SKLOŇOVÁNÍ A PRAVOPIS PŘÍDAVNÝCH JMEN TVRDÝCH Český jazyk 5. ročník ZŠ

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Koncovky podstatných jmen
Advertisements

Přídavná jména - opakování
PŘÍDAVNÁ JMÉNA Mgr. Michal Oblouk.
SKLOŇOVÁNÍ A PRAVOIS PŘÍDAVNÝCH JMEN MĚKKÝCH Český jazyk 5. ročník ZŠ
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO.
SKLOŇOVÁNÍ PŘÍDAVNÝCH JMEN
Doplněk Český jazyk 7. ročník ZŠ
PŘÍDAVNÁ JMÉNA Český jazyk 4. ročník ZŠ
SKLOŇOVÁNÍ PODSTATNÝCH JMEN RODU MUŽSKÉHO
SKLOŇOVÁNÍ PODSTATNÝCH JMEN RODU STŘEDNÍHO Český jazyk 4. ročník ZŠ
Český jazyk Vzor pán Mgr. Renáta Slámová ZŠ Jenišovice
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
PŘÍDAVNÁ JMÉNA Mgr. Michal Oblouk.
Český jazyk – 2.ročník „Slovo, slabika, hláska, písmeno“
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Přídavná jména - množné číslo 1
Matematika Poměr 7. ročník
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Matematika – 5. ročník Násobení a dělení desetinných čísel 10 a 100
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Mocniny - úvod Matematika 8. ročník Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního.
Matematika - opakování 5. ročník
Zaokrouhlování čísel na desítky a stovky
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Druhy přídavných jmen 6. ročník.
Převody jednotek délky a obsahu Matematika – 5. ročník
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Český jazyk – 3. ročník ZŠ „Podstatná jména“
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Shoda přísudku s podmětem Podmět rodu středního Český jazyk 5. ročník ZŠ Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Pravopis přídavných jmen tvrdých
Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO.
Matematika - 7. ročník Sčítání celých čísel
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Zaokrouhlování – 5. ročník
Početní výkony s desetinnými čísly - 1
Matematika – Pamětné dělení 5. ročník
Početní výkony s desetinnými čísly - 2
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Sčítáme dvojciferná čísla Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního.
Matematika Násobení a dělení celých čísel 7. ročník
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Přídavná jména - opakování (adjectives – revision)
Určování druhé mocniny a odmocniny
Dělení se zbytkem 5. ročník
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Vzory podstatných jmen ( rod mužský, ženský, střední )
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO.
Základní škola T. G. Masaryka a Mateřská škola Poříčany, okr. Kolín
Vzory podstatných jmen ( rod mužský, ženský, střední )
Skloňování podstatných jmen rodu středního
Český jazyk – Skloňování podstatných jmen
Jednotky hmotnosti 5. ročník
Přídavná jména Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Jiří.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem
Transkript prezentace:

SKLOŇOVÁNÍ A PRAVOPIS PŘÍDAVNÝCH JMEN TVRDÝCH Český jazyk 5. ročník ZŠ Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST SKLOŇOVÁNÍ A PRAVOPIS PŘÍDAVNÝCH JMEN TVRDÝCH Český jazyk 5. ročník ZŠ

Pravopis přídavných jmen tvrdých V koncovkách přídavných jmen tvrdých píšeme –ý, pouze v 1. a 5. pádě množného čísla rodu mužského životného píšeme –í. V 7. pádě množného čísla je koncovka –ými.

Přídavná jména tvrdá se skloňují podle vzoru mladý, mladá, mladé Jednotné číslo Mužský rod Ženský rod Střední rod 1. mladý (muž) mladá (žena) mladé (děvče) 2. mladého mladé 3. mladému 4. mladého (muže) mladý (stromek) mladou 5. mladý mladá 6. (o) mladém (o) mladé 7. mladým

Přídavná jména tvrdá se skloňují podle vzoru mladý, mladá, mladé Množné číslo Mužský rod Ženský rod Střední rod 1. mladí (muži) mladé (stromky) mladé (ženy) mladá (děvčata) 2. mladých 3. mladým 4. mladé (muže) 5. mladí (muži!) mladé (stromky!) mladé (ženy!) mladá (děvčata!) 6. (o) mladých 7. mladými

Přídavná jména se přidávají k podstatným jménům rodu mužského, ženského i středního. Jsou stejného rodu a čísla jako podstatné jméno, ke kterému náleží: milý chlapec veselá dívka milí chlapci veselé dívky měrný pes bystrá liška měrní psi bystré lišky tvrdý kov vlněná látka tvrdé kovy vlněné látky malé štěně malá štěňata hravé kotě hravá koťata ostré pero ostrá pera

