Psychické procesy VY_32_INOVACE_1B15 Myšlení myšlenkové operace.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Hry ve stínu hákového kříže
Advertisements

VY_32_INOVACE_7B12 Databáze Typy čísel.
EU peníze školám Základní škola a Mateřská škola Tábor, Helsinská 2732 Název projektu: Moderní škola – naše budoucnost Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
LES PRONOMS POSSESSIFS
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Živá a neživá příroda Přírodověda 4. ročník.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
„EU peníze středním školám“ Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Prof. Ph.Dr. MIROSLAV TYRŠ
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_KOUTENSKA_13.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
PSYCHICKÉ PROCESY A STAVY
VY_32_INOVACE_9C3 TKÁNĚ.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Pavel Najman. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
VY_32_INOVACE_7C14.  Rozložení snímků obsahují formátování a rozmístění jednotlivých částí obsahu.  Rozložení obsahuje také motiv, tedy nastavení formátování.
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVÁN V RÁMCI PROJEKTU EU PENÍZE ŠKOLÁM Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Jméno autora:Mgr. Jitka Charvátová Třída/ročník:
Gymnázium a Střední odborná škola, Lužická 423, Jaroměř Název: Test - vlastnosti elektromagnetických vln Autor: Mgr. Miloš Boháč © 2012 VY_32_INOVACE_6C-10.
Název školy Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název OP Název OP OP Vzdělávání.
Gymnázium a Střední odborná škola, Lužická 423, Jaroměř Název: Test – vlnové vlastnosti světla Autor: Mgr. Miloš Boháč © 2012 VY_32_INOVACE_6C-17.
CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE _2206_VO8 MYŠLENÍ © Mgr. Jana Báčová, 2012Masarykova základní škola Zásada, okres Jablonec nad Nisou.
Gymnázium a Střední odborná škola, Lužická 423, Jaroměř Název: Světlo - viditelná část spektra elektromagnetických vln Autor: Mgr. Miloš Boháč ©
Projekt OP VK č. CZ.1.07/1.5.00/ Šablony Mendelova střední škola, Nový Jičín Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Byl uskutečněn.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název OP OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
legenda české a světové gymnastiky
Redoxní reakce - reakce glukosy s methylenovou modří
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Sublimace chloridu amonného – efektní motivační experiment Umělá mlha
Historie databází, jejich význam a základní pojmy
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Grafika 7 CorelDraw – tvarování objektů VY_32_INOVACE_7B7.
VY_32_INOVACE_1C14 Tyrš a Sokol Křížovka - opakování.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: 5. dubna 2012 Název: VY_32_INOVACE_3.2.6.
VY_32_INOVACE_6B5 Gymnázium a Střední odborná škola, Lužická 423, Jaroměř Název: Přenos tepla Autor: Mgr. Miloš Boháč © 2012.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“
Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název OP OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
VY_32_INOVACE_7C20 Předloha snímku Jana Vosáhlová.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Grafické objekty v prezentaci Jana Vosáhlová VY_32_INOVACE_7C17.
VY_32_INOVACE_7A3 FINANČNÍ MATEMATIKA PŘEVODY MĚN.
Lucerna VY_32_INOVACE_1A3. sedmipatrový palác z roku 1912 s převážně secesními interiéry budovou je vedena pasáž spojující Štěpánskou a Vodičkovu ulici.
VY_32_INOVACE_2C20 Pracovní list Věra Čáslavská.
George Orwell 1984 (Nineteen Eighty-Four)
SKLOŇOVÁNÍ PODSTATNÝCH JMEN
VY_32_INOVACE_7B1 Grafika 1 Rozdělení grafiky.
Tabulátory, neboli zarážky VY_32_INOVACE_7C3. Definice Zarážka tabulátoru na vodorovném pravítku označuje, kam bude odsazen text nebo kde začne sloupec.
Výukový materiál zpracován v rámci oblasti podpory 1.5 „EU peníze středním školám“ Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název.
VY_32_INOVACE_PSYPS12860ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
DANĚ Seznámení se základními typy daní VY_32_INOVACE_7A18 Gymnázium a Střední odborná škola, Lužická 423, Jaroměř Mgr. Karel Hübner.
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_17_OSVZ_ON Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Prezentační manažery (PM), prezentace pojmy VY_32_INOVACE_7C11.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
VY_32_INOVACE_9A14 KVĚTNÍ VZOREC A KVĚTNÍ DIAGRAM
S OCIÁLNÍ PSYCHOLOGIE Mgr. Vladimír Velešík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_1.SV.18.
U ČENÍ Mgr. Vladimír Velešík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_1.SV.13 2.Číslo projektu:
Z ÁTĚŽOVÉ SITUACE Mgr. Vladimír Velešík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_1.SV.20.
Cogito ergo sum. - Myslím, tedy jsem. René Descartes.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Myšlení a myšlenkové operace
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Sociální psychologie.
Pedagogika a psychologie
Induktivní postupy ve výuce matematiky
KMT/DIZ1 Věty, poučky a jejich důkazy ve školské matematice
Myšlení a myšlenkové operace
Transkript prezentace:

