Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
-příčiny vzniku, průběh, projevy
Advertisements

Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Projekt Fakultní nemocnice u sv. Anny v Brně „Nadregionální síť středních zdravotnických škol pro vyšší kvalitu vzdělávání a praxe“ reg.č. CZ.1.07/1.1.00/
Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu CZ.1.07/1.1.04/
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_BERGMANNOVA_10.
PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_BERGMANNOVA_15.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_BERGMANNOVA_11.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_BERGMANNOVA_14.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_KOUTENSKA_13.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_BERGMANNOVA_13.
-poruchy metabolismu vápníku
Funkční geriatrické vyšetření a testy
ŠKOLA: STŘEDNÍ ŠKOLA PRÁVNÍ – PRÁVNÍ AKADEMIE, S.R.O. TYP ŠABLONY: III/2 INOVACE A ZKVALITNĚNÍ VÝUKY PROSTŘEDNICTVÍM ICT PROJEKT: CZ.1.07/1.5.00/
PSYCHICKÉ JEVY.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
ZÁKLADY OŠETŘOVÁNÍ Potřeby člověka.
Registrační číslo projektu: VY_32_INOVACE_MAM_KC_3_14
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_KOUTENSKA_15.
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_HRUBA_11.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_BERGMANNOVA_1.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_BERGMANNOVA_3.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_HRUBA_15.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
KATEGORIZACE HODNOT Mgr. et Mgr. Šárka Kubcová
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
-poruchy metabolismu cukrů
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_BERGMANNOVA_7.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_BERGMANNOVA_8.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_HRUBA.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_HRUBA.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_HRUBA.
- definice, charakteristika, průběh
Nádory -klasifikace, třídění.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_KUB_08.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_HRUBA_14.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_HRUBA_26.
Motivace Motivace-aneb nestavějte domeček z karet Motivace je psychický proces vedoucí k energetizaci organismu. psychický Motivace usměrňuje naše chování.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Volitelný předmět 1287 Moderní ošetřovatelství.
Abraham Harold Maslow „To, co člověk může být, to musí být.”
Model fungujícího zdraví
Motivace, vůle. 1. Vypište všechno, co potřebujete k tomu, abyste měli radost / byli spokojení 2. Zkuste uvedené potřeby roztřídit do skupin na biologické,
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
MOTIVACE.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Transkript prezentace:

Střední zdravotnická škola, Národní svobody 420 397 11 Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0580 Číslo DUM: VY_32_INOVACE_HRUBA _39 Tematická oblast: Ošetřovatelství Cílová skupina Žáci školy Téma: Potřeby nemocného Autor: Mgr. Pavla Hrubá Datum vytvoření: 10.10.2012

POTŘEBY NEMOCNÉHO Mgr. Pavla Hrubá

Osnova Člověk Potřeby člověka Hierarchie potřeb dle Maslowa Cvičení pro studenty nemocný člověk a jeho potřeby Stupnice podle Nortonové Barthelův test Klasifikace podle Gordonové Hodnocení bolesti Citace

Člověk = bytost holistická Porucha jedné části celku vede zákonitě k poruše jiné části, popř. celého organismu

Potřeby člověka Potřeba je projevem nedostatku, chybění něčeho, ale i nadbytku Potřeba pobízí k vyhledávání nebo k vyhýbání se určité podmínce Potřeba je nutná pro život a vývoj člověka

V průběhu života se potřeby člověka mění z hlediska kvantity i kvality

Potřeby člověka Všichni lidé mají společné potřeby, ale jejich uspokojování je rozdílné – žádoucí nebo nežádoucí Potřeba jako projev nedostatku vyjadřuje stav organismu, který startuje proces motivace – hybné síly chování

Abraham H. Maslow „Jakmile je jedna potřeba uspokojena, staví se na její místo druhá… Pro lidskou bytost je v celém jejím životě charakteristické, že prakticky stále něco vyžaduje.“ (Maslow) Teprve je-li nižší potřeba uspokojena, staví se na její místo potřeba vyšší

Hierarchie potřeb dle Maslowa 1. Fyziologické potřeby (NP) 2. Potřeby bezpečí a jistoty (NP) 3. Potřeba lásky a sounáležitosti (VP) 4. Potřeba uznání, ocenění, sebeúcty (VP) 5. Potřeba seberealizace, sebeaktualizace (VP), metapotřeby

Seberealizující jedinci musí být tedy všeobecně uspokojeni a duševně zdrávi Metapotřeby jsou méně naléhavé, ale jejich uspokojování posiluje vývoj k pravé lidskosti, k vyššímu štěstí a radosti Vyšší potřeby jsou pozdějším stupněm fylogenetického i ontogenetického vývoje

Cvičení pro studenty Napište příklady žádoucího (1) a nežádoucího uspokojování potřeb (1) Vysvětlete princip holismu na příkladu konkrétního nemocného člověka z vašeho nejbližšího okolí (kamarádka, rodiče, prarodiče…)

Nemocný člověk a jeho potřeby Faktory, které znemožňují, narušují nebo mění způsob uspokojování potřeb člověka: Nemoc Osobnost Vývojové stadium člověka Okolnosti, za kterých nemoc vzniká Mezilidské vztahy

Využití poznatků o potřebách lidí v práci sestry Poznání a pochopení sama sebe a tím uspokojování vlastních potřeb Pochopíme-li potřeby druhých, lépe porozumíme jejich chování Poznatky o základních potřebách tvoří teoretický podklad pro oš. proces

STUPNICE podle NORTONOVÉ Zjišťuje riziko vzniku dekubitů, které vzniká při 25 bodech a méně Zjišťujeme: schopnost spolupráce, věk, stav pokožky, každé další onemocnění, fyzický stav, stav vědomí, aktivitu, pohyblivost, inkontinenci Viz. Trachtová, E.: Potřeby nemocného v oš……

BARTHELŮV TEST ZÁKLADNÍCH VŠEDNÍCH ČINNOSTÍ Též test ADL (activity daily living) Zjišťujeme stupeň závislosti v základních denních činnostech Hodnotíme: najedení, napití, oblékání, koupání, kontinence, použití WC, přesun lůžko-židle, chůze po rovině, chůze po schodech 0 b = vysoce závislý, 100 b = nezávislý

KLASIFIKACE FUNKČNÍCH ÚROVNÍ SEBEPÉČE PODLE M. GORDONOVÉ Zjišťujeme: celkovou pohyblivost, schopnost najíst se, umýt se, obléci se, dojít na toaletu, udržovat domácnost, nakoupit, uvařit si, … Hodnocení: 0 b – soběstačný 5 b – absolutní deficit sebepéče

Hodnocení bolesti Vizuální analogová škála („pravítko“) Teploměr jako vizuální analogová škála (hodnocení bolesti u dětí) Řada obličejů s mimikou od úsměvu po pláč (nejmenší děti) Vše Trachtová, E.: Potřeby nemocného…str.133

Citace ROZSYPALOVÁ, M a ŠAFRÁNKOVÁ, A. Ošetřovatelství I., II.. 1.Praha : Informatorium, 2002. 239 s. ISBN 80-86073-97-1. TRACHTOVÁ, Eva a kol. Potřeby nemocného v ošetřovatelském procesu. Brno: NCONZO, 2004, ISBN 10-80-7013-324-4.