VY_32_INOVACE_TVÚČH3B_5360 _NES

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vypracovala: Klára Svatoňová, 2.B
Advertisements

VY_32_INOVACE_TMM24560BOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám   Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/   Název projektu:
VY_32_INOVACE_ 14 Rokoková móda
Rokoko v Čechách Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
VY_32_INOVACE_TVÚČH3B_6060_NES
VY_32_INOVACE_TMM21760BOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
VII. Řešení úloh v testech Scio z matematiky
VY_32_INOVACE_FOTF10260ŠVA Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1,5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
Registrační čísloCZ.1.07/1.4.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Šablona číslo: Název výukového materiálu: Tematický okruh:
VY_32_INOVACE_PSYM24860ZAPBOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj vzdělanosti Číslo šablony:
VY_32_INOVACE_TVÚČH3B_5760_NES
VÝUKOVÝ MATERIÁL V RÁMCI PROJEKTU OPVK 1.5 PENÍZE STŘEDNÍM ŠKOLÁM ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:ROZVOJ VZDĚLANOSTI ČÍSLO ŠABLONY:
VY_32_INOVACE_PSYM23260ZAPBOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
VY_32_INOVACE_TVÚČH3B_5560_NES
VY_32_INOVACE_FOTF10760ŠVA Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1,5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
III/2 XV B
Digitální učební materiály ŠIII/2 DĚJEPIS
VY_32_INOVACE_PSYPS14860ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti Číslo šablony:
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2Č. materiálu:VY_32_INOVACE_444.
VY_32_INOVACE_15_Marie Terezie Název školy: Základní škola a Mateřská škola Křetín, okres Blansko, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07./1.4.00/
Identifikátor sady: VY_32_INOVACE_Sada XXI_ ČJS,DUM 13
Marie Terezie, Josef II. Materiál byl vytvořen v rámci projektu
První císařovna.
MARIE TEREZIE (vládla 1740 – 1780).
Základní vzdělávání – Člověk a společnost - Dějepis
Marie Terezie Mgr. Štěpán Rubíček.
VY_32_INOVACE_TVÚČH3B_4360 _NES
Autor: Mgr. Jiřina Kadlecová Vzdělávací oblast: Člověk a společnost
VY_20_INOVACE_SVF20860DUD Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
VY_32_INOVACE_SVF32360DUD Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
VY_32_INOVACE_TVÚČH3B_5260_NES
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:
VY_32_INOVACE_SVF33660DUD Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
VY_32_INOVACE_FOTF10160ŠVA Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1,5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
VY_32_INOVACE_TVÚČH3B_4160_NES
VY_32_INOVACE_SVF33060DUD Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
Identifikátor sady: VY_32_INOVACE_Sada XX_ ČJS, DUM 19
VY_52_INOVACE_ZBO2_5864HO Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
VY_32_INOVACE_TVÚČH3B_4660_NES
VY_32_INOVACE_SVF32560DUD Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
VY_32_INOVACE_TVÚČH3B_5660_NES
VY_32_INOVACE_FOTF10360ŠVA Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1,5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2Č. materiálu:VY_32_INOVACE_458.
VY_20_INOVACE_SVF21060DUD Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
Střední škola služeb a podnikání, Ostrava-Poruba příspěvková organizace Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:
VY_52_INOVACE_ZBP1_4764VAL Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
VY_32_INOVACE_SVF34160DUD Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
VY_32_INOVACE_TVÚČH3B_4260_NES
VY_32_INOVACE_PSYM24760ZAPBOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
VY_32_INOVACE_SVF34760DUD Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti Číslo šablony:
Název školy Střední odborná škola Luhačovice
VY_20_INOVACE_SVF21460DUD Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
VY_32_INOVACE_FOTF11060ŠVA Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1,5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
VY_52_INOVACE_ZBP1_4164VAL Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
VY_32_INOVACE_FOTF11960ŠVA Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1,5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
MARIE TEREZIE JOSEF II..
Základní škola, Vlašim, Březinská 1702
Název školy: Základní škola Chomutov, Písečná 5144 Název materiálu: VY_52_INOVACE_29_Marie_Terezie_ad2 Číslo projektu: CZ 1.07/1.4.00/ Autor: Mgr.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Novověk – Marie Terezie, osvícenství
Název školy: ZŠ Průhonice
Francouzská revoluce a direktorium
Novověk - Renesance.
Druhá polovina 19. století (druhé rokoko)
HYGIENA A LÍČENÍ Hygiena byla samozřejmostí.
První císařovna.
Transkript prezentace:

VY_32_INOVACE_TVÚČH3B_5360 _NES Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0883 Název projektu: Rozvoj vzdělanosti Číslo šablony: III/2 Datum vytvoření: 3. 10. 2012 Autor: Mgr. Kateřina Nesrstová Určeno pro předmět: Tvorba účesu Tematická oblast: Historie účesu Obor vzdělání: Kadeřník (69-51-H/01), 3. ročník Název výukového materiálu: rokoko – ženy. Popis využití: prezentace s úkoly o období rokoka s využitím dataprojektoru a notebooku k prohlubování a upevňování učiva. Učitel může využívat ukázky z filmů MARIE ANTOINETTA nebo VÉVODKYNĚ dostupných na www.youtube.com, kde žákům ukáže dobové kostýmy, účesy a líčení. Druhá část tematického celku je ROKOKO – ŽENY. Žáci si zapisují pouze tučně zvýrazněný text z prezentace. Na základě výkladu učitele a zápisu žáci řeší úkoly (označeny červeně). Po probrání dvou tematických celků BAROKO, ROKOKO následuje test. Čas: 40 minut

ROKOKO - ŽENY (U NÁS - POZDNÍ BAROKO)

MARIE TEREZIE (r. 1717 – 1780) Obr.1 Arcivévodkyně rakouská, královna uherská a česká (vládla 40 let). Byla jedinou vládnoucí ženou na českém trůně. Za vlády Marie Terezie došlo k významným reformám v soudnictví, finančnictví a školství, k celním úpravám, k zakládání manufaktur a k rozvoji průmyslové výroby. Budovaly se nové cesty, zlepšovalo poštovní spojení, byla zavedena jednotná soustava měr a vah, jednotná měna. Z habsburského konglomerátu se stal moderní centralizovaný stát.

MARIE ANTOINETTA Vládla od r. 1774 do r. 1792 Obr.2 MARIE ANTOINETTA Vládla od r. 1774 do r. 1792 Byla dcerou Marie Terezie. Rakouská arcivévodkyně, královna francouzská a navarská.

ÚČESY – RANÉ ROKOKO (1720 – 1750) Nejdříve se česaly malé pudrované účesy, vlasy se česaly dozadu (čelo bylo volné), zakrývaly uši, spínaly se, česaly se vodorovné lokny a zdobily květy, šperky, stuhy. Obr.3 Obr.4

ÚČES JAKO UMĚLECKÉ DÍLO – VRCHOLNÉ ROKOKO (1750 – 1780) Obr.5 Ve druhé polovině století, spíše až v 70. letech, se od jednoduchosti upustilo. Drdoly a vrkoče nabývaly na objemu i výšce, až se změnily do tvaru vysokých válců. Aby se docílilo potřebné výšky a nadýchanosti účesu, vkládaly se do něj nejprve smotané látky, později speciální konstrukce z drátů pokrytých materiálem podobným vatě. K ozdobě účesu používali kadeřníci cokoli, co bylo po ruce. Stužky, pásky, šperky a samostatné květy začaly brzy nudit. Ke slovu se dostaly celé miniaturní zahrádky včetně malých stromků vložené do váziček s vodou, peří exotických ptáků, vycpaná zvířata, sošky…k oslavě vítězství lodi „La belle poule“ v jakési bitvě dokonce dámy nosily jeden čas na hlavách menší plachetnice.