Přídavnými jmény označ vlastnosti podstatných jmen džbán cesta dítě les ozdoba slunce had sklenice auto lev tužka mýdlo

Přídavnými jmény označ vlastnosti podstatných jmen Řešení barevný džbán klikatá cesta hodné dítě temný les vánoční ozdoba oslnivé slunce hbitý had rozbitá sklenice umyté auto hladový lev ořezaná tužka voňavé mýdlo

Vymysli přídavná jména, která označují opačnou vlastnost Vzor: nový veselý levný líný velký špinavý kyselý měkký široký tlustý zlý prázdný X starý

Vymysli přídavná jména, která označují opačnou vlastnost Řešení Vzor: nový veselý levný líný velký špinavý kyselý měkký široký tlustý zlý prázdný X starý X smutný X drahý X pilný X malý X čistý X sladký X tvrdý X úzký X hubený X hodný X plný

Utvoř správné názvy potravin Vzor: čerstvé pečivo salám kostkový………. maso selský…………. mouka indický………… cukr vepřové……….. čaj černá………….. káva hladká…………

Utvoř správné názvy potravin Řešení kostkový cukr selský salám indický čaj vepřové maso černá káva hladká mouka

Doplňte Nedbalý žák má: špinavý sešit nezabalenou knihu nemytý krk neořezanou tužku utržený knoflík Pořádný žák má:

Doplňte Řešení Nedbalý žák má: špinavý sešit nezabalenou knihu nemytý krk neořezanou tužku utržený knoflík Pořádný žák má: čistý sešit zabalenou knihu umytý krk ořezanou tužku přišitý knoflík

Doplňte lidová přirovnání vhodnými přídavnými jmény mokrý pyšný hladový volný tenký věrný lehký ………. jako pták. ………. jako prut. ………. jako pes. ………. jako pírko. ………. jako myš. ………. jako vlk. ………. jako páv.

Doplňte lidová přirovnání vhodnými přídavnými jmény Řešení Volný jako pták. Tenký jako prut. Věrný jako pes. Lehlý jako pírko. Mokrý jako myš. Hladový jako vlk. Pyšný jako páv.

Doplň přídavná jména, která sám vymyslíš Dům je ………. Jahoda je ………. Květina je ……….. Voda je ………. Chlapec je …………. Kůň je ………….. Televize je ………… Hora je ………..

Doplň přídavná jména, která sám vymyslíš Řešení Dům je opravený. Jahoda je červená. Květina je voňavá. Voda je průzračná. Chlapec je ochotný. Kůň je splašený. Televize je barevná. Hora je vysoká.

Doplňte vynechaná písmena v koncovkách přídavných jmen Mal_ chlapec, mal_ chlapci, mal_m chlapcům, mal_ch chlapců, s mal_m_ chlapci, mal_ děvčata, vesel_ lidé, vesel_m lidem, vesel_ člověk, mezi vesel_m_ lidmi, vesel_ děvčátka, nov_ žák, nov_ žáci, s nov_m žákem, s nov_m_ žáky, nov_ světla, zdrav_ muž, zdrav_ muži, zdrav_m mužům, zdrav_ jablka, mezi zdrav_mi muži.

Doplňte vynechaná písmena v koncovkách přídavných jmen Řešení Malý chlapec, malí chlapci, malým chlapcům, malých chlapců, s malými chlapci, malá děvčata, veselí lidé, veselým lidem, veselý člověk, mezi veselými lidmi, veselá děvčátka, nový žák, noví žáci, s novým žákem, s novými žáky, nová světla, zdravý muž, zdraví muži, zdravým mužům, zdravá jablka, mezi zdravými muži.

V 1. a 5. pádě množného čísla rodu mužského životného se u vzoru mladý některé souhlásky před koncovkou –í mění. Např.: h v z (drahý přítel – drazí přátelé) ch v š (hluchý stařec – hluší starci) k v c (velký člověk – velcí lidé) r v ř (dobrý sportovec – dobří sportovci) -ský v -ští (italský pěvec – italští pěvci) -cký v -čtí (pardubický rodák – pardubičtí rodáci) -čký v -čcí (maličký chlapec – maličcí chlapci)

SKLOŇOVÁNÍ A PRAVOPIS PŘÍDAVNÝCH JMEN TVRDÝCH 5. ročník ZŠ Použitý software: držitel licence - ZŠ J. J. Ryby v Rožmitále p.Tř. Windows XP Professional obrázky z internetu Autor: Mgr. Květa Jeníčková ZŠ J. J. Ryby v Rožmitále p.Tř. (www.zsrozmital.cz)