89.1 SLOVESA – osoba, číslo, slovesný způsob, čas

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Elektronická učebnice - I
Advertisements

NÁZEV: VY_32_INOVACE_494_Slovesný způsob
44.1 Pádové otázky Kdo, co? Komu, čemu? Oslovujeme, voláme Koho, co?
Slovesa a mluvnické kategorie
16.1 Odčítání desítek V obchodě mají 70 krabiček mléka. Balí je po 10.
45.1 Větné vzorce
4.1 Přímka (modelování, rýsování)
10.1 Vztahy o několik více, o několik méně
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_590_5TR_CJ Autor: Mgr. Leona Szabó 1.
VY_32_INOVACE_Čj-Ml 6.,7.06 Anotace: Prezentace je zaměřena na podmiňovací způsob u sloves. Obsahuje základní pravidla tvoření. Vzdělávací oblast: český.
51.1 Slovesa Co dělají děti na obrázku?
46.1 Skloňování podstatných jmen - číslo a rod
květ 87.1 Stavba slova kvete květen květina Květa květináč odkvete
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
19.1 Odčítání v oboru do 100 s přechodem přes desítku
61.1 Podstatná jména rodu ženského – vzor žena
28.1 Jednotky obsahu metr čtverečný cm metr cm2 centimetr čtverečný
Elektronická učebnice - I
opakování a procvičování
74.1 Sčítání a odčítání zlomků se stejným jmenovatelem
Slovesa (verba).
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Název šablony:Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT zaměření VM:4. ročník – Jazyk a jazyková komunikace – Český jazyk a literatura – Slovesný.
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám „Spolu to dokážeme“ Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_15.
Elektronická učebnice - I
SLOVESA Slovesný způsob a čas 6. ročník.
Slovesný způsob Český jazyk, 5. ročník VY_32_INOVACE_134, 7. sada, ČJ2
36.1 Obsahy složitějších obrazců
15.1 Sčítání desítek Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika Autor: Mgr. Dana Krenková.
7.1 Odčítání v oboru V krabici byly žárovky.
55.1 Pamětné násobení a dělení (činitel x dělitel násobek čísla 10)
88.1 Základní větné členy – druhy podmětů
85.1 Slovesný způsob Mlč! mlčel bych….. Mlčme! mlčel bys… mlčím…
21.1 Malá násobilka - dělení
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Leona Jarošová ANOTACE Prezentace seznamuje žáky s mluvnickými kategoriemi sloves.
18.1 Sčítání v oboru do 100 s přechodem přes desítku
7.1 Polopřímka, opačné polopřímky
53.1 Písemné odčítání v oboru přirozených čísel do
47.1 Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika Autor: Mgr. Monika Mrkusová Písemné.
SLOVESA - 5 Ohebný slovní druh-časují se
Elektronická učebnice - I
50.1 Pamětné sčít. a odčít. přirozených čísel v oboru do
37.1 Slovesa Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura Autor: Dana Brádková.
63.1 Podstatná jména rodu ženského – vzor píseň
TVARY PODMIŇOVACÍHO ZPŮSOBU
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
35.1 Pamětné odčítání v oboru do 1000 – rozšíření učiva
53.1 Časování sloves - čas minulý
65.1 Podstatná jména rodu mužského - vzor pán
14.1 Numerace do 100 Čti čísla v první desítce, ve druhé desítce atd.
8.1 Sčítání do 20 bez přechodu desítky
17.1 Sčítání a odčítání v oboru do 100 bez přechodu přes desítku
9.1 Odčítání do 20 bez přechodu desítky
22.1 Násobení a dělení číslem 1 a 10 – násobení číslem 1
12.1 Odčítání do 20 s přechodem přes desítku
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice, Msgre B
Multimediální prezentace vzdělávacích oblastí ŠVP
Elektronické učební materiály – I. stupeň Český jazyk – 5.ročník
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 7 - slovesa Mluvnice pro 2. ročník
SLOVESNÝ ZPŮSOB PODMIŇOVACÍ
Slovesa = slova, která vyjadřují děj, stav nebo změnu stavu
S L O V E S A Elektronické učební materiály – I. stupeň Český jazyk
AUTOR: Mgr. Kateřina Palečková NÁZEV: VY_32_INOVACE_5C_13
Slovesa = slova, která vyjadřují děj, stav nebo změnu stavu
AUTOR: Mgr. Linda Tůmová NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_ČJ_20
Slovesný způsob Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Slovesa Název školy: Základní škola Zaječí, okres Břeclav
Slovesa = slova, která vyjadřují děj, stav nebo změnu stavu
SLOVESA – SLOVESNÉ KATEGORIE
Elektronická učebnice - I
Transkript prezentace:

