Sekce teorie a výzkumu marketingu at retail ANKETA POPAI CENTRAL EUROPE Využití POP prostředků v marketingové komunikaci firem Sběr dat říjen-listopad 2009 Srovnání 2003, 2006 a 2009 Daniel Jesenský POPAI CE Sekce teorie a výzkumu marketingu at retail
Agenda Dotazované společnosti Skladba rozpočtů a míra využívání dle typů Rozhodovací vliv oddělení na rozpočty Role FS a BTL agentur Role výrobců Celkové hodnoty a rozdělení dle odvětví
Dotázané společnosti Lindt, Prazdroj, Glaxosmithkline, Johnson & Johnson, Pribina, Bolton Czechia, Farm Frites, Komerční banka, Česká pojišťovna, Bel sýry, Coca Cola, ČSOB, Europlant, Harmanec, Heineken, Chiquita, Imperial Tobacco, Kofola, Lybar, MARS, Mc Donalds, Olympus, Philip Morris, Rapeto, Soare, Teekanne
Využití POP prostředků Využíváte POP prostředky k marketingové komunikaci produktů či služeb Vaší společnosti? 2006 2003 2009 Specifické cílené kampaně - nástroje
Využití POP - 2009 Využíváte POP prostředky k marketingové komunikaci produktů či služeb Vaší společnosti? %
Struktura marketingového rozpočtu Kolik procent z celkových 100% výdajů na komunikační kampaně by bylo efektivní vložit do POP prostředků? /průměr/ 2003 2006 2009 25, 5 % 30,3 % 28,0% Kolik procent z celkových 100% skutečně investujete do POP prostředků? /průměr/ Vliv internetu, digimédia, funkčnost letáků Prostor v prodejnách limitující 17,5 % 25,9 % 25,2 %
Změna podílu prostředků vložených do POP Změnil se v posledních letech podíl prostředků vložených do POP komunikace oproti minulým rokům? A jakou změnu předpokládáte na nejbližší rok? /odhad/ 2004 +23,1% 2005 +25,7% 2006 +22,8% 2007 +25,3% 2006 2007 +12,9% 2008 +11,7% +12,8% + +3,2% 2009
Význam kategorií komunikace v 2009 Prosím, ohodnoťte význam každé z níže uvedených kategorií pro rok 2009 dle hodnotící škály od 1 až 5, kdy 5 znamená “velmi důležité” a 1 znamená “zcela nedůležité” (vždy pouze jedno hodnocení v každém řádku) 1 2 2 3 %
Struktura marketingového rozpočtu I. - 2009 Prosím specifikujte, jaký procentuální podíl z Vašeho celkového marketingového rozpočtu v roce 2009, připadá na každou z uvedených kategorií a o jaký se dle vašeho odhadu bude jednat podíl v roce 2010. % 2009 2010 TV 28 23 Tisk 14 15 Outdoor 3 Rozhlas Média pro cestující 1 Cílené oslovení zákazníků 11 Distribuce přímo do domu In-store marketing 25 Zážitkový marketing 8 7 Digitální média 5
Podíl ATL a BTL - 2009 Zaměřte se prosím na kategorie ATL (Above-the-Line) a BTL (Below-the-Line) reklamy, které jste využívali v minulém roce. Která z nich dosáhla největšího efektu u zákazníků? Prosím o označení políčka křížkem.
Význam kategorií POP v 2009 Prosím, ohodnoťte význam každé z níže uvedených kategorií pro rok 2009 dle hodnotící škály od 1 až 5, kdy 5 znamená “velmi důležité” a 1 znamená “zcela nedůležité” (vždy pouze jedno hodnocení v každém řádku) %
Podíl dočasných a trvalých POP médií 2009 V rámci oboru BTL reklamy prosím uveďte, jaký procentuální podíl z Vašeho BTL marketingového rozpočtu připadne v roce 2010 na dočasné a trvalé POP prostředky tak, aby konečný součet představoval 100 %. Do cca 2-3 měsíců cca 1 - 2 roky
Procentuální podíl v roce 2010 na dočasné a trvalé POP prostředky (Průměrné hodnoty) Procentuální podíl v roce 2010 na dočasné a trvalé POP prostředky
Struktura marketingového rozpočtu Prosím specifikujte, jaký procentuální podíl z Vašeho celkového marketingového rozpočtu v roce 2009 připadá a odhadněte prosím jaký bude cca připadat v roce 2010 na každou z níže uvedených kategorií. Jednotlivé procentuální podíly uveďte ve sloupci 2009 a 2010 tak, aby konečný součet představoval 100 %. % 2009 2010 Displeje trvalé 11 12 Displeje dočasné 16 Displeje obrandované pultové 6 Displeje gondola displeje 1 Displeje zavěšené cedule od stropu Cenovky 3 Kupóny-držáky na kupóny Vrácení peněz-slevy 17 In store promotéři 13 14 On Packs-In Packs 10 Hry-soutěže Nákupní vozíky Nákupní košíky Digitální media 4 5 5 2 1 3 4
Efektivní nástroje in-store marketingu Rádi bychom zjistili, jaké typy nástrojů in-store marketingu považujete za efektivní. Prosím, abyste ohodnotili efektivitu každé níže uvedené kategorie za pomocí hodnotící škály od 1 do 5, kdy 5 znamená “velmi efektivní” a 1 znamená “zcela neefektivní” (vždy pouze jedno hodnocení v každém řádku). % 1 5 2 3 3 4 5 -1
Měří Vaše společnost efektivitu POP prostředků v místě prodeje Měří Vaše společnost efektivitu POP prostředků v místě prodeje? Kde získáváte data o efektivitě POP prostředků? 2003 2006 Období poznání-již znají lépe Fin. Krize – opakování známých kampaní Dostupnost obecných info. o efektech stabilizace 2009
Důležitost měření efektivity - 2009 Považujete možnost měřit efektivitu POP kampaní za důležitou? Jak velký význam přikládáte této možnosti. Znají POP, nepovažují za důležité měřit, nebo nepoužívají
Aspekty ovlivňující investice do POP 2009 % Jaké jsou dle Vašeho názoru 3 aspekty, které ovlivňují objem vynaložených finančních prostředků na POP prostředky?
Škála 1 – 5, kde 1 = velmi spokojen a 5 = velmi nespokojen Využila někdy v minulosti Vaše společnost služeb přímého výrobce POP? 2003 2006 2009 Vznik BTL ag a FS dcer Spokojenost se službami přímého výrobce? Škála 1 – 5, kde 1 = velmi spokojen a 5 = velmi nespokojen
Rozhodovací vliv Kdo má největší rozhodovací vliv ve vaší společnosti o nasazení POP prostředků?
Rozhodovací vliv Kdo má největší rozhodovací vliv ve vaší společnosti o nasazení POP prostředků? %
Využíváte služeb full servis agentury pro realizaci POP a in-store? Pokud ANO, jak významný je vliv této agentury na rozhodování o skladbě výdajů na jednotlivé reklamní prostředky v rámci kom. kampaně? 2009 % 2003 2006 2009 Spíše velký 50 12 6,25 Žádný 37,5 22 25 Spíše malý 12,5 66 68,75 Celkem 100 Jaký budou mít význam a roli fullservice agentury v oblastech POP a IN STORE komunikace v budoucnosti? Neustále větší význam - čím dál víc poroste, ale spíše pro menší, české podniky, hodně záleží na efektivitě a přidané hodnotě.
Využíváte služeb full servis agentury pro realizaci POP a in-store? 2009 %
Využíváte služeb BTL, nebo jiné specializované agentury pro realizaci POP a in-store ? 2009 2009 Pokud ANO, jak významný je vliv BTL, nebo jiné specializované agentury na rozhodování o skladbě výdajů na jednotlivé reklamní prostředky v rámci komunikačních kampaní Vaší společností? % 2009 Spíše velký 23,81 Žádný 28,571 Spíše malý 47,619 Celkem 100 Větší význam - v současné době při trendu snižování počtu zaměstnanců (i marketingových odd.) bude tendence více využívat právě BTL agentury.
Využíváte služeb BTL, nebo jiné specializované agentury pro realizaci POP a in-store ? - 2009 %
Spolupracuje Vaše společnost i nadále s přímými výrobci POP? 2009 Co by pro Vás bylo impulsem k takové přímé spolupráci? cena kratší výrobní časy a cena Kombinace uvedených faktorů - cena, produkce, distribuce , přímá vazba nabídka potřeba lokalního výrobce a cena požadavek klíčového zákazníka proaktivne zasielanie produktovych katalogov, kvalitna inzercia na webe profesionalita, zkušenost V případě potřeby výroby POP by to byl zejména zajímavý kreativní a konkurenceschopný nápad a akceptovatelná cena. možnost bezprostředního ovlivnění výsledného designu
S W V čem vidíte výhody a nevýhody jednání s výrobcem POP? 2009 Výhody v % odpovědí
V čem vidíte výhody a nevýhody jednání s výrobcem POP?
O jaké informace ohledně Pop by vaše společnost měla zájem?
Navazující výzkumy Češi a reklama 2010 Monitoring trhu In store komunikace Průzkum mezi zadavateli ve spolupráci s OMD Odhady investic do mediatypů OMD
e-mail : daniel.jesensky@dago.cz Děkuji Vám za pozornost ! Daniel Jesenský prezident POPAI CE Sekce teorie P.O.P. tel : + 420 602 205 059 e-mail : daniel.jesensky@dago.cz daniel@jesensky.cz