Nakažlivé nemoci Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Boj s choroboplodnými zárodky- nakažlivými chorobami
Advertisements

Viry říše: nebuněční.
Obecná epidemiologie Jak se šíří nákaza.
Viry.
Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název VM:Nemoci Kód VM:VY_52_INOVACE_20 Vzdělávací předmět:Výchova ke zdraví Tematická oblast:Zdraví a jeho ochrana.
VIRY Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády 777
IMUNITNÍ SYSTÉM IMUNITA = schopnost organismu chránit se před patogeny (bakterie,viry,houby,prvoci  onemocnění) Nespecifická : Fagocytóza granulocytů,monocytů.
OBĚHOVÁ SOUSTAVA Imunita Mgr. Jan Marek VY_32_INOVACE_Bi3r0215.
SYSTÉM A TŘÍDĚNÍ ORGANISMŮ
VIRY.
Viry.
PŘÍRODOPIS Bakterie – 6. ročník..
M1: LESNICKÁ BOTANIKA BAKTERIE
ORGANISMY JEDNOBUNĚČNÉ
Jednobuněčné organismy s nepravým buněčným jádrem
Autor: Mgr. Vladimír Drápal
2.1 Viry, bakterie Víte, kdo způsobuje angínu, chřipku nebo neštovice?
Mízní soustava odvod mízy zpět do krve části:
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_II.A.05 Název pro školu:
Viry a bakterie Digitalizace výuky Příjemce
VY_32_INOVACE_Př-b 6.,7.06 Anotace: Prezentace popisuje vlastnosti, vysvětluje rozdíly mezi viry, bakteriemi. Vzdělávací oblast: Viry, bakterie, sinice.
Autor: Mgr. Vladimír Drápal
KŘÍŽOVKA BAKTERIE.
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_II.A.18 Název pro školu:
INFEKČNÍ ONEMOCNĚNÍ.
Pohybová soustava Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
M1: LESNICKÁ BOTANIKA VIRY
Bakterie.
Imunita, obranné mechanismy v těle, infekční nemoci
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_206_Viry AUTOR: Jana Harbichová ROČNÍK, DATUM: 6.,
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2VY_32_inovace_583.
Klazar, Tupá, Masopust, Zatloukalová, Moravcová
Škola:. Základní škola Kladruby
Mízní soustava Lymfatická.
KŘÍŽOVKA VIRY.
BAKTERIE.
Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základní stavbou nebuněčných organismů - virů. Materiál je plně funkční.
Tvůrce: Mgr. Alena Výborná
Prokaryotní organismy Bakterie III. Grampozitivní bakterie grampozitivní buněčná stěna celkem 13 skupin obvykle chemoheterotrofní aerobní, anaerobní,
Nakažlivá /infekční/ nemoc Je přenosná z nemocného člověka (zvířete) na zdravého jedince Přenáší se přímým stykem, potravou, vdechnutím, poraněním, bodnutím.
Viry VY_52_INOVACE_PR VYPRACOVALA: Mgr. Jana Víchová DATUM: září 2011 URČENO PRO: 6. ročník VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Člověk a příroda - Přírodopis KLÍČOVÁ.
Bakterie. Malé organismy viditelné jen pomocí mikroskopu. Jsou to jednobuněčné organismy – jejich tělo je tvořeno jen jednou buňkou. Jsou jednodušší a.
Rostlinná plasmatická blána mitochondrie cytoplasma ribozomy jádro vakuola chloroplasty buněčná stěna buňka.
Název školyZŠ Elementária s.r.o Adresa školyJesenická 11, Plzeň Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUMu VY_32_INOVACE_ Předmět Přírodopis.
Bakterie VY_52_INOVACE_PR VYPRACOVALA: Mgr. Jana Víchová DATUM: září 2011 URČENO PRO: 6. ročník VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Člověk a příroda - Přírodopis.
Nemoci světa. AIDS  1. případ cca před 25 lety, ale už stihl zabít přes 25 milionů lidí  Aids napadá imunit. systém, tělo pak není schopno se bránit.
Funkce – obrana organismu proti infekci. Nakažlivé neboli infekční nemoci: =choroba, která je přenosná z nemocného člověka nebo zvířete na zdravého jedince.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola, Uherský Ostroh, okres Uherské Hradiště, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Blanka Hipčová NÁZEV: VY_52_INOVACE_02_CH+PŘ_02.
Imunologie a alergologie
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Jednobuněčné organismy s nepravým buněčným jádrem
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
AUTOR: Mgr. Václava Horniková NÁZEV: VY_32_INOVACE_ 120_Viry
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_05-06
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
BAKTERIE = jednobuněčné organizmy - typy bakterií: - kulovité – koky
VY_52_INOVACE_01_Organizmy lidských sídel – učební text
BAKTERIE – nejstarší obyvatelé Země(po výkladu si zapiš do sešitu)
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Lumír.
Infekční nemoci Bc. Veronika Halamová.
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
2. Organismus a prostředí Základy ekologie pro střední školy 1.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Martina Černá Název materiálu: VY_12_INOVACE_OS.6.Cer.24_Zivoni_prostredi_viry_bakterie.
VIRY- „život“ bez buňky
2.1 Viry, bakterie Víte, kdo způsobuje angínu, chřipku nebo neštovice?
JEDNOBUNĚČNÉ ORGANISMY
BAKTERIE.
AUTOR:Mgr. Radoušová Marcela
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Nakažlivé nemoci Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky

