Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/01.0040 Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Fyziologie- dýchací systém v zátěži
Advertisements

ÚNAVA A ZOTAVENÍ.
Reakce a adaptace oběhového systému na zatížení
Hvjkbhkj Název EMPL 02 Kyslík a oxidy Název sady EM BUL_CHE_16 Vzdělávací obor Chemie Vzdělávací oblast Člověk a příroda, Informační a komunikační technologie.
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
Přírodní vědy aktivně a interaktivně
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
C licence FAČR Biomedicínské aspekty pohybových aktivit.
Hvjkbhkj Název EMPL 01 Vodík a halogenidy Název sady EM BUL_CHE_15 Vzdělávací obor Chemie Vzdělávací oblast Člověk a příroda, Informační a komunikační.
Školení trenérů III. třídy Brno 2007 Česká unie Dento Karate-do Teorie sportovního tréninku Milan Haška.
ABY ŠPORT NEBOLEL Bratislava,  Výživa bude efektivní pouze ve spojení s kvalitní tréninkovou přípravou sportovce  Výživa je závislá na typu.
Psychické stavy.
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
Žena a sport.
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
Choroby a onemocnění srdce.
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
Reakce a adaptace oběhového systému na zátěž
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
P ŘÍRODNÍ VĚDY AKTIVNĚ A INTERAKTIVNĚ Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském.
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
Přírodní vědy aktivně a interaktivně
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
Přírodní vědy aktivně a interaktivně
Přírodní vědy aktivně a interaktivně
Přetížení a přetrénování Školení trenérů licence A Fakulta tělesné kultury UP Olomouc Biomedicínské předměty Doc. MUDr. Pavel Stejskal, CSc.
P ŘÍRODNÍ VĚDY AKTIVNĚ A INTERAKTIVNĚ Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském.
Fyziologie zátěže 2. ročník
P ŘÍRODNÍ VĚDY AKTIVNĚ A INTERAKTIVNĚ Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském.
Poznámky k metabolismu
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
Přírodní vědy aktivně a interaktivně
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
Název EMBenzen Název sady EM BUL_CHE_12 Vzdělávací obor Chemie Vzdělávací oblast Člověk a příroda, Informační a komunikační technologie Autor Mgr. Iveta.
PŘÍRODNÍ VĚDY AKTIVNĚ A INTERAKTIVNĚ Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském.
Motorické schopnosti (Physical Abilities, Motorische Eigenschaften)
P ŘÍRODNÍ VĚDY AKTIVNĚ A INTERAKTIVNĚ Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském.
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
Dýchací systém.
Přírodní vědy aktivně a interaktivně
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
METABOLISMUS.
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
ÚNAVA A ZOTAVENÍ Mgr. Michal Botek, Ph.D..
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
Přírodní vědy aktivně a interaktivně
Vytrvalostní schopnosti (endurance abilities, Ausdauerfähigkeit)
Přírodní vědy aktivně a interaktivně
Anaerobní práh.
Přírodní vědy aktivně a interaktivně
Fyziologie sportovních disciplín
Transkript prezentace:

Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová škola stavební, Havířov, příspěvková organizace PŘÍRODNÍ VĚDY AKTIVNĚ A INTERAKTIVNĚ Název EMIntenzita únavy Název sady EM OKR_BIO_19 Vzdělávací obor Biologie Vzdělávací oblast Člověk a příroda, Informační a komunikační technologie Autor Mgr. Jiří Okrouhlý Ph.D. Ročník 1. Anotace intenzita únavy, únava: dynamická, statická, subjektivní, objektivní

Intenzita únavy Mgr. Jiří Okrouhlý Ph.D.

Únava při dynamické činnosti snížení přenos nervových impulsů k příslušným svalům za nedostatků vápníku jako přenašeče vzruchu typickým projevem jsou svalové křeče fyziologicky se projevuje pokles pH (zakyselení) a anaerobní činností srdce a plic tento typ nástupu únavy je pomalejší než u statické únavy. Souvisí to se zapojením více svalových skupin a jejich prokrvením

Únava při statické činnosti nastává snížení průtoku krve svalem, tepna se zužuje a krev postupně přestává protékat sval nedostává potřebné živiny a kyslík odpadní produkty jsou nedostatečně odváděny sval se zakyseluje jiným způsobem než při únavě dynamické

Únava dle intenzity zatížení 1.SUPRAMAXIMÁLNÍ – min. doba trvání max. 5 sekund, zdroj energie ATP/CP 2.MAXIMÁLNÍ – maximální produkce laktátu (kyseliny mléčné), trvání do 1 min. 3.SUBMAXIMÁLNÍ – střední tvorba laktátu, nedostatek kyslíku, které jsou plíce a srdce při této intenzitě zpracovat 4.STŘEDNÍ a MÍRNÁ – laktát nízké množství, podíl sacharidu na ß-oxidací tuků, činnost dlouhodobého charakteru

Vnímání únavy 1.SUBJEKTIVNÍ – je prvním signálem před příchodem objektivní únavy závisí na trénovanosti jedince, často podhodnocená (konec příliš brzy) symptomy: třes svalů, slabost, píchání v boku, ztráta motivace pokračovat v činnosti

Vnímání únavy 2. OBJEKTIVNÍ – lze ji zjistit pomocí exaktních přístrojů v laboratořích nebo z odběru krve při vysoké trénovanosti lze nástup oddalovat, často ovšem dochází k poškozování organismu  patologická únava  syndrom přetrénování symptomy: špatná koordinace, ztráta motoriky a soustředění, snížení výkonosti

POZOR!!! Po velké fyzické námaze se někdy dostavují i pocity psychické únavy. Ale naopak po vyčerpávající psychické námaze může fyzická práce pomoci odbourat psychickou únavu.

Test 1.Student v posilovně zvedá koncentrovaným bicepsovým jednoruční činku pravou rukou. Po 10 opakováních není schopen činku zvednout. Jaký druh únavy u něj nastal? 2.Který pocit únavy nejčastěji zažívají začátečníci nebo netrénovaní jedinci. K čemu to vede?

Test 1.Student v posilovně zvedá koncentrovaným bicepsovým jednoruční činku pravou rukou. Po 10 opakováních není schopen činku zvednout. Jaký druh únavy u něj nastal? Statický druh únavy, jedná se o lokální únavu bicepsu, jde o pouze o snížení průtoku krve bicepsem nikoliv o zakyselení organismu a přechod na anaerobní činnost organismu. 2.Který pocit únavy nejčastěji zažívají začátečníci nebo netrénovaní jedinci. K čemu to vede? Zažívají pocity subjektivní únavy a proto okamžitě přeruší danou činnost. Nedochází tak u nich ke zvýšení výkonnosti a nárůstu kondice.

Děkuji za pozornost!!!

Referenční seznam 1.Únava. [cit ]. Dostupné z: