18.1 Státy podle životní úrovně

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
10.1 Vztahy o několik více, o několik méně
Advertisements

Jádrové a periferní oblasti
19.1 Odčítání v oboru do 100 s přechodem přes desítku
28.1 Jednotky obsahu metr čtverečný cm metr cm2 centimetr čtverečný
58.1 Přímá a nepřímá úměrnost
74.1 Sčítání a odčítání zlomků se stejným jmenovatelem
SVĚTOVÉ HOSPODÁŘSTVÍ STÁTY SEVERU A JIHU.
Světové obyvatelstvo.
6.1 Hmotnostní a objemový zlomek
19.1 Rozmístění obyvatel světa
Elektronická učebnice - I
36.1 Obsahy složitějších obrazců
15.1 Sčítání desítek Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika Autor: Mgr. Dana Krenková.
Elektronická učebnice - I
Klasifikace států podle úrovně hospodářství
(4r + 2) . 1 −
Světové hospodářství Quinta, první ročník.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
7.1 Odčítání v oboru V krabici byly žárovky.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ AKADEMIE, 17. listopadu.
Obyvatelstvo světa a jeho početní růst
15.1 CELÁ ČÍSLA Večer ukazoval teploměr +5 °C a ráno -1 °C.
Dělení zemí světa podle vyspělosti
Elektronická učebnice - I
2.1 Sluchová diferenciace
Ekonomické dělení států světa
Elektronická učebnice - I
Stupeň rozvoje států světa
02.1 Zdravý způsob života Ve zdravém těle zdravý duch.
12.1 Čtyřúhelníky Mezi obrázky se zatoulal jeden, který sem nepatří.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
21.1 Malá násobilka - dělení
Problémy současné Afriky
97.1 Omluvenka Jdu k zubnímu lékaři. Zúčastním se soutěže.
1.1 Prostorová orientace Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika Autor: Mgr. Dana.
12.1 Mimořádné události, IZS
Sociální politika 06 CHUDOBA.
Elektronická učebnice - I
05.1 Péče o tělo, hygiena v dospívání
Chudoba.
18.1 Sčítání v oboru do 100 s přechodem přes desítku
17.1 Poloha států světa Polohu určíme pomocí:
43.1 LOMENÉ VÝRAZY 3
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Občanská výchova Ročník:
HOSPODÁŘSTVÍ. Velikost ekonomiky Poř.státmld. US$ PPP (2003) 1.USA Čína Japonsko Indie Německo Spojené království1.
Elektronická učebnice - I
Elektronická učebnice - I
16.1 Regiony světa Dělení pevniny
13.1 Desítky - jednotky 10 jednotek = 1 desítka
Členění států světa podle stupně hospodářského rozvoje
3.1 Periodizace dějin hudby
39.1 MNOHOČLENY Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika Autor: Mgr. Yveta Hercogová.
29.1 Pamětné sčítání a odčítání do 1000
14.1 Numerace do 100 Čti čísla v první desítce, ve druhé desítce atd.
17.1 Sčítání a odčítání v oboru do 100 bez přechodu přes desítku
Nástin hospodářských problémů Čínské lidové republiky a rozvojových zemí od druhé světové války do roku 1990.
STUPEŇ ROZVOJE STÁTŮ SVĚTA
22.1 Násobení a dělení číslem 1 a 10 – násobení číslem 1
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Vladimír Mikulík. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
29.1 Kompas a světové strany
Soudobý svět Ekonomický pohled
GLOBÁLNÍ PROBLÉMY SVĚTOVÉ EKONOMIE 15. dubna 2013 Adam Čajka
Určeno pro : žáky ZŠ na 2. stupni Sekce: základní Předmět : zeměpis
Hospodářství (ekonomika)
12.1 Hydrosféra - vodní obal Země
Nejlidnatější světadíl
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
ZEMĚPIS - SVĚT Regiony Asie 2
GLOBÁLNÍ PROBLÉMY SVĚTOVÉ EKONOMIE 8. Března 2016 Adam Čajka
Elektronická učebnice - I
Transkript prezentace:

18.1 Státy podle životní úrovně Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Zeměpis 18.1 Státy podle životní úrovně Životní úroveň je ukazatel, který zahrnuje hmotné /vybavenost domácnosti, výživa/ i nehmotné /vzdělání, zdravotnická péče/ stránky lidského života. hospodářskou úrovní státu přístupem ke vzdělání Životní úroveň je ovlivněna: dostupností lékařské péče politickou vyspělostí státu kvalitou výživy Autor: Mgr. Lenka Hrdá

18.2 Hospodářská vyspělost států Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Zeměpis 18.2 Hospodářská vyspělost států Platí vůbec ještě dělení na „ bohatý Sever “ a „ chudý Jih “? OK, ale je to zjednodušené. Dnešní hodnocení států podle stupně hospodářské vyspělosti je prováděno různě. Podle čeho se úroveň posuzuje? Základem je hodnota HDP na 1 obyvatele. HDP = hrubý domácí produkt Tzn. všechny peníze, které stát /lidé/ vydělá za 1 rok, se vydělí počtem obyvatel daného státu /v dolarech/. ------ Čím větší je HDP, tím bohatší je stát Naše dělení: státy s nejvyspělejším tržním hospodářstvím státy středně rozvinuté státy rozvojové státy nejméně rozvinuté Čemu se říká kupní síla?