Nakažlivé (infekční) nemoci Nakažlivá, neboli infekční nemoc, je choroba, která je přenosná z nemocného člověka nebo zvířete na zdravého jedince. Přenos se může uskutečnit přímým stykem, potravou, vdechnutím, poraněním nebo bodnutím hmyzem. Zárodky, které vyvolávají infekční choroby, mohou být viry, bakterie, prvoci nebo plísně.

Inkubační doba Inkubační doba představuje období mezi vstupem nákazy do organismu a vypuknutím nemoci. U infekčních onemocnění hraje velikou roli při posuzování nebezpečnosti choroby. Za nejnebezpečnější jsou považovány ty, které mají dlouhou inkubační dobu. Nemoci můžeme rozdělit na nemoci s krátkou inkubační dobou v řádu hodin až dní (chřipka, cholera) a nemoci s dlouhou inkubační dobou v řádu měsíců a let (vzteklina, AIDS).  Creutzfeldt-Jakobova nemoc má inkubační dobu třicet let.

Imunita organismu Vrozená či také nespecifická imunita umožňuje první linii obrany vůči infekci a slouží jako stále „ostražitý“ strážce v případě náhlého napadení těla. Princip vrozené imunity spočívá v tom, že mnohé bakterie (a podobně) mají na povrchu různé typické molekuly, které mohou být rozeznány imunitním systémem. Při vrozené imunitě se hojně účastní bílé krvinky, schopné pohltit cizorodé částice v těle. Není však možné zapomenout ani na roli sliznic a pokožky, tedy bariér, které mechanicky zabraňují vstupu infekce a navíc produkují  antimikrobiálně působící látky. Vrozená imunita zpravidla předchází tu adaptivní a mnohdy zcela postačuje ke zvládnutí infekce.

Imunita organismu Adaptivní nebo také získaná či specifická imunita vstupuje do hry až v případě, kdy opravdu dojde k infekci organismu. Když se nabídne adaptivní imunitě příležitost v podobě antigenů, během pěti nebo šesti dní může dojít k zahájení této specifické imunitní odpovědi. Adaptivní imunita má navíc schopnost si tuto odpověď zapamatovat a budoucí imunitní odpověď je obvykle mnohem silnější. Tento proces, známý jako imunologická paměť, je podstatou získané imunity vůči konkrétnímu patogenu

Očkování Očkování nebo také vakcinace je proces, při kterém je podáván antigen s cílem navodit stav imunizace organismu. Účelem očkování je zabránit rozvoji infekčních nemocí a propuknutí epidemii u lidi a zvířat. Provádí se preventivně, v ČR je pro některé endemické nemoci povinné.

