Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 slovesa - opakování Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_591_5TR_CJ Autor: Mgr. Leona Szabó Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383
METODICKÝ LIST VÝUKOVÉHO MATERIÁLU CZ.1.07/1.4.00/21.3526 – EU Peníze školám METODICKÝ LIST VÝUKOVÉHO MATERIÁLU Název vzdělávacího materiálu Slovesa - opakování Číslo vzdělávacího materiálu VY_32_INOVACE_591_5TR_CJ Číslo šablony III/2 Autor Leona Szabó, Mgr. Ročník 5. dle zařazení v ŠVP Vyučovaný předmět dle ŠVP Český jazyk Téma Očekávaný výstup Žák určí u sloves osobu, číslo, způsob a čas Anotace (způsob použití) Inovovaný výukový materiál slouží k seznámení žáků s mluvnickými kategoriemi sloves, s tvořením sloves z podstatných jmen Datum vytvoření Prosinec 2012 Druh výukového materiálu Prezentace v PowerPointu Klíčová slova Slovesa, osoba, číslo, způsob, čas, opozita, slova souznačná Rozvíjené klíčové kompetence Kompetence k učení a k řešení problémů Použitá literatura a zdroje Vlastní
křížovka 1. Vylušti křížovku a zapiš tajenku. 1. vzor přídavných jmen měkkých _ . . . . 2. slova souznačná _ . . . . . . . 3. opozitum ke slovu tlustá (nit) . _ . . . 4. slovo souznačné ke slovu luna _ . . . . - 5. slovo souznačné ke slovu chlapci . . _ . 6. opozitum ke slovu hlasitě . _ . . 7. vzor podstatných jmen střed.rodu _ . . . 8. slovo souznačné ke slovu dům _ . . . . . 9. strunný hud. nástroj . . . _ . . 10. opozitum ke slovu křivý . . . _ . 11. slovesný čas . . . . . _
Tvoření sloves z podst. jmen 2. Utvoř slovesa z těchto podstatných jmen. Vzor: host – hostit, stan – stanovat mýdlo : noc: sůl: buben: vítěz: boj: vůně: lyže: sníh: skok:
Mluvnické kategorie Doplňte tabulku: OSOBA ČÍSLO ZPŮSOB ČAS řekl bych utíkej vyprávíme bude kvést cestovaly jsi letí byste byli česala si
Slovesný čas Doplňte slovesa v čase přítomném, minulém a budoucím. Vzor: Zpěvák zpívá / zpíval / zazpívá(bude zpívat) píseň. Zahradník záhony. Ředitel schůzi. Pekař housky. Švec nové boty. Asistentka dárek. Učitel žáky. Zedník dům. Houslista na housle. Kadeřnice vlasy.
Úkoly – shrnutí 1. JSEM ŠIKOVNÝ /tajenka/ 2. Jaké jsou mluvnické kategorie sloves? 3. Jaký rozlišujeme způsob? 4. Co musíš vědět o rozk. a podmiň. způsobu? 5. U kterých osob lze vytvořit rozk. způsob?
řešení 1. Vylušti křížovku a zapiš tajenku. 1. vzor přídavných jmen měkkých J A R N Í 2. slova souznačná S Y N O N Y M A 3. opozitum ke slovu tlustá (nit) T E N K Á 4. slovo souznačné ke slovu luna M Ě S Í C - 5. slovo souznačné ke slovu chlapci H O Š I 6. opozitum ke slovu hlasitě T I Š E 7. vzor podstatných jmen střed.rodu K U Ř E 8. slovo souznačné ke slovu dům O B Y D L Í 9. strunný hud. nástroj K L A V Í R 10. opozitum ke slovu křivý R O V N Ý 11. slovesný čas M I N U L Ý
řešení 2. Utvoř slovesa z těchto podstatných jmen. Vzor: host – hostit, stan – stanovat mýdlo : mydlit noc: nocovat sůl: solit buben: bubnovat vítěz: zvítězit boj: bojovat vůně: vonět lyže: lyžovat sníh: sněžit skok: skákat
řešení Doplňte tabulku: OSOBA ČÍSLO ZPŮSOB ČAS řekl bych 1. j. podmiň. ------------------- utíkej 2. rozkaz. vyprávíme mn. oznam. přítomný bude kvést 3. budoucí cestovaly minulý jsi letí byste byli ----------------- česala si
řešení Doplňte slovesa v čase přítomném, minulém a budoucím. Vzor: Zpěvák zpívá / zpíval / zazpívá(bude zpívat) píseň. Zahradník okopává, okopával, bude okopávat záhony. Ředitel svolává, svolával, bude svolávat schůzi. Pekař peče, pekl, upeče housky. Švec šije, šil, ušije nové boty. Asistentka kupuje, koupila, koupí dárek. Učitel učí, učil, bude učit žáky. Zedník staví, stavěl, postaví dům. Houslista hraje, hrál, bude hrát na housle. Kadeřnice stříhá, stříhala, bude stříhat vlasy.