18.3 Státy světa podle HDP 1. Státy nejvyspělejší - nejbohatší Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Zeměpis 18.3 Státy světa podle HDP 1. Státy nejvyspělejší - nejbohatší 3. Země rozvojové země severní Afriky a většiny Asie země Latinské Ameriky Egypt, Pákistán, Čína, Indie Bolívie, Honduras Poznáš je podle hlavních měst? Stockholm, Washington, Ottawa, Londýn, Paříž, Tokio, Berlín, Řím, Bern, Oslo, Vídeň, Brusel, Canberra 4. Nejméně rozvinuté nově industrializované země 2. Středně rozvinuté státy v oblasti Sahelu některé asijské státy Súdán, Etiopie, Somálsko Bangladéš, Nepál, Kambodža země vyvážející ropu Najdeš je na mapě? Jižní Korea, Hongkong, Malajsie, Bahrajn, Spojené arabské emiráty, ČR, Maďarsko, Polsko postkomunistické země

18.4 Státy podle zdravotní péče a vzdělání Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Zeměpis 18.4 Státy podle zdravotní péče a vzdělání Ukazatele zdraví a výživy obyvatel Vzdělávání gramotnost školní docházka podle věku žáků očekávaná délka dožití, nebo-li střední délka života 2. věkové složení a přirozený přírůstek 3. počet obyvatel na 1 lékaře 4. dostatek příjmu kalorií za den INDEX LIDSKÉHO ROZVOJE /HDI/ měří kvalitu lidského života. Velký globální problém - CHUDOBA !!!!

18.5 Procvičování a příklady Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Zeměpis 18.5 Procvičování a příklady Stát HDP v USD Bangladéš 1700 Etiopie 1000 ČR 25600 Kuvajt 42900 Singapur 62000 Německo 35700 Podle následujícího klíče rozděl státy do kategorií hospodářské vyspělosti: 1. nejvyspělejší státy – HDP na 1 obyvatele nad 30000 USD 2. středně rozvinuté státy – HDP 6tis.- 30tis. USD 3. země rozvojové – HDP od 2tis.- 6.tis. USD 4. nejméně rozvinuté – HDP do 1000 USD Označ správná tvrzení. Všechny státy „bohatého Severu“ se nacházejí na sever od rovníku. Republika Jižní Afrika patří do zemí „chudého Jihu“. Latinská Amerika patří k zemím „bohatého Severu“. Do připravené slepé mapy zakresli různou barvou státy, které už z této kapitoly znáš.

Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Zeměpis 18.6 Pro šikovné Do středně rozvinutých států patří státy postkomunistické. a) Které státy to jsou? b) Jaké negativní jevy v hospodářství si nesou tyto státy z let před r. 1989? c) S jakými problémy se potýkají dnes? d) Co by se podle tebe mělo změnit, aby tyto státy prosperovaly? V kterých oblastech? 2. Každý rok umírají na světě v důsledku chudoby miliony lidí. Dokážeš vymyslet, jaké jsou příčiny vzniku chudých oblastí? Napoví ti obrázky.

Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Geography 17.7 CLIL Make couples: GDP = Gross Domestic Product HDI= Human Development Index A long and healthy life Education index A decent standard of living délka života a zdraví HDP přístup ke vzdělání životní standard Index lidského rozvoje GDP= all money that people in the state earn per a year divided by the number of the people in dollars The higher is GDP, the richer is the state. translate

18.8 Test znalostí 1. Vyber stát, který nepatří mezi nejbohatší: Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Zeměpis Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 18.8 Test znalostí Správné odpovědi: 1. Vyber stát, který nepatří mezi nejbohatší: a/ Rakousko b/ Polsko c/ USA d/ Německo 3. Mezi nejchudší státy nepatří: a/ Bangladéš b/ Somálsko c/ Etiopie d/ Egypt 2. Mezi státy Latinské Ameriky nepatří: a/ Brazílie b/ Kolumbie c/ Chile d/ Senegal 4. Přirozený přírůstek je: a/ rozdíl mezi počtem narozených a zemřelých za určitý časový úsek b/ rozdíl mezi počtem zemřelých a narozených za určitý časový úsek c/ růst počtu obyvatel ve světě d/ růst počtu obyvatel v daném státě b d a Test na známku

18.9 Použité zdroje, citace Obrázky z databáze klipart Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Zeměpis 18.9 Použité zdroje, citace Obrázky z databáze klipart

18.10 Anotace Autor Mgr. Lenka Hrdá Období 01- 06 /2013 Ročník Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Zeměpis 18.10 Anotace Autor Mgr. Lenka Hrdá Období 01- 06 /2013 Ročník 7. ročník Klíčová slova Státy podle životní úrovně Anotace Prezentace se zabývá určováním hledisek k dělení států podle životní úrovně.