Koncept bodu rozpojení a TOC

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Logistika v silniční dopravě
Advertisements

Logistické náklady Ivan Gros
Optimalizace stavu zásob
PLÁNOVÁNÍ A ŘÍZENÍ VÝROBY
VYŘIZOVÁNÍ OBJEDNÁVEK
Řízení zásob - systémy Cílková Eva Kacovská Kamila Koutná Lucia
METODIKA VSTUPNÍHO HODNOCENÍ Základní přehled. METODIKA VSTUPNÍHO HODNOCENÍ Základní přehled ÚVOD DO UDRŽITELNÉ SPOTŘEBY A VÝROBY METODIKA VSTUPNÍHO HODNOCENÍ.
Balance Score Card (BSC) v řízení dodavatelských systémů
V-A-T ANALÝZA Používá se pro rozdělení firem podle charakteru výroby a následně pro vyhodnocení možnosti aplikace IS do řízení výrobního procesu. Každá.
Technická dokumentace
Strategická podnikatelská jednotka Strategic Business Unit - SBU
Objem a struktura trhu. Průmyslový řetězec Skládá se ze všech sektorů průmyslu, které jsou zapojeny do realizace výrobku Proces od získávání surovin přes.
Vybrané problémy z distribuční logistiky
8 Koncepce Just-in-Time (JIT), kanban
Logistika Ivan Gros
Tvorba mezinárodních podnikových sítí a strategických aliancí
CW – 13 LOGISTIKA Ústav technologie, mechanizace a řízení staveb Fakulta stavební VUT v Brně © Ing. Václav Rada, CSc. Únor PŘEDNÁŠKA Typové systémy.
LOGISTICKÝ INFORMAČNÍ SYSTÉM
SYSTÉMY ŘÍZENÍ ZÁSOB Jana Burešová Kateřina Cimická
LOGISTICKÉ SYSTÉMY 11/14.
Referenční modely ERP Procesní dekompozice ERP: MTS, MTO, ATO, ETO
Organizace logistiky Ivan Gros
Semestrální práce z předmětu Projektový management
12. OPERATIVNÍ MANAGEMENT
Doc. Ing. Tomáš Šubrt, Ph.D. Katedra systémového inženýrství
Vliv konkrétních podmínek činnosti na řízení nákladů výkonu
Předpověď poptávky Vypracovali: Bubníková Kateřina
Nákup ( kap. 12).
Technologie – výrobní proces ve strojírenství
LOGISTICKÉ ŘETĚZCE OSNOVA 1.POJEM LOGISTICKÝ ŘETĚZEC
VÝZNAM ZÁSOB v logistických řetězcích
Řízení výroby Ivan Gros
LOGISTICKÉ ŘETĚZCE OSNOVA 1.POJEM LOGISTICKÝ ŘETĚZEC
Význam místa Přímé a nepřímé distribuční cesty Cena
úvod pojetí a obsah marketingu
Výběr dodavatelů Ivan Gros
Základní principy řešení a využití ERP aplikací
3 Simulace řízení informačního a materiálového toku - logistická hra
10 Logistická struktura a plánování v servisních podnicích a útvarech
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
8 Případové logistické studie Servisní logistika prof. Ing. Václav Legát, DrSc. Ing. Martin Stávek Katedra jakosti a spolehlivosti strojů Technická fakulta.
Jak chápeme kalkulační systém
Cíle přednášky Vymezení trhu z pohledu zákazníků a jejich poptávky
3 Řízení materiálového hospodářství a fyzické distribuce
Zajištění dostupnosti produktu Informování zákazníka a objednávka
Význam zásob v logistických řetězcích a typy zásob
2 LOGISTICKÉ SYSTÉMY Servisní logistika prof. Ing. Václav Legát, DrSc.
VELKOOBCHOD KAPITOLA 6 Obchodní činnosti - Kapitola 6 Pavlíčková.
5. přednáška - LOGISTICKÝ PODNIK
Úkol, cíle a základní pojmy logistiky Kapitola 2: Úkol logistiky, Cíle logistiky, Základní pojmy logistiky Vysoká škola technická a ekonomická v Českých.
2. přednáška - ŘÍZENÍ MATERIÁLOVÉHO TOKU
Základní možná schémata pro řízení výroby (množina aproximací grafického znázornění principu) J.Skorkovský, KPH.
Model strategie marketingového mixu
Čerpání zásob. Označení materiálu : VY_32_INOVACE_EKO_1289Ročník: 2. a 3. Vzdělávací obor: Ekonomika Tematický okruh: Výpočty o majetku Téma: Graf čerpání.
Slouží k následnému studiu
Jak ušetřit čas i peníze se štíhlou výrobou a JiT? Ivan Gros Vysoká škola logistiky Přerov.
Obsah Marketingový mix Marketingový mix obchodníka Nákupní marketing.
Logistický proces ve firmě Petr Hobža – Strážnické brambůrky SAP Business One Pavel Rumplík Obchodní ředitel.
Ing. Veronika Dostálková MBA MAJETEK PODNIKU – OBĚŽNÝ MAJETEK Finanční gramotnost 3. ročník Září 2012.
Distribuční logistika Zpracoval Ing. Jan Weiser. Obsah výkladu  Definice distribuční logistiky  Základní činnosti, které se realizují při distribuci.
Marketing maloobchodu. Obsah 1. Marketingová komunikace v obchodní firmě 2. Nástroje komunikace obchodní firmy 3. Interní nástroje 4. Atmosféra prodejny.
DISTRIBUČNÍ LOGISTIKA  Z hlediska výrobního podniku představuje spojovací článek mezi výrobou a zákazníkem,  Zahrnuje veškeré skladové a dopravní pohyby.
Ing. Petr Klímaanalýza umístění skladu1 Analýza umístění skladů.
LOGISTIKA LOGISTIKA LOGISTIKA - vychází (z logis, ubytování) znamená původně přechodné ubytování a zásobování vojska - nauka, která se zabývá fyzickými.
Organizace výroby Organizace a řízení výroby. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav technicko-technologický Obhajoba diplomové práce Téma: Optimalizace skladového hospodářství.
Autor: Bc. Michaela Kolářová Vedoucí: doc. Ing. Rudolf Kampf, Ph.D.
PROJEKT SYSTÉMU ŘÍZENÍ PODNIKU ZÁKLADNÍ POŽADAVKY A DOPORUČENÍ
Zavádění informačních systémů
Vliv konkrétních podmínek činnosti na řízení nákladů výkonu
Transkript prezentace:

