STAROVĚKÁ ČÍNA II. historie

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
OPAKOVÁNÍ VLASTIVĚDY - TEST
Advertisements

Opakování Mezopotámie
OBYVATELSTVO ASIE 7. třída Mgr. Jakub Karásek
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
zeměpisné a přírodní podmínky
Čína Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98 VY_32_INOVACE_2D.6.07
Starověká Čína 1.A.
Lao-c' Eliška Lindnerová, C4B.
Tropický deštný les.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Mladší doba kamenná Doba bronzová Doba železná
ČESKÉ ZEMĚ V PRAVĚKU.
Starověká Čína.
PRAVĚK.
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
jméno autora  Mgr. Štěpánka Kočová název projektu
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
zpracovaný v rámci projektu
Opakování 6. třídy ZŠ TGM Rajhrad Autor: M. Kocmanová
Pravěk.
VY _12_INOVACE_D.6.19 KELTOVÉ – 6. ROČNÍK Autor: Mgr. Renata Koprová Datum: 14. října Ročník: 6. ročník Vzdělávací oblast: Člověk a společnost.
6. ročník Pravěk.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Vladislav Michl
ČÍNA.
STAROVĚKÁ INDIE Mgr. Lenka Venclová 2010.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Východoasijská náboženství
Starověká ČÍNA Anotace: Materiál je určen k výuce dějepisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky s pojmy a informacemi o starověké Číně a okolních národech.
Starověká Čína 6. ročník.
STAROVĚKÁ ČÍNA.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Čínská kultura.
ČÍNA.
VY_32_INOVACE_3D.6.13 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 6. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není- li uvedeno jinak, je Mgr. Soňa Jarošová Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání.
Říše středu Kultura starověké Číny
STAROVĚKÁ ČÍNA.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem
6. ročník Starověk ZŠ Rajhrad Autor: Bc. Pavla Procházková
STAROVĚKÁ ČÍNA.
Dějepis Pravěk 2 Pavel Šupka
PRVOUKA 3. ROČNÍK Mgr. Kamila Homoláková ZŠ MUDr. E. Lukášové
nepřístupné hory rozsáhlé pouště řeky Jang-c-tiang, Chuang-che.
Název školy ZŠ Zlonice, okres Kladno Adresa školy Komenského 305, Zlonice Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ , Moderní škola Číslo materiálu v sadě.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola při dětské léčebně, Janské Lázně, Horní promenáda 268 Autor: Mgr. Milena Hainišová Datum: Název:
DOBA BRONZOVÁ Zpočátku lidé zacházeli s mědí jako s lepším druhem nerostu. Hmota se dala kováním tvarovat, roztepávat na pláty, vytahovat do délky. Poté.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Opakování č. 1 Vlastivěda 4. ročník
Anotace: Prezentace pro 6. ročník. K výkladu UČEBNÍ LÁTKY DLE ŠVP
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
ČÍNA.
náboženství staré Číny a Japonska
ČÍNSKÁ FILOSOFIE II Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
DĚJEPIS – 6. ročník Číslo DUM: VY_32_INOVACE_14
Taoismus, VY_32_INOVACE_ Autor Mgr. Lenka Šulcová
TAOISMUS Emma Bruniková.
NÁZEV:. VY_32_INOVACE_10 ČÍSLO PROJEKTU:. CZ / /
NÁZEV:. VY_32_INOVACE_30DST ČÍSLO PROJEKTU:. CZ / /21
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Vladislav Michl
výtvarné vyjadřování od nejstarších dob
Pravěk v českých zemích Mgr. Iveta Vališková
III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Mnichovická 62, Kolín V,
Anotace: Seznámení se s životem v pravěku.
Mgr. Jindřiška Řehořková
České země v pravěku Anotace: Materiál je určen k výuce vlastivědy ve 4. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky s nejstaršími dějinami ČR – s pravěkem.
ČÍNA.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
Transkript prezentace:

STAROVĚKÁ ČÍNA II. historie http://www.chinatoday.com/culture/bamboo_and_chinese/bamboo_and_chinese_culture.htm

