Relaxační a podpůrné techniky

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Fyzioterapie u SMA zásady cvičení osob s SMA poznatky z praxe
Advertisements

Masáže Liberec Svlečená 12 Liberec Tel:
Výuková podpora pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami
MEDITACE SAHADŽA JÓGY.
„Test“ schopnosti imaginace
Radioterapie-využití v medicíně i aktuální protonové urychlovače
a jeho využití u klientů po CMP
Pozornost, vědomí Škola:
SPÁNEK Šárka Blatná.
Pozornost - koncentrace pozornosti
Psychické stavy.
První pomoc při poranění elektrickým proudem
Nitro a osobní historie člověka o kterého se staráme Doc. Ing. Aleš Opatrný, Th.D. KTF UK v Praze Sekce spirituální péče Společnosti lékařské etiky ČLS.
TRANSPLANTACE LEDVIN.
Přednáška č. 2 Kinezioterapie v kontextu rehabilitace, dělení kinezioterapie, metody kinezioterapie.
Profesionální prezentační dovednosti a jejich trénink Cíl: V době vymezené na seminář zopakovat a prohloubit znalosti a dovednosti účastníků v oblasti.
Taktická příprava Michal Lehnert.
Imaginace.
Spánek Vypracoval: Dominik Bobek Obor: Technické lyceum Třída: 1L
Technická, taktická a psychologická příprava
Psychologie v dopravě 9 Doc. Ing. Miloslav Řezáč, Ph.D. Katedra dopravního stavitelství, Fakulta stavební, VŠB-TU Ostrava.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
PORUCHY PŘÍJMU POTRAVY
Regulace úzkosti ve sportu
PLNÝ DECH.
Alkoholismus.
Regulace úzkosti ve sportu
Praktické tipy pro budování interdisciplinárního týmu (nejen) v hospici Ladislav Kabelka DLBsH Rajhrad Subkatedra paliativní medicíny XII.BDPM, BVV
Přednáška č. 3 Krátkodobý a dlouhodobý rehabilitační plán,stavba cvičební jednotky,metodické zásady kinezioterapie.
KRIZOVÁ INTERVENCE.
PACIENTOVO POJETÍ NEMOCI
Poznámky pro výuku Předmět: Autor: Škola: Téma: Název: Třída: Plánované cíle: Tento výukový materiál byl vytvořen v rámci projektu Interaktivní tabule.
Zuzana Ježková Martina Drozdová Tereza Smejkalová Renata Světlíková
Autor výukového materiálu:
VY_32_INOVACE_TMM25460BOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Tělesné sebepojetí.
Potřeba spánku a odpočinku
Psychologické aspekty zdraví
Didaktická část diplomové práce
OBSAH SEMINÁŘE Č.2 : Rozbor sledované pohybové jednotky
Muzikoterapie RReceptivní – poslouchání hudby AAktivní – vlastní tvorba hudby (dítě hraje, zpívá, vyťukává rytmus) Intenzivně rozvíjí zejména smyslové.
PSYCHICKÁ PŘÍPRAVA VE SPORTU
DRAMATERAPIE VY_52_INOVACE_ února 2014
Martin Gregora.  Podvýživa je stav nerovnováhy mezi potřebami organismu a skutečným příjmem, který vzniká v důsledku nedostatku živin důležitých pro.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Jana Novotná Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_PEDAGOGIKA_PSYCHOLOGIE_03.
Problematika QOL – Quality of Life M. Lejska AUDIO-Fon centr. Brno.
Definice, základní pojmy
Autohypnóza Denisa Šilhánová Matěj Tvrzník 2011/2012.
Duševní hygiena. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené,
Craving a emoce při léčbě návykových poruch Jana Richterová 4.ročník.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ludmila Jakubcová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Osobní bezpečí. Sebepojetí Sebepojetí - znamená porozumět sám sobě, svému JÁ, svým náladám, chování Sebepojetí – zahrnuje sebepoznávání, sebehodnocení.
Psychické stavy Vytvořila Ing. Lenka Hřibová, Březen 2016.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ludmila Jakubcová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
Osobnost Biologická (tělesná), sociální (společenská) a psychologická (duchovní) jednotka Struktura osobnosti Soubor relativně stálých vlastností.
Psychosomatika a její souvislost s fyziologií zátěže
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
CITY A JEJICH PROJEVY Mgr. Michal Oblouk.
Specifické didaktické formy ve vyučovací jednotce
Ondřej Niedoba, Danuta Endrychová
Moje HOBBY.
Vyrovnávání se stresem
Dechová cvičení a harmonizace Typy dýchání – svalstvo, polohy
Sebepoznání a sebepojetí
Speciální psychiatrie – MKN 10 Organické duševní poruchy
Nevědomí.
Dýchání Dýchání můžete cvičit sami následovně: A) vsedě
Rekreace a věk Miroslav Kyselý.
Transkript prezentace:

Relaxační a podpůrné techniky Jiráková Kamila Tůmová Barbora Bereznaninová Hana Učitelství pro 1.st ZŠ a SP

Relaxační techniky Smyslem relaxačních technik je dosažení lepší psychické pohody prostřednictvím uvolnění. Jestliže se při relaxaci podaří dosáhnout uvolnění těla, přenáší se toto uvolnění i do oblasti psychiky. Základem relaxace je tedy vždy uvolnění. Na to je možné navázat dalšími formami působení – jsou tu autosugesce (kdy si dotyčný vrývá do vědomí i nevědomí to, co potřebuje – např. že mluvit před lidmi je přirozené) nebo řízená imaginace (představivost) používaná jako prostředek k duševnímu růstu.

Autogenní trénink Jde patrně o nejrozšířenější relaxační techniku. Ve své původní podobě má dvě formy. Ve standardní formě se postupně nacvičuje navozování pocitů tíhy a tepla v těle, klidné srdeční a dechové činnosti, pocitu příjemného tepla v oblasti břicha a chladného čela. Nácvik jednotlivých dovedností trvá podle původních představ autora několik týdnů a má probíhat vícekrát denně po 5-15 minutách. Tuto relaxaci je možné použít i pro snadné usnutí – pak se vynechává závěr a relaxovaný stav se nechává přejít ve spánek.

Autogenní trénink Autogenní trénink je možné provozovat vleže nebo vsedě. Minimálně pro začátek doporučujeme spíše horizontální polohu, protože v ní se uvolnění dosahuje snáze. Po nějaké době nácviku je pak již možné relaxovat třeba v kanceláři u stolu (v poloze člověka opřeného nebo volně skloněného dopředu). Když už dotyčný zvládne tuto základní formu – dovede se uvolnit, oprostit od rušivých vlivů a myšlenek a pociťovat klid, může přistoupit k dalšímu stupni a vřadit si do relaxace vlastní formulky zaměřené na to, co on konkrétně potřebuje.

Autogenní trénink Dále lze navázat autogenní meditací, která pracuje s určitými představami a je určená těm, kteří usilují o hlubší poznání a rozvoj sebe sama. Je třeba dosáhnout relaxace a pohroužení do sebe a zabývat se určitými předměty, abstraktními idejemi, zážitky, citovými vztahy, zásadními otázkami (např. po smyslu života) – přičemž zde nejde o uvažování tak, jak ho známe v bdělém stavu, ale spíše o nadhození tématu a sledování, jaké představy se kolem něj rozvíjejí.

Jacobsenova progresivní relaxace Zde se učíte rozlišovat mezi napětím a uvolněním – nejdříve se dosáhne napětí určitých svalů, které se následně uvolní. Cvičí se svalové skupiny celého těla a nácvik je postupný. Tato relaxace se nejsnáze provádí vsedě. Pozitivního účinku na duševní zdraví se dosahuje jednak odpoutáním pozornosti od běžné reality (tím, že se soustředíte na tělesné pocity) a dále uvolněním svalů, který bývají v důsledku stresu napnutá, aniž by si toho byl člověk obvykle vědom. Tělesné uvolnění pak přináší i uvolnění duševní.

Cvičení s dechem Tyto formy relaxace vedou ke zklidnění tělesných orgánů a v té souvislosti i ke zklidnění psychickému. Jejich základem je dokonalá koncentrace na vlastní dech a jeho řízení. Stabilizující dechová cvičení jsou vhodná pro osoby ve stresu. Klidným dýcháním lze ovlivnit chování vnitřních orgánů (např. zpomalit srdeční tep) i aktuální pocity. Rozdíl mezi dvěma typy dýchání – do hrudníku, kdy se při nádechu rozšiřuje horní a střední část hrudního koše, a dýchání do břicha, kdy se uplatňuje spodní část hrudníku a břicho. Při relaxaci používejte břišní dýchání.

Odvedení pozornosti Jednoduché cvičení na odvedení pozornosti se hodí tehdy, když začne nekontrolovaně narůstat pocit napětí a případně se blíží exploze, třeba v podobě příliš hlasitého a ne právě vybraného verbálního projevu. Když tento proud emocí zachytíte včas – a to se lze naučit, postupujte tak, že a) zaujměte pokud možno pohodlnou polohu vsedě a b) zaměstnejte svůj mozek předem připraveným programem. Zde je pár tipů na onen program: - zadívejte se z okna, Vidíte-li park, les nebo zahradu, představte si, že vám patří a že máte zahradníka, kterého je třeba zaúkolovat.

