DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Advertisements

DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA reg. č.: CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola, Šlapanice, okres Brno-venkov, příspěvková organizace Masarykovo nám.
Nadvláda Makedonie nad Řeckem
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA reg. č.: CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola, Šlapanice, okres Brno-venkov, příspěvková organizace Masarykovo nám.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Počátky řecké civilizace a velká kolonizace
Historická období a historické prameny
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Rozvoj rodové společnosti
MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA reg. č.: CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola, Šlapanice, okres Brno-venkov, příspěvková organizace Masarykovo nám.
MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA reg. č.: CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola, Šlapanice, okres Brno-venkov, příspěvková organizace Masarykovo nám.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA reg. č.: CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola, Šlapanice, okres Brno-venkov, příspěvková organizace Masarykovo nám.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Dělení se zbytkem 2 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA reg. č.: CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola, Šlapanice, okres Brno-venkov, příspěvková organizace Masarykovo nám.
Dělení se zbytkem 3 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA reg. č.: CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola, Šlapanice, okres Brno-venkov, příspěvková organizace Masarykovo nám.
MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA reg. č.: CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola, Šlapanice, okres Brno-venkov, příspěvková organizace Masarykovo nám.
Dělení se zbytkem 6 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Dělení se zbytkem 5 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA reg. č.: CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola, Šlapanice, okres Brno-venkov, příspěvková organizace Masarykovo nám.
MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA reg. č.: CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola, Šlapanice, okres Brno-venkov, příspěvková organizace Masarykovo nám.
Prioritní osa: 1 − Počáteční vzdělávání Oblast podpory: 1.4 − Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA reg. č.: CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola, Šlapanice, okres Brno-venkov, příspěvková organizace Masarykovo nám.
MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA reg. č.: CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola, Šlapanice, okres Brno-venkov, příspěvková organizace Masarykovo nám.
Dělení se zbytkem 8 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Násobilka 8 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA reg. č.: CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola, Šlapanice, okres Brno-venkov, příspěvková organizace Masarykovo nám.
Starověká Indie.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Předmět OBČANSKÝ A SPOLEČENSKOVĚDNÍ ZÁKLAD Ročník a obor 3. ROČNÍK ZDRAVOTNICKÝ ASISTENT, 4.ROČNÍK K OPAKOVÁNÍ Kód sady OSVZ/ZA/03+04/01 Kód DUM OSVZ/ZA/03+04/01.
STAROVĚKÁ INDIE.
VY_32_INOVACE_Dj Indie-prezentace
STAROVĚKÁ INDIE.
MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA reg. č.: CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola, Šlapanice, okres Brno-venkov, příspěvková organizace Masarykovo nám.
ZŠ Rajhrad Autor: PaedDr. Zdeněk Motlíček 2011/2012
VY_32_INOVACE_3D.6.14 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 6. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Starověká Indie Anotace: Materiál je určen k výuce dějepisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky s pojmy a informacemi o starověké Indii.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
INDIE.
Starověká Indie.
 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Martina Kadlčková. Tvorba materiálu je financována z ESF a státního rozpočtu ČR. Starověká.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není- li uvedeno jinak, je Mgr. Soňa Jarošová Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání.
Starověká Indie 6. ročník
Starověká Indie Petr Machala.
Číslo: Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název: Náboženství Autor: Mgr. Jiřina.
Kultura starověké Indie
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_7.3.8 Starověká Indie Název sady: Staroorientální státy a starověké.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Od dotace EU k proměně vyučovací hodiny registrační číslo projektu CZ 1.07/1.4.00/ Příjemce: Základní škola, Základní umělecká škola a Mateřská.
VY_32_INOVACE_214_Indie Šablona Identifikátor školy: Jméno autora: Pavlína DoleželováDatum vytvoření: Vzdělávací obor, téma: Dějepis.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
Název materiálu: VY_12_INOVACE_D.6.Si.11_Staroveka_Indie Datum:
VY_32_INOVACE_D6.14   Autor: Mgr. Nováková Jana
NÁZEV:. VY_32_INOVACE_28DST ČÍSLO PROJEKTU:. CZ / /21
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Lenka Špillerová Název materiálu: VY_32_INOVACE_2-35_Starověká Indie Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
INDIE VE STAROVĚKU s. 137.
Nejstarší civilizace. Kořeny evropské kultury
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Kultura a vzdělanost ve starověké Indii
Transkript prezentace:

DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Základní škola, Šlapanice, okres Brno-venkov, příspěvková organizace Masarykovo nám. 1594/16, 664 51 Šlapanice www.zsslapanice.cz MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA reg. č.: CZ.1.07/1.4.00/21.2389 Indie DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL VY_32_INOVACE_Bk_03-09_D-6 autor Markéta Bokorová vzdělávací oblast: předmět: ročník: Člověk a společnost Dějepis 6. ZŠ Šlapanice 2012 – 2013

Indie

Indie Tento stát se začal rozšiřovat mezi řekami Indus a později Ganga. Indové byli rozděleni do společenských skupin různé úrovně – kast (to trvá dodnes). Indie se vyvíjela izolovaně až do doby, kdy do ní pronikl Alexandr Veliký (4. stol. př.n.l.)

Indie – oranžový puntík

Kultura Indie Indové vytvořili vlastní písmo, které ale nebylo nikdy rozluštěno, protože se dochovalo málo písemných památek. Psali na různé destičky, kůru či kůži. Úkol: Nakresli si indické písmo. Staroindické texty se jmenují védy. Nejznámější indické texty jsou Rámájana a Mahábhárata.

Kultura Indie Vynalezli desetinnou soustavu číslic , arabské číslice (Arabové je přenesli do Evropy). Z Indie pochází šachy a jóga. V Indii vznikla dvě světová náboženství: hinduismus a buddhismus.

hinduismus Je to polyteistické náboženství (víra ve více bohů). Věří, že po smrti se člověk znovu narodí do jiné kasty, podle toho, jak se choval). Posvátné zvíře je kráva. Hlavní bohové: Brahma, Višnu, Šiva.

buddhismus Jeho zakladatelem byl Siddhártha Gautama, který přijal jméno Buddha. Cílem je dosáhnout nirvány, tedy vysvobodit se z koloběhu znovuzrozování (reinkarnace).

Kultura Indie Původní indická kultura byla vyspělá, stavěli vodovody a kanalizace. Ulice a chodníky byly stavěny do pravého úhlu, podle plánu. V domech byly koupelny a toalety.

Významný panovník Ašóka Sjednotil téměř celou Indii (na území Indie bylo totiž mnoho království). Známá města: Harappa, Mohendžodaro

Významné památky Velká stúpa v Sánčí Skalní chrámy v Adžantě

Velká stúpa v Sánčí

Skalní chrámy v Adžantě

Skalní chrámy v Adžantě

Skalní chrámy v Adžantě

Test na závěr 1. K Indii nepatří řeka: Ganga Indus Eufrat 2. Mezi indické vynálezy patří: hedvábí šachy sklo 3. V Indii nevzniklo náboženství: buddhismus hinduismus křesťanství

Test na závěr 4. Náboženství, které vyznává více bohů se říká: polyteismus monoteismus ateismus 5. Skupinám, rozděleným podle majetku se říká: kasty klasy kluby 6. Védy jsou : literární památky indické bohyně společenské skupiny

Test na závěr 7. Mezi indické literární památky patří: Mahábhárata Epos o Gilgamešovi Hymnus na slunce 8. Indickým panovníkem byl: Achnaton Gilgameš Ašóka 9. K Indii patří město: Lagaš Mohendžodaro Mennofer

