ZLÍNSKÝ KRAJ KONZERVATOŘ P. J. VEJVANOVSKÉHO KROMĚŘÍŽ DĚJINY HUDBY Název školyKonzervatoř P. J. Vejvanovského Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Miloslav Bubeníček Název šablonyIII/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUMuVY_32_INOVACE_DEH_0101 Stupeň a typ vzděláváníStřední odborné vzdělání v konzervatoři Vzdělávací oblastSpolečný odborný základ – Dějiny hudby Vzdělávací obor82-44-P/01 Hudba, P/01 Zpěv Tematický okruh1. Periodizace vícehlasu Druh učebního materiáluVýukový materiál Cílová skupinaŽák, 16 – 19 let Anotace Výukový materiál určen k frontální prezentaci učitelem, případně jako materiál pro samostudium, nutno doplnit výkladem. Vybavení, pomůckyDataprojektor Klíčová slovaVícehlas, periodizace, Notre Dame, ars antiqua, ars nova, trecento, franko-vlámské školy Datum – datum ověření ve výuce
Anotace Text s názvem „Periodizace vícehlasu“ je určen pro výuku předmětu dějiny hudby na konzervatoři. Představuje vstupní kapitolu okruhu problematiky a označuje historické milníky ve vývoji vícehlasé hudby v Evropě. Seznamuje studenty s názvy jednotlivých etap, vymezuje je časově a uvádí jejich hlavní osobnosti. Předpokládá se odborný výklad pedagoga, ale text lze použít i jako osnovu pro samostatné studium.
Periodizace vícehlasu
1) Předhistorická, orientální a antická heterofonie -počátky vícehlasu asi od 7. století, bezpečně od druhé poloviny 9. století -toto období trvá do 12. století -bývá označováno jako doba raného středověkého vícehlasu
2) Pařížská škola Notre Dame - rozkvět vícehlasu - období 1150 – představitelé: Leoninus Perotinus
3) Ars antiqua - období 1250 – éra francouzské gotiky - představitelé: Franko Kolínský Petrus de Cruce Adam de la Halle
4) Ars nova - období 1320 – Francie, éra pozdní gotiky, ars subtilior, manýrismus - představitelé: Philippe de Vitry Johannes de Muris Guillaume de Machaut
5) Italské trecento a anglická kontrapunktická škola - období shodné s ars novou – 14. století - raná italská renesance - představitelé: Francesco Landino (Itálie) John Dunstable (Anglie)
6) Franko-vlámské (nizozemské) školy - období: 14. – 16. století - čtyři generace: 1. generace: Guillaume Dufay, Gilles Binchois 2. generace: Jean Ockeghem, Jacob Obrecht 3. generace: Josquin Després
4. generace: - období: 16. století - vrcholná fáze vícehlasu - skladatelé působili v celé Evropě - představitelé: Orlando di Lasso, Clement Jannequin, Tomás Luiz de Victoria, Giovanni Pierluigi da Palestrina, Carlo Gesualdo di Venoza a další
Základní okruhy pro opakování: 1. Seřaďte chronologicky jednotlivé etapy vývoje vícehlasu. 2. Vymezte dobu jejich trvání. 3. Vyjmenujte hlavní představitele jednotlivých epoch.
Literatura 1.Hrčková, Naďa: Dějiny hudby I. – Evropský středověk, Ikar Hrčková, Naďa: Dějiny hudby II. – Renesance, Ikar Smolka, Jaroslav: Dějiny hudby, TOGGA, Brno Šafařík, Jiří: Dějiny hudby, I. díl, Votobia, Praha 2002