Žádoucí těla, Leni Riefenstahlová a vizuální sociologie
Žádoucí těla, Leni Riefenstahlová a vizuální sociologie. Úvod - Vizuální kultura - Povaha vizuálních materiálů - Jak na to? Příklad: Leni Riefenstahl Žádoucí těla, Leni Riefenstahlová a vizuální sociologie.
Žádoucí těla, Leni Riefenstahlová a vizuální sociologie. Vizuální kultura Základní předpoklad: „culture turn“ - je důležitý způsob, jakým je sociální svět konstruován skrze ideje, které o něm aktéři mají a skrze jednání, které vyvěrají z těchto idejí. - Stejně tak je kultura sledem věcí, reklam, TV programů, komiksů – jako PROCES smysluplné INTERPRETACE světa kolem nás. Žádoucí těla, Leni Riefenstahlová a vizuální sociologie.
Žádoucí těla, Leni Riefenstahlová a vizuální sociologie. Okulacentrismus Hierarchie smyslů, které poznávají okolní svět (oko: distance, vrchol hierarchie) Platon : ideje x empirismus Žádoucí těla, Leni Riefenstahlová a vizuální sociologie.
Žádoucí těla, Leni Riefenstahlová a vizuální sociologie. Ocular discourse Discoursy jsou praktiky – nejenom konverzace, lingvistické systémy nebo Situují do určité pozice autorů i příjemců Mohou omezit jednání a kontrolovat pravdu Žádoucí těla, Leni Riefenstahlová a vizuální sociologie.
Čtyři aspekty vizuální kultury 1) má vizualita stejnou povahu jako jazyk? důležité pro metodu (sémiologie: znaky, diskurzní analýza) obrazy jsou vždy jistým modelem textuality jsou spojeny s řadou ostatních textů 2) jak obrazy vizualizují sociální diferenci (postkolonialismus, feminist) Donna Haraway: Hierarchizace pohledu: ten kdo se dívá a ten kdo je viděn (dominantní scopické režimy, propojení se vztahy moci a dominace) Žádoucí těla, Leni Riefenstahlová a vizuální sociologie.
Čtyři aspekty vizuální kultury 3) Nejen to, co je na obrazech, ale to, jak se na ně díváme. Ways of seeing: význam vytváříme, sledujeme vztah mezi věcí a naší zásobou vědění. (Berger: koncept odlišnosti) 4) Vizuální kultura je součástí širšího rámce „kultury obecně“. VK jako: Artefakty x VK je proces, ne pouze věci Žádoucí těla, Leni Riefenstahlová a vizuální sociologie.
Žádoucí těla, Leni Riefenstahlová a vizuální sociologie. VIZUÁLNÍ je centrální ve vytváření kultury pozdně moderním světě. Sociální efekty obrazů Skopické režimy: vidění se ztotožňuje s věděním. Obrazy ale nikdy nejsou nevinným zrcadlem skutečnosti (otázka REPREZENTACE reality) Ne mimésis, ani intence, ale konstrukce závisící na konkrétních interpretačních rámcích Žádoucí těla, Leni Riefenstahlová a vizuální sociologie.
Žádoucí těla, Leni Riefenstahlová a vizuální sociologie. Materiály fotografie, video, TV, noviny časopisy internet rentgen, mikroskop sochy, budovy těla Žádoucí těla, Leni Riefenstahlová a vizuální sociologie.
Michel Foucault: „dohled“, Panopticon Žádoucí těla, Leni Riefenstahlová a vizuální sociologie.
Žádoucí těla, Leni Riefenstahlová a vizuální sociologie. Panoptikon Permanentní vizibilita, která zajišťuje automatické fungování moci Vězeň, chovanec Panoptika internalizuje mechanismus dohledu Kontrola vizuality jako prostředek dominace Sítě, technologie, kybernetická kontrola Žádoucí těla, Leni Riefenstahlová a vizuální sociologie.
Žádoucí těla, Leni Riefenstahlová a vizuální sociologie.
Žádoucí těla, Leni Riefenstahlová a vizuální sociologie. Příklad Panoptikonu: - ANTROPOLOGIE, KRIMINOLOGIE, ANTROPOMETRIE 19.století Fotografie jako médium panoptikonu - taxonomie, klasifikace lidí, odlišnost Žádoucí těla, Leni Riefenstahlová a vizuální sociologie.
Žádoucí těla, Leni Riefenstahlová a vizuální sociologie.
Žádoucí těla, Leni Riefenstahlová a vizuální sociologie.
Žádoucí těla, Leni Riefenstahlová a vizuální sociologie. Jak na to? Tři místa analýzy: - místo produkce obrazu - obraz samotný - místo a pohled diváka Tři aspekty analýzy: Technologické Kompoziční Sociální Žádoucí těla, Leni Riefenstahlová a vizuální sociologie.
Žádoucí těla, Leni Riefenstahlová a vizuální sociologie. Základní metody: Obsahová analýza Analýza komponentů Psychoanalytická metoda Semiotika Diskurzní analýza Mix metod Žádoucí těla, Leni Riefenstahlová a vizuální sociologie.
Příklad: Leni Riefenstahl (ová) příklad estetizace, vizualizace politiky, moci Témata: tělo, moc, „Volksgemeinschaft“ Metoda: DISKURZNÍ analýza - fotografie, film - instituce, které je produkují Žádoucí těla, Leni Riefenstahlová a vizuální sociologie.
Žádoucí těla, Leni Riefenstahlová a vizuální sociologie. Diskurzy produkují subjety Vizualita: Jistý způsob jazyka, vyjádření, jednání, institucí, subjektů. Skupina vyjádření a způsob, jakým myslýme a na základě toho jednáme Intertextualita Moc/Vědění, Režimy pravdy Kdy je vědění, informace, obraz pravdivý? Žádoucí těla, Leni Riefenstahlová a vizuální sociologie.
Žádoucí těla, Leni Riefenstahlová a vizuální sociologie. OLYMPIA Žádoucí těla, Leni Riefenstahlová a vizuální sociologie.
- Viditelné x Neviditelné (hierarchizace) : Brennesel x Neues Volk Žádoucí těla, Leni Riefenstahlová a vizuální sociologie.
Žádoucí těla, Leni Riefenstahlová a vizuální sociologie.
Nostalgie, Anti-modernismus, Řecká reminiscence Žádoucí těla, Leni Riefenstahlová a vizuální sociologie.
Žádoucí těla, Leni Riefenstahlová a vizuální sociologie.
Žádoucí těla, Leni Riefenstahlová a vizuální sociologie. The Last of the Nuba Fetišizace „Druhého“ Tělo a jeho esence Žádoucí těla, Leni Riefenstahlová a vizuální sociologie.
Žádoucí těla, Leni Riefenstahlová a vizuální sociologie.
Žádoucí těla, Leni Riefenstahlová a vizuální sociologie. Žánr: Způsob, jak klasifikujeme obrazy do jistých skupin Fotografie: dokumentární, umělecká, vědecká. Relevantní dělení? Žádoucí těla, Leni Riefenstahlová a vizuální sociologie.