Jsou nová fiskální pravidla EU skutečně funkční? Tomáš Křivka FPR ZČU Plzeň 10/07/2014 AKTIVITA JE SPOLUFINANCOVÁNA EU JAKO PROJEKT č. COMM/PRG/008-1 V.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Reforma Paktu o stabilitě a růstu a dohled nad makroekonomickými nerovnováhami v EU: hlavní otázky pro ČR Jakub Mazur Vedoucí oddělení 532 Hospodářská.
Advertisements

Strategie Evropa 2020: nové výzvy, příležitosti a hrozby pro ekonomiku EU 22. září 2010 Prof. Ing. Robert Holman, CSc. člen bankovní rady ČNB Současné.
Problematika přistoupení ČR k Evropské měnové unii
Nová směrnice o energetické účinnosti
Kam kráčí eurozóna Trutnov,
Etiketa fiskální politiky Smilovice, 4.května 2010 Zuzana Šmídová.
František Cvengroš Situace a výhled ekonomiky ČR (podklad pro kulatý stůl k přípravě Národního programu reforem 2013) Ministerstvo financí ČESKÉ REPUBLIKY.
Evropské fórum podnikání Rizika předčasného přijetí společné měny Poslanecká sněmovna Parlamentu ČR 17. září 2008 Vladimír Tomšík.
Tři poznámky k bankovní unii David Marek. Tři úhly pohledu Bankovní unie v kontextu evropské integrace Bankovní unie a evropské krize Problémy dosavadní.
Tomáš Křivka FPR ZČU Plzeň 07/05/2014
Evropa na rozcestí Milena Vicenová ČZU Praha,1. listopad 2013.
EU a Česká republika Instituce EU
Evropský semestr, Evropa 2020 Jana Odehnalová FPR ZČU Plzeň 10/07/2014 Tato prezentace vyjadřuje pouze názory autora a Komise neodpovídá za použití informací,
Reforma rozpočtového dohledu EU: Hlavní prvky rámce účinného od prosince 2011 Jakub Mazur Ministerstvo financí Odbor Mezinárodně právní a záležitosti EU.
FUNGOVÁNÍ EUROZÓNY, FEDERATIVNÍ PRVKY V EU
Mgr. Lenka Geržová katedra finančního práva a finanční vědy PF UK
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 5. května 2014.
Finanční prostředky pro příští programové období prosince 2006 Ing. Bohdan Hejduk, náměstek ministra.
SOUČASNÝ VÝVOJ V EUROZÓNĚ (v kontextu konkurenceschopnosti)
Jsme v EU, buďme v obraze. Výhody a nevýhody členství v EU Jarolím Antal.
Bankovní unie Jednotný mechanismus dohledu
Mgr. Lenka Geržová katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 7. dubna 2014 Rozpočtová odpovědnost a rozpočtová kázeň.
Evropská integrace pro pedagogy s posílením aktivizačních metod ve výuce III_Shrnutí_Riskuj Evropská integrace pro pedagogy s posílením aktivizačních metod.
Bankovní unie JUDr. Zuzana Vostrá, Ph.D..
1 VŠFS MEI KSB ZS 2007/08 Konzultace
1 VŠFS - KS ZS 2006/07 mezinárodní ekonomická integrace Dodatky k měnové unii
VY_32_INOVACE_ Smlouva o EU je platná od Je zavedeno „evropské občanství“ Přináší „kritéria konvergence“ – ekonomické sblížení 1.Stabilita.
Senát Parlamentu České republiky EURO: Rozbouřené vody nebo přístav? Způsobí problémy či pomůže české ekonomice? Spasí exportéry? Kdy novou měnu zavést?
Fiskální ústupové strategie v EU Daniel Sachs Prezentace pro seminář MF – Smilovice, prosinec 2009.
Dva příklady snahy o řešení ekonomické krise eurozóny
Jsme v EU, buďme v obraze. EU jako politický organismus Eva Pluskalová.
Připravenost České republiky na zavádění opatření strategie Evropa 2020 Ing. Martin Tlapa, MBA náměstek ministra průmyslu a obchodu © 2010 Ministerstvo.
Mgr. Lenka Geržová katedra finančního práva a finanční vědy PF UK
Ekonomická situace EU a návrhy na silnější hospodářskou koordinaci JUDr. Lenka Pítrová, CSc. Úřad vlády ČR, SEZ Únor, 2011.
Plnění Národního programu reforem Ing. Tomáš Zídek Ministerstvo financí ČR Odstraňování bariér konkurenceschopnosti EU a ČR.
Konvergenční kritéria
Přijetí eura v ČR –současný stav, perspektivy
Kohezní politika EU v kontextu revize rozpočtu EU Ing
1 VŠFS – KS MEI Plnění maastrichtských konvergenčních kritérií a ekonomická sladěnost ČR s Eurozónou.
Správa hospodářských záležitostí v EU a dlouhodobá vize „skutečné hospodářské a měnové unie“ Jakub Mazur Ministerstvo financí Odbor Mezinárodně právní.
Evropský semestr a posílená koordinace hospodářských politik v EU Jakub Mazur Oddělení 532 Hospodářská a finanční politika EU Prezentace pro seminář MF.
Konvergenční kritéria Evropská hospodářská a měnová unie.
Role ECB a nový mix hospodářské politiky v Eurozóně Doc. Ing. Ilona Švihlíková, Ph.D. Zefektivnění přechodu absolventů UPOL do praxe reg. č. CZ.1.07/2.2.00/
Česká fiskální politika jako přizpůsobovací mechanismus
1 VŠFS – KS – LS 2005/06 mezinárodní ekonomická integrace Plnění maastrichtských konvergenčních kritérií a ekonomická sladěnost ČR s Eurozónou
1 VŠFS – KS – LS 2006/07 Mezinárodní ekonomická integrace Plnění maastrichtských konvergenčních kritérií a ekonomická sladěnost ČR s Eurozónou
Konvergenční zprávy, Pakt stability a růstu Hospodářská a měnová unie.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 29. dubna 2015.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 11. května 2015.
EVROPSKÁ UNIE.
Financování kapitol státního rozpočtu II
Evropská občanská iniciativa
Daně Rizikem pro volný pohyb zboží může být i rozdílné zdanění Sjednocení daňových soustav - nereálné 1. Daňová diskriminace zakázána - (Případ „Whisky.
Kapitola 13: Evropské bankovnictví, Evropská centrální banka
Koordinace hospodářských politik v EU BIVŠ. Hospodářské politiky v EU SPOLEČNÉ – např.: měnová, zemědělská, obchodní, dopravní KOORDINOVANÉ – např.: fiskální,
 Vznik Hospodářské a měnové unie  Etapy HMU  Instituce měnové unie  Kroky, jež musí být učiněny k přijetí eura v ČR  Výhody a nevýhody přijetí eura.
Návrh nařízení Evropského parlamentu a Rady o elektronické identifikaci a důvěryhodných službách pro elektronické transakce na vnitřním trhu (eIDAS) Lucie.
Rozpočtová odpovědnost a rozpočtová kázeň 25. dubna 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy 29.
Maastrichtská kritéria a ČR, současnost a perspektivy. ČR a Euro.
Záchrana Eura a Budoucnost EU Ingolf Pernice Leona Adamčíková.
Obecná část rozpočtového práva II
Rozpočtová kázeň a rozpočtová odpovědnost
Rozpočet Evropské unie
Pakt stability a růstu EVSE Šárka Horáková.
Rozpočtové právo I 20. dubna 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Rozpočtové právo 2. května 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Rozpočtová a fiskální politika
Zpráva o dlouhodobé udržitelnosti veřejných financí
ÚLOHA STÁTU V TRŽNÍ EKONOMICE
Evropská ekonomika: společně jsme silnější
Transkript prezentace:

Jsou nová fiskální pravidla EU skutečně funkční? Tomáš Křivka FPR ZČU Plzeň 10/07/2014 AKTIVITA JE SPOLUFINANCOVÁNA EU JAKO PROJEKT č. COMM/PRG/008-1 V RÁMCI „AKCE NA PODPORU INFORMOVANOSTI A DISKUSE O EVROPSKÉM ROKU OBČANŮ 2013“ AKTIVITA JE SPOLUFINANCOVÁNA EU JAKO PROJEKT č. COMM/PRG/008-1 V RÁMCI „AKCE NA PODPORU INFORMOVANOSTI A DISKUSE O EVROPSKÉM ROKU OBČANŮ 2013“ Tato prezentace vyjadřuje pouze názory autora a Komise neodpovídá za použití informací, jež tato prezentace obsahuje

Evropa v krizi Zásadní změna v regulaci finančních institucí během osmdesátých a devadesátých let 20. století v USA Snadno dostupné úvěry přispěly k vytvoření bubliny na trhu s nemovitostmi Nekvalitní úvěry byly přeprodány do celého světa Evropské banky rovněž nakoupily řadu těchto nekvalitních úvěrů (toxická aktiva) Po pádu Lehman Brothers došlo k zamrznutí mezibankovního trhu úvěrů kvůli vzájemné nedůvěře Centrální banky poskytly trhům likviditu prostřednictvím nových nástrojů (kvantitativní uvolňování) a podílely se na záchraně domácích bank Některé vlády použily expanzivní fiskální politiku kvůli hrozící recesi To vše vedlo k nárůstu dluhů centrálních vlád v Evropě = finanční krize vyústila v krizi dluhovou

Evropa v krizi Finanční trhy v Evropě se začaly obávat, zda budou země schopny splatit svoje dluhy Řecko byla první země, která se ocitla pod tlakem finančních trhů (vysoké úrokové sazby na trhu vládních dluhopisů) Speciální záchranná operace Řecka byla organizována ve spolupráci s IMF, ECB a ČS EU The European Financial Stability Facility a IMF poskytly půjčky i dalším státům EU: Irsko, Portugalsko, Španělsko Eurozóna čelila kombinaci dluhové a bankovní krize Krize ukázala, že Eurozóna trpí závažnými nedostatky: nedostatečná fiskální disciplína v některých ČS, absence integrovaného bankovní regulace a dohledu v Evropě, obtížná pozice ECB jako banky poslední instance v Eurozóně, nedostatečná akceschopnost Eurozóny při řešení krizových situací

Veřejné finance v krizi (veřejný dluh)

Veřejné finance v krizi (saldo VF)

Fiskální pravidla v EU Pakt stability a růstu (SGP) fungující jako souhrn pravidel pro hodnocení fiskálních politik členských států EU, přijat na základě ustanovení Maastrichtské smlouvy Maastrichtská smlouva –Požadavek na ekonomickou spolupráci včetně fiskálního dohledu a zásady dodržení udržitelných hranic veřejného deficitu –Definován limit 3% HDP deficitu vládního sektoru –Definován limit 60% HDP zadlužení vládního sektoru

SGP je souhrnné označení sekundární legislativy přijaté k provedení závazků plynoucích z Maastrichtské smlouvy Pravomoc k rozpočtovému dohledu EU nad fiskální politikou členských států plyne z dnešního článku 121 a 126 SFEU Článek 121 SFEU „Členské státy považují své hospodářské politiky za věc společného zájmu a koordinují je v rámci Rady v souladu s článkem 120.“ Článek 126 SFEU „Členské státy se vyvarují nadměrných schodků veřejných financí.“ + stanoven přesný postup kontroly fiskální politiky ze strany Komise Pakt stability a růstu

Původní SGP se skládalo z Nařízení Rady č. 1466/97 a č. 1467/97, a Rozhodnutí Evropské Rady o SGP ze dne 17/6/1997 SGP lze dělit na dvě části: –Preventivní část Věnuje se koordinaci fiskálních politik a snaží se zajistit rozumnou střednědobou rozpočtovou pozici členských států EU –Korektivní část Věnuje se nápravě situace, kdy dluh či schodek v některém státu EU přesáhne referenční hodnoty (Excessive Deficit Procedure =EDP) Pakt stability a růstu

Střednědobý cíl VF (tzv. medium-term objective, MTO) je stanoven jako vyrovnaný nebo přebytkový rozpočet vládního sektoru K jeho dosažení mohou vlády buď snížit nebo stabilizovat vládní dluh a tak zajistit dlouhodobou udržitelnost veřejných financí SGP dále stanovuje proceduru pro kontrolu fiskálních pozici ČS: ČS předkládají každoročně Komisi svoje střednědobé rozpočtové plány ve Stabilizačních nebo Konvergenčních programech. Komise spolu s Radou EU posuzuje, zda jsou vládní rozpočtové plány v souladu s dosažením fiskální pozice blízko vyrovnanému nebo přebytkovému rozpočtu vládního sektoru Pokud jsou plány shledány jako nedostatečné, tak preventivní část SGP dovoluje Radě EU vydat tzv. předčasné varování a předejít tak situaci, aby byla na zemi uvalena EDP Pakt stability a růstu

Posílení fiskálních pravidel v roce 2005 Po osmi letech fungování SGP byly zřejmé jeho nedostatky (Francie a Německo nebyly pokutovány za nedodržení SGP). Navíc do EU vstoupilo 10 nových států v roce Reforma SGP se tak stala nutností. Mezi zásadní inovace reformy patří: Odklon od uniformních pravidel k národní specifikaci: střednědobý rozpočtový cíl (MTO) ve strukturálním vyjádření pro jednotlivé ČS vychází z úrovně vládního dluhu, stárnutí populace tak, aby byl zajištěn dostatečný prostor pro dosažení deficitu na úrovni 3 % HDP Zohlednění domácí hospodářské situace: posud uplatňovaný nominalistický pohled založený na skutečném deficitu vládního sektoru byl nahrazen konceptem fiskálního úsilí vycházejícího se strukturálního deficitu, který zohledňuje hospodářský cyklu a bere v úvahu jednorázová fiskální opatření (případná konsolidace stanovena na úrovni 0,5 % HDP ve strukturálním vyjádření)

