– Francois Villon 32_04_12: Literatura Anotace Jazyk Očekávaný výstup

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VILLONSKÁ BALADA A SONET
Advertisements

Drama – vývoj a rozdělení
Slovesa - přechodníky 32_04_05: Mluvnice – Anotace Jazyk
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_II.C.09 Název pro školu:
Slovesa a mluvnické kategorie
Divadlo Semafor Divadlo Semafor VY_32_INOVACE_ČJ-L 8.,9.14.
32_04_03: Mluvnice – Slovesné třídy
POHÁDKY 2 – EVROPŠTÍ AUTOŘI
32_04_25 Podmět Anotace Prezentace: Základní větný člen – podmět, výklad s animacemi Vzdělávací oblast, vzdělávací obor Jazyk a jazyková komunikace, Český.
32_07_21 Věty jednočlenné a dvojčlenné
32_04_34 Renesance - shrnutí Anotace Renesance - shrnutí
VY_32_INOVACE_22_07 Základní vzdělávání – Člověk a společnost - Dějepis Název materiálu Jan Hus a jeho doba Anotace – Žáci se formou prezentace seznámí.
VY_32_INOVACE_Čj-Li 6.,7.11 Anotace: Prezentace obsahuje stručný přehled literárních žánrů lyrických. Vzdělávací oblast: český jazyk a literatura Autor:
32_04_24 Přísudek Anotace Prezentace: Základní větný člen – přísudek, výklad s animacemi Vzdělávací oblast, vzdělávací obor Jazyk a jazyková komunikace,
32_09_22: Výtvarné materiály: Jak? Na co?
Kaligram Inf-1 Počítačová grafika DUM č. 11
32_04_36 Příběhy o dětech Anotace Příběhy o dětech
Identifikátor materiálu: EU – Anotace Žák se seznámí s životem a tvorbou R. Fulghuma…. Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstup Seznámí.
Přímá řeč 12_03_17: Čtenářská gramotnost – Anotace Jazyk
32_04_02: Literatura – Druhy literatury
Renesance a humanismus
Základní škola, Ostrava – Poruba, Porubská 831, příspěvková organizace
VY _32_INOVACE_05_04J.Neruda
Anotace Žák se seznámí s obsahem Bible …. Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstup Pojmenuje význam bible. Je schopen správně přiřadit významné.
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU AnotaceZemědělství Autor Václav Jirát Jazyk Čeština Očekávaný výstup Ústně stručně rekapituluje základní informace.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Petrarca, Francois Villon
Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Dějepis
32_09_19: Kapitoly z teorie výtvarné tvorby - Surrealismus
Autorem práce, pokud není uvedeno jinak, je Mgr. Marie Toncrová
František Ladislav Čelakovský
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Ve znamení gotického slohu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
32_09_21: Výtvarné materiály: Jak? Čím?
Anotace Prezentace o abstraktním umění – seznámení s jedním ze směrů moderního výtvarného umění- slouží jako úvod v hodině Vzdělávací oblast, vzdělávací.
Vy 32_11_34 Pokojové rostliny
Jan Neruda Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: 18. května 2012 Název: VY_32_INOVACE_4.1.9.
Jules Verne Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
ICT 2 – 3 – 24 HV Johan Sebastian Bach
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU AnotaceNerostné suroviny Autor Václav Jirát Jazyk Čeština Očekávaný výstup Ústně stručně rekapituluje základní nerostné.
Mark Twain Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
ICT 2 – 3 – 29 HV Leoš Janáček Anotace: Materiál seznamuje žáky s hudebními díly a životem autora. Prezentace obsahuje odkaz na poslechovou skladbu a.
Jméno autora: Mgr. Barbora Jášová
Románská kultura Autorem práce, pokud není uvedeno jinak, je Mgr.Marie Toncrová 1.
32_09_34 Organzová krása- výtvarné tvoření -prezentace
Poezie, písnička (V domě straší duch)
ICT – 2 – 3 – 23 HV Wolfgang Amadeus Mozart
Základní škola, Ostrava – Poruba, Porubská 831, příspěvková organizace Registrační číslo projektu – CZ.1.07/1.4 00/ Název projektu – BRÁNA JAZYKŮ.
Český jazyk a literatura Poezie českých autorů 1. poloviny 20. století – Vítězslav Nezval 3 Pavel Šupka
32_04_35 Komenský Anotace Komenský Vzdělávací oblast, vzdělávací obor
ICT ČJ VS po Z Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor: Český jazyk a literatura Tematický okruh: Jazyková výchova Anotace:
FRANTIŠEK GELLNER Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
ICT 2 – 3 – 25 HV František Škroup – Kde domov můj
Renesanční literatura ve Francii a ve Španělsku Mgr. Ludmila Růžičková Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/
Roční doby © Petra Lillová
Karel Jaromír Erben Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
Otázky osobní, sociální zralost Základní škola praktická a základní škola speciální Heřmanův Městec.
NÁZEV ŠKOLY : Základní škola Hostouň, okres Domažlice, příspěvková organizace NÁZEV PROJEKTU: Moderní škola REGISTRAČNÍ ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
Balada. lyrickoepická báseň s ponurým dějem a tragickým koncem děj se točí kolem viny a následného trestu vystupují v ní nadpřirozené síly a bytosti.
Josef Kajetán Tyl „Kde domov můj“. Josef Kajetán Tyl „Kde domov můj“ VY_32_Inovace_18 MJ-3 PaedDr.Jitka Mužíková ZŠ a MŠ Nedašov.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Projekt: Moderní výuka Registrační číslo: CZ / /21
Projekt: Moderní výuka Registrační číslo: CZ / /21
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá Název materiálu: VY_32_INOVACE_ D.7.A.11_romansky_sloh_II. Datum: Ročník: sedmý Vzdělávací.
Vy_32_INOVACE_74_Balady a romance II
Základní škola a mateřská škola Bohdalov
Transkript prezentace:

