BOTANIKA SINICE (CYANOPHYTA)

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
BOTANIKA ORGANELY ROSTLINNÝCH BUNĚK
Advertisements

ORGANICKÉ LÁTKY + KYSLÍK
NIŽŠÍ ROSTLINY (Thallobionta)
RISKUJ – PROKARYOTA Biologie 1.ZA,SC,OS Mgr. Petra Siřínková
Biomonitoring volných vod Nové Hrady. Biomonitoring vod -zkoumá se obsah ropných látek, film na hladině -přestup kyslíku z atmosféry do vody omezen emulze.
Rostlinná říše, stélka, ruduchy, zelené řasy, kolonie, cenobium
Název Řasy Předmět, ročník Biologie, 1. ročník Tematická oblast
Projekt „Environmentální výchova ve školních úlohách, experimentech a exkurzích“ Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.10/
OBECNÁ BIOLOGIE OPLOZENÍ
BUŇKA JAKO ZÁKLAD VŠEHO ŽIVÉHO
EUKARYOTA.
BOTANIKA LIŠEJNÍKY.
PLANKTON.
Základní vzdělávání - Člověk a příroda – Přírodopis - Biologie rostlin
Jednobuněčné organismy s nepravým buněčným jádrem
Sinice jsou : Autotrofní organizmy, nejstarší organizmy s fotosyntézou rostlinného typu. Některé produkují toxiny, které způsobují alergie, ekzémy. Často.
Fylogeneze a diverzita řas a hub: řasy a sinice
EUKARYOTICKÁ BUŇKA Velikost – v mikrometrech (10–100, i větší)
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona : III/2VY_32_INOVACE_599.
V jejich těle probíhá fotosyntéza V jejich těle probíhá fotosyntéza Existovali již před 3,5 miliardami let Existovali již před 3,5 miliardami let Obsahují.
Biologie 1.E
Srovnání prokaryotických a eukaryotických buněk
Biologie 1.E
SINICE A VODNÍ KVĚT Kateřina Neumannová 3.ART 2007
Sinice a jejich vliv na člověka
Sloučeniny v organismech
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: prosinec 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VI Vzdělávací.
M1: LESNICKÁ BOTANIKA SINICE
Název dokumentu: Ročník: Autor: Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec Vzdělávací oblast: Vzdělávací obor: Datum vytvoření: VY_32_INOVACE_BIO.S6.18.
Bakterie.
Bakterie a sinice Přírodopis VY_32_INOVACE_164, 9. sada, Př3 ANOTACE
Sinice I.
LES ŘASY.
  Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
JEDNOBUNĚČNÉ ROSTLINY SINICE
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2VY_32_inovace_583.
Základní struktura živých organismů
RYBNÍK JAKO CELEK.
2014 Výukový materiál MB Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
2014 Výukový materiál MB Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Tvůrce: Mgr. Alena Výborná
HOUBY Jsou EUKARYOTICKÉ organismy (mají obdobnou stavbu buňky jako rostliny a živočichové) Tělo má jednoduchou stavbu – STÉLKU – tvořenou propletenými.
Brněnská přehrada made by Jiří Antonín, HG 3.. tak to je Brněnská přehrada.
CHLOROPHYTA – zelené řasy
SINICE fotosyntetizující bakterie
Prokaryotní organismy Bakterie III. Grampozitivní bakterie grampozitivní buněčná stěna celkem 13 skupin obvykle chemoheterotrofní aerobní, anaerobní,
CYANOBACTERIA. Cyanobacteria/Cyanophyta Prokaryotické rostliny Pravděpodobný vznik – před 3-3,8 mld lety Autotrofní ( nejčastěji fototrofní ) Jednobuněčné.
EKOSYSTÉM SPOLEČENSTVO ROSTLINY ŽIVOČICHOVÉ HOUBY MIKROORGANISMY PROSTŘEDÍ SLUNCE VODA VZDUCH PŮDA.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Řasy Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi o sytému a stavbě řas. Materiál je plně funkční.
Jednobuněčné organismy s nepravým buněčným jádrem
Buňka Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základní stavbou rostlinné a živočišné buňky. Materiál je plně.
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický celek: RYBNÍK
BOTANIKA = VĚDA O ROSTLINÁCH
BUŇKA – základ všech živých organismů
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
DIDAKTICKÁ HRA PRO 6. ROČNÍK
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Bakterie.
ZŠ Brána Nová Paka Přírodopis, 6. – 9. tř. Autor: Ing. Michal Koťátko
Bakterie Nikola Klaclová.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Lumír.
Buňka Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základní stavbou rostlinné a živočišné buňky. Materiál je plně.
Sinice Lucie Machovská 3.C.
Rostliny a houby našich lesů  ŘASY - nejjednoduší rostliny.
Srovnání prokaryotické a eukaryotické buňky
BAKTERIE.
Prokaryotická buňka.
Botanika Rostlinná Buňka.
Transkript prezentace:

BOTANIKA SINICE (CYANOPHYTA) PROKARYOTNÍ, AUTOTROFNÍ ORGANISMY

Složení a struktura prokaryot Velikost v mikrometrech. Protoplast – celý živý obsah buňky. Základní biogenní prvky: C, O, N, H, P, S. Biomolekulární látky: 97 % sušiny (bílkoviny, lipidy, nukleové kyseliny a polysacharidy). Základní struktury: cytoplazma, jaderná hmota (DNK), ribozomy, cytoplazmatická membrána a buněčná stěna. SOŠS a SOU Kadaň Botanika - Sinice

Charakteristika sinic Sinice jsou jedny z nejstarších organismů. Sehrály také rozhodující úlohu ve vytváření kyslíkaté atmosféry na Zemi. Díky své jednoduché stavbě mají obrovskou schopnost přežívat nepříznivé podmínky. Vyskytují se jak na pouštích, horských pramenech, ve znečištěných a odpadových vodách, radioaktivních vodách, tak v polárních oblastech. To je velmi nepříznivé, zvláště pokud uvažujeme o jejich potlačení. Sinice produkují celou řadu látek, kterými mohou ovlivňovat své okolí. Patří sem látky neškodné (prospěšné lidskému zdraví), ale také toxiny (jedy). SOŠS a SOU Kadaň Botanika - Sinice

Charakteristika sinic Sinicím se nejvíce daří v mělkých a pomalu tekoucích vodách. Poslední průzkumy jednoznačně dokazují masový výskyt nežádoucích druhů sinic na 83 % vodních nádržích a tocích. Česká republika je v problematice toxických sinic srovnatelná například s Austrálií či Dánskem. Toxičtější populace byly nalezeny pouze v Norsku, Holandsku či Kanadě. Stejně jako přibývá sinic, zvyšuje se riziko negativního ovlivňování zdraví obyvatel. SOŠS a SOU Kadaň Botanika - Sinice

Charakteristika sinic SOŠS a SOU Kadaň Botanika - Sinice

Charakteristika sinic SOŠS a SOU Kadaň Botanika - Sinice

Struktura sinic Sinicová stélka je jednobuněčná, kolónie nebo vláknitá. Sinice se rozmnožují jen vegetativně, pohlavní rozmnožování není známé. V životním cyklu sinic se nevyskytují buňky s bičíky. Morfologie sinic je poměrně jednoduchá. Tvar jednobuněčných nebo v koloniích žijících sinic je kulovitý, oválný, válcovitý, paličkovitý, vřetenovitý. Jednobuněčné sinice jsou někdy seskupené do vláknitých útvarů, mezi buňkami však není fyziologické spojení (plazmodezmy). Vlákna jsou jednořadá, někdy víceřadá. SOŠS a SOU Kadaň Botanika - Sinice

Struktura sinic SOŠS a SOU Kadaň Botanika - Sinice

Barviva sinic Buňky sinic jsou v důsledku pigmentů fykocyanu a fykoerytrinu modrozelené, hnědozelené, olivově zelené, šedivé, fialové, růžové až červené, méně často žlutozelené až tmavozelené, nikdy nemají barvu listové zeleně. Modrý fykocyan a červený fykoerytrin patří mezi fykobiliproteiny a jsou rozpustné ve vodě (hydrochromy). Pomáhají zachytit světelnou energii, ale neúčastní se přímo fotosyntézy. Sinice obsahují chlorofyl a, chlorofyl b chybí, vždy je přítomný beta-karoten. Mikrocystis SOŠS a SOU Kadaň Botanika - Sinice

Zvláštnosti sinic Buněčná stěna je čtyřvrstevná. Buňka nebo celé vlákno je uloženo ve slizové pochvě. Systém tykaloidů (vzniklé vchlípením a odškrcením od cytoplazmatické membrány) s chlorofylem a, víceméně koncentricky uspořádaných kolem jaderné hmoty. Zásobní látkou je sinicový škrob. Anabea SOŠS a SOU Kadaň Botanika - Sinice

Jednobuněčné sinice Je vývojově starší. Po dělení zůstávají často pohromadě, spojené vrstvami slizových obalů. Příkladem je např. Gleocapsa, sinivka. Croococales SOŠS a SOU Kadaň Botanika - Sinice