Pasivní imunizace Pasívní imunita znamená, že osobě jsou podané protilátky proti nemoci, nejde tedy o produkci vlastním imunitním systémem. Novorozené dítě získává pasívní imunitu od své matky skrze placentu. Pacient může také získat pasívní ochranu pomocí krevních produktů obsahujících protilátky, tzv. imunoglobulínů, které lze podat v případě potřeby okamžité ochrany před specifickou nemocí. Toto je také hlavní výhoda pasívní imunity - ochrana je okamžitá, zatímco aktivní imunita vyžaduje ke svému rozvoji dostatečný čas (obvykle několik týdnů). Pasívní imunita však přetrvává pouze několik týdnů či měsíců. Pouze aktivní imunita je dlouhodobá.

Viry Viry jsou nebuněčné velmi jednoduché živé soustavy. Nejsou schopny samostatně vykonávat většinu základních životních funkcí. Mohou žít jen jako paraziti uvnitř rostlinných, živočišných nebo bakteriálních buněk, kde se mohou také rozmnožovat.

Virová onemocnění Nejznámějším jsou chřipková virová onemocnění. Další virová onemocnění jsou např. spalničky, neštovice, zarděnky, dětská obrna, infekční žloutenka, klíšťová encefalitida. Smrtelně nebezpečné virové onemocnění je AIDS, které se může přenášet krví a pohlavním stykem. Některé viry mohou způsobit i nádorový růst buňek (rakovinu).

Prevence  Důležitá je podpora odolnosti organismu, mezi níž patří především dodržování zásad správné životosprávy:  vhodná výživa dostatečná fyzická aktivita otužování, včetně častého pobytu na čerstvém vzduchu

Bakterie Bakterie jsou nejjednodušší jednobuněčné organismy. Nemají ohraničenou jadernou hmotu (jde o nepravé jádro) a jsou menší než prvoci. Jejich buňky mají různý tvar:   kulovitý (koky) tyčinkovitý  (bacily) spirálovitý  (spirochéty). Některé rody a druhy bakterií jsou choroboplodné, jiné žijí s člověkem v soužití (symbióze). Jsou to například bakterie žijící ve střevech. Dojde-li k jejich částečnému vyhubení, např. vlivem dlouhodobé léčby antibiotiky, mohou u člověka nastat střevní a jiné obtíže.

Bakterie

Bakteriální onemocnění Onemocnění způsobené bakteriemi jsou např. angína, záněty dýchacího ústrojí, tuberkulóza, některá průjmová onemocnění, tyfus, cholera, záškrt, tetanus. Původci těchto onemocnění bývají citliví na léky ze skupiny antibiotik.

Bakterie Jsou bakterie, které člověku pomáhají nebo jejichž činnosti člověk využívá. Jsou to např.: bakterie mléčného kvašení  bakterie rozkládající odpad celulózy při výrobě papíru v čističkách odpadních vod se využívají speciální druhy bakterií, které rozkládají organický odpad jsou i bakterie, které rozkládají ropné látky, používají se při likvidaci ropných havárii velmi důležitá je skupina bakterií žijících v půdě, dokončující rozkládání odumřelých organismů jiné žijí v symbióze s bobovitými rostlinami, na jejichž kořenech vytvářejí hlízky a umožňují využít vzdušný dusík

Zdroje informací Černík, V., Bičík, V., Martinec, Z. Přírodopis 3 pro 8. ročník základní školy a nižší ročníky víceletých gymnázií. Praha: Libertas, a. s., 1. vydání. ISBN 80-85937-97-2 Jelínek, J., Zicháček, V. Biologie pro gymnázia. Olomouc: Nakladatelství OLOMOUC, 2004. ISBN 80-7182-177-2 Vlastní tvorba Obrázky byly vyhledány ve wikipedii jako Creativ Commons nebo Public Domain: In:cs.wikipedia.org [online]. [cit. 2011-06-18]. Obrázek ve formátu png. Dostupn z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Virus-types3.png In:cs.wikipedia.org [online]. [cit. 2011-06-18]. Obrázek ve formátu png. Dostupn z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:HIV_Epidem.png In:cs.wikipedia.org [online]. [cit. 2011-06-18]. Obrázek ve formátu png. Dostupn z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Bacterial_morphology_diagram_cs_(2).svg