MODERNÍ SMĚRY.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Umělecké směry 19. století
Advertisements

Jakékoliv další používání podléhá autorskému zákonu.
Název Neoimpresionismus Předmět, ročník Výtvarná výchova, 2. ročník
Název Postimpresionismus Předmět, ročník Výtvarná výchova, 2. ročník
Poslední universální styl
Alfons Mucha Název školy
Umění 20. Století Malířské proudy a směry počátku 20. století
POSTIMPRESIONISMUS VY_52_INOVACE_DEK_39.
VY_52_INOVACE_DEK_45 SVĚTOVÉ A ČESKÉ SECESNÍ MALÍŘSTVÍ
VY_52_INOVACE_DEK_40 Symbolismus Paula Gauguina
Impresionismus Šedesátá léta 19. století.
ČESKÝ IMPRESIONISMUS 90. léta 19. století.
Datum (období) vytvoření: červen 2011
SYMBOLISMUS konec 19. století
Kubismus I. Polovina 20. století.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
IMPRESIONISMUS Název projektu – BRÁNA JAZYKŮ OTEVŘENÁ Název materiálu:
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
SECESE VY_52_INOVACE_DEK_42.
Renoir, Degas, Pisarro, Sisley
Zakladatel moderního malířství?
ŠELMOVSTVÍ BAREV.
Claude Monet MgA. Lukáš Psík
VY_52_INOVACE_DEK_34 Impresionismus
Předpoklady nástupu moderních směrů 20. století
Secese přelom 19. a 20. století.
Moderní umění začíná postimpresionismem. Umělecké dílo není pouhý
Realismus,impresionismus, secese, kubismus
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Claude Monet
MODERNÍ UMĚLECKÉ SMĚRY 1905 – 1914
VY_52_INOVACE_DEK_46 PRVNÍ UMĚLECKÉ SLOHY 20. STOLETÍ
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
SECESE Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Umělecké směry 19. století
Umělecké směry 20. století
Impresionismus.
IMPRESIONISMUS.
VY_52_INOVACE_DEK_36 Impresionisté krajináři. Datum vytvoření: Autor: Mgr. Martina Kokšteinová „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Klíčová.
VY_52_INOVACE_DEK_49 NAIVNÍ UMĚNÍ
Impresionisté figurativního malířství
Název školyStřední odborná škola Luhačovice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgA. Kateřina Mikešová Název šablonyIII/2 – Inovace.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
IMPRESIONISMUS.
SYMBOLISMUS Jiří Salajka
Paul Cézanne MgA. Lukáš Psík
KUBISMUS.
SECESE.
Secese Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
POSTIMPRESIONISTÉ. charakteristika Snaha o překonání impresionistického způsobu malby Konfrontace vnitřního umělcova nitra s realitou Vstupuje sem lidský.
Impresionismus Název školy
Od 80. let 19. století.  Dějepis- Kultura v dějinách  Šablona : III/2  Pořadové číslo: 1.7  Autor: Mgr. Soňa Blažková  Škola: ZŠ Choltice  Klíčová.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michaela Nová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
„Napříč moderním uměním aneb kreativity se nebojíme“ -výtvarná soutěž pro II.stupeň ZŠ a MŠ Nedašov Mgr. Jarmila Švédová.
VY_32_INOVACE_ Název výukového materiálu: Nové umělecké směry 2. pol. 19. století Autor: Mgr. Pavla Rosyvková Datum: Květen 2012 Předmět: Dějepis.
ŠKOLA:Gymnázium Lovosice AUTOR:Mgr. Radmila Vorasická NÁZEV:VY_32_INOVACE_5C_15_Pointilismus TÉMA:Dějiny umění ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ DATUM.
SYMBOLISMUS Skupina Nabis Představitelé: Gustav MOREAU Pierre Puvis de CHAVANNES Odilon REDON Arnold B ÖCKLIN Maurice DENIS Pierre BONNARD Edvard MUNCH.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
IMPRESIONISMUS Název školy: Základní škola Karla Klíče
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Transkript prezentace:

MODERNÍ SMĚRY

Osnova Impresionismus Postimpresionismus Pointilismus (= neoimpresionismus) Symbolismus Secese Fauvismus Expresionismus Kubismus

IMPRESIONISMUS Snahy co nejlépe zachytit světelný okamžitý dojem. Vznik: konec 60. let 19. stol. Název od: l´impression = dojem – odvozeno od MONETOVA obrazu. Místo vzniku: Paříž 1874 –1886 celkem 8 výstav. 1874 1. impresionistická výstava – vystaven Monetův Imprese: Východ Slunce.

Způsob malby: snahy zachytit okamžik pomocí SVĚTLA, malba v PLENÉRU, skvrny barev nanesených štětcem bez pevných obrysů, obraz = hra světel a stínů, barev, tvarů; odmítnutí černé barvy, konturové kresby.

Představitelé Eduard MANET (1832 – 1883) Claude MONET (1840 – 1926) Camille PISSARRO (1830 – 1903) Alfred SISLEY (1839 – 1899) Auguste RENOIR (1841 – 1919) Edgar DEGAS (1834 – 1917) Antonín SLAVÍČEK (1870 – 1910)

E. MANET: Snídaně v trávě (1863)

C. MONET: Dojem: Východ Slunce (1874)

Londýnský parlament

Lekníny (1900)

POSTIMPRESIONISMUS Několik tendencí, kt. netvoří jednotný směr. Umělci předchůdci: symbolismu (GAUGUIN, ROUSSEAU) expresionismu (van GOGH) barevného konstruktivismu (CÉZANNE) secesní malby (TOULOUSE-LAUTREC)

Paul CÉZANNE (1839 – 1906) Francouzský malíř Ovlivnil představitele KUBISMU i pozdější ABSTRAKCE. Zabýval se otázkami kompozice, vzájemných vazeb zobrazovaných předmětů nezávislých na světle. Měnil klasickou perspektivu a vytvářel prostor modelováním barevných tvarů.

Masopustní úterý Jablka a pomeranče

Hora St. Victoire

Různá zátiší

Vincent van GOGH (1853 – 1890) Nizozemský malíř žijící ve Francii. Výrazně ovlivnil zejm. EXPRESIONISMUS a fauvismus. Vytvořil si osobitou techniku malby; jasné barvy nanášel krátkými tahy přímo z tuby. Časté motivy: slunečnice, krajiny,… Významná díla: (1885) Jedlíci brambor (1888) Ložnice v Arles (1888) Terasa kavárny v noci (1888) Červená vinice (1889) Hvězdná obloha (1889) Kosatce (1889) Zátiší: Váza s dvanácti slunečnicemi (1889) Autoportrét (1890) Portrét doktora Gacheta (1890) Havrani nad obilným polem

Slunečnice (1888) Tate Gallery, Londýn

Sklizeň (1888)

Autoportréty

Hvězdná noc

Paul GAUGUIN (1848 – 1903) Francouzský malíř Jeho tvorba našla odezvu u různých forem PRIMITIVISMU + východiskem i realistických NAIVISTŮ. Inspirací: exotické krajiny i mimoevropský životní styl (Tahiti, Markézy,…).

Dvě Tahiťanky (1891)

Žlutý Kristus (1889)

Manao tupapau (Duch mrtvých bdí) z roku 1892 – jedno z malířových nejkontroverznějších pláten

Henri de TOULOUSE-LAUTREC (1864 – 1901) Francouzský malíř a grafik „Malířem ulice“. Patří k zakladatelům moderní grafiky: vytvářel PLAKÁTY (pro Moulin Rouge). Jeho tvorba nekonečná galerie PORTRÉTŮ: dělnice, šlechta, prostitutky, zpěváci, herci, měšťáci, tanečnice,…

Plakát pro Moulin Rouge (1891)

Návrh a výsledný plakát (litografie)

Dvě ženy tančí valčík (Moulin Rouge)

Na promenádě v Moulin Rouge

Plakáty

Henri ROUSSEAU (1844 – 1910) Henri Rousseau, zv. CELNÍK. Byl jedním z prvních tzv. NAIVNÍCH malířů. Jeho malba je plochá, neexistuje na jeho obrazech perspektiva a světlo, vychází z intuice (vzpomínání na vlastní sny). Postavy, zvířata a věci jsou tak velké, jak jsou pro něho důležité.

Vlastní podobizna (1890) NG, Praha

Spící cikánka (1897) MoMA, NY

NEOIMPRESIONISMUS = POINTILISMUS Zformován 1886, kdy G. SEURAT vystavil obraz Neděle v la Grande Jatte. Barva rozkládána na elementární BAREVNÉ BODY = obrazy složeny z drobných teček barvy. Představitelé: Georges SEURAT (1859 – 1891) Paul SIGNAC (1863 – 1935)

Nedělní odpoledne na ostrově Grand Jatte

Cirkus (1891)

Paul SIGNAC

SYMBOLISMUS Používá symbolů jako obrazných znaků, jejichž význam se nekryje s popisovaným dějem nebo zobrazovaným předmětem. Symbolismus nepojmenovává, ale jen naznačuje, sugeruje, vybavuje. Vycházel z umělcových představ, snů, vizí, mýtů,… Vnější svět = množství symbolů, kt. mají nějaký jiný, hlubší a duchovní význam.

Zástupci: Gustav MOREAU (1826 – 1898) Francouzský malíř Odilon REDON (1840 – 1916) Francouzský malíř a grafik skupina Nabis

Gustav MOREAU (1826 – 1898) Francouzský malíř, který používal především mytologické a bájné náměty. Ve svých představách byl pronásledován Salome, dceru Herodiaty, která nenáviděla Jana Křtitele. Svým obrazem Zjevení inspiroval básníka Oscara Wilda. Na obraze je ústředním motivem useknutá Janova hlava.

Faethón (1878) Salomé (1871)

B. J. REDON: Oko jako balon (1882)

Symbolisté v českém malířství František BÍLEK (1872 – 1941) Sochař a grafik Jan PREISLER (1872 – 1918) Malíř a grafik Josef VÁCHAL (1884 – 1969) Malíř, grafik, sochař a spisovatel Jan ZRZAVÝ (1890 – 1977) František DRTIKOL

Jan ZRZAVÝ Kleopatra (1942-57) NG, Praha

František DRTIKOL Duše (1942)

„secessio“ = lat. odchod, odtržení se SECESE „secessio“ = lat. odchod, odtržení se Různé názvy: Jugendstil (N), Art Nouveau (F), Modern Style (VB),… Sloh 90. let 19. stol. po 1. SV. Poslední SJEDNOCUJÍCÍ sloh výtv. umění; opět zasáhl: architekturu, malířství, sochařství, užité umění,…

H. GUIMARD: Pařížské metro

Reklamní plakáty

Znaky secesního umění: ORNAMENT jako dekorativní prvek; dekorativnost, linearismus, ornamentálnost, plynulá vlnící se křivka; Motivy: rostlinné, zvířecí, figurální Typická BAREVNOST (barvy mají symboliku např. žlutá = b. hmoty, života; modrá = spojená s temnotou,…). Nový typ umění: PLAKÁT

Představitelé: Antonio GAUDÍ (1852 – 1926) španělský architekt Gustav KLIMT (1862 – 1918) rakouský malíř Alfons MUCHA (1860 – 1939) český malíř, grafik a návrhář Své umění uplatňoval hojně i v oborech užitého umění (plakáty, šperky, nábytek,…).

Antonio GAUDÍ (1852 – 1926) Španělský architekt, jehož jméno je spojeno s Barcelonou. Ovlivněn secesí a gotickými formami. Nejznámější díla v Barceloně: chrám Sagrada Familia Palacio Güell činžovní dům casa Milá

Sagrada Familia Barcelona

Park Güell Barcelona

Casa Milá, Barcelona

Sagrada Familia, Barcelona

Gustav KLIMT (1862 – 1918) Rakouský malíř, kt. se narodil ve Vídni. Trvalým tématem: ženské postavy (jsou obklopeny ovzduším tragična i smyslných požitků). Nejznámější díla: Lékařství, Filozofie, Právnictví (3 nástropní obrazy pro vídeňskou univerzitu) Salome Polibek Naděje Tři věky v životě ženy

Gustav KLIMT Judita a Holofernes (1901)

Tři věky ženy (1905)

Polibek (1907 – 08)

Alfons MUCHA (1860 – 1939) Český malíř, grafik, autor plakátů a návrhář. Vytvořil osobitý styl označovaný jako „le styl Mucha“. Své umění uplatňoval hojně i v oborech užitého umění (plakáty, šperky, nábytek,…). Dokázal spojit malířství, umělecké řemeslo a architekturu.

