Žádoucí těla, Leni Riefenstahlová a vizuální sociologie

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Cíle a postupy empirického výzkumu
Advertisements

Chcete studovat kulturu jinak? Chcete studovat kulturu?
Úvod do médií PaedDr. Zdeněk Pejsar, Ph.D.. Při vytváření pojmu multimédia je vhodné vyjít ze syntaktického složení tohoto slova. Pod pojmem multi najdeme.
Média? kulturu? komunikaci? Chcete studovat. • Chcete vědět, jak kultura ovlivňuje to, jací jsme, za co se považujeme a proti čemu se vymezujeme? • Chcete.
Strukturální analýza uměleckého díla
Co je estetika?  věda o podstatě a formách tvorby podle zákonů krásy  základ osvojení světa jako tvůrčí,cílevědomé činnosti lidí-estetické osvojování.
Média a reprezentace reality
Sociologie médií, komunikace a jazyka
Chcete studovat kulturu jinak? Chcete studovat média?
WORKSHOP Charter of Progressive Sociology
Didaktická média v dějepisném vyučování
Téma: Co je sociologie? Na úvod, co jsou to sociální vědy? A které by to měly být? Politologie, ekonomie, psychologie, sociologie…?
Politologie jako věda Politika moc
Změníme Váš úhel pohledu 360°advertising. Umístit reklamu je důležité Děláte svoji práci dobře, možná dokonce skvěle ! Ale ví to o Vás Vaši potenciální.
Sociální konstruktivismus
Předmět sociologie Věda společenská a behaviorální
funkce médií ve společnosti moc médií
Moderní umění začíná postimpresionismem.
Teoretické zdroje kvalitativního výzkumu
Média a reprezentace reality
Média a reprezentace reality
Chcete studovat kulturu jinak? Chcete studovat komunikaci?
Sociální konstrukce životního prostředí a kulturní krajiny Katedra geografie Fakulty pedagogické Technické univerzity v Liberci Tomáš HENDRYCH.
Kultura.
Masová komunikace Martina Bartůňková.
Základy digitální fotografie 1. Základy fotografování
Pierre Bourdieu a jeho význam pro historickou sociologii ( ) Bourdieu se zabýval především současnými společnostmi, historické reálie používal.
Vertikální sociální diferenciace Sociální diferenciace je součástí problematiky sociální struktury. Znamená vydělování a rozlišování jednotlivých částí.
Mgr. Jiří Janeček Senát PČR Osvěta zvenčí ? Schopný autor tvoří, neschopný poučuje George Bernard Show.
ÚKOL č. 3: Proveďte elementární sémiotickou analýzu libovolného masmediálního komunikátu. Soustřeďte se především na mechanismus dvoustupňového označování.
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
Petr Machala. Herbert Spencer zavádí pojem sociální instituce je to společensky schválený způsob dosahování cíle zahrnuje jednání, vztahy Napište definici.
Sociální diferenciace
Data pro posuzování environmentálních rizik Hustopeče, Petr Trávníček Luboš Kotek Petr Junga.
(PEDAGOGICKÉ) ZNALOSTI JAKO DYNAMICKY SJEDNOCENÉ POLE Radim Šíp, Vlastimil Švec
Kvantitativní metody výzkumu v praxi
Masmédia.
Diskurzivní analýza v sociologii
Postmoderní identita. Klasická sociologická pojetí identity se soustřeďují na její původ v sociální a/nebo kulturní struktuře –Například Bourdieu a jeho.
doc. PhDr. Dušan Pavlů, CSc.
Sociologická imaginace.Praha: SLON, 2002; kapitola Příslib, str
pokus o obecnou teorii sociálního jednání (T
Inovační procesy Modely inovací – v RR ® 2004 – přednáška č. 3.
Autorské právo Autorské právo (anglicky copyright law) je odvětví práva, které se zabývá právními vztahy uživatelů a tvůrců tzv. „autorských děl“ k příslušným.
Organizační identita a managerisace OSS Magdaléna Šťovíčková SOS, FHS UK, Praha.
České vysoké učení technické v Praze Fakulta dopravní Ústav dopravní telematiky Geografické informační systémy Doc. Ing. Pavel Hrubeš, Ph.D.
MÉDIA A KOMUNIKACE.
Mgr. Jitka LAŠTOVKOVÁ, Ph.D.
Linie v prostoru Výtvarná akce třídy 1.C.
prof. PhDr. Dušan Pavlů, CSc.
Sociologie pro SPP/SPR
Ideologie v digitálních hrách
Masová média jako mediální instituce
Pedagogika jako vědecká disciplína
Jazyk filmu jako jazyk nových médií
Virtuální výtvarné světy a materiálovost ve výtvarném projevu mládeže.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
VIKMA05 Organizace znalostí
Úvod do kvalitativního výzkumu
I. Výzkum sociálních struktur a genderová diferenciace
Jazyk filmu jako jazyk nových médií
Výzva pro autory Autoři jsou srdečně zváni k publikování příspěvků pro nadcházející vydání: ročník 6 / číslo 1 / Duben 2018 Duben 2018 Téma monotematického.
Zpracovala Ing. Lenka Hřibová, říjen 2017
Geografické informační systémy
VIZUÁLNÍ STUDIA pomezní disciplína zabývající se vizuální kulturou a
Jazyk filmu jako jazyk nových médií
Základní filozofické otázky
MÉDIA A KOMUNIKACE.
POLITOLOGIE ÚVOD POLITIKA X POLITOLOGIE STÁT A JEHO FUNKCE FORMY STÁTU.
Multimediální technika – úvod
Transkript prezentace:

Žádoucí těla, Leni Riefenstahlová a vizuální sociologie

Žádoucí těla, Leni Riefenstahlová a vizuální sociologie. Úvod - Vizuální kultura - Povaha vizuálních materiálů - Jak na to? Příklad: Leni Riefenstahl Žádoucí těla, Leni Riefenstahlová a vizuální sociologie.

Žádoucí těla, Leni Riefenstahlová a vizuální sociologie. Vizuální kultura Základní předpoklad: „culture turn“ - je důležitý způsob, jakým je sociální svět konstruován skrze ideje, které o něm aktéři mají a skrze jednání, které vyvěrají z těchto idejí. - Stejně tak je kultura sledem věcí, reklam, TV programů, komiksů – jako PROCES smysluplné INTERPRETACE světa kolem nás. Žádoucí těla, Leni Riefenstahlová a vizuální sociologie.

Žádoucí těla, Leni Riefenstahlová a vizuální sociologie. Okulacentrismus Hierarchie smyslů, které poznávají okolní svět (oko: distance, vrchol hierarchie) Platon : ideje x empirismus Žádoucí těla, Leni Riefenstahlová a vizuální sociologie.

Žádoucí těla, Leni Riefenstahlová a vizuální sociologie. Ocular discourse Discoursy jsou praktiky – nejenom konverzace, lingvistické systémy nebo Situují do určité pozice autorů i příjemců Mohou omezit jednání a kontrolovat pravdu Žádoucí těla, Leni Riefenstahlová a vizuální sociologie.

Čtyři aspekty vizuální kultury 1) má vizualita stejnou povahu jako jazyk? důležité pro metodu (sémiologie: znaky, diskurzní analýza) obrazy jsou vždy jistým modelem textuality jsou spojeny s řadou ostatních textů 2) jak obrazy vizualizují sociální diferenci (postkolonialismus, feminist) Donna Haraway: Hierarchizace pohledu: ten kdo se dívá a ten kdo je viděn (dominantní scopické režimy, propojení se vztahy moci a dominace) Žádoucí těla, Leni Riefenstahlová a vizuální sociologie.

Čtyři aspekty vizuální kultury 3) Nejen to, co je na obrazech, ale to, jak se na ně díváme. Ways of seeing: význam vytváříme, sledujeme vztah mezi věcí a naší zásobou vědění. (Berger: koncept odlišnosti) 4) Vizuální kultura je součástí širšího rámce „kultury obecně“. VK jako: Artefakty x VK je proces, ne pouze věci Žádoucí těla, Leni Riefenstahlová a vizuální sociologie.

Žádoucí těla, Leni Riefenstahlová a vizuální sociologie. VIZUÁLNÍ je centrální ve vytváření kultury pozdně moderním světě. Sociální efekty obrazů Skopické režimy: vidění se ztotožňuje s věděním. Obrazy ale nikdy nejsou nevinným zrcadlem skutečnosti (otázka REPREZENTACE reality) Ne mimésis, ani intence, ale konstrukce závisící na konkrétních interpretačních rámcích Žádoucí těla, Leni Riefenstahlová a vizuální sociologie.