Vláknité sinice Jsou vývojově mladší. Ukládají se za sebou v pochvě. Některé druhy (rod Anabea) mají vmezeřené heterocysty (tvarově odlišné buňky schopné poutat vzdušný dusík) – v rýžo-vištích obohacují substrát o dusíkaté látky. Rozmnožování hormogonií (několikabuněčná vlákna se oddělují od mateřského a dorůstají v nová). Tvorba klidových spor – akinet. Anabea SOŠS a SOU Kadaň Botanika - Sinice

Výskyt sinic Sinice rostou ve vodě, na vlhké půdě, na skalách, na kůře stromů. V rybnících a jezerech se někdy v parném létě pomnoží – zbarvují hladinu a tvoří „vodní květ“. SOŠS a SOU Kadaň Botanika - Sinice

Jedovaté sinice Dojde-li, při pomalém proudění vody, jejím ohřátím na teplotu kolem 20° C a při splnění dalších podmínek, k přemnožení sinic (cyanobakterií), projeví se to ve vodním ekosystému produkcí toxinů. Dnes je již skutečností, že toxiny sinic (cyanotoxiny) se stávají součástí nejen rekreačních nádrží, ale i nádrží s pitnou vodou. SOŠS a SOU Kadaň Botanika - Sinice

Jedovaté sinice Jejich negativní účinky přitom nelze v žádném případě podceňovat. Americkými experimenty v jedné čínské oblasti, kde bylo padesát tisíc obyvatel odkázáno na zdroj vody s masovým rozvojem sinice r. Microcystis, se zjistilo, že i některá onemocnění, kterým bývají přisuzovány jiné příčiny, mohou být důsledkem působení sinic. SOŠS a SOU Kadaň Botanika - Sinice

Jedovaté sinice Cyanotoxiny mají prokazatelný vliv na: oslabení imunitního systému způsobují malátnost a celkovou slabost, zažívací obtíže (zvracení, křeče, průjmy) respirační a alergická onemocnění (podráždění kůže, ekzémy, otoky, záchvaty kašle, dušení apod.) poruchy jater a další zdravotní potíže některými pokusy byla potvrzena silná schopnost těchto toxinů vyvolávat nádory kůže a jater. SOŠS a SOU Kadaň Botanika - Sinice

Jedovaté sinice Mikrocystis LR působí negativně na: pohlavní žlázy a vývoj plodu může dokonce vyvolat Dawnův syndrom. Pokud je působení toxinů sinic dlouhodobé, mohou zdraví ohrozit i mnohem nižší koncentrace než bylo původně doloženo při jednorázových pokusech. Naše znalosti o působení těchto látek jsou stále ještě nedostatečné a vědecké týmy upozorňují, že nebezpečí pro naše zdraví může být mnohem větší. SOŠS a SOU Kadaň Botanika - Sinice

Jedovaté sinice Výzkumy ukazují, že i ty sinice, donedávna považovány za netoxické, mohou být nebezpečné. V laboratorních podmínkách byla při dlouhodobém působení na myši prokázána i toxicita pitné vody pocházející z nádrží s velkým výskytem sinic. Přitom podle výzkumů v roce 1999 byly vysoko toxické sinice zjištěny v 83 % nádrží v ČR, z toho 78 % sledovaných vodárenských nádrží (tj. s pitnou vodou). Podle článku Blahoslava Maršálka: Vliv toxinů sinic na teplokrevné obratlovce a člověka v časopisu Živa č. 5/2004 SOŠS a SOU Kadaň Botanika - Sinice

Fotobiont sinice Nostoc (lišejník) collema Symbiotické sinice Zástupci rodu jednořadka (Nostoc) tvoří s houbovými vlákny stélky lišejníků. První vegetace osídlují holé skály a připravují podmínky pro pozdější uchycení jiných organismů. Fotobiont sinice Nostoc (lišejník) collema SOŠS a SOU Kadaň Botanika - Sinice

Opakování Vysvětlete pojem prokaryotní organismus. Která barviva ovlivňují zbarvení sinic? Co je zásobní látkou sinic? Co jsou to tykaloidy? Jaké jsou způsoby dělení sinic? Uveďte klady a zápory výskytu sinic. SOŠS a SOU Kadaň Botanika - Sinice

Přiřazování pojmů Heterocysty Modrý pigment Akinety Klidové spory Hormogonie Buňky schopné poutat vzdušný dusík Fykoerytrin Červený pigment Fykocyan Množení vláknitých sinic SOŠS a SOU Kadaň Botanika - Sinice

Použité zdroje Jelínek, J.: Biologie prokaryot, nižších a vyšších rostlin, hub. Nakladatelství Olomouc, 1997 Rozsypal, S. a kol.: Přehled biologie. SPN, Praha, 1987 http://www.catfish.cz http://www.stranypotapecske.cz http://www.cistasvratka.cz http://luskiewnik.strefa.pl SOŠS a SOU Kadaň Botanika - Sinice