– Francois Villon 32_04_12: Literatura Anotace Jazyk Očekávaný výstup Prezentace: Francois Villon–výklad či opakování se samostatnou prací žáků, doplněno pracovním listem Vzdělávací oblast, vzdělávací obor Jazyk a jazyková komunikace, Český jazyk a literatura Tematický okruh, téma Český jazyk, literatura Autor, datum vytvoření Mgr. Lucie Marková,  12. 12. 2011 Jazyk český  Očekávaný výstup Žáci se seznámí nebo si procvičí znalosti o životě a díle Francoise Villona, zopakují si některé literární pojmy literatury pomocí IT nebo dataprojektoru Speciální vzdělávací potřeby ne  Klíčová slova Balada – villonská, kontrast, testament Druh učebního materiálu  prezentace, Potřebné pomůcky PC a MS Office, dataprojektor nebo IT, sešit, psací potřeby Druh interaktivity  Kombinovaná - výklad, doplněno samostatnou prací žáků Cílová skupina 6. – 9. ročník, 11 -15 let  Stupeň a typ vzdělávání ZŠ – 2. stupeň Potřebný čas 35 min Řešení  ne Celková velikost Zdroje Vlastní, obrázky z Wikimedia Commons Vytvořeno v rámci projektu EU peníze školám – Základní škola Ústí nad Labem, Vojnovičova 620/5, příspěvková organizace

Počátky francouzské renezance Francois Villon Počátky francouzské renezance Tematická oblast: Český jazyk a literatura Vytvořila: Mgr. Lucie Marková Vytvořeno v rámci projektu EU peníze školám – Základní škola Ústí nad Labem, Vojnovičova 620/5, příspěvková organizace

Balada (1458) – vznikla do soutěže vévody orleánského Já u pramene jsem a žízní hynu; horký jak oheň, zuby drkotám; dlím v cizotě, kde mám svou domovinu; ač blízko krbu, zimnici přec mám; nahý jak červ, oděn jak prelát sám, směji se v pláči, doufám v zoufaní; mně lékem je, co jiné poraní; mně při zábavě oddech není přán; já sílu mám a žádný prospěch z ní, srdečně přijat, každým odmítám. (úryvek) Vytvořeno v rámci projektu EU peníze školám – Základní škola Ústí nad Labem, Vojnovičova 620/5, příspěvková organizace

