Úvod do studia jazyka – 5. Syntax Japonština.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
aneb CO JSME SE O NICH DOZVĚDĚLI V 7. TŘÍDĚ
Advertisements

Digitální učební materiál
Klasifikace větných členů, rozbor věty jednoduché
Vymezení slovních druhů
Úvod do studia jazyka – 4. Gramatika Morfologie.
Název šablony: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT 32/Čj08/ , K. Týleová Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Název výukového.
VY_32_INOVACE_Čj-Ml 6.,7.18 Anotace: Prezentace je zaměřena na druhy přísudku. Obsahuje základní pravidla pro tvoření přísudku slovesného a jmenného se.
Větné členy.
POŘÁDEK SLOV VE VĚTĚ Mgr. Michal Oblouk.
Větné členy a věty vedlejší podmět a přísudek
Souvětí souřadné, souvětí podřadné
Věty vedlejší.
EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Digitální učební materiál
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Digitální učební materiál
Věta jednoduchá, souvětí
Podmět a přísudek. Vedlejší věta podmětná a přísudková
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Neohebné slovní druhy.
STAVBA VĚTY A TEXTU POŘÁDEK SLOV VE VĚTĚ
Grafické znázornění věty jednoduché
VY_32_INOVACE_Čj-Ml 6.,7.20 Anotace: Prezentace obsahuje tabulku s přehledem druhů vedlejších vět. V závěru je cvičení, na kterém si žáci mohou ověřit.
ZS 2013/2014 Božena Bednaříková
VEDLEJŠÍ VĚTY Mgr. Michal Oblouk.
Mgr. Michal Oblouk INTERPUNKCE V SOUVĚTÍ.
DRUHY VEDLEJŠÍCH VĚT 7.ROČNÍK.
Poměry mezi větami hlavními v souvětí souřadném Mgr.Renata Telingerová
Syntax - druhy vedlejších vět
VĚTA JEDNODUCHÁ, SOUVĚTÍ, sklaDEBNÍ VZTAHY
Věta, výpověď, promluva Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ3r0101
VEDLEJŠÍ VĚTA PODMĚTNÁ, PŘÍSUDKOVÁ A PŘEDMĚTNÁ
DRUHY VEDLEJŠÍCH VĚT 7.ROČNÍK.
rozbor věty rozbor souvětí spojovací výrazy
Skladba souvětí.
CJL - mluvnice Souvětí Mgr. Zina Omelková
holé, rozvité, několikanásobné
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu)Základní větné členy: PODMĚT a PŘÍSUDEK Tematická oblast:Česky jazyk a literatura.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Druhy vedlejších vět Věta podmětná (podrobně vysvětleno v další části prezentace) Věta předmětná (podrobně vysvětleno v další části prezentace) Věta přívlastková.
Větný rozbor věty jednoduché krok za krokem. Na úvod Zopakujeme si postup při rozboru věty jednoduché.
PODMĚT A PŘÍSUDEK  Název školy : Základní škola a Mateřská škola Kokory  Číslo projektu: CZ.1.07/14.00/  Datum:  Autor: Mgr. Miroslava.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Základní a rozvíjející větné členy Grafický rozbor věty jednoduché.
STAVBA VĚTY A TEXTU POŘÁDEK SLOV VE VĚTĚ
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_274_ČJ8
PODMĚT.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Mgr. Michal Oblouk INTERPUNKCE V SOUVĚTÍ.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Marie Vališová Číslo
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Všestranné jazykové rozbory
Český jazyk 6. ročník ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Mgr. Jiřina Homolová
Základní skladební dvojice Název projektu: OP VK
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_276_ČJ8
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Základní škola a Mateřská škola Choustník, okres Tábor
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 9. ročník
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
PODMĚT A PŘÍSUDEK Název školy : Základní škola a Mateřská škola Kokory
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Číslo DUM: VY_32_INOVACE_CJ8_02
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 9. ročník
VEDLEJŠÍ VĚTA PODMĚTNÁ
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Marie Vališová Číslo
Souvětí podřadné. Souvětí podřadné Definice: Souvětí podřadné se skládá z jedné věty hlavní a jedné nebo více vět vedlejších.
Transkript prezentace:

Úvod do studia jazyka – 5. Syntax Japonština

Syntax = skladba Část gramatiky, která se zabývá skladbou věty Co je věta?

Prší. Nepůjdu tam; nechce se mi. Roman, volat pět. Anna a Petr Prší. Nepůjdu tam; nechce se mi. Roman, volat pět. Anna a Petr. (Kdo přišel?) Anna modře tančila angličtinu.

Věta Vyjádření určité myšlenky Lineární charakter Blízký vztah s okolním textem Saussure – Parole

Slovosled Pravidla, jak sdělení převést do lineárního řetězce konkrétní výpovědi Jednotlivý jazyk vlastní pravidla slovosledu rozdílná míra volnosti slovosledu

Réma Jádro výpovědi Poslední místo ve větě Větný přízvuk

Slovosled v ČJ Taky se mi líbí, jak voněj starý fotografie. Někdy si sednu na zem a vytáhnu spodní šuple. Nejradši mám ty, na kterejch jsou krásný dámy v krásnejch šatech. Pohádala jsem se s ní kvůli básničce. Nechtěla jsem se hádat, chtěla jsem jí to vysvětlit, ale nešlo to. Ten konkurz byl v jednom velikým domě. Ten dům, to je jejich kulturák a je větší než ten v Ničíně.