89.1 SLOVESA – osoba, číslo, slovesný způsob, čas Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 89.1 SLOVESA – osoba, číslo, slovesný způsob, čas ty my způsob oznamovací on čas minulý ono ona číslo jednotné čas přítomný vy ony já číslo množné čas budoucí ona způsob rozkazovací způsob podmiňovací oni Víte, kdo způsobuje angínu, chřipku, nebo neštovice? Autor: Mgr. Pavlína Sirová

89.2 Co už víš? slovesa patří mezi slovní druhy ohebné, mění svůj tvar Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 89.2 Co už víš? slovesa patří mezi slovní druhy ohebné, mění svůj tvar jsou to slova, která vyjadřují děj říkají, co osoby, zvířata a věci dělají nebo co se s nimi děje u sloves určitých určujeme osobu, číslo, způsob a čas slovesa časujeme OSOBA číslo jednotné číslo množné JÁ 1. MY TY 2. VY ON, ONA, 3. ONI, ONY, ONO ONA Způsob oznamovací – děj se uskutečňuje (Plaval jsem v moři.) rozkazovací – děj má někdo uskutečnit (Plav pomaleji.) podmiňovací – děj by se uskutečnil (Plaval bych v moři.) ČAS přítomný – děje se právě nyní (běžím, skáču) minulý – děj už proběhl (běžel, skákal) budoucí – děj se stane (budu běžet, budu skákat) ČÍSLO jednotné – (běžíš, skáčeš) množné – (běžíme, skáčeme)

89.3 Jaké si řekneme nové termíny a názvy? Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 89.3 Jaké si řekneme nové termíny a názvy? ZPŮSOB OZNAMOVACÍ ZPŮSOB ROZKAZOVACÍ ZPŮSOB PODMIŇOVACÍ PŘIKAZUJEME CO BY SE DĚLO? UPOZORŇUJEME ŽÁDÁME CO SE DĚJE? ZAKAZUJEME VYZÝVÁME

89.4 Co si řekneme nového? Slovesný způsob podmiňovací Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura 89.4 Co si řekneme nového? Slovesný způsob podmiňovací Děj, který by se (ne)uskutečnil za určitých podmínek, se vyjadřuje různými tvary v podmiňovacím způsobu. TVARY PODMIŇOVACÍHO ZPŮSOBU 1. os. – šel bych, nesmál bych se, všiml bych si číslo jednotné 2. os. – šel bys, nesmál by ses, všiml by sis 3. os. – šel by, nesmál by se, všiml by si 1. os. – šli bychom, nesmáli bychom se, všimli bychom si číslo množné 2. os. – šli byste, nesmáli byste se, všimli byste si 3. os. – šli by, nesmáli by se, všimli by si Podmiňovací způsob obsahuje dva složené tvary: příčestí činné tvary slovesa být (šel,…) (bych,…) Spojky kdyby, aby se spojují s tvary slovesa: BÝT kdy bych = kdybych aby bych = abych

