Dějiny KULTURY Konzervatoř P. J. Vejvanovského kroměříž Zlínský kraj

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Stodůlky 1977 a 2007 foto Václav Vančura, 1977 foto Jan Vančura, 2007.
Advertisements

Dějiny KULTURY Konzervatoř P. J. Vejvanovského kroměříž Zlínský kraj
Dějiny KULTURY Konzervatoř P. J. Vejvanovského kroměříž Zlínský kraj
ZLÍNSKÝ KRAJ KONZERVATOŘ P. J. VEJVANOVSKÉHO KROMĚŘÍŽ DĚJINY HUDBY Název školyKonzervatoř P. J. Vejvanovského Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/
Dějiny HUDBY Konzervatoř P. J. Vejvanovského kroměříž Zlínský kraj
ZLÍNSKÝ KRAJ KONZERVATOŘ P. J. VEJVANOVSKÉHO KROMĚŘÍŽ DĚJINY HUDBY Název školyKonzervatoř P. J. Vejvanovského Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/
Dějiny KULTURY Konzervatoř P. J. Vejvanovského kroměříž Zlínský kraj
Čísla 0 – 100, sčítání a odčítání
Tomáš NETERDA 1961 Sportovní kariéra : plavecké třídy ZŠ Komenského gymnázium Dašická plavecká škola
Dějiny HUDBY Konzervatoř P. J. Vejvanovského kroměříž Zlínský kraj
Výzkumy volebních preferencí za ČR a kraje od
NÁSOBENÍ ČÍSLEM 10 ZÁVĚREČNÉ SHRNUTÍ
Téma: SČÍTÁNÍ A ODČÍTÁNÍ CELÝCH ČÍSEL 2
Dějiny KULTURY Konzervatoř P. J. Vejvanovského kroměříž Zlínský kraj
Dějiny KULTURY Konzervatoř P. J. Vejvanovského kroměříž Zlínský kraj
VY_32_INOVACE_INF_RO_12 Digitální učební materiál
MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA reg. č.: CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola, Šlapanice, okres Brno-venkov, příspěvková organizace Masarykovo nám.
VY_32_INOVACE_ 14_ sčítání a odčítání do 100 (SADA ČÍSLO 5)
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Martina Burgetová Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu.
Zábavná matematika.
Dělení se zbytkem 6 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Dělení se zbytkem 5 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Vlastnosti sčítání a odčítání
Letokruhy Projekt žáků Střední lesnické školy a střední odborné školy sociální ve Šluknově.
Stav studie „Seroprevalence VHC u injekčních uživatelů drog“ k Národní monitorovací středisko pro drogy a drogové závislosti Úřad vlády ČR tel.
Čtení myšlenek Je to až neuvěřitelné, ale skutečně je to tak. Dokážu číst myšlenky.Pokud mne chceš vyzkoušet – prosím.
Únorové počítání.
Dějiny KULTURY Konzervatoř P. J. Vejvanovského kroměříž Zlínský kraj
52_INOVACE_ZBO2_1364HO Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti.
Dějiny KULTURY Konzervatoř P. J. Vejvanovského kroměříž Zlínský kraj
Dělení se zbytkem 8 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Náhoda, generátory náhodných čísel
Zásady pozorování a vyjednávání Soustředění – zaznamenat (podívat se) – udržet (zobrazit) v povědomí – představit si – (opakovat, pokud se nezdaří /doma/)
SČÍTÁNÍ A ODČÍTÁNÍ V OBORU DO 100
Hrubá - prostá incidence nádorů kolorekta u mužů 1. Maďarsko 88,29 2. Česká Republika 86,73 3. Japonsko 77,74 4. Německo 75,39 5. Nový Zéland71,77 6. Austrálie.
Číslo a název šablony klíčové aktivity
TRUHLÁŘ II.ročník Výrobní zařízení Střední škola stavební Teplice
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Iveta Pietrová. CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_1.3.AJ3,4.01/Pv.
ZLÍNSKÝ KRAJ KONZERVATOŘ P. J. VEJVANOVSKÉHO KROMĚŘÍŽ DĚJINY HUDBY Název školyKonzervatoř P. J. Vejvanovského Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_DEJEPIS2_2 Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Autor Mgr. Radka.
DĚLENÍ ČÍSLEM 7 HLAVOLAM DOPLŇOVAČKA PROCVIČOVÁNÍ
Římské sochařství, malířství
11 Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_04_CJ_NP1 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Název materiálu Označení materiálu: VY_32_INOVACE_01_ Klasicismus.ppt Vzdělávací oblast, vzdělávací obor, tematický okruh, téma: Umění a kultura, Výtvarná.
Charakteristika umělecké památky
Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Dějepis
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
Antický Řím Architektura 2. část.
VY_32_INOVACE_DEJEPIS2_3 Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor
Dějiny KULTURY Konzervatoř P. J. Vejvanovského kroměříž Zlínský kraj
Číslo projektu CZ.1.07/1.500/ Číslo materiálu VY_42_INOVACE_matematika_22 Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Autor Bc. Ivana Kotková.
Antické Řecko Sochařství 2. část.
VY_32_INOVACE_DEJEPIS_1 Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor
Římské císařství a jeho rozkvět
1 Celostátní konference ředitelů gymnázií ČR AŘG ČR P ř e r o v Mezikrajová komparace ekonomiky gymnázií.
Technické kreslení.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Přednost početních operací
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Registrační číslo projektu:
KONTROLNÍ PRÁCE.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
ZLÍNSKÝ KRAJ KONZERVATOŘ P. J. VEJVANOVSKÉHO KROMĚŘÍŽ DĚJINY HUDBY Název školyKonzervatoř P. J. Vejvanovského Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/
Porovnání výroby a prodejů vozidel ve světě
Antický Řím sochařství.
ZLÍNSKÝ KRAJ KONZERVATOŘ P. J. VEJVANOVSKÉHO KROMĚŘÍŽ DĚJINY HUDBY Název školyKonzervatoř P. J. Vejvanovského Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/
Výtvarné umění starověkého Říma Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_HANA_MERVARTOVA_VYTVARNE_UMENI_STAROVEKEHO_RIMA_PR EZENTACE_18.
STAROVĚKÝ ŘÍM - SOCHAŘSTVÍ
SOCHAŘSTVÍ HÉLENISTICKÉ 3.–1. st. př. n. l.
Umění starověkého Říma
Transkript prezentace:

Dějiny KULTURY Konzervatoř P. J. Vejvanovského kroměříž Zlínský kraj Název školy Konzervatoř P. J. Vejvanovského Kroměříž Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0433 Autor Mgr. Jiří Chrástecký Název šablony III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUMu VY_32_INOVACE_DEK_0116 Stupeň a typ vzdělávání Střední odborné vzdělání v konzervatoři Vzdělávací oblast Společenskovědní vzdělávání Vzdělávací obor 82-44-P/01 Hudba, 82-45-P/01 Zpěv Tematický okruh Starověký Řím - Sochařství Druh učebního materiálu Výukový materiál Cílová skupina Žák, 16 – 19 let Anotace Výukový materiál určen k frontální prezentaci učitelem, případně jako materiál pro samostudium, nutno doplnit výkladem, náplň: Vývoj portrétního sochařství starověkého Říma od 2. stol. př. n. l. do 4. stol. n. l., styly, reprezentace, historický reliéf, glyptika. Vybavení, pomůcky Dataprojektor Klíčová slova Starověk, Řím, sochařství, portrét, historický reliéf, glyptika. Datum 3. 12. 2012 Konzervatoř P. J. Vejvanovského kroměříž Zlínský kraj

ŘÍMSKÉ SOCHAŘSTVÍ

Úvod Výukový materiál Sochařství starověkého Říma obsahuje informace o vývoji římského portrétního umění a umění historického reliéfu od 2. století př. n. l. do 4. století n. l. Cílem prezentace je seznámení studentů s portréty římského impéria se zaměřením na panovnický portrét a historickými reliéfy. Materiál je primárně určen studentům 1. ročníku předmětu dějiny kultury Konzervatoře P. J. Vejvanovského Kroměříž, využit však může být v kterémkoli ročníku střední školy v předmětech dějiny kultury, dějiny umění, dějepis, výtvarná výchova apod.