Zpracovala Mgr. Jana Říhová ZŠ Brno, Kamínky 5 Kontakt: rihovajana@centrum.cz

DŮLEŽITÉ ETAPY V HISTORII ČÍNY HISTORIE A KULTURA počátek historie starověké Číny spojený s dobou bronzovou můžeme hledat přibližně v 22. století před naším letopočtem historický vývoj začíná v povodí Žluté řeky, kde byla úrodná sprašová půda a výborné podmínky pro zemědělství jednotlivé etapy nazýváme podle dynastií DŮLEŽITÉ ETAPY V HISTORII ČÍNY 1) Vláda prvních dynastií SIA, ŠANG, ČOU 2) Období válčících států 3) Císařství 4) Vláda dynastií CHAN a TCHANG

VLÁDA PRVNÍCH DYNASTIÍ ROZSAH ČÍNY ZA 1. A 2. DYNASTIE vláda prvních tří dynastií - SIA, ŠANG, ČOU trvala 2000 let (2200 - 220 př.n.l.) zahrnovala dobu bronzovou a železnou země byla rozdělena na knížectví a království nejprve v povodí Žluté řeky, později se rozšiřovala severním směrem a také na jih k Dlouhé řece ROZSAH ČÍNY ZA 1. A 2. DYNASTIE http://historyfacebook.wikispaces.com/Xia+Dynasty http://www.uri.edu/artsci/ecn/mead/China/Shang.htm

ROZSAH ČÍNY ZA 3 . DYNASTIE ČOU http://zhoudynasty2011.westwood.wikispaces.net/Maps+of+the+Zhou+Dynasty Černými čarami jsou na mapě vyznačeny části Velké čínské zdi, která začala být budována už za vlády dynastie Čou. Měla chránit říši před nájezdy Mongolů i jiných severských národů. Její úseky se stavěly po částech a nebyly propojeny.

VLÁDA PRVNÍCH DYNASTIÍ Za vlády prvních dvou dynastií se užívá v Číně bronz. Vedle zbraní a pracovních nástrojů objevují archeologové i bronzové nádoby, zvony a ozdoby. http://ebillionairesclub.com/content/rare-large-bronze-bell-bo-zhong http://en.wikipedia.org/wiki/Shang_Dynasty http://www.hullkungfu.co.uk/staff.html

VLÁDA PRVNÍCH DYNASTIÍ Za vlády třetí dynastie se rozšířilo užívání železa. Používalo se na výrobu zbraní, předmětů pro domácnost a zemědělských nástrojů, např. pluh. Železo usnadnilo obdělávání půdy a poskytlo vojákům kvalitní zbraně. http://cs.wikipedia.org/wiki/Dynastie_%C4%8Cou http://totallyhistory.com/zhou-dynasty-1045-256-bc/ http://wiudwing.blogspot.cz/2009/05/china-ancient-armours.html

ČÍNSKÉ ZNAKOVÉ PÍSMO písmo vycházelo z obrázků = tzv. hieroglyfy první znaky se objevují už v neolitu v 5. tisíciletí př.n.l. nejstarší ucelené texty pocházejí z 18. století př.n.l. a měly věštecký charakter v podobě otázek a odpovědí texty byly zaznamenány na kosti, želvovinu, měděné destičky a dna nádob http://news.xinhuanet.com/english/2006-07/13/content_4826863.htm http://blog.triadchina.asia/category/art-and-culture/

ČÍNSKÉ ZNAKOVÉ PÍSMO psalo se zprava doleva a současně shora dolů než byl vynalezen papír, psaly se běžné texty na bambusové destičky nebo také na hedvábí http://www.crystalinks. com/chinascript.html http://www.handfolk.com/bronze-ware/fruit-plates-antique-bronze-artworks-home-decoration.html http://www.international.ucla.edu/china/events/showevent.asp?eventid=3356

ČÍNSKÉ ZNAKOVÉ PÍSMO čínské znaky prošly dlouhým vývojem celkový počet znaků dosahuje okolo 50 000 pro běžnou písemnou komunikaci postačuje 5 000 jeden znak se vyslovuje jako jedna nebo dvě slabiky rozlišují se znaky jednoduché a kombinované znak slova ty čte se [ ni ] Oba znaky dohromady mají význam pozdravu. Jak se daří? [ ni hao ma ] Poslední slabika „ma“ vyjadřuje otázku. znak pro dobrý čte se [ hao ] http://www.internetpolyglot.com/lesson-1601801130#

