PRAVĚK 1.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PRAVĚK Mgr. Lenka Venclová 2009.
Advertisements

ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Vývoj člověka dle anglického badatele Charlese Darwina.
HOMO HABILIS (4-1MA) Jeho kosterní pozůstatky byly nalezeny v Olduvai
ČESKÉ ZEMĚ V PRAVĚKU.
Název: Vývojový druh člověka – procvičování, opakování
Pravěké umění Pravěké malířství.
VY_32_INOVACE_Dj.6.02-Pravěk-prezentace
PRAVĚK.
DUM Téma: Pravěk (vývoj člověka) Vyučovací předmět: Dějepis Ročník: 6.
Název školy Základní škola a Mateřská škola Tatenice Číslo projektu
VÝVOJ ČLOVĚKA Během čtvrtohor vyvrcholil vývojový proces, který začal u primitivních primátů a skončil vznikem moderního člověka. Člověk vyvinut z úzkonosých.
6. ročník Pravěk a starověk
Název: Člověk vzpřímený – homo erectus Autor: Mgr. Eva Vondrková
Pravěk.
Identifikátor materiálu: EU
Autor: Mgr. Pavlína Vaculíková Základní škola Zlín, Komenského 78, příspěvková organizace Komenského 78, Zlín – Malenovice, Školní rok: 2011/2012.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Vladislav Michl
PRAVĚKÉ UMĚNÍ Kdy začíná umění? Dá se vůbec mluvit o umění?
Paleolit 6. ročník.
Počátky umění v mladším paleolitu
Původ a vývoj člověka III
Pravěk I.- Doba kamenná ZŠ JUDr.Josefa Mareše Mgr.Miloslav Hubatka
Název: Člověk současného typu – homo sapiens sapiens
Život člověka v době kamenné
HOMO ERECTUS - člověk vzpřímený
PŘEDCHŮDCI ČLOVĚKA STARŠÍ DOBA KAMENNÁ (PALEOLIT)
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
Nejstarší lidé dnešního typu
Čtvrtohory vývoj člověka
Umění pravěku - Předhistorické umění
Dějepis Doba kamenná 1.
Časová osa pravěku 3 mil. – př. n. l.
6. ročník Pravěk.
Číslo DUM: VY_32_INOVACE_20 Autor: Mgr. Eva Damborská Anotace: Učební text pro ZŠ – Homo sapiens (člověk rozumný), Homo sapiens sapiens (člověk dnešního.
PRVOUKA 3. ROČNÍK Mgr. Kamila Homoláková ZŠ MUDr. E. Lukášové
Anotace Žáci si během prezentace opakují a upevňují znalosti tématického celku PRAVĚK. Autor Mgr. Lenka Cílková Datum vytvoření září 2011 Ročník IV. Vzdělávací.
8. ročník, biologie člověka CO DĚLÁME V PŘÍRODOPISE.
Čtvrtohory vývoj člověka
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace, Pražská 2817, Mělník tel.: EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický.
Pravěké umění. primitivní nástroje z valounů záměrné opracování do určitého tvaru pěstní klíny mandlového tvaru otisky nohou v jílu načrtnuté prsty, vrypy.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Pravěk.
PRAVĚKÉ UMĚNÍ – let př.n.l..
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Dějepis 6. ročníku Člověk rozumný.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
STARŠÍ DOBA KAMENNÁ (PRAVĚK).
STARŠÍ DOBA KAMENNÁ – př.n.l..
Pravěk uč. 21.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Vladislav Michl
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Dějepis 6. ročník
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKR LOUNY
Pravěk v českých zemích Mgr. Iveta Vališková
O nejstarších dějinách Čech
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Prezentace
Dějepis 6. ročníku Člověk vzpřímený.
UMĚNÍ A NÁBOŽENSTVÍ 6.TŘÍDA
PRAVĚK U NÁS významná naleziště.
Doba kamenná.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Vladimír.
České země v době kamenné
Lovci mamutů. Lovci mamutů Obsah Období lovců mamutů – doba kamenná Archeologická naleziště v ČR Zdroje.
VY_32_INOVACE_01_PR_VÝVOJ ČLOVĚKA
PŘEDCHŮDCI ČLOVĚKA l. O čem bude řeč? Antropogeneze – vývoj člověka. Předchůdci člověka: o Australopithecus o Homo habilis – člověk zručný o Homo erectus.
Transkript prezentace:

PRAVĚK 1

Paleolit – starší doba kamenná 4 mil. – 10 000 let př.n.l. Vývoj lidských druhů (hominidů) Výroba prvních nástrojů Užívání ohně Vznik řeči Lovci a sběrači Člověk dn. typu (Homo sapiens sapiens): Vznik umění Náboženství a magie Pohřbívání

