„EU peníze středním školám“

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
KOMBINACE BEZ OPAKOVÁNÍ
Advertisements

Pravděpodobnost a matematická statistika I.
VARIACE Mgr. Hana Križanová
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
PERMUTACE a VARIACE 2.1 Permutace 2.2 Variace bez opakování
PERMUTACE S OPAKOVÁNÍM
KOMBINACE S OPAKOVÁNÍM
KOMBINACE Mgr. Hana Križanová
Kombinatorika Opakování. K pravému vstupnímu turniketu přišli téměř zároveň čtyři studenti, kolik existuje různých pořadí, v jakém mohou turniketem projít?
Zabývá se různými způsoby výběru prvků z daného souboru.
Kdo chce být milionářem ?
PERMUTACE a VARIACE 2.1 Permutace 2.2 Variace bez opakování
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7
Počítání s řemesly II. MALÍŘKA LÉKAŘKA ZDRAVOTNÍ SESTŘIČKA PRODAVAČKA
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
Společný násobek nejmenší společný násobek (n)
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
„EU peníze středním školám“
Kombinace K(k,n) = K k (n) k-členné kombinace z n prvků.
Zdroj: Kombinatorika Zdroj:
PERMUTACE Mgr. Hana Križanová Střední škola, Havířov-Šumbark, Sýkorova 1/613, příspěvková organizace Tento výukový materiál byl zpracován v rámci akce.
Únorové počítání.
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
VY_32_INOVACE_21-06 Pravděpodobnost 6 Zásobník úloh Opakovací lekce.
AZ - KVÍZ Procvičení procent
Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
K OMBINATORIKA, PRAVDĚPODOBNOST, STATISTIKA Variace VY_32_INOVACE_M4r0107 Mgr. Jakub Němec.
DĚLITELNOST Prvočísla Dělitel Násobek Znaky dělitelnosti Čísla složená.
Luboš Fábera T4.A Množiny. Průnik dvou množin Průnik množin A, B je množina všech takových prvků základní množiny, které patří do množiny A i do množiny.
Dělitelnost přirozených čísel
MATEMATIKA Kombinatorické pravidlo součinu Příklady.
ICT M 5.R. Desetinná čísla
Přednost početních operací
Slovní úlohy řešené soustavou rovnic
Autor: Jana Buršová.  Permutace s opakováním jsou skupiny o n prvcích vybíraných z n prvků, v nichž se mohou prvky opakovat.
Znaky dělitelnosti.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Projekt OP VK č. CZ.1.07/1.5.00/ Šablony Mendelova střední škola, Nový Jičín Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Byl uskutečněn.
KOMBINATORIKA Permutace Variace Kombinace
KOMBINATORIKA 2 VARIACE k-té TŘÍDY Z n PRVKŮ S OPAKOVÁNÍM
Kombinatorika, pravděpodobnost, statistika
Zkvalitnění kompetencí pedagogů ISŠ Rakovník IV/2 Inovace a zkvalitnění výuky směřující k rozvoji matematické gramotnosti žáků středních škol Integrovaná.
VARIACE S OPAKOVÁNÍM Mgr. Zdeňka Hudcová TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČR.
Materiály jsou určeny pro výuku matematiky: 3. ročník Učivo v elektronické podobě zpracovala Mgr. Iva Vrbová.
ŠKOLA:Městská střední odborná škola, Klobouky u Brna, nám. Míru 6, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Peníze do.
KOMBINATORIKA Permutace bez opakování
Materiály jsou určeny pro výuku matematiky: 3. ročník
1 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Vladimír Mikulík. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Název školyHotelová škola Mariánské Lázně Adresa školyKomenského 449/2, Mariánské Lázně Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUMuVY_32_INOVACE_G-M2-19.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_42_INOVACE_12_15 Název materiáluKombinatorika.
VARIACE BEZ OPAKOVÁNÍ Rozbor úlohyŘešení úlohy Obrázek 1 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Pláničková. Dostupné.
KOMBINACE BEZ OPAKOVÁNÍ Rozbor úlohyŘešení úlohy Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Pláničková. Dostupné z Metodického.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Vladimír Mikulík. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
KOMBINACE BEZ OPAKOVÁNÍ
KOMBINATORIKA Je část matematiky, která se zabývá uspořádáním daných prvků podle určitých pravidel do určitých skupin Máme množinu n různých prvků, z níž.
3.cvičení-kombinatorika
Opakování Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Permutace 1. září 2013 VY_42_INOVACE_190203
Opakování Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
PERMUTACE BEZ OPAKOVÁNÍ
Výpočty celku a části celku zadané zlomkem
Matematika Variace.
Kombinatorika. Základní pojmy. Pravidla pro práci se skupinou:
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
PERMUTACE BEZ OPAKOVÁNÍ
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Transkript prezentace:

„EU peníze středním školám“

Kombinatorika – slovní úlohy Mgr. Marcela Sandnerová

1. Kolik různých přirozených čísel lze sestavit z číslic 0, 1, 3, 4, 6, 7, 9, jestliže jsou: a) pěticiferná. Žádná z číslic se v zápise čísla neopakuje.