Hlavní druhy římského sochařství Portrét Hlava, busta, postava v životní velikosti, jezdecká socha Historický reliéf Události z vítězných válek Materiál a technika – převzaty od Řeků Skulptura (také glyptika) Plastika (bronz, kovotepectví, keramika)

Portrét císaře – prostředek propagandy Počátky v helénistických portrétech Portréty císařů na mincích Různé pózy panovníků Jeden z občanů (v tóze) Voják Bůh Řecký hrdina Typy soch Stojící postava, busta, jezdecká socha Titus Vespasianus (73 n. l.)

Období republiky (510 př. n. l. – 31 př. n. l.) Vliv etruského a řeckého sochařství Od 2. stol. př. n. l. – vliv helénistického sochařství Dovoz uloupených řeckých soch – kopírování Realistické podobizny 1. stol. př. n. l. – psychologie podobizen U Gaia Iulia Caesara tendence k idealizování Octavianus Augustus (1. císař) – idealizace Období císařství (31. př. n. l. – 476 n. l.) 1. stol. př. n. l. – 2. pol. 2. stol. n. l. – vrcholná fáze 2. pol. 2. stol. – 3. stol. – pozvolný úpadek 4. stol. n. l. – abstraktní schematismus

SOCHAŘSTVÍ V DOBĚ REPUBLIKY Do 2. stol. př. n. l. – řecké a helénistické sochy 2.-1. stol. př. n. l. – formování římského portrétu 1. stol. př. n. l. – zrod vlastní římské kultury a slohu Pietní uchovávání portrétů předků imagines maiorum (voskové nebo hliněné podobizny) Maximální realističnost Tendence k naturalismu Často vrásčité, přísné portréty 2. pol. 1. stol. př. n. l. – zjemnění Realistická hlava, typizované tělo

L. Iunius Brutus 2. stol. př. n. l. Výška 32 cm, bronz Zakladatel římské republiky Etrusko-římská práce Oči vykládané emailem Nejasná identifikace

L´Arringatore (Aule Metele) 2.-1. stol. př. n. l. 180 cm, bronz Gestikulující řečník Etrusko-římská práce

Patricij Torlonia Portrét neznámého cca 80-70 př. n. l.

Gaius Iulius Caesar Gaius Iulius Caesar 2. pol. 1. stol. př. n. l. realističnost Gaius Iulius Caesar 2. pol. 1. stol. př. n. l. idealizace

SOCHAŘSTVÍ V DOBĚ AUGUSTOVĚ A PRVNÍCH CÍSAŘŮ 31 př. n. l. – 68 n. l. Octavianus Augustus, Tiberius, Caligula, Claudius, Nero Zpočátku rozkvět říše, v závěru úpadek Sochařské podobizny císařů a členů jejich rodiny Sochy císařů uctívány jako sochy bohů Augustovský klasicismus Vzor klasické řecké sochařství Sochy ale chladné, střízlivé a slavnostní Idealizace císaře – věčně mladý a krásný císař Tento stav až do Neronovy smrti

Augustus z Primaporty Asi konec 1. stol. př. n. l. 204 cm Podle řeckého klasického sochařství Vzor pro další zobrazování císařů Brnění s válečnými náměty U nohou Erós na delfínu Odkaz na božský původ Iuliů

Claudius jako Jupiter 1. pol. 1. stol. n. l. 254 cm Žezlo – symbol vlády Orel – průvodce Jupitera Věnec z dubových listů - císař

Mladý Nero 1. pol. 1. stol. n. l. Žezlo – symbol moci Poloakt

SOCHAŘSTVÍ V DOBĚ FLAVIOVCŮ 69 – 96 n. l. Flaviovci – Flavius Vespasianus, Titus, Domitianus Vítězné války na východě Obrovský rozmach impéria Monumentálnost v architektuře i sochařství V sochařství – monumentálně dekorativní sloh Ostré kontrasty světla a stínu Dynamická kompozice Dekorativní portréty – stočené prstence vlasů Slabší psychologické propracování

Flavius Vespasianus 2. pol. 1. stol. n. l. Idealizovaný portrét → Neidealizovaný portrét ↓