Koncept bodu rozpojení a TOC

Koncept bodu rozpojení DPC (Decoupling Point Concept)1 (CODP - Customer Order Decoupling Point, OPP -Order Penetration Point) Bod rozpojení „místo v dodavatelském systému, které odděluje od sebe tu část řetězce, která je řízena plánem vycházejícím z předpovědí poptávky a tu, která je řízena konkrétními požadavky zákazníků“ Další vybrané charakteristiky bodu rozpojení: „bod v materiálovém toku mezi částí “po proudu„ řízenou objednávkami zákazníků, (princip tažného principu řízení) a částí“proti proudu“, řízenou predikcemi a plány, (tlačný systém řízení)“, „bod, ke kterému proniká objednávka zákazníka“, „bod, kde je nejčastěji lokalizována tzv. rozpojovací zásoba umožňující rozdělení materiálového toku na části na sobě – v požadované míře – nezávislé“, „bod, které je klíčové z hlediska pružnosti a individualizace při uspokojení požadavků zákazníků“, „bod v logistickém řetězci, ve kterém je vyrovnáván rozptyl poptávky po daném produktu“ „bod, kde nezávislá poptávka je přeměněna na poptávku závislou“ „bod, kam až pustí podnik náhodnou poptávku“ „bod, který se shoduje s poslední velkou zásobou v materiálovém toku, a je bodem z kterého jsou zákazníci obsluhováni“ (1)Hoekstra S., Romme J.,H,: Integral Logistical Structures, McGraw-Hill, October 1991