1. Kolik různých přirozených čísel lze sestavit z číslic 0, 1, 3, 4, 6, 7, 9, jestliže jsou: a) pěticiferná. Žádná z číslic se v zápise čísla neopakuje. Řešení: a) p = n1 ∙ n2 ∙ n3 ∙ n4 ∙ n5 = 6∙6∙5∙4∙3 = 2 160 Z daných číslic lze sestavit 2 160 pěticiferných přirozených čísel tak, že se žádná číslice v zápise čísla neopakuje.

1. Kolik různých přirozených čísel lze sestavit z číslic 0, 1, 3, 4, 6, 7, 9, jestliže jsou: b) menší než 600. Žádná z číslic se v zápise čísla neopakuje.

1. Kolik různých přirozených čísel lze sestavit z číslic 0, 1, 3, 4, 6, 7, 9, jestliže jsou: b) menší než 600. Žádná z číslic se v zápise čísla neopakuje. Řešení: b) p = p1 + p2 + p3 = 6+36+90 = 132 p1 = n1 = 6 p2 = n1 ∙ n2 = 6∙6 = 36 p3 = n1 ∙ n2 ∙ n3 = 3∙6∙5 = 90 Z daných číslic lze sestavit 132 přirozených čísel menších než 600.

2. Ve třídě je 23 žáků, z nichž je 15 děvčat 2. Ve třídě je 23 žáků, z nichž je 15 děvčat. Kolika způsoby lze sestavit ze žáků třídy šestičlenné družstvo, jestliže v něm mají být: a) dva chlapci?

2. Ve třídě je 23 žáků, z nichž je 15 děvčat 2. Ve třídě je 23 žáků, z nichž je 15 děvčat. Kolika způsoby lze sestavit ze žáků třídy šestičlenné družstvo, jestliže v něm mají být: a) dva chlapci? Řešení: vybíráme 4 děvčata z 15 K(4,15) = n1= 1 365 vybíráme 2 chlapce z 8 K(2,8) = n2 = 28 p = n1 ∙ n2 = 1 365 ∙ 28 = 38 220 Šestičlenné družstvo, ve kterém jsou dva chlapci, lze sestavit 38 220 způsoby.

2. Ve třídě je 23 žáků, z nichž je 15 děvčat 2. Ve třídě je 23 žáků, z nichž je 15 děvčat. Kolika způsoby lze sestavit ze žáků třídy šestičlenné družstvo, jestliže v něm mají být: b) nejvýše dva chlapci?

2. Ve třídě je 23 žáků, z nichž je 15 děvčat 2. Ve třídě je 23 žáků, z nichž je 15 děvčat. Kolika způsoby lze sestavit ze žáků třídy šestičlenné družstvo, jestliže v něm mají být: b) nejvýše dva chlapci? Řešení: p = p1 + p2 + p3 p1 šest děvčat, žádný chlapec p1 = n1 ∙ n2 p2 pět děvčat, jeden chlapec p2 = n1 ∙ n2 p3 čtyři děvčata, dva chlapci p3 = n1 ∙ n2

2. b) Řešení: p = p1 + p2 + p3 = 5 005 + 24 024 + 38 220 = 67 249 p1 šest děvčat, žádný chlapec p1 = n1 ∙ n2 = K (6,15) ∙ K (0,8) = 5 005 ∙ 1 = 5 005 p2 pět děvčat, jeden chlapec p2 = n1 ∙ n2 = K (5,15) ∙ K (1,8) = 3 003 ∙ 8 = 24 024 p3 čtyři děvčata, dva chlapci p3 = n1 ∙ n2 = K (4,15) ∙ K (2,8) = 1 365 ∙ 28 = 38 220 Družstvo lze sestavit 67 249 způsoby.

objednat polévku, hlavní chod, přílohu 3. Petra je na obědě v restauraci a chce si objednat polévku, hlavní chod, přílohu a zeleninový salát. Kolika způsoby si může Petra oběd vybrat, jestliže nabídka obsahuje 2 druhy polévek, 14 hlavních chodů, 6 typů příloh a 5 druhů zeleninových salátů?