Titus 79 – 81 n. l. Fragment kolosální sochy Výška sochy asi 3,2 m

Iulia Titi Flavia 90. léta 1. stol. n. l. Dekorativní portrét Titova dcera

Domitianus 90. léta 1. stol. n. l. Podle Augusta z Primaporty

SOCHAŘSTVÍ V DOBĚ TRAIANA A HADRIANA 98 – 138 n. l. Návrat k republikánskému slohu Střízlivost až strohost, přísnost Plnost vnitřního duševního života Busty na nízkém podstavci Za Hadriana návrat ke klasickému řeckému sochařství bez celkové polychromie – jen tónování rtů a vlasů

Traianus Poč. 1. pol. 2. stol. Koruna Popruh na meč Aegis – symbol božské moci Štít s hady a medúzou Původně Diův Ochrana v boji

Hadrianus 1. pol. 2. stol. n. l. Na prsou Aegis

Vibia Sabina 1. pol. 2. stol. n. l. Hadrianova žena Klasicizující styl

SOCHAŘSTVÍ ZA ANTONINŮ 138 – 192 n. l. Antoninové – Antonius Pius, Marcus Aurelius, Lucius Verus, Commodus 40. léta 2. stol. n. l. – nejskvělejší fáze portrétu Psychologický portrét – vliv literatury a filozofie Někdy nádech ironie, pesimismu, smutku Římští císařové někdy zobrazováni v „božské nahotě“ Propracovanost vlasů

Antoninus Pius Cca 160 n. l. Vyrovnanost V rouchu filozofa

Marcus Aurelius 2. pol. 2. stol. n. l. Filozof na trůně Propracovanost detailů

Jezdecká socha Marca Aurelia Kolem 165 n. l. Nadživotní velikost Bronz, původně pozlacený Jediná dochovaná jezdecká socha Po vítězství nad Parthy Považována za sochu Konstantina I.

Commodus Konec 2. stol. n. l. Jako Herkules ve lví kůži S kyjem a jablky Hesperidek Odlišnost od ostatních Antoninů Dětský portrét v duchu Antoninovců

SOCHAŘSTVÍ ZA SEVEROVCŮ 193 – 235 n. l. Severovci – Septimius Severus, Caracalla, Geta, Heliogabalus, Alexander Severus Pokračování anoninovských uměleckých tendencí Malebnější modelace forem Leštěný povrch obličeje, složitě zpracovaný účes

Septimius Severus (193 – 211 n. l.) Caracalla (211 – 217 n. l.)

SOCHAŘSTVÍ VE 3. a 4. STOLETÍ N. L. Úpadek tradice řecko-římského sochařství Ústup jasných a realistických principů Konvenčnost, zjednodušenost Vojenští císařové – divokost až bezcharakternost Portréty většinou jen na mincích Přelom 3. a 4. stol. tváře s velkýma očima a smutným pohledem předzvěst spirituálního a náboženského učení Byzance doklad rozkladu římské říše Cesta ke schematičnosti – úpadek portrétu

Probus (276 – 282 n. l.) zjednodušení oproti předchozímu stylu Carinus (283 – 285 n. l.)

Tetrarchové Přelom 3. a 4. stol. n. l. Vytvořeno v Malé Asii Chrám San Marco (Benátky) Dva augustové a dva caesaři Schematičnost portrétů

Galerius (293 – 311 n. l.) Maxentius (306 – 312 n. l.)

Socha Konstantina Velikého Cca 312 – 315 n. l. Po bitvě u Mulvijského mostu Výška hlavy 2,5 m Výška sochy 12 m Císař-bůh apsidě baziliky

ŘÍMSKÝ HISTORICKÝ RELIÉF Události z římských dějin Zpravidla náměty z vítězných válek Nikoli příběhy z mytologie či alegorické náměty jako v Řecku Vyzdvižení slávy a moci Římanů Velké množství postav Dramatická kompozice Občas i krajina Počátky v 2. a 1. stol. př. n. l. Inspirace v řeckých a etruských reliéfech

Stará tradice maleb historických událostí Reliéfy na mincích Etruské hrobové malby, rytiny a reliéfy Reliéfy na mincích Zachycování konkrétních situací Zpočátku řečtí sochaři Anonymita v umění – neznáme jména tvůrců Bitva u Pydny – nejstarší reliéf s ř. tématikou Vítězství Římanů nad Makedonií z roku 168 př. n. l. Helénistický reliéf

