ročník (učebnice), Tobiáš, Havlíčkův Brod 2005. V. Bičíková, Z. Topil, F. Šafránek: Český jazyk pro 7.ročník (pracovní sešit), Tobiáš, Havlíčkův Brod 2001. http://nd01.jxs.cz/144/334/cdaf9c8f8a_44127682_o2.jpg

9.10 Anotace Autor Mgr. Zuzana Kadlecová Období 07 – 12/2011 Ročník Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura 9.10 Anotace Autor Mgr. Zuzana Kadlecová Období 07 – 12/2011 Ročník 6. a 7. ročník Klíčová slova Přídavná jména Anotace Prezentace popisující skloňování přídavných jmen, jmenné tvary