Slovosled v Čj Taky se mi líbí, jak voněj starý fotografie. Někdy si sednu na zem a vytáhnu spodní šuple. Nejradši mám ty, na kterejch jsou krásný dámy v krásnejch šatech. Pohádala jsem se s ní kvůli básničce. Nechtěla jsem se hádat, chtěla jsem jí to vysvětlit, ale nešlo to. Ten konkurz byl v jednom velikým domě. Ten dům, to je jejich kulturák a je větší než ten v Ničíně.

Prvky pevného slovosledu v Čj ukazovací zájmeno stojí před příslušným substantivem příklonky na 2. místě ve větě hierarchie příklonek: 1. pomocné sloveso jsem nebo bych 2. zvratné zájmeno nebo si 3. 3. pád zájmen 4. 4. pád zájmen příklad: Já jsem se mu to….; Karel by se mi to…

Prvky pevného slovosledu v Čj Taky se mi líbí, jak voněj starý fotografie. Někdy si sednu na zem a vytáhnu spodní šuple. Nejradši mám ty, na kterejch jsou krásný dámy v krásnejch šatech. Pohádala jsem se s ní kvůli básničce. Nechtěla jsem se hádat, chtěla jsem jí to vysvětlit, ale nešlo to. Ten konkurz byl v jednom velikým domě. Ten dům, to je jejich kulturák a je větší než ten v Ničíně.

Věta a text Formální souvislost Obsahová souvislost Důraz na kontext deiktické prvky – odkaz na informace z jiné části textu Obsahová souvislost Důraz na kontext Znamená to, že základní jednotkou je text, nikoliv věta?

Výpověď – psaný jazyk Jednoduchá věta Juxtapozice Věta souřadná Věta podřadná Složitá konstrukce

Dělení věty – větné členy Věta dvoučlenná Podmět a přísudek Věty s přísudkem jmenným Věty s přísudkem slovesným Věta jednočlenná Jeden ze základních větných členů chybí Jednočlenná věta jmenná Jednočlenná věta slovesná Holá věta

Druhy sloves ve větě Tranzitivní slovesa Intranzitivní slovesa Doplněna přímým předmětem Intranzitivní slovesa Bez doplnění

Juxtapozice Souřadné přiřazování Přechod mezi větou jednoduchou a souvětím Volné spojení jednoduchých vět Obsahová souvislost K souvětí – chybí spojka

Souvětí souřadné Spojení více vět, které spolu obsahově souvisí Nejsou na sobě obsahově ani formálně závislé Formální stránka Souřadící spojka Hlas klesá na konci souvětí 3 základní typy: Slučovací Odporovací Vylučovací

Souvětí podřadné Hlavní věta řídící Věta vedlejší samostatná Věta vedlejší Obsahově i formálně závislá Nemůže stát bez věty hlavní Vznik z věty jednoduché rozvinutím větného členu

Vedlejší věty Podmětná Přísudková Předmětná Přívlastková Časová Místní Důvodová Podmínková Přípustková Účelová Důsledková

Složité větné konstrukce Větší počet vět spojených různě uspořádanými vzájemnými vztahy Mnohonásobné větné členy Bohatě rozvinuté větné členy

Zkracování vět Kondenzory Polovětné vazby Existence vedlejší věty, ALE: nepoužívá se Osobní tvar slovesa nahrazen neosobním Obsahově věta, formálně nikoliv I must take a plane so that I would get there on time. I must take a plane (in order) to get there on time. V češtině? Slovenštině? Ruštině?

Syntaktický rozbor – základní metody Generativní gramatika Chomsky Grafické znázornění – frázový ukazatel Vychází z teorie bezprostředních složek Noun phrase x Verb phrase Větná struktura ve formě stromu Výhoda – lineární formou zobrazuje proces tvorby věty

Syntaktický rozbor – základní metody Pražská škola – V. Šmilauer Grafické znázornění – forma stromu Linkou spojena syntagma Vodorovnou linkou – podmět a přísudek Zachovává slovosled souvětí Syntagma Dvojice výrazů úzce spojená vzájemným vztahem

Obecná specifika japonštiny Jazyk s vysokým komunikačním kontextem Kontext je obsažen v prostém vyjádření Není nutno dovysvětlovat Zamlčování známých informací Mnoho kulturních projevů v jazyce Zdvořilost Kulturní hodnoty

Japonština SOV - hlavní sloveso vždy na konci věty Problematika podmětu nelze jej definovat na základě shody s přísudkem Téma x Réma

Japonština Gramatické vztahy mezi podmětem a přísudkem často formálně nevyjádřeny Vztah ke slovesu zřejmý z kontextu - často nevyjádřeny vůbec

Japonština Přívlastky umístěny před jménem Fce vztažných jmen – vyjádřena pozicí před jménem Charakter vztahu vyplývá ze vztahů významových

Být V Čj – 2 významy Jap. – rozlišuje se formálními prostředky Význam existence Rozlišení životnosti いる、ある Význam sponový です

Děkuji za pozornost!