Ara Pacis Augustae 9 – 13 př. n. l. Památka na dosažení míru Práce nejlepších tvůrců Basreliéf Bez vojenských scén Alegorie, mytologie Výzdoba z ovoce a květin Slavnostní průvod Dedikace Augustovi Portréty významných osob Nejlepší římské reliéfy

Reliéfy z Titova oblouku Kolem 80 n. l. Na památku vítězství v židovské válce (66 – 74 n. l. ) Titus na svém voze věnčený bohyní vítězství Viktorií

Vespasianovo a Titovo triumfální procesí Dobytí Judeje v roce 70 n. l. Kořist z jeruzalémského chrámu Stůl dvanácti chlebů, trubky, sedmiramenný svícen

Reliéfy na Trajánově sloupu Kolem 113 n. l. Trajánovo fórum Spirálovitý vlys (cca 200 m) Vítězství nad Dáky Kronika války s detaily Narativnost, klidnější podání Svázanost postav s prostředím

Reliéfy na sloupu Marka Aurelia Konec 2. stol. n. l. Podle Trajánova sloupu Vítězství nad Markomany Dramatičnost, mimika postav Drastické scény Neukotvenost postav s podložím Úpadek modelace figur

Reliéfy na oblouku Septimia Severa 203 n. l. Války proti Parthům Inspirace sloupem M. Aurelia Dobývání měst, dramatičnost Pro oblouk příliš malé postavy Schematičnost, úpadek reliéfu

RELIÉFY NA SARKOFÁZÍCH Pohřbívání v kamenných rakvích nahradilo způsob spalování Počátky za Hadriana, řecká inspirace Jen majetné vrstvy Zdobení sarkofágů reliéfy Někdy jen dekorace, jindy scény z řecké mytologie Tzv. Cášský sarkofág (2. stol. n. l)

Sarkofág s tématem trójské války (2. stol. n. l)

Sarkofág s Orestem a Ifigenií (kolem 130 n. l.) Dětský sarkofág (konec 2. stol. n. l.)

V pozdějším období – římská tématika Mytologické scény přetrvávají Nově vzniká vojenská tématika Rozvoj římských dílen v Malé Asii Efekty světla a stínu Velká pozornost obličejům (disproporčně velké) Témata s ideály ctnosti Filozofické kontemplace o záhrobí Nově křesťanská tématika (často schematičnost)

Sarkofág s Achileem a Penthesileou (3. stol. n. l.) Sarkofág s Apollónem a Marsyem (cca 290 n. l.)

Glyptika – řezba do kamene Pozitivní vzor – kameje ŘÍMSKÁ GLYPTIKA Glyptika – řezba do kamene Pozitivní vzor – kameje Negativní vzor – gemy Gemma s Caracallou přelom 1. a 2. stol. n. l. Kamej s Augustem 1. stol. n. l.

Gemma Augustea Poč. 1. stol. n. l. 19 x 23 cm Dvouvrstvý sardonyx Nahoře: trůnící Augustus personifikace Říma korunován Ekumenou vlevo Tiberius na voze za Tiberiem Viktoria Dole: římští legionáři vztyčování tropaionu poražení barbaři

OTÁZKY A ÚKOLY Jaké jsou dva hlavní druhy římského sochařství? Kde vznikla inspirace pro římský portrét? Jakou roli hrál soukromý portrét? Jaká je hlavní role panovnického portrétu? Stručně charakterizujte vývoj římského portrétu. Zjistěte, kde se v naší republice můžeme setkat s římským sochařstvím. Vyberte si libovolnou sochu z prezentace a pokuste se ji popsat.

Které události se objevovaly na historických reliéfech? Jakou roli hrál v Římě historický reliéf? Odkud pramení inspirace římského historického reliéfu? Čím se liší Ara Pacis od ostatních reliéfů? Co znázorňuje reliéf na Titově oblouku? Které dva vítězné sloupy se zachovaly v Římě? Jaké motivy nacházíme na římských sarkofázích? Co je glyptika? Které jsou dva základní glyptické postupy? Co znázorňuje Gemma Augustea?

