ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/34.0434 NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT AUTOR: Mgr. Hana Matěásková TEMATICKÁ OBLAST: Dějiny umění NÁZEV DUMu: Impresionismus a jeho kořeny POŘADOVÉ ČÍSLO DUMu: 01 KÓD DUMu: HM_Dějiny umění 01 DATUM TVORBY: 31. 9. 2012 ANOTACE: Prezentace, která by měla sloužit jako obrazová a textová podpora k výuce dějin umění na téma impresionismus. Charakterizuje pojem impresionismus, podrobněji se věnuje technice impresionismu a klade důraz na to, že tento směr nevzniknul náhodně, ale měl svůj vývojový proces a z něčeho čerpal. . METODICKÝ POKYN: Kvinta/1.roč.,Sexta/2.roč.
Impresionismus a jeho kořeny Angličtí krajináři Barbizonská škola Eduard Manet
Charakteristika Umělecký směr konce 19. století Vyvrcholení realistických tendencí Předěl mezi tradiční a moderní malbou Ovládl hlavně francouzské malířství Impresionismus čerpal ze 3 základních zdrojů – Angličtí krajináři , Barbizonská škola, dílo Eduarda Maneta Angličtí krajináři – malíři zachycující světelné efekty o celé jedno století dříve než ve Francii. Barbizonská škola – r. 1825 –fr. malíři tvořící v blízkosti vesnice Barbizon, malovali v plenéru.
Název Impresionismus, impresionisté Rok 1874 první výstava mladých malířů C. Monet, A. Renoir, A. Sisley, C. Pissaro, E. Degas, H. Lautrec … prezentují svůj pohled na umění nespokojeni s postojem tradiční Akademie Claude Monet Impression, solei de levant Louis Leroy kritik výstavy, název „Impresionisté“
Název Impresionismus, impresionisté C. Monet A. Renoir A. Sisley C. Pissaro E. Degas H. Lautrec přijímají název za vlastní společně vystavují do roku 1895 ne všichni malují impresionistickou technikou Společně vystavují do r. 1895 Ne všichni malují technikou typickou pro impresionisty
Technika impresionismu Důležitá hra světel, stínů Snaha zachytit určitý prchavý okamžik a jeho atmosféru Užití čistých barev spektra – využití tzv. doplňkových barev Doplňkové barvy: k červené – zelená, ke žluté – fialová, k modré – oranžová Neužívají šedou a černou – nejsou ve spektru
Technika impresionismu Rychlé, hrubé tahy štětcem – dojem skic. Nemalují přesné kontury. Využívají znalostí vědy a technických vynálezů. Pracují v plenéru. Náměty – život v restauracích, kavárnách, kolem řek, ruch v ulicích měst, tančírny.
Impression, solei de levant Dojem, východ slunce 1872, 50 /65cm je velký obrázek, který dal název celému hnutí. Z mlžného oparu se probouzí nový den nad přístavem. V mlze mizí pevné obrysy staveb, ve vodě se objevují nazelenalé a modravé odlesky loděk rybářů Dojem, východ slunce 1872 (1)
Angličtí krajináři Joseph William Turner (1775-1851) Romantický krajinář Vliv na tvorbu impresionistických malířů Zaměření na – barvu, světlo, atmosféru obrazu Absence ostrých kontur, opakovaně maloval stejné prostředí – snaha zachytit změny. Náměty – měl rád vodu a moře, miloval Benátky odtud – akvarely(velmi oblíbené)
William Turner – Válečná loď Téméraire (2) 1839
William Turner – Rybáři na moři (3) 1796
William Turner – Přístaviště v Calais (4) 1803
William Turner – Otrokářská loď (5) Otrokářská loď 1840, loď v pozadí, načervenalý soumrak, otroci-potrava pro exotické ryby
John Constable (1776-1837) Angličtí krajináři významný anglický krajinář 19. století studie krajin v plenéru studium klimatologických jevů v přírodě – dojem na impresionisty učitel historie krajinářství – Royal Institution v Londýně
John Constable – Deadhamské údolí (6) 1802
John Constable – Obilné pole (7) Obilné pole 1826, mistrovství štětce tohoto malíře, vzpomínka na autorovo šťastné dětství
Barbizonská škola Camille Corot (1796-1875) francouzský malíř, jako jeden z prvních malířů – malba v plenéru, později se vrátil k malbě v ateliéru poetické krajiny, prosté, neokázalé motivy jisté volné tahy štětce rychlé nanášení barev, zájem o světelné efekty realistické prvky
Camille Corot – Vila d´Avray (8) 1867
Camille Corot – Vzpomínka na Mortefontaine(9) Vzpomínka na Mortefontaine 1864 , lehčí způsob tahů štětce, pracuje rychleji, toto dílo vystaveno v Salónu,osobně ho koupil císař Napoleon III. Salón – pořádala ho Francouzská královská akademie pravidelně od roku 1673 – jednalo se o výstavu tradičního malířství a sochařství. Lidé sem chodili obdivovat konvenční výtvarná díla. V roce 1903 byl založen Salon nezávislých, který začal pořádat jako protiváhu výstavy moderního umění.