Dámští kadeřníci byli uznávaní, vydělávali hodně peněz. Obr.6 Účesy musely být často podpírány drátěnými konstrukcemi, neboť kadeřníci vyráběli z vlasů umělecká díla s výjevy krajinek. Vlasy byly téměř bílé od bohatého napudrování moukou. Proto všechny doplňky z díla výrazně vystupovaly. V takovém účesu nebylo možno spát, hopsat při tanci ani se předklánět. A tak se přecházelo od pravých vlasů k parukám. Královna Marie Antoinetta trávila mnoho času vymýšlením nejen neobvyklých šatů, ale i nových účesů, které pak její osobní kadeřník Léonard Autier uváděl v život. Dámští kadeřníci byli uznávaní, vydělávali hodně peněz.

VRCHOLNÉ ROKOKO Vlasy si dvorní dámy a šlechtičny před plesy a slavnostmi vyčesávaly do půlmetrové výše. Účesy se zdobily pentlemi, krajkami, peřím, šperky, závoji a skrývaly i malé skleněné ampule, ve kterých stály ve vodě živé kytice květů. K zvýraznění výšky účesu napomáhaly také copánkové a lokýnkové příčesky spadající k ramenům i níže. Obr.7

Obr. 8 Obr.9 DOBOVÉ KARIKATURY

POZDNÍ ROKOKO (1750 – 1789) Účesy byly nižší a širší. Vyrobit na hlavě kudrlinkovou, někdy téměř metrovou, záplavu korunovanou vycpaným kanárkem mohlo trvat téměř celý den, a nebylo by moudré ani ekonomické ji večer po plese rozpustit. Taková díla se proto na hlavě nechávala několik dnů či dokonce celý týden. Nejenže se tak velmi obtížně spalo, ale ve vlasech se množily různé breberky, zejména vši. Oblíbeným módním doplňkem se proto stala drbátka a škrabátka. Snaha o potlačení nepříjemného hmyzu byla také jedním z důvodů, proč se účesy z vlastních vlasů i paruky pudrovaly. Obr.10

POKRÝVKY HLAVY Obr.11

ÚKOLY PRO ŽÁKY Pokuste se podle tohoto schematického znázornění nakreslit svou představu o budoucím účesu. Zařaďte, do kterého období rokoka by patřil (rané, vrcholné, pozdní). Obr.21

ODĚV - ŽENY Obr.12 Spodní prádlo žen tvořil korzet, který byl v módě už od renesance, ale neměl za úkol stahovat pas; jeho primární úlohou bylo zploštit prsa a vyzdvihnout je, aby vypadala svůdně ve výstřihu. Byl pevně vyztužený kosticemi. Pod korzet se oblékala košilka, která vypadala v podstatě jako spodní šaty.

Obr.13 Bohatou sukni nadzvedával panier, který zavedla madame de Montespan, aby tak zakrývala svá těhotenství. Panier bývá u nás někdy nesprávně nazýván krinolína; to je ale chybné označení, protože pojem krinolína pochází až z poloviny 19. století, z anglického slova "crines", koňské žíně, ze kterých byla krinolína zhotovená. Naproti tomu panier znamená doslova "koš" a byla to spodničková kostra zhotovená z rákosu nebo velrybích kostí, která sloužila jako opora široké sukně. V první polovině 18. století měla tvar zvonu, ale potom se začala dělit na dva postranní díly ve tvaru půlkulového koše.

Obr.15 Obr.14

SPODNÍ PRÁDLO ŽEN Kompletní spodní oděv: Obr. 16 SPODNÍ PRÁDLO ŽEN Kompletní spodní oděv: Korzet, cca r.1760 - 1770, hnědý bavlněný satén, zpevněný 162 kosticemi; panier, kolem r.1775, bavlněný kartoun tvarovaný oválnou proutěnou obručí a vycpávkami; lněná košilka, kolem r.1780.