POUŽITÉ ZDROJE 1. Titův mincovní portrét: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/7d/Titus_Vespasianus_aureus.jpg [cit. 30. 10. 2012]   2. Lucius Iunius Brutus: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/8e/Capitoline_Brutus_Musei_Capitolini_MC1183.jpg [cit. 30. 10. 2012] 3. L´Arringatore: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/2f/L%27Arringatore.jpg [cit. 30. 10. 2012] 4. L´Arringatore - detail: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/83/Arringatore_12.JPG?uselang=it [cit. 30. 10. 2012] 5. Patricij Torlonia: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/it/5/5a/Ritratto_repubblicano_dal_museo_torlonia%2C_roma.jpg [cit. 30. 10. 2012] 6. Portrét neznámého: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/00/Head_old_Roman_Glyptothek_Munich_320.jpg [cit. 30. 10. 2012] 7. Gaius Iulius Caesar - realističnost: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/fc/Jules_cesar.jpg [cit. 30. 10. 2012] 8. Gaius Iulius Caesar – idealizace: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/48/0092_-_Wien_-_Kunsthistorisches_Museum_- _Gaius_Julius_Caesar.jpg?uselang=de [cit. 30. 10. 2012] 9. Augustus z Primaporty: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/eb/Statue-Augustus.jpg [cit. 30. 10. 2012] 10. Claudius jako Jupiter: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/74/Statue_Claudius_Vatikanische_Museen.jpg?uselang=de [cit. 30. 10. 2012] 11. Nero: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/96/Statue_of_a_youth%2C_semi-nude%2C_in_heroic_pose_%28so-called_Britannicus%29_- _Mostra_di_Nerone_-_Palatin_hill.jpg?uselang=cs [cit. 30. 10. 2012] 12. Flavius Vespasianus: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/c6/Vespasianus01_pushkin.jpg?uselang=cs [cit. 30. 10. 2012] 13. Flavius Vespasianus – neidealizovaně: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/0e/Calco_del_Ritratto_di_Vespasiano_- _museo_archeologico_di_Rieti.jpg?uselang=cs [cit. 30. 10. 2012] 14. Titus: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/95/Head_Titus_Glyptothek_Munich_338.jpg [cit. 30. 10. 2012] 15. Julia Titi Flavia: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/60/Arte_romana%2C_testa_di_julia_titi%2C_90_circa.JPG?uselang=de [cit. 30. 10. 2012]  16. Domitianus: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/a1/Domitian_as_Augustus_cropped.jpg [cit. 30. 10. 2012] 17. Traianus: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/9d/Traianus_Glyptothek_Munich_336.jpg [cit. 30. 10. 2012]

  18. Hadrianus: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/d7/Bust_Hadrian_Musei_Capitolini_MC817.jpg?uselang=cs [cit. 30. 10. 2012] 19. Vibia Sabina: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/18/Vibia_Sabina_%28Villa_Adriana%29_01.jpg?uselang=cs [cit. 30. 10. 2012] 20. Antoninus Pius - busta: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/21/Antoninus_Pius_BM_Sc1463.jpg?uselang=cs [cit. 30. 10. 2012] Antoninus Pius – socha: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/bf/Antoninus_Pius_Hermitage.jpg [cit. 30. 10. 2012] 22. Marcus Aurelius: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/1c/Marcus_Aurelius_Louvre_MR561_n02.jpg?uselang=cs [cit. 30. 10. 2012] 23. Jezdecká socha Marca Aurelia: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/c6/Rome-MuseeCapitole-ConstantinSurCheval.jpg?uselang=cs [cit. 30. 10. 2012] 24. Commodus jako dítě: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/79/Commodus_-_Cologne.jpg [cit. 30. 10. 2012] Commodus jako Herkules: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/13/Imperador_C%C3%B4modo_com_os_atributos_de_H%C3%A9rcules.jpg [cit. 30. 10. 2012] 26. Septimius Severus: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/e6/Septimius_Severus_Glyptothek_Munich_357.jpg?uselang=cs [cit. 30. 10. 2012] 27. Caracalla: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/d0/Caracalla03_pushkin.jpg?uselang=cs [cit. 30. 10. 2012] 28. Probus: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/a9/Probus_Musei_Capitolini_MC493.jpg [cit. 30. 10. 2012] 29. Carinus: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/67/Montemartini_-_Carino_cropped.JPG [cit. 30. 10. 2012] 30. Dva tetrarchové: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/c9/Venice_%E2%80%93_The_Tetrarchs_05.jpg [cit. 30. 10. 2012] 31. Tetrarchové: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/d4/Wenecja_grupa_Tetrachow_Wenecja.JPG [cit. 30. 10. 2012] 32. Galerius: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/99/Romuliana_Galerius_head.jpg?uselang=cs [cit. 30. 10. 2012] 33. Maxentius: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/e7/Emperor_Maxentius_Louvre_Ma3522bis_n2.jpg?uselang=cs [cit. 30. 10. 2012] 34. Konstantin: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/ce/Rome-Capitole-StatueConstantin.jpg [cit. 30. 10. 2012]