ŘEMESLA - KERAMIKA Od mladší doby kamenné se objevuje typická bílá nebo šedá keramika. Brzy se vyrábí na hrnčířském kruhu. Zdokonalování ve vypalování keramiky vedlo později k objevu porcelánu. Vlevo na obr. šedá keramika - dynastie Čou. http://www.christies.com/lotfinder/lot/five-chinese-grey-pottery-ritual-western-zhou-5354458-details.aspx?pos=1&intObjectID=5354458&sid=&page=33

ŘEMESLA - KERAMIKA http://www.zjkimbe.com/en/cultured.php?gid=0&nid=64

ŘEMESLA – VÝROBA HEDVÁBÍ Výroba hedvábí, která začala v Číně ještě před prvními dynastiemi, byla úspěšně tajena před světem přes 2000 let. Do světa bylo vyváženo po celý starověk jako exkluzivní zboží. Kromě látky se z hedvábí vyráběly i struny. http://en.wikipedia.org/wiki/File:Chinese_silk, _4th_Century_BC.JPG Detail vyšívaného hedvábí z 4. stol.př.n.l. – dyn. Čou. Oděv šlechty. http://news.cultural-china.com/20090203111436.html

ŘEMESLA – VÝROBA HEDVÁBÍ housenky se živí listím moruší kukly se musí spařit, aby se dalo odvíjet hedvábné vlákno délka vlákna dosahuje 4 km oděvy byly určeny pro bohaté http://www.ifauna.cz/okrasne-ptactvo/clanky/r/detail/2853/bourec- morusovy-zive-krmivo-pro-exoticke-ptactvo-a-terarijni-zvioata

ŠKUMPA LAKODÁRNÁ - LAK objevení laku patří k raným čínským vynálezům lakované předměty získávaly nejen na kráse, ale stávaly se současně vysoce odolnými vůči vodě, teplotě, kyselinám i parazitům zdrojem laku je míza stromu škumpy lakodárné lakovalo se dřevo, keramika, kovy atd. http://www.tokyogeidai-hozon.com/ lecture/2006_05taka/urusi_e.html http://en.gmw.cn/2012-12/14/content _6018451.htm#Content_Title

PRVNÍ MINCE první starověké mince byly měděné měly tvar nožů, mečů, rýčů, kruhů mince se svazovaly

ČÍNSKÁ FILOZOFIE představují ji tři myšlenkové proudy: 1) konfucionismus 2) taoismus 3) učení o jin a jang postupně se v Číně nejvíce rozšířil vychází z učení Konfucia (Kchung-c‘) kladl důraz na morálku, vzdělání a výchovu, lpěl na tradicích Citáty od Konfucia: http://citaty.net/autori/konfucius/ Nevšímá-li si člověk problémů, které jsou vdálené, bude mít s nimi starosti, až se přiblíží. Náš největší úspěch není v tom, že nepadneme, ale v tom, že vždy vstaneme, kdykoli padneme. http://kinalotsen.se/allt-om-kina/konfucius-och-konfucianismen/

ČÍNSKÁ FILOZOFIE 2) taoismus vychází z učení filozofa Lao-c‘ (Starý Mistr) život chápe jako cestu ke ctnosti = Tao te ťing nemáme lpět na vlastnictví lidí ani věcí máme jednat nejednáním (vlastním příkladem) Citáty od Lao-ć: http://citaty.net/autori/lao-c/ Pravdivá slova nebývají příjemná. Příjemná slova nebývají pravdivá. Kdo vítězí nad lidmi, je mocný. Kdo vítězí nad sebou, je nejmocnější. Opravdová láska činí člověka odvážným. http://tuseniepravdy.blog.cz/0801/taoizmus-2

ČÍNSKÁ FILOZOFIE 3) učení o jin a jang je filozofií o protikladných principech, o dvou silách tyto principy jsou obsaženy ve všem kolem i v nás každá tato síla v sobě obsahuje zárodek té druhé pokud jeden z principů nabude vrcholu - změní se v opačný část světa je skrytá, část zjevná máme hledat to skryté - pravdu příklady protikladů : muž a žena, život a smrt, den a noc

Zdroje: Pečírka, J. – Dějiny pravěku a starověku II, SPN, Praha 1979 http://cs.wikipedia.org