89.5 Procvičení osoba číslo způsob čas zůstal by prohlédni si Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura 89.5 Procvičení 2. Doplň tvar slovesa být v podmiňovacím způsobu. 1. Urči mluvnické kategorie sloves. Kam (ty) __________ odnesl ty věci? Přišli (my) ___________ k vám na návštěvu. Uvařila (ty) ___________ mi polévku? Vrátil (já) _______ už všechno. Závodili (oni) _____ v běhu. Rozbourali (my) ___________ vám stavbu z kostek. Kam (vy) __________ to dal? Upletla (já) ________ ti dlouhou šálu. Snědl (já) ________ dobrý oběd. Použili (my) _________ vaše řešení. osoba číslo způsob čas zůstal by prohlédni si uspořádali jsme 3. Napiš slovesa v podmiňovacím způsobu podle zadání. (chtít) 3. os. č. mn. _________________ psa. (jít) 1. os. č. mn. _________________ k babičce. (pracovat) 1. os. č. j. _________________ na zahradě. (potřebovat) 3. os. č. mn. _________________ nářadí.

Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura 89.6 Něco navíc pro šikovné 2. Napiš určité slovesné tvary podle následujících zadání. 1. os. č. j. zp. ozn. čas přít. - ____________ 2. os. č. j. zp. ozn. čas min. - ____________ 3. os. č. j. zp. ozn. čas bud. - ____________ os. č. mn. zp. roz. - ________________ 2. os. č. mn. zp. roz. - _________________ 1. os. č. mn. zp. podmiň. min. ___________ 2. os. č. mn. zp. podmiň. přít. - _________ 1. Doplň slovesné tvary tak, aby vyjadřovaly podmiňovací způsob. podmiňovací způsob přítomný podmiňovací způsob minulý myslet (1. os. č. j.) přemýšlet (2. os. č. j.) vědět (3. os. č. j.) zvítězit (1. os. č. mn.) přísahat (2. os. č. mn.)

Peter will draw a picture. Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura 89.7 CLIL čas přítomný čas minulý čas budoucí Sara reads a book. Sara read a book. Sara will read a book. Peter draws a picture. Peter drew a picture. Peter will draw a picture.

89.8 Test znalostí c a b U sloves určujeme? osobu, číslo, pád Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura 89.8 Test znalostí U sloves určujeme? osobu, číslo, pád osobu, číslo, čas osobu, číslo, způsob, čas neurčujeme nic 3. Slovesný způsob obsahuje dva složené tvary? příčestí trpné + podstatné jméno příčestí činné + tvary slovesa být neobsahuje žádné tvary nepříčestí + být 2. U podmiňovacího způsobu? by se děj uskutečnil děj má někdo uskutečnit děj se uskutečňuje slovesa nemají podmiňovací způsob Vyznač tvary podmiňovacího způsobu. šla jsem, kreslí, skočím šla bych, kreslil by, skočil bych šel, bude kreslit, skáče jde, kreslím, skáčete Správné odpovědi: c a b

89.9 Použitá literatura, zdroje Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura 89.9 Použitá literatura, zdroje POUŽITÁ LITERATURA: Pracovní sešit k Českému jazyku 5 – 1.díl , Alter 2006 Český jazyk 5 – pracovní sešit – Hana Mikulenková, Prodos 2008 Český jazyk pro 5.ročník základní školy – 1.část – L.Konopková, V.Tenčlová, Fortuna 1998 Český jazyk pro 5.ročník základní školy – 2.část – L.Konopková, V.Tenčlová, Fortuna 1999 Český jazyk pro 4.ročník základní školy – 1.část – L.Konopková, V.Tenčlová, Fortuna 1996 Český jazyk pro 4.ročník základní školy – 2.část – L.Konopková, V.Tenčlová, Fortuna 1997 Pětiminutovky pro ZŠ, Český jazyk – 5.třída- Věra Matzenauerová, Fragment 2008 ZDROJE: Obrázky z databáze Klipart

89.10 Anotace Autor Mgr. Sirová Pavlína Období 01 – 06/2013 Ročník Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura 89.10 Anotace Autor Mgr. Sirová Pavlína Období 01 – 06/2013 Ročník 5. ročník Klíčová slova Slovesa, osoba, číslo, čas, slovesný způsob Anotace Prezentace popisující slovesa. Příklady a procvičování