Obr. 19 OBUV Obr. 18 Obr. 17

HYGIENA Zatímco během středověku vzkvétaly lázně, v rokoku byla voda téměř „tabu“ (respektive koupání ve vodě), strach z vody způsobily mor a syfilis. Panstvo nyní upřednostňovalo parfémy, jejichž úkolem bylo zakrýt tělesný pach. Dnes nám připadá až bláznivé, že tehdy považovali vrstvu špíny za ochranný obal před škodlivými vlivy pro své tělo. Celá učená společnost (včetně lékařů) pokládala vodu za nebezpečnou, protože podle jejich názorů bere tělu životní sílu a způsobuje ochabování organismu. Lidé se tedy koupali v době rokoka výhradně doma a stačilo pouze namočení konečků prstů na nohou. K těmto účelům se používala umyvadýlka, do nichž se naléval zhruba půllitr vody. Mnohdy se ovšem zvolil místo vody alkohol či mléko: král Ludvík XIV. si po ránu otřel ruce pálenkou. Tehdejší pravidla chování radila si po ránu otřít obličej bílým plátýnkem, nebo čímkoliv jiným než vodou. Nebo mýt obličej vodou maximálně za osm až dvanáct dní. Vlasy se téměř nikdy nemyly.

LÍČENÍ Obr. 20 Základem a zároveň poslední tečkou v pečování o zevnějšek byl pudr. Používal se jednak na obličej, dekolt, paže, ruce a dokonce i paruku, nejen ženy, ale i muži a děti. Byl určen k zakrytí projevů stárnutí, vráskám, šedivým vlasům i k zamaskování malých defektů. Protože byli napudrovaní všichni, bylo velmi těžké rozpoznat věk. Ideální barvou pudru byla samozřejmě bílá, ke které tvořily kontrast tuš na řasy, tužka na obočí a rtěnka, růžové tvářičky se malovaly růží přes pudr. Obličej tak získal podobu ustrnulé masky.

LÍČENÍ Drobné i větší jizvičky a podobné nežádoucí znamínka si dámy z vyšší společnosti zakrývaly koketními muškami. Tyto srdíčka, květinky, hvězdičky, karetní symboly, měsíčky ale i zajíčci, prasátka a broučci, byly ústřižky hedvábí, taftu nebo kůže. Nejvíce oblíbenými barvami mušek byly černá a šarlatově červená, užívaly se ale i pastelové odstíny, aby se hodily k barvě šatů.

ÚKOLY PRO ŽÁKY 3. Zakreslete do osy období rokoka a 3 věci nebo osobnosti pro toto období typické.

Obr. 1 - http://sova7.blog.cz/galerie/marie-terezie#31566401 Obr.č. 3 , 4, 5, 7, 10, 12 - LÜHR, G. Výtvarná výchova a základní techniky pro učební obor kadeřník. Praha : Sobotáles cz, 2004. ISBN 80-86706-03-6. s. 132 -133 Obr. 6, 8, 9, 12, 13, 14, 15 - http://www.beremese.cz/fotoblog/barborkaprincezna/album/rokoko-saty/ Obr. 11 - http://buduar-herbaciarnia-rokoko.frix.pl/temat/21454/peruki Obr. 13 - http://www.panovnici.estranky.cz/fotoalbum/habsburkove/habsburkove-nove-___/ Obr. 16 - http://magdusky.blog.cz/0709/spodni-pradlo Obr. 17 - http://www.worn.cz/encyklopedie/modni-pojem/boty-na-podpatku/ Obr. 18, 19 - http://www.batashoemuseum.ca/exhibitions/charm_of_rococo/index.shtml Obr. 20 - http://my-books-my-world.blog.cz/1209/recenze-na-knihu-marie-antoinetta-rana-leta-ve-versailles Obr.č. 21 – MICHALIČKA, J.,MATUSCHKA, G., KEJDA, J. Technologie II a III.ročník odborných učilišť a učňovských škol učební obor 63-81-2 holič a kadeřník, holička a kadeřnice. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1977. ISBN 83-60-14/2. s. 203