Trendy ve vývoji podílů tiskových technik v polygrafickém průmyslu studie pro členy Svazu polygrafických podnikatelů
Struktura tiskových technik dle ISO platné od roku 2006
Průmyslové tiskové techniky 2010
Digitální tiskInformace FlexotiskObaly OfsetInformace Obaly HlubotiskInformace (ilustrační hlubotisk) Obaly Zaměření průmyslových technologií tisku 2010
Informace – čtyřbarvotisk, jednobarevný tisk Reklama (i personalizovaná) - např. s obchodní korespondencí Prospekty (i personalizované) Návody (i personalizované) – například automobily Personalizované informační systémy pro počítačové zpracování Velkoplošná reklama – etikety, plakáty, billboardy Knihy (i personalizované) - malé náklady, dotisky Digitální tisk
Obaly archový - etikety (např.) - velký podíl přímých barev - kartonáž (kartony, skládačky) - velký podíl přímých barev Informace archový - reklama, prospekty, knihy, návody, plakáty - podíl přímých barev - podíl tisknutelný digitálním tiskem Heatset- prospekty, katalogy, periodika… - čtyřbarvotisk, velké náklady novinový tisk- noviny, prospekty - podíl přímých barev, čtyřbarvotisk, velké náklady - podíl v budoucnosti tisknutelný digitálním tiskem Ofset
Obaly Etikety - malé až velké náklady, - velký podíl přímých barev - podíl tisknutelný digitálním tiskem Flexibilní obaly - plastové, vícevrstvé, papírové - velký podíl přímých barev Kartonáž - kartony - skládačky - velký podíl přímých barev Pro všechny segmenty platí nutnost fyzikálních a chemických odolnosti tiskových barev aplikovaných na tiskovině. Tedy nikoliv pouhá schopnost tiskové barvy být aplikována na vybraný, či k tomu účelu speciálně sloužící potiskovaný materiál. Flexotisk
Obaly Etikety - velké náklady, - velký podíl přímých barev Flexibilní obaly - plastové, vícevrstvé, papírové - velký podíl přímých barev - fyzikální a chemické odolnosti barev na tiskovině Informace Ilustrační - katalogy, periodika… - čtyřbarvotisk, velmi velké náklady Hlubotisk
Informacepřímé barvy Etikety- již jen speciální (včetně štítků) - část se již tiskne digitálním tiskem Plakáty - již jen speciální -část se již tiskne digitálním tiskem Obtisky - speciální a převážně přímé barvy Sítotisk
Porovnání vývoje v ČR za 2009 a 2010 dle statistiky CZ-NACE
do digit.t. Novinový tisk *1 364** Ofset *4 578** Flexo a hlubotisk Digitální tisk 779** 6 721** Celkem Podíl ofsetu * Ofset % 61,5% 35%* Franko Romano Prognóza na 2020 podíl ofsetu na 35%
Digitální tiskInformace FlexotiskObaly – velký podíl přímých barev, používání barev se speciálními aplikačními odolnostmi a tisk specialit. OfsetInformace Obaly – velký podíl přímých barev HlubotiskInformace (ilustrační hlubotisk) – velké náklady Obaly - velký podíl přímých barev, používání barev se speciálními aplikačními odolnostmi a velké náklady. Zaměření průmyslových technologií tisku 2010
Novinový tisk Digitální tisk 500*(-15% z novin. tisku) Nová média (nárůst nad tisk) Ofset Digitální tisk 1 800* (-20% z ofsetu) Flexo a hlubotisk Digitální tisk 779* 3 079* Celkem Podíl ofsetu Ofset % 61,5% 53% Prognóza na 2020 vycházející z možnosti převzetí reálného podílu tisku informací
Novinový tisk Digitální tisk 500*(-15% z novin. tisku) Nová média (nárůst nad tisk) Ofset Digitální tisk 1 800* (-20% z ofsetu) Flexo a hlubotisk Digitální tisk 200* (část etiket a kartonáže) Digitální tisk 779* 3 279* Celkem Podíl ofsetu Ofset % 61,5% 53% Podíl digitálního tisku z celku 16% Prognóza na 2020 doplněná o možnost převzetí podílu tisku obalů
V tržbách podle statistiky CZ-NACE není propad znát i při poklesu nákladů titulů novinového tisku. Pokles nákladů vytištěných titulů o cca 20-30% za poslední roky Informace v novinách = v médiích (TV…) = na internetu „Globalizace“ obsahu – zajímavost obsahu pro „čtenáře“ je znázorněna například na následující stránce. Pokles v objemu novinového tisku
V tržbách podle statistiky CZ-NACE není propad znát i při poklesu nákladů titulů novinového tisku. Pokles nákladů vytištěných titulů o cca 20-30% za poslední roky Informace v novinách = v médiích (TV…) = na internetu „Globalizace“ obsahu – zajímavost obsahu pro „čtenáře“ Zajímavost informací - vydavatelství Vydavatelství – většinou tiskne ve vlastní tiskárně. Pokles nákladů titulů v důsledku zajímavosti informací, ne v důsledku změny technologie tisku. Část která bude přecházet do digitálního tisku bude přímo úměrná poklesu nákladů tištěných titulů v důsledku zajímavosti poskytovaných informací, ale zůstane ve vydavatelství – tiskárně. Pokles v objemu novinového tisku
Archový ofset V důsledku standardizace – přímý přesun do jiné, cenově výhodnější a kvalitativně standardizované zeměpisné oblasti. Část, která bude přecházet do digitálního tisku může při zajištění standardizované kvality zůstat v dané firmě Heatset V důsledku standardizace – přímý přesun do jiné, cenově výhodnější a kvalitativně standardizované zeměpisné oblasti. Přesun produkce určitého titulu do ilustračního hlubotisku mimo ČR (v minulosti) neznamená s poklesem nákladu titulu automaticky návrat tisku titulu do tiskárny v ČR. Poklesy v objemech ofsetu
Jsou realizovány v důsledku nárůstů spotřeby a tím i nárůstu objemu tisku obalů Zvyšování „zajímavosti“ kvality obalů v důsledku tisku etiket a obalů novými technologiemi – UV… Přesun podílu do digitálního tisku zčásti již probíhá používáním digitálních tiskových jednotek a celých digitálních tiskových strojů v existujících tiskárnách. Nárůsty ve flexotisku
Obalový hlubotisk Jsou realizovány jak v důsledku nárůstů spotřeby a tím i nárůstu objemu tisku obalů, tak i v důsledku zvyšování „zajímavosti“ kvality tisku. Ilustrační hlubotisk Přebíral dříve části heatsetové produkce, nyní se tyto tituly z části vrací do heatsetu. Nárůsty v hlubotisku
Přesun z klasických technologií do digitálního tisku neznamená zánik daného segmentu výroby či výrobků. Ztráta zajímavosti informací má za důsledek pokles objemů výroby daných titulů (obzvláště novin) a tím se možnost přesunu do digitálního tisku urychluje. Nedodržování standardizované kvality tisku (jak ofsetu tak digitálního tisku) má za následek přímý přesun do jiné, cenově výhodnější a/nebo kvalitativně standardizované zeměpisné oblasti = přímou ztrátu zakázek. Očekávání
Děkuji za pozornost Ing. Zdeněk Paseka Pro Svaz polygrafických podnikatelů