Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Jméno autora: Mgr. Barbora Jášová Datum vytvoření:
Advertisements

Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE _16_CJL_3 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Střední škola živnostenská Sokolov, příspěvková organizace
Světová literatura po 1. světové válce
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_26_CJL_M Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření:
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_09_CJL_NP2 Ročník:II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
VY _32_INOVACE_05_04J.Neruda
Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti Číslo šablony:
Jméno autora: Mgr. Barbora Jášová Datum vytvoření:
Ernest Hemingway, Romain Rolland PaedDr. Hana Vítová
ALOIS MRŠTÍK VILÉM MRŠTÍK Autorem materiálu a všech jeho částí,není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření:
11 Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_04_CJ_NP1 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
FRÁŇA ŠRÁMEK Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_12_CJL_M Ročník: III. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Jméno autora: Mgr. Barbora Jášová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_13_CJL_2 Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
VY_32_INOVACE_31-12 Česká poezie po r Karel Šiktanc.
VY_32_INOVACE_31-19 Česká próza po r Milan Kundera.
Victor Hugo ( ).
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření:
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_O8_CJL_M Ročník: III. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Jan Neruda Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
Základní škola, Ostrava – Poruba, Porubská 831, příspěvková organizace
Portréty literárních osobností světové literatury.
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_19_CJL_1 Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Literatura na počátku 20.století
JMÉNO AUTORA: MGR. HANA BOHÁČOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_12_INOVACE_32_CJL_L ROČNÍK: III. ČESKÝ JAZYK A LITERATURA VZDĚLÁVACÍ OBLAST:
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření:
Název Balada o Tristanovi a Isoldě Předmět, ročník
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_25_CJL_M Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_13_OSVZ_ZSVa Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE/18/B3 AutorMgr. Karolína Kofránková Období vytvořeníLeden.
Jméno autora: Mgr. Barbora Jášová
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE/12/B3 AutorMgr. Karolína Kofránková Období vytvoření
Portréty literárních osobností světové literatury.
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_05_CJ_NP1 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.13 Název pro školu: EU ČJ 13 II Název materiálu: Karel Hynek Mácha Autor: Mgr. Barbora Baránková Vzdělávací.
JMÉNO AUTORA: MGR. HANA BOHÁČOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_12_INOVACE_04_CJL_L ROČNÍK: I. ČESKÝ JAZYK A LITERATURA VZDĚLÁVACÍ OBLAST:
Téma: Petr a Lucie – R. Rolland
Základní škola, Ostrava – Poruba, Porubská 831, příspěvková organizace Registrační číslo projektu – CZ.1.07/1.4 00/ Název projektu – BRÁNA JAZYKŮ.
Martina Buršová 9.B Viktor Dyk. Životopis Český básník, prozaik, dramatik, publicista a politik, překladatel z němčiny a francouzštiny. Narození-1877.
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_14_CJL_M Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Téma: Máj - K. H. Mácha VY_32_INOVACE_582.
Romain Rolland Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vyučovací předmět: Český jazyk a literatura Ročník: 9. ročník Anotace: Existencialismus výklad pojmu, spisovatelé.
Meziválečná literatura
Číslo:VY_32_INOVACE_24_05 Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název: Victor Hugo.
Mgr. Marie Havránková ODRAZ 1. SVĚT. VÁLKY VE SVĚTOVÉ LITERATUŘE Literatura 1. pol. 20. stol. 2. ročník Srpen 2012.
Odraz 1. světové války v literatuře Materiál je součástí projektu „Odraz 1. světové války v moderní výuce“ a je prostřednictvím „Programu na podporu činnosti.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_11B_CJ8_12_LITERATURA.
Romain Rolland Aneta Kozlová Septima
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Název projektu: Škola budoucnosti s využitím IT
Osvícenství Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
Projekt: Moderní výuka Registrační číslo: CZ / /21
TÉMA: VLADISLAV VANČURA AUTOR: MGR. HANA GINTEROVÁ
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Šablona 32 VY_32_INOVACE_20_24_Romain Rolland
Prezentace jde automaticky, prosím, pusť repro 
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice, Msgre B
Bylo nebylo ... Před dlouhou, dlouhou dobou existoval ostrov, na kterém žily všechny pocity člověka: dobrá nálada, smutek, vědění … a kromě ostatních různých.
Prezentace jde automaticky, prosím, pusť repro 
Odraz 1. světové války ve světové literatuře:
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Transkript prezentace:

Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: 05. 01 Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: 05.01.2013 Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_15_CJL_L Ročník: III. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast: Jazykové vzdělávání a komunikace, Estetické vzdělávání Vzdělávací obor: Literatura Tematický okruh: Literatura reagující na 1. světovou válku Téma: Romain Rolland Metodický list/anotace: Francouzská literatura reagující na 1. světovou válku; život a dílo francouzského spisovatele R. Rollanda, novela Petr a Lucie; praktická práce s ukázkou; zároveň možno využít ve 4. ročníku jako opakování k ústní části maturitní zkoušky.