Psychické procesy VY_32_INOVACE_1B15 Myšlení myšlenkové operace

dílčí procesy - uskutečňuje se myšlení MYŠLENKOVÉ OPERACE dílčí procesy - uskutečňuje se myšlení probíhají v lidské mysli na nevědomé úrovni srovnávání a třídění (klasifikace) analýza a syntéza zobecnění abstrakce a konkretizace indukce a dedukce analogie

Myšlení – myšlenkové operace srovnávání a třídění srovnávání zjišťování podobností /odlišností porovnávání vlastností jevů třídění na základě podobnosti rozdělení do skupin kostky – velikost, barva, tvar oblečení – škola, sport, divadlo velmi důležité operace - využíváme při učení nové věci vždy porovnáváme s tím co známe, s čím jsme se už setkali

Myšlení – myšlenkové operace Příklad: Charakter je stejně jako temperament soubor psych. vlastností, který se projevuje v našem chování. společné znaky Na rozdíl od temperamentu, který je vrozený a lze jen částečně ovlivnit, charakter se formuje v průběhu života a jaký bude záleží na výchově a sebevýchově každého jedince. odlišnosti

Myšlení – myšlenkové operace analýza a syntéza analýza rozkládání celku na jednotlivé části učení se číst – rozkládání věty na jednotlivá slova, slova na slabiky syntéza složení částí ve smysluplný celek stanovení diagnózy - vyšetření zrakem, poklepem, poslechem, laboratorní vyšetření (krev, moč, rentgen…) srovnání výsledků s normálními hodnotami, syntéza všech dostupných informací – diagnóza)

Myšlení – myšlenkové operace Zobecnění hledání společných vlastností jevů hledání toho, co je pro objekty podstatné, co umožnuje jejich možné spojení na základě společných znaků (tvorba pojmů) Norsko, Polsko, ČR, Německo – evropské státy

Myšlení – myšlenkové operace abstrakce a konkretizace abstrakce odhlédnutí od detailů ve prospěch celku rozlišování podstatného od nepodstatného necháme stranou ty znaky jevů, které nejsou pro řešení situace důležité konkretizace (opak abstrakce) důraz na detaily hledáme to, co je na jevu jedinečné

Myšlení – myšlenkové operace Příklad: Máme k dispozici omezené množství peněz na nákup vánočních dárků. Napíšeme si seznam lidí, které chceme obdarovat a vypočítáme si kolik peněz cca máme na jeden dárek. při řešení jsme nepracovali s věkem, zaměstnáním, bydlištěm… budoucích obdarovaných, nejsou pro daný úkol podstatné – abstrahovali jsme K jednotlivým jménům přiřazujeme podle zájmů, věku, pohlaví... konkrétních osob vhodné dárky. zaměřili jsme se na detaily – konkretizovali jsme

