PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Advertisements

Komunikace s uživateli knihoven s mentálním postižením Eva Cerniňáková Městská knihovna v Praze.
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Člověk jako jedinec Osobnost
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
11. Schopnosti, temperament, charakter
Tv a sport mentálně postižených
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
(Základy psychologie)
OSOBNOST ČLOVĚKA TYPY OSOBNOSTÍ.
Letokruhy Projekt žáků Střední lesnické školy a střední odborné školy sociální ve Šluknově.
2. Determinace osobnosti – dědičný a neurofyziologický základ, sociokulturní vlivy. Temperament. Charakter.
Typologie temperamentu podle Kretschmera
č. 43 Občanská nauka, 1. ročník, obor Obchodník
Univerzita Karlova v Praze Filozofická fakulta Katedra psychologie
TYPOLOGIE OSOBNOSTI.
Osobnost člověka z pohledu psychologie
Psychologie test.
Temperament.
 Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám „Učíme aktivně“  Registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/  Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_08.
Rysy osobnosti = povahová vlastnost, která se projevuje určitým způsobem jednání, chování, prožívání. Je příznačný pro určitého člověka (odlišuje ho od.
Schopnosti. Schopnost Je psychická vlastnost, která umožňuje člověku naučit se určitým činnostem a úspěšně je vykonávat. Utváří se na podkladě biologické.
Osobnost a temperament
Blatný, M. , Plháková, A. (2003). Temperament, inteligence,
Schopnosti, nadání a talent
Osobnost pachatele trestných činů
VY_32_INOVACE_PSYPS110460ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Somatické předpoklady k tělesné výkonnosti. Typologie motoriky
Poznámky pro výuku Předmět: PSYCHOLOGIE Autor: Mgr. Pavla Sukačová
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_KOUTENSKA_20.
Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.
Schopnosti.
(emoční nebo emocionální kvocient)
Psychologie osobnosti
Typologie temperamentů
Psychické procesy, stavy a vlastnosti
Struktura osobnosti Daniel Dvořák, C4A.
PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI
OB21-VVP-HUM-OBN-MIK-L O s o b n o s t 1.část Mgr. Marie Mikulcová.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Manažerská psychologie Management , Brno Připravil: Ing. Jiří Leitner Garant předmětu: Ing. Vlastimil Vala, CSc.
Vše, co je modře, zaznamenejte do sešitu: Temperament = soubor vrozených vlastností projevujících se způsobem reagování, chování a prožívání. Rozčilujete.
Osobnost Psychologická charakteristika. Definice osobnosti Nositel lidské psychiky Individuální jednota člověka, jednota jeho duševních vlastností Psychologický.
Psychologie osobnosti 1. Psychika, stavy, procesy a funkce 2. Osobnost a vývoj osobnosti.
Dynamické vlastnosti osobnosti
Co je to osobnost?. Osobnost člověka je uspořádaný systém psychických a fyziologických funkcí jedince, které jsou v neustálé interakci s prostředím.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Vytvořila Ing. Lenka Hřibová, Březen  Definice  Rozdělení  Schopnosti  Temperament  Charakter.
OB21-VVP-HUM-OBN-MIK-U O s o b n o s t Mgr. Marie Mikulcová.
Trocha teorie nikoho nezabije …. VLASTNOSTI OSOBNOSTI OSOBNOST - souhrn vlastností, procesů a stavů, návyků, postojů, které tvoří celistvou strukturu.
Psychická struktura osobnosti Vytvořila Ing. Lenka Hřibová, Duben 2016.
Občanská výchova – 7. ročník, Člověk a jeho osobnost
Inteligence DUM_19.
Výkonové vlastnosti osobnosti I. část vlohy a schopnosti
CITY A JEJICH PROJEVY Mgr. Michal Oblouk.
Inteligence.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
OSOBNOST sportovce Seminář.
Temperament PhDr. Denisa Denglerová, PhD..
Temperament Mgr. Denisa Denglerová
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Dynamické vlastnosti – temperament
OSOBNOST sportovce.
ŠKOLNÍ NEPROSPĚCH Příčiny školního selhání
PODOBNOST A ODLIŠNOST LIDÍ
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

PhDr. Věra Strnadová, Ph. D. Psychologie 1 PhDr. Věra Strnadová, Ph. D. Prezentace 5

