NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: 600 150 585 NÁZEV: VY_32_INOVACE_310_Shoda přísudku s podmětem AUTOR: Ilona Kozubová ROČNÍK, DATUM: 6., 6. 2. 2012 VZDĚL. OBOR, TÉMA: Český jazyk-Shoda přísudku s podmětem ČÍSLO PROJEKTU: OPVK 1.4
ANOTACE Tento materiál je určen pro 6. ročník. Obsahuje základní informace o podmětu a přísudku – jejich členění. Dále obsahuje informace o tom, jak podmět i přísudek ve větě zaznačit. Součástí prezentace je i procvičování, kde žák ve větách označuje podmět i přísudek. Cílem materiálu je získání základních informací o shodě přísudku s podmětem.
SHODA PŘÍSUDKU S PODMĚTEM
Podmět Je větný člen, o kterém přísudek něco tvrdí, něco o něm vypovídá. Vyjádřený Nevyjádřený Několikanásobný Podmět je ve Podmět není ve Podmětů je ve větě vyjádřen. větě přímo napsán. Větě více. Na podmět se ptáme KDO, CO ?
Přísudek Je větný člen, který něco tvrdí o nějaké skutečnosti, vyjádřené podmětem. slovesný jmenný se sponou tvořen pouze slovesem podstatné, přídavné jm. + sponové sloveso (být, bývat, stát se, stávat se)
Jak oba členy ve větě značíme? Podmět ve větě podtrháváme rovnou čarou: Maminka koupila ovoce. Přísudek ve větě podtrháváme vlnovkou: Také základní skladební dvojici svazujeme svorkou:
Procvičování Fixou určenou na keramickou tabuli označ ve větách podmět a přísudek: Janičce se líbí tato písnička. Marcel se stal váženým stolařem. Jiřík byl včera večer plavat.
Děkuji za pozornost
POUŽITÉ ZDROJE www.office.microsoft.com