Odvedení pozornosti - Vidíte-li z okna silnici, udělejte něco podobného: je dostatečně široká, osvětlená, co chodníky, patníky, čáry, bezpečnost…? A jak to zlepšit? - Totéž můžete aplikovat na svou pracovnu – nábytek, uspořádání, osvětlení, teplota, hluk, vybavení přístroji… – co vyhovuje, co ne a co by mohl správce zlepšit – připravte mu plán. - Nebo to zkuste výhradně na bázi představivosti: vybavte si známou cestu, kterou jezdíte nakupovat a vymyslete jinou trasu pro případ, že by tato byla neprůjezdná. Pak zkuste cestu do vedlejšího města, do Prahy atp. Fantazie je v tomto ohledu nevyčerpatelná. Stačí pět minut a dosáhnete odstupu od původní stresující situace, která se díky tomu nevyhrotí, jak by se stalo, kdybyste v ní setrvali.

Hrozí u relaxačních metod nějaké nebezpečí? Je to a la příbalový leták u jakéhokoli běžného léku: Může se ojediněle objevit chvění, úzkost, rychlá srdeční činnost a jiné nepříjemné pocity – ty by měly odeznít s postupujícím cvičením a prohloubením relaxace. Pokud by přetrvávaly, není relaxace pro takovou osobu vhodná a doporučuje se konzultace u psychologa nebo psychiatra. U naprosté většiny osob se však žádné nežádoucí účinky nevyskytují.

U čeho všeho lze autogenní trénink, resp. relaxaci využít? Nejčastěji jsou to různé neurotické stavy: nedefinované napětí, úzkost, fobie, panická porucha, tréma, pocity malé sebejistoty; ale i třeba zadrhávání v řeči, astma, závislosti atp. Spektrum uplatnění je velmi široké a vždy je důležitá motivace a vytrvalost.

Podpůrné techniky Akupunktura Existuje řada opatření, která mohou bolest zmírnit či odstranit anebo napomoci k dosažení pohodlí. Je obtížné podat úplný nebo strukturovaný seznam takových podpůrných a doplňkových aktivit. Akupunktura - Na čelném místě by jistě měla být umístěna akupunktura. Tato léčebná metoda patří do okruhu tradiční čínské medicíny. - Vychází z předpokladu, že po těle se rozlévá životodárná energie . - Práce s bolestí je v akupunktuře dobře zvládnutá

Podpůrné techniky Psychoterapie - Mnohé bolesti jsou pacientem lépe přijaty nebo mohou i "spontánně" vymizet při hluboké psychoterapii. Tato terapie se zaměřuje na hledání osobní cesty životem, na odkrytí starých duševních ran a zranění, na jejich hojení a na znovunalezení životní síly, role, cesty. I když se nemusí dařit bolest zcela odstranit, což nastává zvláště tehdy, je-li bolest působena onemocněním tkání a orgánů, téměř bez výjimky pacientovi psychoterapie výrazně pomůže.

Podpůrné techniky Rehabilitace - Řadu bolestí dokáže zmírnit dobře prováděná rehabilitace. Například na lůžko upoutaní pacienti jsou často sužováni pocity rozlámání celého těla z neustálého ležení. Zde může být rehabilitace velice účinná. Rehabilitační techniky jsou velmi vhodné téměř u všech nemocných. V mnoha případech jde o jakési pasivní procvičování svalů a kloubů bránící jejich "práchnivění" a následnému omezení funkce.

Podpůrné techniky Pohyb Sociální zázemí - Mnoho bolestí může ustoupit nebo se stát snesitelnějšími po vhodně prováděných pohybových aktivitách. Ty mohou samy o sobě vést k úlevě například odstraněním křečí ve svalech nebo nepřímo zvýšením odolnosti a kondice organismu usnadnit boj s nemocí, zlepšit schopnost hojení a podobně. Sociální zázemí - Velký význam má podpora z okolí pacienta. Lidé trpící bolestí více než kdokoli jiný potřebují projevy pozornosti a lásky od svého okolí, od rodiny i kamarádů. Starostlivá péče může způsobit propastný rozdíl v kvalitě života postiženého, může mu umožnit doslova se přes bolest přenést.

Podpůrné techniky Vědomí smyslu - K prožití nemoci a bolesti přispívá vědomí smyslu. Na tomto poli se velmi angažoval německý psycholog Viktor E. Frankl, který ve svých pracích objasnil, že veškerá protivenství života jsou mnohem snáze snesitelná a všechny problémy snáze řešitelné, vidí-li ve svém životě a konání člověk smysl. Lidé, kteří smysl svého života neznají a nevidí smysl ve svém konání, jsou mnohem náchylnější podlehnout jakýmkoli komplikacím včetně zdravotních. Mnohdy je pochopitelně obtížné vnímat smysl v tvrdých ranách osudu, na druhou stranu není hledání smyslu omezeno na "světskou“" sféru a neocenitelným zdrojem perspektivy a nadhledu se stávají náboženství nebo obecně spiritualita.

Použitá literatura http://www.relaxace.psychoweb.cz/ http://www.lecba-bolesti.cz/podpurne-aktivity