FAUVISMUS

Od „les fauves“ = fr. dravé šelmy FAUVISMUS Od „les fauves“ = fr. dravé šelmy Jako směr trvá velice krátce: 1904-1908. Spíše hnutí, kde si všichni malíři uchovali značnou samostatnost. Obrazy jako exploze BARVY. BARVA měla působit na smysly a vyvolávat emoce = zápis pocitů. Odmítá perspektivu – dvojrozměrný prostor.

Henri MATISSE (1869 – 1954) Francouzský malíř Rozešel se s barevnou konvencí. Vytvářel obrazy založené na JASNÝCH nelomených BAREVNÝCH skvrnách. Oblíbené: modrá, červená, zelená Významná díla: La Desserte Tanec Hudba

Portrét paní Matissové

Z lat. „exprimere“ = vyjádřit; „expressio“ = výraz EXPRESIONISMUS Z lat. „exprimere“ = vyjádřit; „expressio“ = výraz Směr z poč. 20. stol. Nejvíce se projevil v NĚMECKU 1905 – 20 Umělci snahy vyjádřit vnitřní pohnutky a stavy člověka. Nejčastěji pocity: tísně a úzkosti člověka, kt. je ztracen v odlidštěném světě

EXPRESIONISMUS

Charakteristiky Důraz na sytou, čistou až agresivní BAREVNOST, kt. je dána subjektivním názorem umělce. Záměrná DEFORMACE TVARŮ Předchůdci: Vincent van Gogh – agresivní barevnost Paul Gauguin

Edvard MUNCH (1863 – 1944) Norský malíř. V symbolismu vidíme počátky jeho tvorby. Díla zpočátku vyvolávala odpor diváků. Snaží se zobecnit lidské vlastnosti i s jejich dramaty (např. Výkřik, Puberta). Vše je prostoupeno úzkostí a starostmi, krajiny jakoby pokryty stínem smrti. Ovlivnil expesionisty.

Puberta (1894,NG Oslo)

Výkřik (1894, Oslo)

Egon SCHIELE (1890 – 1918) Rakouský malíř Zpočátku ovlivněn vídeňskou secesí a Klimtem. Před 1. SV žil krátce v Českém Krumlově. Vytvářel: expresívně pojaté krajiny, města (Č. Krumlov), silně erotické akty, kompozice s tématikou smrti, symbolické autoportréty a portréty.

Egon SCHIELE: autoportréty

Z franc. „cube“ = krychle KUBISMUS Z franc. „cube“ = krychle Revolucí v umění 20. stol.: nový způsob ZTVÁRNĚNÍ SKUTEČNOSTI Objevuje se ve Francii po r. 1907 Fáze kubismu: Protokubismus (1907 – 10) Analytický (1910 – 12) Syntetický (1913 – 14)

Analytický a syntetický kubismus

jak ho vidím, ale tak, jak ho myslím…“ Pablo PICASSO (1881 – 1973) Španělský malíř a sochař „Nezobrazuji svět tak, jak ho vidím, ale tak, jak ho myslím…“ Prošel mnoha uměleckým směry a rozmanitými tvůrčími obdobími, nikdy však NEPŘEKROČIL HRANICE ABSTRAKTNÍ malby.

Zdroje a literatura BAUER, Alois. Dějiny výtvarného umění. Olomouc : Rubico 2002, s. 182 – 208. ODEHNALOVÁ, Alena. Vybrané kapitoly z dějin kultury XX století. Brno : CERM 2001, s. 15 –62. VLČEK, Tomáš (ed.). Francouzské umění 19. a 20. století. Praha : NG 2003 VÁVRA, Jiří. Od impresionismu k postmoderně. Olomouc : nakl. Olomouc 2001, s. 9 – 39.