Zdroje http://en.wikipedia.org/wiki/File:Bahai-house-of-worship-delhi2.jpg lotosový chrám HOEFNER, Michael. Wikipedia.en [online]. [cit. 1.11.2013]. Dostupný na WWW: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/5f/Bahai-house-of-worship-delhi2.jpg http://en.wikipedia.org/wiki/File:New_Delhi_Temple.jpg chrám SANSTHA, Swaminarayan. Wikipedia.en [online]. [cit. 1.11.2013]. Dostupný na WWW: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/c2/New_Delhi_Temple.jpg http://en.wikipedia.org/wiki/File:Hindu_marriage_ceremony_offering.jpg indická svatba RATHORE, Jaisingh. Wikipedia.en [online]. [cit. 1.11.2013]. Dostupný na WWW: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/38/Hindu_marriage_ceremony_offering.jpg Mandelová, H. a kol. Pravěk Starověk Dějepisné atlasy pro ZŠ. Kartografie Praha a.s. Praha. 1995. str. 20 mapa starověkých států

Zdroje http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:IndusValleySeals.JPG písmo MUKERJEE. Wikipedia.cz [online]. [cit. 5.2.2013]. Dostupný na WWW: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/7b/IndusValleySeals_unicorns.jpg www.office.microsoft.com šachy a jóga, Taj Mahal http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Sivakempfort.jpg socha Šivy v Bangalore GUPTA, Deepak. Wikipedia.cz [online]. [cit. 26.1.2013]. Dostupný na WWW: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/fc/Sivakempfort.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Kamakura_Budda_Daibutsu_front_1885.jpg socha Buddhy v Japonsku BEYER, Dirk. Wikipedia.cz [online]. [cit. 26.1.2013]. Dostupný na WWW: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/5d/Kamakura_Budda_Daibutsu_front_1885.jpg

Zdroje http://en.wikipedia.org/wiki/File:Sanchi_Stupa_from_Eastern_gate,_Madhya_Pradesh.jpg stúpa v Sánčí VYAS, Raveesh. Wikipedia.en [online]. [cit. 5.2.2013]. Dostupný na WWW: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/20/Sanchi_Stupa_from_Eastern_gate%2C_Madhya_Pradesh.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Ajanta_(63).jpg Adžanta (zvenku) AUTOR NEUVEDEN. Wikipedia.cz [online]. [cit. 5.2.2013]. Dostupný na WWW: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/c3/Ajanta_%2863%29.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Ajanta,_Inside_a_Cave.jpg Adžanta (chodba) CHITNIS, Daniel. Wikipedia.cz [online]. [cit. 5.2.2013]. Dostupný na WWW: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/3d/Ajanta%2C_Inside_a_Cave.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Buddha_Ajanta_.jpg Adžanta (Buddha) CHITNIS, Daniel. Wikipedia.cz [online]. [cit. 5.2.2013]. Dostupný na WWW: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/6b/Buddha_Ajanta_.jpg

Informace pro učitele Prezentace slouží ke 2 vyučovacím hodinám o Indii. Propiska dole vpravo je symbol pro zápis. Ostatní slouží jen jako doplňková informace. Prezentace obsahuje test na ověření učiva. Prezentace obsahuje na závěr doplňovací zápis pro zohledňované žáky.

Zápis pro zohledňované Indie   Tento stát se začal rozšiřovat mezi řekami _________________ a později ________________. Indové byli rozděleni do společenských skupin různé úrovně – _____________ (to trvá dodnes). Indie se vyvíjela izolovaně až do doby, kdy do ní pronikl Alexandr Veliký (4. stol. př.n.l.) Kultura v Indii Indové vytvořili vlastní písmo, které ale nebylo nikdy rozluštěno, protože se dochovalo málo písemných památek. Psali na různé__________________ ___________________________. Staroindické texty se jmenují ___________. Nejznámější indické texty jsou __________________________ a _______________________. Vynalezli ____________________________________________________ , __________________________________ (Arabové je přenesli do Evropy). Z Indie pochází _______________ a _______________. V Indii vznikla dvě světová náboženství: ______________________ a ________________________. _____________________________________________________________, stavěli vodovody a kanalizace. Ulice a chodníky byly stavěny do pravého úhlu, podle plánu. V domech byly koupelny a toalety. Významný panovník ________________ – Sjednotil téměř celou Indii (na území Indie bylo totiž mnoho království). Známá města: Harappa, Mohendžodaro Významné stavby Indie Velká stúpa v Sánčí skalní chrámy v Adžantě