35. Ara Pacis: http://upload. wikimedia 35. Ara Pacis: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/e8/Ara_Pacis_Rom.jpg [cit. 30. 10. 2012]   36. Ara Pacis – průvod: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/19/RomaAraPacis_ProcessioneSudParticolare.jpg [cit. 30. 10. 2012] 37. Reliéf z Titova oblouku 1: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/10/Arch_of_titus_relief_1.jpg?uselang=cs [cit. 30. 10. 2012] 38. Reliéf z Titova oblouku 2: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/c6/Fra-titusbuen.jpg?uselang=de [cit. 30. 10. 2012] Reliéf z Trajánova oblouku 1: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/bf/088_Conrad_Cichorius%2C_Die_Reliefs_der_Traianss%C3%A4ule%2C_Tafel_LXXXVIII.jpg?uselang=de [cit. 30. 10. 2012] 40. Reliéf z Trajánova sloupu 2: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/66/066_Conrad_Cichorius%2C_Die_Reliefs_der_Traianss%C3%A4ule%2C_Tafel_LXVI.jpg?uselang=de [cit. 30. 10. 2012] 41. Reliéf ze sloupu Marka Aurelia 1: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/8f/Column_of_Marcus_Aurelius_-_detail4.jpg?uselang=de [cit. 30. 10. 2012] 42. Reliéf ze sloupu Marka Aurelia 2: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/3e/Colonna_di_Marco_Aurelio_-_Detail.jpg?uselang=de [cit. 30. 10. 2012] 43. Reliéf na sloupu Antonia Pia: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/3f/Base_della_colonna_antonina_03.JPG [cit. 30. 10. 2012] 44. Reliéf na oblouku Septimia Severa: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/1f/Luk_Septymiusza_Sewera_Detal_1DSCF0006.JPG?uselang=de [cit. 30. 10. 2012]  45. Cášský sarkofág: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/54/AachenerDomSarg.jpg [cit. 30. 10. 2012] 46. Sarkofág s trójskou válkou: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/ef/RISD_Sarcophagus_Trojan_War_02.JPG?uselang=de [cit. 30. 10. 2012] 47. Sarkofág s Ifigenií a Orestem: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/03/Sarcophagus_Orestes_Iphigeneia_Glyptothek_Munich_363_front.jpg?uselang=de [cit. 30. 10. 2012] Dětský sarkofág: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/e8/Kindersarkophag_KHM_I_1129.jpg?uselang=de [cit. 30. 10. 2012] 49. Sarkofág s Achileem a Penthesileou: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/40/Achilles_Penthesilea_Pio-Clementino_Inv933.jpg?uselang=de [cit. 30. 10. 2012] 50. Sarkofág s Apollónem a Marsyem: ttp://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/da/Sarcophagus_Apollo_Marsyas_Louvre_Ma2347.jpg?uselang=de [cit. 30. 10. 2012] 51. Kamej s Augustem: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/68/Cameo_August_BM_Gem3577.jpg?uselang=de [cit. 30. 10. 2012] 52. Gemma s Caracallou: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/8e/Intaille_en_am%C3%A9thyste.JPG [cit. 30. 10. 2012] 53. Gemma Augustea: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/df/Gemma_Augustea_KHM_2010.jpg?uselang=cs [cit. 30. 10. 2012]