Edouard Manet (1832-1883) francouzský malíř – vzor pro impresionisty konflikt s uměleckou tradicí Francie zamítal starý akademický způsob malování barva – nejdůležitější vyjadřovací prostředek přijal postupy impresionistů x nechtěl být s nimi spojován
E. Manet – Snídaně v trávě (10) Snídaně v trávě 1863 , vystaveno v tzv. Salonu odmítnutých – posměch u kritiky, modelka – jeho milenka, maluje co vidí, nepřikrašluje, kontrast – oblečení muži v černém a nahé tělo –osvětluje krajinu – skandál po vystavení
E.Manet – Bar ve FOLIES (11) Bar ve Folies – Bergere 1881, Dívka strnulá, tajuplná, smutná, krásná, divák – zákazník u baru, hra se zrcadlem za dívkou, pohled do života bohatých měšťanů v Paříži. Tento obraz – úspěch v Salonu
E. Manet – Olympia (12) Olympia 1863, Roku 1865 vystavena v Salonu – velký odpor, pokládána za ošklivou, chybí jemné zobrazení světla a stínu, tvrdá malba, silný kontrast, /tělo modelky a tmavé tóny černošky, kočky a pozadí/
ZDROJE 1.AUTOR NEVEDEN, Autor Neuveden. http://en.wikipedia.org [online]. [cit. 17.2.2013]. Dostupný na WWW: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Claude_Monet,_Impression,_soleil_levant,_1872.jpg 2.AUTOR NEVEDEN, Autor Neuveden. http://cs.wikipedia.org [online]. [cit. 17.2.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Turner,_J._M._W._- _The_Fighting_T%C3%A9m%C3%A9raire_tugged_to_her_last_Berth_to_be_broken.j pg 3.AUTOR NEVEDEN, Autor Neuveden. http://cs.wikipedia.org [online]. [cit. 17.2.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:William_Turner_-_Fishermen_at_Sea.jpg 4.AUTOR NEVEDEN, Autor Neuveden. http://cs.wikipedia.org [online]. [cit. 17.2.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Joseph_Mallord_William_Turner_024.jp 5.AUTOR NEUVEDEN, Autor Neuveden. http://cs.wikipedia.org [online]. [cit. 17.2.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Slave-ship.jpg
ZDROJE 6.AUTOR NEVEDEN, Autor Neuveden. http://en.wikipedia.org [online]. [cit. 17.2.2013]. Dostupný na WWW: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Constable_DeadhamVale.jpg 7.AUTOR NEVEDEN, Autor Neuveden. http://en.wikipedia.org [online]. [cit. 17.2.2013]. Dostupný na WWW: http://en.wikipedia.org/wiki/File:John_Constable_008.jpg 8.AUTOR NEVEDEN, Autor Neuveden. http://en.wikipedia.org [online]. [cit. 17.2.2013]. Dostupný na WWW: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Corot.villedavray.750pix.jpg 9.AUTOR NEVEDEN, Autor Neuveden. http://en.wikipedia.org [online]. [cit. 17.2.2013]. Dostupný na WWW: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Jean-Baptiste-Camille_Corot_012.jp 10. AUTOR NEUVEDEN, Autor Neuveden. http://en.wikipedia.org [online]. [cit. 17.2.2013]. Dostupný na WWW: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Manet,_Edouard_- _Le_D%C3%A9jeuner_sur_l%27Herbe_(The_Picnic)_(1).jpg
ZDROJE 11. AUTOR NEUVEDEN, Autor Neuveden. http://en.wikipedia.org [online]. [cit. 17.2.2013]. Dostupný na WWW: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Edouard_Manet_004.jpg 12.AUTOR NEUVEDEN, Autor Neuveden. http://cs.wikipedia.org [online]. [cit. 17.2.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Manet,_Edouard_- _Olympia,_1863.jpg