Vývoj hominidů 4 mil. let 2,5 mil. 1,5 mil. 300 000 40 000 Chladno a sucho v Africe: ubývá lesů, přibývá savan. Australopitékové slezli ze stromů a vydali se hledat jídlo do savany. Vzpřímená chůze byla rychlejší a umožňovala rozhled přes vysokou trávu. Díky chůzi se uvolnily ruce. Australopiték byl vegetarián, Homo habilis už si stravu vylepšoval masem menších zvířat (dojídal, co nechali šavlozubí tygři) a vyráběl jednoduché nástroje. Homo erectus byl už prvotřídní zbrojař. Pěstní klín a oštěp umožnil tlupě LOV velkých zvířat. Běžně užívá oheň. Z Afriky se rozšiřuje do Evropy a Asie (žil i u nás: naleziště Beroun, Přezletice). Homo sapiens rozvíjí hrdelní řeč. Lepší dorozumění umožňuje lov stád (mamutů, sobů). Nejvyspělejší neandertálci se už oblékají do kůží a kožešin, stavějí jednoduchá obydlí, objevují umění. V mrazech poslední doby ledové je však převálcuje člověk současného typu. Má lepší zbraně a dokonalou řeč .

Australopiték Homo habilis Homo erectus Homo erectus Lucka byla dlouho nejstarším australopitékem. Objevili ji manželé Leakeyovi v Etiopii. Od roku 2000 se však objevilo několik nových opičích rekordmanů, kteří posunuli hranice o milion let. Homo erectus Homo erectus Afrika Australopiték Homo habilis Pěstní klín z pazourku oštěp a oheň. Homo erectus si troufne i na nosorožce!

Homo sapiens sapiens Pohřby s pohřebními dary Náboženství a magie Víra v posmrtný život Náboženství a magie Rituály pro úspěšný lov Magie plodnosti Uctívání předků (duchové rodu) Uctívání živlů (oheň, blesk, déšť, vítr) a síly zvířat Umění Hudební nástroje Malby, rytiny, sošky Nová zbraň: luk Dokonalá řeč

První hroby: rod své mrtvé přikryl větvemi a kamením, nebo položil na vyvýšené místo (blíže k nebi). Tváře jim nabarvili červenou hlinkou nebo namaskovali do podoby mytických hrdinů. Na cestu do říše mrtvých je vybavili kožešinami, zbraněmi, jídlem i amulety. Časté byly pohřby v poloze „skrčence“, kdy mrtvý připomínal čerstvě narozené miminko. Mrtvým předkům rod přinášel i později dary. Obával se jejich hněv a žádal je o pomoc při lovu, kruté zimě a v těžkých chvílích.

Běda rodu, který by rozhněval duchy svých předků!

Rekonstrukce hrobu

Kouzla má na starost šaman. Náš šaman trpěl kostižerem, ale duchové ho uzdravili. Teď léčí naše nemocné, zahání démony, zná byliny i mocné písně. Jsme rod Vlků, ale uctíváme také sílu medvědů a moudrost havranů. Šaman volá jejich jména, než jdeme na lov.

„Stádo velkých býků přišlo. Nejprve vykonáme obřad „Stádo velkých býků přišlo. Nejprve vykonáme obřad. V tomto obraze je duch býka. Ty, Dungu, jsi nejsilnější. Vezmi oštěp a ulov nejprve ducha býka. Jeho síla přejde na tebe a zítra přineseš hodně kořisti!“ Lovci zřejmě házeli na namalované býky oštěpy, kamení, stříleli šípy. Šaman potřel tváře lovců barvami, dal jim ochranné amulety. Stejně to dělají i dnešní australští domorodci.

„Hu, naši vlci zahnali mamuta do bažiny „Hu, naši vlci zahnali mamuta do bažiny. Řekni Hagovi a Hernovi, ať vezmou dlouhé oštěpy. Jděte pomalu. Bahno je měkké. Mamut se může vzchopit a zavalit vás. Tak zemřel Han. Pozor!“ Řeč umožnila rychle se dohodnout, vysvětlit složité věci a učit se z dřívější zkušenosti. To bylo při lovu životně důležité.

Naše tlupa už bydlí!! Jeskyně, nebo dům? Středem života je oheň, zdroj tepla, ochrany před šelmami, dobrého jídla i kouzelné moci. Oheň stráží žena. Muž brousí zbraně a loví. Také hledá dobré kořínky, byliny, houby a plody. Rostlin je ale v době ledové nedostatek. Tenhle lovec si pochutnává na roztlučených kořenech rákosí. V domě je teplo díky izolaci z mamutích kostí a tuku. Na konci paleolitu vyrábějí pavlovští lovci proutěné nádoby. Když se košík z kořenů břízy namočí, pruty se spojí a nepropustí vodu.