objednat polévku, hlavní chod, přílohu 3. Petra je na obědě v restauraci a chce si objednat polévku, hlavní chod, přílohu a zeleninový salát. Kolika způsoby si může Petra oběd vybrat, jestliže nabídka obsahuje 2 druhy polévek, 14 hlavních chodů, 6 typů příloh a 5 druhů zeleninových salátů? Řešení: p = n1 ∙ n2 ∙ n3 ∙ n4 = 2∙14∙6∙5 = 840 Petra si může objednat oběd 840 způsoby.

z prvků množiny A, b) kombinací třetí třídy bez opakování 4. Je dána množina Určete počet všech: a) variací třetí třídy bez opakování sestavených z prvků množiny A, b) kombinací třetí třídy bez opakování sestavených z prvků množiny A, c) permutací bez opakování sestavených z prvků množiny A.

z prvků množiny A, b) kombinací třetí třídy bez opakování 4. Je dána množina Určete počet všech: a) variací třetí třídy bez opakování sestavených z prvků množiny A, b) kombinací třetí třídy bez opakování sestavených z prvků množiny A, c) permutací bez opakování sestavených z prvků množiny A. Řešení: a) V (3, 5) = 5∙4∙3 = 60 b) K (3, 5) = 10 c) P (5) = 5! = 120

jsou sedmimístné, přičemž na počátku jsou 5. Přístupové kódy k bezpečnostním schránkám jsou sedmimístné, přičemž na počátku jsou tři různá velká písmena, která jsou vybírána z dvaceti možností, a dále čtyři různé číslice. Určete počet možností sestavení uvedených přístupových kódů.

Řešení: jsou sedmimístné, přičemž na počátku jsou 5. Přístupové kódy k bezpečnostním schránkám jsou sedmimístné, přičemž na počátku jsou tři různá velká písmena, která jsou vybírána z dvaceti možností, a dále čtyři různé číslice. Určete počet možností sestavení uvedených přístupových kódů. Řešení: p = n1 ∙ n2 ∙ n3 ∙ n4 ∙ n5 ∙ n6 ∙ n7 = = 20∙19∙18∙10∙9∙8∙7 = 34 473 600 Existuje 34 473 600 možností sestavení přístupových kódů.

si mohou zvolit výbor, ve kterém má být 6. Vedení tvoří 4 ženy a 6 mužů. Kolika způsoby si mohou zvolit výbor, ve kterém má být předseda, místopředseda a hospodář. Jestliže: a) má být předseda muž a místopředsedkyně žena, b) nejsou žádné podmínky.

si mohou zvolit výbor, ve kterém má být 6. Vedení tvoří 4 ženy a 6 mužů. Kolika způsoby si mohou zvolit výbor, ve kterém má být předseda, místopředseda a hospodář. Jestliže: a) má být předseda muž a místopředsedkyně žena. Řešení: a) p = n1 ∙ n2 ∙ n3 = 6∙4∙8 = 192 n1 předseda muž n2 místopředsedkyně žena n3 hospodář Za daných podmínek lze výbor sestavit 192 způsoby.

6. Vedení tvoří 4 ženy a 6 mužů. Kolika způsoby si mohou zvolit výbor, ve kterém má být předseda, místopředseda a hospodář. Jestliže: b) nejsou žádné podmínky. Řešení: b) p = n1 ∙ n2 ∙ n3 = 10∙9∙8 = 720 nebo V (3, 10) = 10∙9∙8 = 720 Výbor lze sestavit 720 způsoby.

7. Kolika způsoby lze sestavit zasedací pořádek u slavnostní tabule pro devět osob, jestliže: a) dva hosté chtějí sedět vedle sebe, b) nejsou žádné podmínky.

7. Kolika způsoby lze sestavit zasedací pořádek u slavnostní tabule pro devět osob, jestliže: a) dva hosté chtějí sedět vedle sebe. Řešení: a) 2∙ P (8) = 2∙ 8! = 80 640 Pokud chtějí dva hosté sedět vedle sebe, lze zasedací pořádek sestavit 80 640 způsoby.

7. Kolika způsoby lze sestavit zasedací pořádek u slavnostní tabule pro devět osob, jestliže: b) nejsou žádné podmínky. Řešení: b) P (9) = 9! = 362 880 Zasedací pořádek sestavit 362 880 způsoby.

Zdroje: Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autorky.