Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_854_8TR_HV Autor: Mgr. Ludmila Večerková 1
Název vzdělávacího materiáluOpera Číslo vzdělávacího materiáluVY_32_INOVACE_854_8TR_HV Číslo šablonyIII/2 AutorVečerková Ludmila, Mgr. Ročník8. dle zařazení v ŠVP Vyučovaný předmět dle ŠVPHudební výchova TémaOpera Očekávaný výstupŽák poznává hudební formu opery Anotace (způsob použití)Inovovaný výukový materiál slouží k seznámení žáků s operou Datum vytvořeníŘíjen 2012 Druh výukového materiáluPrezentace v PowerPointu Klíčová slovaOpera Rozvíjené klíčové kompetenceKompetence k učení Použitá literatura a zdrojeViz poslední snímek CZ.1.07/1.4.00/ – EU Peníze školám METODICKÝ LIST VÝUKOVÉHO MATERIÁLU 2
z italského opera in musica - hudební dílo spojuje dramatické divadelní představení s hudbou herci text (libreto) zcela nebo zčásti zpívají za doprovodu symfonického orchestru 1598: Jacopo Peri – Dafne (vůbec první opera, byla uvedena ve Florencii, hudba se nedochovala) 3
úvod: samostatná orchestrální skladba - předehra nebo ouvertura mezihra (italsky intermezzo), spojuje různá dějství, obrazy nebo výstupy uvnitř jednotlivých dějství opery se mohou vyskytovat instrumentální úseky určené pro balet, pochody, pantomimu atd. 5
Árie Árie - všechny sólové zpěvy v opeře (píseň, kavatina, kuplet, romance, balada) Ansámbl Ansámbl pro více sólových hlasů: duet, tercet, kvartet, atd. Sbor Sbor - je vokální útvar pro větší počet osob 6
podle nároků na divadelní provedení: velká, komorní, miniopera podle cílového publika: dětská podle počtu dějství: tříaktová opera, aktovka podle hudebního stylu: barokní, romantická, expresionistická, minimalistická, jazzová podle povahy námětu: lyrická, komická, tragická, romantická, realistická 7
scénický námět, literární podklad hudebního díla obsahuje námět díla, popis děje, texty jednotlivých zpívaných hudebních čísel, mluvené pasáže, popis pantomimy úzká spolupráce libretisty a skladatele v období baroka někteří skladatelé si psali libreta sami 8
Eliška Krásnohorská
dvě hlavní složky: a) operní scénografii (včetně osvětlení) b)kostýmy 16. stol.: bohatá výprava, kostýmy, překvapivé scénické efekty 17. stol.: proměny kulis, propadla, létací stroje 19. stol.: realističnost výpravy 20. stol.: abstraktní, symbolické řešení 10
17. a 18. stol. – italština, (pouze ve Francii dominovala opera ve francouzštině ) 2. pol. 18. stol. - tvorba a produkce v domácích jazycích a uvádění cizích oper v překladech kolem roku prosazení uvádění oper v originálním jazyce, vedle italštiny také ve francouzštině a němčině později ruština nebo čeština 11
1. Co je to libreto? 2. Název pro všechny sólové zpěvy v opeře. 3. K čemu slouží mezihra? 4. V jakém jazyce byly uváděny počáteční opery ? 5. Název vokálního útvaru v opeře pro větší počet osob? 12
1. literární podklad hudebního díla 2. árie 3. spojuje různá dějství opery 4. italština 5. sbor 13
INTERNET: [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: _Eli%C5%A1ka_Kr%C3%A1snohorsk%C3%A1.jpg/428px-Jan_Vil%C3%ADmek_- _Eli%C5%A1ka_Kr%C3%A1snohorsk%C3%A1.jpg 14