nákup a výroba na zakázku ETO Koncept bodu rozpojení souvisí s problémem řešení rozporu mezi celkovou spotřebou času na realizaci logistických činností v dodavatelském systému P (tzv. P-time, production time) a dobou D, kterou je zákazník ochoten čekat na vyřízení své objednávky (tzv. D-time, delivery time) P interval mezi přijetím objednávky a nejpozději přípustným zahájením výroby surovin, dílů, polotovarů, aby byl splnění termín dodávky D čas, který je ochoten zákazník čekat na vyřízení své objednávky P Umístění do regálů v prodejně Úprava surovin, materiálů doprava Výroba polotovarů Výroba finálních výrobků doprava Kompletace, balení objednávky doprava doprava Zákazník P-D D Pomůcky při rozhodování o lokalizaci bodu rozpojení Poměr P/D výroba na sklad MTS montáž na zakázku ATS výroba na zakázku MTO nákup a výroba na zakázku ETO P/D >>1 P/D >1 P/D =1 P/D <1

P/D >1 Bod rozpojení Strategie Montáž (mísení) na zakázku (Decoupling Point ) Strategie P/D >1 Montáž (mísení) na zakázku (Assembly to order) ATO Tlačný systém řízení (Push) Tažný systém řízení (Pull) Předpověď Zásoba skupin Objednávka Dodavatel surovin Výrobce dílů, polotovarů Výrobce montážních skupin Výrobce konečnéhovýrobku Distributor Zákazník Plánované množství surovin, polotovarů tlačíme po směru materiálového toku na sklad Podle objednávek zákazníků vtahujeme proti směru materiálového toku požadované množství

P/D >>1 Bod rozpojení (Decoupling Point ) Strategie Výroba na sklad (Make to Stock) MTS Předpověď Zásoba hotových výrobků Dodavatel surovin Výrobce dílů, polotovarů Výrobce montážních skupin Výroba konečného výrobku Distributor Zákazník Tlačný systém řízení (Push) Tažný systém řízení (Pull)

P/D <1 Bod rozpojení Strategie Návrh, nákup a výroba na objednávku (Decoupling Point ) Strategie P/D <1 Návrh, nákup a výroba na objednávku (Engeneer to Order) ETO Vývojové oddělení Zásoba surovin, materiálů Objednávka Dodavatel surovin Výrobce dílů Výrobce montážních skupin Výroba konečnéhovýrobku Distributor Zákazník Tažný systém řízení (Pull)

P/D =1 Bod rozpojení (Decoupling Point ) Strategie výroba na objednávku (Manufacture to Order) MTO Zásoba dílů Objednávka Dodavatel surovin Výrobce dílů Výrobce montážních skupin Výroba konečnéhovýrobku Distributor Zákazník Tlačný systém řízení (Push) Tažný systém řízení (Pull)

Aplikace teorie omezení TOC (Theory of Constraints)1 Úzké místo „místo v dodavatelském systému, které omezuje jeho celkový výkon“ Základní charakteristiky tohoto místa v systému: místo, které rozhodujícím způsobem ovlivňuje úroveň služeb zákazníků, místo, které musí být plně využito, místo, kterému je tedy třeba podřídit řízení celého systému, místo, před nímž by měla být lokalizována zásoba nedokončené výroby pro zabezpečení jeho nepřetržité funkce apod. Příklady: Kapacitní omezení (výrobce, přepravce, distributora…) Systém řízení (špatný výběr, nedostatky informačního systému…) (1) Goldratt, E., M.: Cíl, InterQulaity spol. s r.o., Praha 1999

Aplikace teorie omezení TOC (Theory of Constraints)1 Tlačný systém řízení (Push) Tažný systém řízení (Pull) Předpověď Zásoba dílů Objednávka Dodavatel surovin Výrobce dílů Výrobce montážních skupin Výrobce konečnéhovýrobku Distributor Zákazník Regulační obvod Úzké místo řídí celou předcházející část systému v souladu s jeho potřebami při plnění požadavků zákazníků Výstupy úzkého místa jsou tlačeny ke konečnému zákazníkovi v souladu s objednávkami Drum – buffer – rope systém

Konflikt TOC a konceptu bodu rozpojení Tlačný systém řízení (Push) Tažný systém řízení (Pull) Zásoba dílů Zásoba hotových výrobků Dodavatel surovin Výrobce dílů Výrobce montážních skupin Montážní závod konečnéhovýrobku Distributor Zákazník Regulační obvod Tlačný systém řízení (Push) Tažný systém řízení (Pull)