Dům postavil muž, ale udržuje ho žena Dům postavil muž, ale udržuje ho žena. Ona se stará o děti, připravuje jídlo. V domě z doby ledové bylo plno masa a kostí. I když venku bylo -20°C, uvnitř jste mohli chodit nahatí. Tak to dodnes dělají Eskymáci.

JESKYNNÍ MALBY

Jeskynní malby v Altamiře (Španělsko) objevila je pětiletá holčička Marie. Malíři magdalénské kultury je vytvořili pomocí minerálních hlinek.

Býk z francouzské jeskyně Lascaux Býk z francouzské jeskyně Lascaux . Pravěký malíř ho namaloval před 16 000 lety. Čertví, co znamenají ty černé tečky. Snad první kalendář připomínající lovcům, kdy táhnou stáda?

Nejen mamutem živ je pračlověk. Lovci z Lascaux proháněli také jeleny. Jelen nebo člověk? Šaman s maskou?

Býci a koně. Zvířata se prolínají a překrývají Býci a koně. Zvířata se prolínají a překrývají. Využití perspektivy znovu objeví až renesance.

H U D B A Kostěné flétny a buben – první hudební nástroje znali už neandertálci před 30 000 lety. Hudba sloužila především při obřadech. Buben byl odznakem moci šamana. Když šaman zemřel, zlomili jeho paličku a uložili ji do hrobu.

SOŠKY Věstonická venuše. Neolitický lovec ji vytvořil před 23 000 let z hlíny. Představoval si takhle svou vysněnou krásku? Možná sošky sloužily při obřadech plodnosti. Široké boky a veliká prsa jsou spíše podobou bohyně Matky než nějaké Miss Věstonice.

Venuše se objevují po celém světě Venuše se objevují po celém světě. Kamenný reliéf venuše s rohem (hojnosti?). Druhá venuše je vyřezaná do slonoviny s pečlivým zpracováním účesu. Na vlasy si holky potrpěly, vázaly je do copů, kadeřily.

Šaman si připravuje obřadní loutku bůžka. Ve finále ji nabarví a obleče. Na obrázku nahoře vidíte způsob výroby hliněných figurek. Také později v neolitu byly venuše oblíbené. Záliba v ženských soškách a úcta k bohyni Matce bývá někdy vykládána jako MATRIARCHÁT, tedy vláda žen v rodu. Jen si vzpomeňte na kněžnu Libuši.

NÁSTROJE A VÝROBKY Zubaté čepele oštěpů byly strašlivou zbraní. Těžký oštěp způsobil mamutovi vnitřní zranění srovnatelné s dnešní kulovnicí. Dlouhé kostěné hroty zas pronikaly hluboko do těla zvířete.

Nejmodernější zbraně paleolitu: luk, harpuna a síť.

1 2 3 6 7 4 5 1 kamenný sekáč 2 sekera z kamene a z rohu 3 sekera (indiánské vázání) 4 sekery (broušené a vrtané) 5 hroty šípů 6 kamenné tlouky (k drcení rostlin a zrn) 7 pazourkový nůž 2 3 6 7 4 5

Když nalovíme, maso vyudíme a usušíme Když nalovíme, maso vyudíme a usušíme. Stejně to dělají i dnešní rybáři z Norska a z Islandu. Naši vlci utáhnou sáně, umíme i lyžovat. Vody už se nebojíme, máme loďky a chodíme na ryby.

Práce žen z Dolních Věstonic: Vydělávání kůží, šití kožených šatů a váčků.

Výroba prvních textilí Výroba prvních textilí. K tkaní využívají ženy kopřivová vlákna a jednoduchý stav.

Kožené šaty. Do kůže se musely udělat otvory šídlem Kožené šaty. Do kůže se musely udělat otvory šídlem. Těmi se provlékly zvířecí šlachy.

Kostěné jehly a šídla

KONTROLNÍ OTÁZKY Jmenuj vývojové druhy hominidů. Kde se první hominidé vyvinuli? Který druh hominida je prvním skutečným lovcem? Jaké novinky využíval Homo erectus? Do kterých světadílů se rozšířil? K čemu sloužil pravěkým lovcům oheň? Kdy se objevil druh Homo sapiens sapiens? Co měl na starosti paleolitický šaman? Popiš pravěká „kouzla“. Proč lidé začali pohřbívat své mrtvé? Jak první pohřby vypadaly? Jmenuj naleziště jeskynních maleb. Co první umělci malovali? Vypadali pravěké ženy jako Věstonická venuše? Proč má venuše velká prsa a boky? Jmenuj první hudební nástroje. Popiš dům lidí z Dolních Věstonic. Proč v něm bylo teplo? Jmenuj nové zbraně lovců na konci paleolitu. Porovnej práci paleolitických žen a mužů: jmenuj úkoly žen a úkoly mužů. Jak ženy šily kožené šaty? Z čeho se na konci paleolitu vyráběly první textilie?