K jakému literárnímu žánru bys přiřadil úvodní ukázku? V ukázce je použit kontrast. Najdi příklady. například: pramen x žízní hynu cizota x domovina nahý jak červ x oděv prelát Vytvořeno v rámci projektu EU peníze školám – Základní škola Ústí nad Labem, Vojnovičova 620/5, příspěvková organizace

FRANCOIS VILLON (fransua vijon) Vlastním jménem Francois de Montcorbier (d montkorbjé), zvaný též Francois des Loges, se narodil v Paříži asi roku 1431 nebo 1432 ve velmi chudé rodině. Pseudonym Villon používal ve svých básních. [2011-12-12] dostupný pod licencí jako volné dílo na http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Francois_Villon.jpg Vytvořeno v rámci projektu EU peníze školám – Základní škola Ústí nad Labem, Vojnovičova 620/5, příspěvková organizace

Studentská léta Na obrázku je dnešní podoba univerzity v Sorboně Mládí prožil Villon v klášteře sv. Benedikta u příbuzného kaplana Guillauma de Villon, který se staral o jeho vzdělání. V březnu 1449 složil bakalářskou zkoušku, opravňující ke studiu na univerzitě, kde studoval v letech 1451 až 1452. [2011-12-12] dostupný pod licencí jako volné dílo na http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Sorbona_2005b.jpg Vytvořeno v rámci projektu EU peníze školám – Základní škola Ústí nad Labem, Vojnovičova 620/5, příspěvková organizace

V této došlo k řadě studentských bouří, jichž se Villon pilně účastnil – a nejednou tekla krev. V roce 1452 složil magisterskou zkoušku – která otvírala cestu k dalšímu studiu, nebo si mohl zažádat o církevní benefici (úřad s důchodem). Villon nevyužil ani jednoho a raději zůstal na „volné noze“ v Paříži, kde se stýkal se zlodějskou  bandou tzv. coquillardů. Vytvořeno v rámci projektu EU peníze školám – Základní škola Ústí nad Labem, Vojnovičova 620/5, příspěvková organizace

Nevázaný život Nejvíce se o jeho životě dozvídáme ze soudních spisů – byl to rváč, tulák a souzen byl dokonce pro zabití. Vytvořeno v rámci projektu EU peníze školám – Základní škola Ústí nad Labem, Vojnovičova 620/5, příspěvková organizace

Villon u soudu Když je usvědčen z krádeže, znovu prchá a v letech 1457 až 1461 se potuluje, prchá před spravedlností, občas je uvězněn. Když se roku 1462 vrátil do Paříže, je znovu uvězněn pro krádež a vykázán z města Paříže. Dne 5. června 1455 se dopouští vraždy, snad nešťastnou náhodou v sebeobraně, ale prchá z Paříže. V lednu 1456 je omilostněn a vrací se do kláštera sv. Benedikta, kde píše Malou závěť (Odkaz). Vytvořeno v rámci projektu EU peníze školám – Základní škola Ústí nad Labem, Vojnovičova 620/5, příspěvková organizace

F. Villon - Malý testament překlad Otokar Fischer Čtrnáct set šestapadesát jsem já, žák Villon František, rozhodl o všem vyžádat, co napsal jsem kdy a co řek, veřejný jasný posudek. Sám když mám strachy uzdu v hubě a z hladu volný límeček, moh bych lež s pravdou smíchat hrubě. Vytvořeno v rámci projektu EU peníze školám – Základní škola Ústí nad Labem, Vojnovičova 620/5, příspěvková organizace

Konec života Villon píše řadu básní ilustrujících jeho bezuzdný život, shrnutých roku 1461 do Velké závěti. Jeho stopa mizí 5. ledna 1463, kdy mu soud změnil trest smrti na vyhnanství, zemřel někdy mezi lety 1463 a 1468. Vytvořeno v rámci projektu EU peníze školám – Základní škola Ústí nad Labem, Vojnovičova 620/5, příspěvková organizace