Posílení fiskálních pravidel v roce 2011 Řada ČS nevyužila období hospodářského růstu, který předcházel krizi, ke zlepšení svých fiskálních pozic Krize poukázala na nedostatky SGP, které nebyly vyřešeny posílením fiskálních pravidel v roce 2005 a na nedostatečnou koordinaci hospodářský politik Dosud nejširší reforma SGP (Six Pack = 5 nařízení+1směrnice), která se týká preventivní a korekční části SGP a zavádí proceduru při makroekonomických nerovnováhách. Mezi zásadní inovace reformy fiskálních a hospodářských pravidel v roce 2011 patří: Zavedení postupného systému sankcí na státy Eurozóny v obou částech SGP (nový způsob hlasování: reverzní kvalifikovaná většina při hlasování v Radě EU) Zavedení výdajového pravidla, které doplnilo MTO (ve strukturálním vyjádření), k ocenění fiskální pozice ČS Začal fungovat tzv. Evropský semestr

Harmonogram Evropského semestru

Posílení fiskálních pravidel v roce 2013 V listopadu 2011, kdy byl zveřejněn Six Pack v Úředním věstníku, Komise představila svůj návrh na další zpřísnění fiskálních pravidel platných pro ČS Eurozóny (tzv. Two Pack = směrnice č. 472/2013 a 473/2013 ) Two Pack neobsahuje žádné nové numerické pravidlo, ale zaměřuje se na prohloubení fiskální koordinace a kontroly dodržování stávajících fiskálních pravidel na úrovni EU Two Pack doplňuje Evropský semestr o povinnost předkládat Komisi návrhy vládních rozpočtů do 15. října před jejich schválením v národních parlamentech Two Pack požaduje, aby rozpočty vládního sektoru a střednědobé rozpočtové plány byly založeny na nezávislých makroekonomických prognózách zpracovanými na vládě nezávislými domácími institucemi tzv. fiskálními radami. Two Pack zpřísňuje požadavky v rámci EDP (detailní zpráva o pokroku v plnění stanového termínu bude předkládána každé 3-6měsíců) Two Pack dosud projednáván (měl být schválen v roce 2013)

Posílení fiskálních pravidel v roce 2013 Paralelně s projednávaným Two Packem se ČS EU (s výjimkou Velké Británie a České republiky) zavázaly rozšířit fiskální závazky vyplývající z členství v EU a integrovat je do svého právního řádu podpisem mezinárodní Smlouvy o stabilitě, koordinaci a správě v hospodářské a měnové unii (TSCG) 2. března 2012 (Title III Article 3 znám jako Fiskální kompakt = FC) Některé prvky TSCG byly inkorporovány do Two Packu v průběhu vyjednávacího procesu TSCG je závazná pro všechny ČS eurozóny, které ji ratifikovaly (státy mimo Eurozónu mohou specifikovat závazky, které budou implementovat) TSCG zavazuje signatáře inkorporovat do domácího právního řádu (v podobě ústavního závazku) MTO a konsolidační úsilí, které je definováno SGP TSCG dává za úkol fiskální radě monitorovat plnění domácích fiskálních pravidel

Jsou nová fiskální pravidla EU skutečně funkční? Z 25 ČS, ve kterých byla zavedena EDP během krize, 8 proceduru již ukončilo, Komise doporučila zrušit proceduru v dalších 5 ČS v 06/2014 Nicméně většina států, která má termín pro splnění MTO stanoven v roce 2015 podle současných predikcí Komise cíl nesplní Komise plánuje provést revizi Six Packu ke konci roku 2014 Tématem by měla být metodologie pro stanovení termínů pro EDP, výpočty použité v EDP scénářích by měly být přesně definovány = v současné době je není možné replikovat výpočty Komise Dochází k rozporu v naplňování fiskálních závazků v některých státech (problém překrývání závazků) Co když ČS nesouhlasí s doporučením Komise - budou uvaleny sankce? Numerická pravidla jsou dostatečná, ale jejich naplňování a vynutitelnost naráží na Lisabonskou smlouvu (zautomatizování pravidel bez zásahu Rady EU by vyžadovalo její revizi)

Jsou nová fiskální pravidla EU skutečně funkční? Konflikt mezi prohloubením integrace a omezením suverenity ve fiskální politice ČS - Evropské ministerstvo financí? Povede lepší institucionální rámec evropských fiskálních pravidel ke zlepšení fiskálních pozic ČS nebo ne? Je možné budovat bankovní unii bez fiskální unie?

Děkuji Vám za pozornost AKTIVITA JE SPOLUFINANCOVÁNA EU JAKO PROJEKT č. COMM/PRG/008-1 V RÁMCI „AKCE NA PODPORU INFORMOVANOSTI A DISKUSE O EVROPSKÉM ROKU OBČANŮ 2013“ Tato prezentace vyjadřuje pouze názory autora a Komise neodpovídá za použití informací, jež tato prezentace obsahuje