Žádoucí těla, Leni Riefenstahlová a vizuální sociologie. Materiály fotografie, video, TV, noviny časopisy internet rentgen, mikroskop sochy, budovy těla Žádoucí těla, Leni Riefenstahlová a vizuální sociologie.

Michel Foucault: „dohled“, Panopticon Žádoucí těla, Leni Riefenstahlová a vizuální sociologie.

Žádoucí těla, Leni Riefenstahlová a vizuální sociologie. Panoptikon Permanentní vizibilita, která zajišťuje automatické fungování moci Vězeň, chovanec Panoptika internalizuje mechanismus dohledu Kontrola vizuality jako prostředek dominace Sítě, technologie, kybernetická kontrola Žádoucí těla, Leni Riefenstahlová a vizuální sociologie.

Žádoucí těla, Leni Riefenstahlová a vizuální sociologie.

Žádoucí těla, Leni Riefenstahlová a vizuální sociologie. Příklad Panoptikonu: - ANTROPOLOGIE, KRIMINOLOGIE, ANTROPOMETRIE 19.století Fotografie jako médium panoptikonu - taxonomie, klasifikace lidí, odlišnost Žádoucí těla, Leni Riefenstahlová a vizuální sociologie.

Žádoucí těla, Leni Riefenstahlová a vizuální sociologie.

Žádoucí těla, Leni Riefenstahlová a vizuální sociologie.

Žádoucí těla, Leni Riefenstahlová a vizuální sociologie. Jak na to? Tři místa analýzy: - místo produkce obrazu - obraz samotný - místo a pohled diváka Tři aspekty analýzy: Technologické Kompoziční Sociální Žádoucí těla, Leni Riefenstahlová a vizuální sociologie.

Žádoucí těla, Leni Riefenstahlová a vizuální sociologie. Základní metody: Obsahová analýza Analýza komponentů Psychoanalytická metoda Semiotika Diskurzní analýza Mix metod Žádoucí těla, Leni Riefenstahlová a vizuální sociologie.

Příklad: Leni Riefenstahl (ová) příklad estetizace, vizualizace politiky, moci Témata: tělo, moc, „Volksgemeinschaft“ Metoda: DISKURZNÍ analýza - fotografie, film - instituce, které je produkují Žádoucí těla, Leni Riefenstahlová a vizuální sociologie.

Žádoucí těla, Leni Riefenstahlová a vizuální sociologie. Diskurzy produkují subjety Vizualita: Jistý způsob jazyka, vyjádření, jednání, institucí, subjektů. Skupina vyjádření a způsob, jakým myslýme a na základě toho jednáme Intertextualita Moc/Vědění, Režimy pravdy Kdy je vědění, informace, obraz pravdivý? Žádoucí těla, Leni Riefenstahlová a vizuální sociologie.

Žádoucí těla, Leni Riefenstahlová a vizuální sociologie. OLYMPIA Žádoucí těla, Leni Riefenstahlová a vizuální sociologie.

- Viditelné x Neviditelné (hierarchizace) : Brennesel x Neues Volk Žádoucí těla, Leni Riefenstahlová a vizuální sociologie.

Žádoucí těla, Leni Riefenstahlová a vizuální sociologie.

Nostalgie, Anti-modernismus, Řecká reminiscence Žádoucí těla, Leni Riefenstahlová a vizuální sociologie.

Žádoucí těla, Leni Riefenstahlová a vizuální sociologie.

Žádoucí těla, Leni Riefenstahlová a vizuální sociologie. The Last of the Nuba Fetišizace „Druhého“ Tělo a jeho esence Žádoucí těla, Leni Riefenstahlová a vizuální sociologie.

Žádoucí těla, Leni Riefenstahlová a vizuální sociologie.

Žádoucí těla, Leni Riefenstahlová a vizuální sociologie. Žánr: Způsob, jak klasifikujeme obrazy do jistých skupin Fotografie: dokumentární, umělecká, vědecká. Relevantní dělení? Žádoucí těla, Leni Riefenstahlová a vizuální sociologie.