Srovnání tří přístupů k psychologii osobnosti podle D. Coona Hledisko psychoanalýza behaviorismus humanistická psychologie Názor na lidskou povahu negativní neutrální pozitivní Chování determinované svobodná volba Základní motivy sex a agrese “drivy“ (popudy) všeho druhu sebeaktualizace Struktura osobnosti id, ego, superego zvyky jáství (self) Role nevědomí maximalizovaná prakticky neexistující minimalizovaná Pojetí svědomí superego sebezpevňování ideální já, proces, hodnocení Vývojový důraz psychosexuální stadia kritické situace učení; identifikace a imitace vývoj obrazu sebe sama (selfimage) Bariéry osobního růstu nevědomé konflikty fixace maladaptivní zvyky, patologické prostředí Podmínky, hodnoty, inkongruence

Tři rozměry lidské osobnosti Struktura Motivace Zralost

Tři rozměry lidské osobnosti Struktura Motivace Zralost Struktura osobnosti Tělesná konstituce člověka Temperament Schopnosti Psychické vlastnosti City Sociální dimenze osobnosti Charakter

Konstituční typologie – Ernst Kretschmer PYKNIK CYKLOTÝM

Konstituční typologie – Ernst Kretschmer PYKNIK CYKLOTÝM LEPTOSOM SCHIZOTÝM

Konstituční typologie – Ernst Kretschmer PYKNIK CYKLOTÝM ATLET IXOTÝM LEPTOSOM SCHIZOTÝM

Celkový přehled typů (dle Rempleina) Stavba těla Pyknická Leptosomní Atletická Temperament Cyklothymní Schizothymní Ixothymní (viskózní) Postoj k světu realista idealista pro sebe žijící Postoje k jiným lidem družnost, sdílnost povrchní kontakty, uzavřenost pasivní družnost Ladění mezi veselostí a smutkem, malá afektivní vzrušivost mezi přecitlivělostí a tupostí, značná vnitřní vzrušivost mezi flegmatičností a explozivitou, vnitřní vzrušivost nevelká Psychické tempo výkyvy mezi pohodlností výkyvy mezi čilostí a utlumeností bez výkyvů, klidný, pomalý, stejnoměrný Myšlení konkrétní abstraktní analytické, střízlivé Adaptabilita veliká malá dostatečná

Vztahy mezi stavbou těla a typy charakteru (dle Kretschmera) Stavba těla Pyknická Astenická (leptosomní) Atletická Psychická struktura cyklothymní schizothymní viskózní Psychopatie cykloidní schizoidní epileptoidní Psychóza cyklofrenie (maniodepresivní psychóza) schizofrenie epilepsie

Temperament Namíchání hybných a brzdných sil v člověku Tempera = barva, zabarvení Hippokrates, Galenos, I. P. Pavlov

Temperament Namíchání hybných a brzdných sil v člověku Tempera = barva, zabarvení Hippokrates, Galenos, I. P. Pavlov Temperament Vlastnosti NS Sangvinik živost Flegmatik pomalost Cholerik výbušnost Melancholik citlivost Vzruch Útlum Rovnováha Pohyblivost silný značná slabý malá + vzruch + útlum

Temperament Namíchání hybných a brzdných sil v člověku Tempera = barva, zabarvení Hippokrates, Galenos, I. P. Pavlov H. Remplein: „Temperament je relativní konstatnta osobního zabarvení prožitků a formy prožitků, jakož i osobní způsob reagování a pohybu“ Temperament Vlastnosti NS Sangvinik živost Flegmatik pomalost Cholerik výbušnost Melancholik citlivost Vzruch Útlum Rovnováha Pohyblivost silný značná slabý malá + vzruch + útlum

Inteligence a její měření Inteligenční kvocient: IQ = (MV/CHV) Inteligence a její měření Inteligenční kvocient: IQ = (MV/CHV)*100, např. (11/10)*100 = 110

Procentuální rozdělení Inteligence a její měření Inteligenční kvocient: IQ = (MV/CHV)*100, např. (11/10)*100 = 110 3% 14% 33% 33% 14% 3% Procentuální rozdělení IQ v populaci Velmi dobré Nadprůměrné Podprůměrné Velmi nízké Dobré Nízké Oblast normality Počet osob Stupně celkové rozumové výkonnosti 144 a více velmi vysoká 120 – 139 vysoká 110 – 119 nadprůměrná (SŠ,VŠ) 90 – 109 průměrná (učební obor) 80 – 89 podprůměrná (snazší učební obor) 70 - 79 hraniční pásmo mezi sníž. rozum. schopností a normalitou 50 - 69 lehká slabomyslnost - debilita 20 - 49 střední slabomyslnost - imbecilita nižší než 20 těžká slabomyslnost - idiocie mentální retardace