Myšlení – myšlenkové operace indukce a dedukce indukce od jednotlivých příkladů k obecnému závěru od analýzy jednotlivých příkladů k definici (poučce) muži vařili - muži = m.č. mužského rodu životného psi štěkali - psi = m.č. mužského rodu životného hokejisté hráli - hokejisté = m.č. m. rodu životného kluci sáňkovali - kluci = m.č. m. rodu životného jestliže je podmět v množném čísle mužského rodu životného, v přísudku píšeme vždy i

Myšlení – myšlenkové operace dedukce (opak indukce) od obecného tvrzení k jednotlivostem od definice k jednotlivým příkladům Máme zjistit velikost všech úhlů v rovnoramenném trojúhelníku, jestliže velikost úhlu  = 70°. Úhel  - svírá základna AB s ramenem AC. Úhly, které svírá základna s rameny jsou vždy shodné. Úhel β je tedy také 70°. A protože všechny úhly musí dát součet 180°, úhel γ musí být 40°. z vět o trojúhelníku jsme dedukcí dospěli k výsledku

Myšlení – myšlenkové operace Analogie (podobnost) vyvozování poznatku na základě podobnosti A se podobá B B má vlastnost v pravděpodobné, že i A má vlastnost v u obtížně uchopitelných věcí (ve filozofii, právu) jednodušší je uvažovat a usuzovat na základě podobnosti s věcmi známými (Platonovo podobenství o jeskyni) při hledání inovací poznatky biologie využity v technice (pták/letadlo)

Myšlení – základní formy formy myšlení slovní podoba jíž člověk vyjadřuje výsledek svého myšlení pojem soud úsudek Pojem slovní vyjádření obecných a podstatných znaků předmětu/ jevu (loď, strom, matka, člověk)

Myšlení – základní formy Soud vyjádření vztahu mezi dvěma pojmy k soudům docházíme vlastním myšlení, nebo je přebíráme od jiných lidí, z knih, novin, televize, internetu… pravdivé - odráží objektivní skutečnost (člověk je smrtelný) nepravdivé - vyjadřují vztah, který ve skutečnosti neexistuje (všechny matky jsou hodné)

Myšlení – základní formy Úsudek vyjádření vztahu mezi dvěma nebo více soudy soudy, ze kterých vycházíme - premisy z jedné nebo několika myšlenek (premis)dostáváme myšlenku jinou, která je výsledkem obsahu výchozích myšlenek (závěr – vyvozený soud) vyvození závěru z premis premisy: člověk je smrtelný/ Pepa je člověk závěr: Pepa je smrtelný

Zdroje: Bartoníčková, K., Buček, L., Michalčáková, G., Mochfták, J., Panovská,K., Rabinská, I., Svoboda, J., Zapletal, L.: Občanský a společenskovědní základ – přehled středoškolského učiva. Computer Press, a. s., Brno, 2011, ISBN 978-80-251-2631-8 Rozsypalová, M. - Čechová, V. - Mellanová, A. : Psychologie a pedagogika I. Informatorium, spol. s. r. o., Praha, 2003, ISBN 80-7333-014-8 http://www.braintools.cz/analogie.htm http://cs.wikipedia.org/wiki/Analogie http://cs.wikipedia.org/wiki/Obecn%C3%A1_psychologie obrázky pocházejí z galerie Klipart programu Microsoft PowerPoint

Projekt: Škola v digitálním světě aneb Uchop svoji šanci Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/34.0210 Číslo DUM: VY_32_INOVACE_1B15 Jméno autora: Mgr. Lucie Šimečková Název práce: Myšlení - Myšlenkové operace Předmět: Společenské vědy Ročník: 1.ročník – pilotováno ve třídě 1.A Časová dotace: 1.vyuč. hodina Vzdělávací cíl: seznámit žáky se základními myšlenkovými operacemi a formami myšlení; materiál se využije ve výkladové části hodiny, nebo jako kontrola vlastního zápisu žáků z učebnice. Pomůcky: počítač, projektor Inovace: s využitím ICT žáci pochopí jednotlivé myšlenkové operace Poznámka: Materiály jsou určeny pro bezplatné používání a pro potřeby výuky na všech typech školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. Datum vzniku: 27. 9. 2012