Balada o jazycích klevetníků Vem arsenik a olovo tam vlej, posypej sírou, co se svařilo tu, nehašeným vápnem to zamíchej, pak rozkrájej tam propocenou botu a z židovky tam vetři nečistotu, z malomocného hlen, žluč z vlků, lišek, jezevců a fen, s utrejchem svař to, zalej do aspiku, aby to bylo hodně ostré jen, a škvař v tom jazyky svých klevetníků! Z mozečků koček přísadu tam dej, těch, co se bojí vody, - Tak půl lotu - , dále - což nepřijde tě laciněj - ze vzteklé čubky něco slin a potu a z lesklé tresky ploutevních dvé hrotů. Potom to nakap smrdutých pěn, do nichž byl krysí čumák namočen, v nichž plovou pulci obouživelníků a v nichž byl potěr ropuch rozetřen, a škvař v tom jazyky svých klevetníků! Té směsi se jen dřívkem dotýkej, sic by tě ohrozila na životu, dvě kapky krve do ní zakvedlej, co ranhojiči stříkly na kalhotu, a pak tam seškrab ještě horší slotu : vřed z rakoviny, otok zpuchlých vén a konec konců vraž tam z čankru šlem a též - to bordelů dím zákazníku - vodu, jež zbyla z jisté lázně žen, a škvař v tom jazyky svých klevetníků! Z těch lahůdek - li ragout připraven, proceď jej plátnem z podělaných plen - to lepší je než lít to do cedníku, trus prasat vem, to zvlášť si připomeň, a škvař v tom jazyky svých klevetníků! Vytvořeno v rámci projektu EU peníze školám – Základní škola Ústí nad Labem, Vojnovičova 620/5, příspěvková organizace

Vydávání Villonova díla Poprvé souborně vyšlo roku 1489 v Paříži. Světovou i naši literaturu ovlivnil tzv. villonskou baladu. Do češtiny přeložil několik jeho balad Jaroslav Vrchlický (1883) a roku 1927 vynikajícím způsobem Otokar Fischer. Villona dále překládali např. Jarmila Loukotková, F. X. Šalda aj. Vytvořeno v rámci projektu EU peníze školám – Základní škola Ústí nad Labem, Vojnovičova 620/5, příspěvková organizace

Villonovská nebo francouzská balada Balada francouzská či Villonova (tři sloky s refrénem a stejnými rýmy, čtvrtá sloka tzv. poslání – envoi), vznikla v románských literaturách ve 13.-15. století ze středověké francouzské milostné písně. V české literatuře ji psali J. Vrchlický a V. Nezval. Vytvořeno v rámci projektu EU peníze školám – Základní škola Ústí nad Labem, Vojnovičova 620/5, příspěvková organizace

Balada z hadrů Svým odkazem Villon inspiroval i Voskovce a Wericha při tvorbě jejich inscenace Balada z hadrů. http://www.youtube.com/watch?v=1GrjXWu_UXE [2011-12-12] dostupný pod licencí jako volné dílo na http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Voskovec_a_Werich.jpg Vytvořeno v rámci projektu EU peníze školám – Základní škola Ústí nad Labem, Vojnovičova 620/5, příspěvková organizace

Karel Kryl a Francois Villon Villonovy verše zaujaly svou nadčasovostí i moderní autory. S loutnou v teplickém divadélku Na zámku recitoval svého oblíbeného autora Francoise Villona písničkář Karel Kryl, jeden z pořadů nesl přímo název Dražba na Villona. ukázka http://www.radio.cz/cz/clanek/102658 K. Kryl si mimo jiné vybral Villonův Testament. Hudba je součástí původní nahrávky z 60. let 20. století. Báseň Francoise Villona Testament přeložil Otokar Fischer. Vytvořeno v rámci projektu EU peníze školám – Základní škola Ústí nad Labem, Vojnovičova 620/5, příspěvková organizace