Literatura reagující na 1. světovou válku Francouzská literatura Romain Rolland (novela Petr a Lucie) Henri Barbusse (román Oheň - vylíčil život vojáků na frontě i mimo ni, kolektivní hrdina - vojenská četa) Hlavní myšlenka románu Oheň: podobná ničivá válka se už nikdy nesmí opakovat

Romain Rolland Narozen 1866 v burgundském městě Clamecy (Francie) Obr. 1 Narozen 1866 v burgundském městě Clamecy (Francie) Francouzský prozaik, dramatik, esejista a literární kritik; humanista Velké nadání – studia v Paříži, Římě Profesor dějin na Sorbonně Hudební kritik Od roku 1912 pouze literární činnost Umírá 1944 v Burgundsku Nositel Nobelovy ceny za literaturu v roce 1915 za román Jan Kryštof

Tvorba Jan Kryštof – románový cyklus, osudy německého hudebního skladatele ve Francii Dobrý člověk ještě žije – oslava prostého života; radost, optimismus Petr a Lucie – milostná novela o tragické lásce za 1. světové války Okouzlená duše – románový cyklus o historickém vývoji francouzské a evropské společnosti na počátku 20. století a nástupu fašismu v Itálii Divadelní hry, životopisy a eseje

Pozorně pracujte s ukázkami z novely a zamyslete se nad otázkami Petr a Lucie Pozorně pracujte s ukázkami z novely a zamyslete se nad otázkami

Jak líčí Rolland setkání Petra a Lucie Jak líčí Rolland setkání Petra a Lucie? Najděte kontrasty: láska x válka; radost x strach. „Jeho ústa se téměř dotýkala kadeře na její tváři a okraje jejího ucha. Nepodívala se na něho. O dvě stanice dále se ho pustila a on ji nezdržoval; proklouzla mezi těly a odešla, nespatřivši ho. Když zmizela, napadlo ho, aby šel za ní. Pozdě. Vlak již zase jel. Na další zastávce vystoupil z podzemí do města. Zase tam našel noční vzduch, neviditelný lehký dotyk několika sněhových vloček a poděšené, svým strachem se bavící město; a nad městem se kdesi vysoko vznášeli váleční draví ptáci. Ale Petr neviděl nic jiného než tu, která byla v něm.“(1)

V následující ukázce si všimněte, jak se rozvíjí láska obou milenců V následující ukázce si všimněte, jak se rozvíjí láska obou milenců. Jak autor zobrazuje předzvěst smrti; ničivou sílu války? Doložte příklady z textu.

„Znovu se zastavili. „Kdy budu tvůj. zeptal se „Znovu se zastavili. „Kdy budu tvůj? zeptal se. (Nebyl by se odvážil zeptat: „Kdy budeš má?“) Lucie si toho všimla a dojalo ji to. „Miláčku drahý, „řekla mu. „Již brzy! Nespěchej! Jistě po tom netoužíš víc než já! Zůstaňme nějaký čas ještě tak. Je to tak krásné! Ještě tento měsíc, až do konce!“ „Do velikonoc?“ zeptal se. (Velikonoce byly toho roku posledního března.) „Ano! Do Vzkříšení.“ „Ach,“zvolal Petr, „ před vzkříšením je vždycky smrt.“ „Mlč!“ zvolala a zapečetila mu ústa svými rty. Pustili se. „Dnes večer to bylo naše zasnoubení,“ řekl Petr. Opírajíce se jeden o druhého a kráčejíce tmou, tiše plakali láskou. Na zemi jim pod kroky skřípalo rozbité sklo a dlažba krvácela. Kolem jejich lásky číhala smrt a noc.“(2)

Vysvětlete, jak Lucie cítí jejich lásku v době války Vysvětlete, jak Lucie cítí jejich lásku v době války? Jaké otázky si klade? „Petr na ni vzrušeně pohlédl. „Ó Petře! Co jsme? Co se na nás žádá? Co žádáme, co chceme my? Co se v nás děje? To dělo, ti ptáci, tato válka, tato láska, tyto ruce, toto tělo, tyto oči. Kde to vlastně jsem? A co vlastně jsem?“ Petr ji ještě nikdy neslyšel mluvit tak blouznivě a chtěl ji vzít do náručí. Ale Lucie odmítla.“(3)

Události mají velký spád, blíží se tragický konec „Všichni, kdož přečkali dny a viděli onen úžasný, šťastný obrat ve vývoji událostí, patrně již zapomněli na těžký, hrozivý let chmurného křídla, které v tom velikonočním týdnu zastřelo střední Francii a na chvíli vrhlo stín i na Paříž. Radost snadno zapomíná na minulé hrůzy. Německý nápor dosáhl mezi pondělím a středou velikonočního týdne vrcholu. Nebe zůstalo i na Velký pátek zataženo dlouhými šedivými závoji; ale vzduch byl vlahý a klidný. Šli po tichém Zlatnickém nábřeží a prošli kolem čisté Matky boží. Půvab starého města zalitého tlumeným světlem obklopoval je svou velebnou lahodou. Na náměstí svatého Gervasia se před nimi rozlétl houf holubů.“(4)

Kostel svatého Gerváce a Protáze Obr. 2 Dne 29. března 1918 během mše o Velkém pátku dopadla na kostel střela z tzv. Pařížského děla, která zabila 88 osob a 68 jich zranila. Jednalo se o největší tragédii během bombardování Paříže za první světové války. Tuto událost popisuje Romain Rolland ve svém románu Petr a Lucie.

Petr a Lucie umírají pod troskami chrámu „„Veliký Příteli, před tebou se s ním, před tebou se s ní snoubím. Spoj nás! Vidíš naše srdce.“ A jejich prsty zůstaly spojeny, vpleteny do sebe jako proutky v košíku. Byli jediným tělem a tím tělem probíhaly vzrušené vlny tónů. Oddali se snění, jako by leželi v témž loži. V témž okamžiku se silný pilíř, o nějž se opírali, pohnul a celý kostel se do základů zachvěl. Srdce zabušilo v Lucii tak, že v ní přehlušilo rachot výbuchu a křik věřících; a nemajíc kdy se bát nebo trpět, vrhla se, aby ho jako slepice svá kuřátka zakryla vlastním tělem, vrhla se na Petra, blaženě se usmívajícího při zavřených očích. A mohutný pilíř je naráz pohřbil pod svými sutinami.“(5)

Na základě rozboru ukázek a vlastní četby novely zodpovězte otázky Charakterizujte hlavní postavy. (Petr – mladý muž, zamilovaný do Lucie, má jít do války; Lucie – vydělává si malováním, je chudá, rozumná) Kde se odehrává děj? V kterém časovém období? (Paříž, 1. světová válka, od ledna do Velikonoc 1918) Na základě znalostí určete literární druh a žánr. (próza, novela) Připomíná vám vztah Petra a Lucie nějaké jiné dílo ? (tragická láska) (Romeo a Julie)

Řešení: (snímek 6) - poděšené, svým strachem se bavící město; a nad městem se kdesi vysoko vznášeli váleční draví ptáci. Ale Petr neviděl nic jiného než tu, která byla v něm. (snímek 8) - Je to tak krásné! Ještě tento měsíc, až do konce!“ (snímek 8) - tiše plakali láskou. Na zemi jim pod kroky skřípalo rozbité sklo a dlažba krvácela. Kolem jejich lásky číhala smrt a noc. (snímek 9) – cítí obavy: To dělo, ti ptáci, tato válka, tato láska, tyto ruce, toto tělo, tyto oči. Kde to vlastně jsem? A co vlastně jsem?“

Citace, zdroje a literatura Obr. 1: AUTOR NEUVEDEN. Soubor:Romain Rolland 1915.jpg - Wikipedie [online]. [cit. 6.5.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Romain_Rolland_19 15.jpg Obr.2 : AUTOR NEUVEDEN. Soubor:Facade St-Gervais St-Protais.jpg - Wikipedie [online]. [cit. 6.5.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Facade_St- Gervais_St-Protais.jpg MGR. HÁNOVÁ, Eva a kol. Odmaturuj z literatury 1. Brno: Didaktis, spol.s r.o., 2004, ISBN 80-7358016-0. (1)(2)(3)(4)(5) ROLLAND, Romain. Petr a Lucie. Praha: Práce, 1985.