STAROVĚK INDIE a ČÍNA Mgr. Jitka Moskvová.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
STAROVĚK Mgr. Lenka Venclová 2009.
Advertisements

Starověká Čína 1.A.
Starověká Čína.
Prioritní osa: 1 − Počáteční vzdělávání Oblast podpory: 1.4 − Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
jméno autora  Mgr. Štěpánka Kočová název projektu
Starověká Indie.
STAROVĚKÁ INDIE.
Jméno autora: Mgr. Barbora Jášová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_07_D_I Ročník: I. Vzdělávací oblast: Dějepis Vzdělávací obor:
VY_32_INOVACE_Dj Indie-prezentace
STAROVĚKÁ INDIE.
Východní náboženství Petr Machala.
Starověký Egypt.
Test D6 - 1 Zpracovala: Mgr
Další starověké státy Indie Čína
ČÍNA.
ZŠ Rajhrad Autor: PaedDr. Zdeněk Motlíček 2011/2012
Starověká Indie Anotace: Materiál je určen k výuce dějepisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky s pojmy a informacemi o starověké Indii.
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Dějepis Ročník : 6.
STAROVĚKÁ INDIE Mgr. Lenka Venclová 2010.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
INDIE.
Starověká Indie.
Starověká Indie.
Starověká Indie.
 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Martina Kadlčková. Tvorba materiálu je financována z ESF a státního rozpočtu ČR. Starověká.
Starověká ČÍNA Anotace: Materiál je určen k výuce dějepisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky s pojmy a informacemi o starověké Číně a okolních národech.
Starověká Čína 6. ročník.
STAROVĚKÁ ČÍNA.
ČÍNA.
Říše středu Kultura starověké Číny
STAROVĚKÁ ČÍNA.
Starověká Indie 6. ročník
Charakteristika starověku
Starověká Indie Petr Machala.
6. ročník Starověk ZŠ Rajhrad Autor: Bc. Pavla Procházková
STAROVĚKÁ ČÍNA.
STAROVĚK.
Kultura starověké Indie
Starověká Indie Klára Kratochvilová 6.A. Hinduismus Hinduismus je zřejmě nejstarší existující náboženství na světě. Jeho počátky spadají do doby před.
usazování hebrejsko – židovských
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Od dotace EU k proměně vyučovací hodiny registrační číslo projektu CZ 1.07/1.4.00/ Příjemce: Základní škola, Základní umělecká škola a Mateřská.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
nepřístupné hory rozsáhlé pouště řeky Jang-c-tiang, Chuang-che.
Dominik Plašil, 6. A  V 6. st. př. n. l se objevují 1. významné osobnosti  Gautama Siddhártha – buddhismus  Vardhamána – džinismus  Vytlačování.
VY_32_INOVACE_214_Indie Šablona Identifikátor školy: Jméno autora: Pavlína DoleželováDatum vytvoření: Vzdělávací obor, téma: Dějepis.
Projekt:OP VK Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Autor:Mgr. Anna Csanádiová Číslo DUM:D Datum ověření ve výuce: Ročník:6.
INDICKÁ FILOSOFIE I. CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_mix2_zsv01
Starověk.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Úvod do starověku; Vznik písma
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
ČÍNA.
Název materiálu: VY_12_INOVACE_D.6.Si.11_Staroveka_Indie Datum:
VY_32_INOVACE_D6.14   Autor: Mgr. Nováková Jana
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
NÁZEV:. VY_32_INOVACE_28DST ČÍSLO PROJEKTU:. CZ / /21
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Lenka Špillerová Název materiálu: VY_32_INOVACE_2-35_Starověká Indie Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
INDIE VE STAROVĚKU s. 137.
NÁZEV:. VY_32_INOVACE_10 ČÍSLO PROJEKTU:. CZ / /
NÁZEV:. VY_32_INOVACE_30DST ČÍSLO PROJEKTU:. CZ / /21
Nejstarší civilizace. Kořeny evropské kultury
Orientální despocie Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Martina Komsová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
VY_32_INOVACE_57 HINDUISMUS. VY_32_INOVACE_57 HINDUISMUS.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Mgr. Jindřiška Řehořková
Kultura a vzdělanost ve starověké Indii
ČÍNA.
INDIE.
Indie Uč. str
Transkript prezentace:

STAROVĚK INDIE a ČÍNA Mgr. Jitka Moskvová

INDIE neolitická revoluce proběhla kolem 4.tis.př.Kr. první lidé se usedali kolem Indu a jeho přítoků  oblast PAŇDŽÁB („Pětiříčí“) lidé byli ve styku s civilizacemi Předního východu ve 3.tis.př.Kr. vytvořili nejstarší městské civilizace  Harappská kultura (město Harappa) používali kamenné, měděné a bronzové nástroje, znali i hrnčířský kruh, vyráběli drahé šperky a hliněné sošky

tvůrci města však dodnes nejsou známi města byla stavěna podle plánu – systém pravidelných ulic, domy byly z pálených cihel, byl používán i důmyslný systém kanalizace, stavěny tvrze a sýpky. Uprostřed města stála citadela, která byla sídlem vládce a plnila i funkci správního střediska tvůrci města však dodnes nejsou známi psali obrázkovým písmem na hliněné destičky  dodnes nerozluštěno v 18.st. př.Kr. došlo k úpadku harappské kultury v roce 1600 př.Kr. k jejímu úplnému vymizení  příčiny nejsou známy, pravděpodobně šlo o přírodní katastrofu

vytvořili nejstarší literární památky  védy, písně a modlitby kolem roku 1500 př.Kr. vpadly do Indie z Evropy indoevropské kmeny  Árjové = Árijové (vznešení) a usadili se u řeky GANGY vytvořili nejstarší literární památky  védy, písně a modlitby živili se zemědělstvím společenská diferenciace podle uchované „čistoty“ na 4 kasty: BRAHMÁNI (kněží) KŠÁTRIJOVÉ (vládci a vojáci) VAJŠIJOVÉ (svobodné obyvatelstvo) ŠÚDROVÉ (otroci, podrobené obyvatelstvo)

mimo tyto čtyři kasty vznikla i zvláštní vrstva  nedotknutelní právě Šúdrové byli ti „nejšpinavější“, nepřicházelo v úvahu, aby si například sedli, vedle člena vyšší kasty, byli jen o stupeň výš než zvířata Árijské zákony také zakazovaly smíšená manželství mimo tyto čtyři kasty vznikla i zvláštní vrstva  nedotknutelní nedotknutelní se řadí až na úplný konec sociálního žebříčku, její příslušníci zastávali nejpodřadnější práce, jako je např. čištění stok, porodní asistence, vydělávání kůží a další práce, které příslušníci kast nesměli vykonávat

poté vzniklo náboženství BRAHMÁNISMUS  šířili ho kněží = Brahmáni Indové původně uctívali přírodní síly poté vzniklo náboženství BRAHMÁNISMUS  šířili ho kněží = Brahmáni učili o posmrtném životě a o převtělování duší  podle zásluh se převtělí do nižší nebo do vyšší kasty, nebo do zvířete v čele království stojí RÁDŽA

veškerý život je utrpení příčina utrpění spočívá v lidské touze na přelomu 6. a 5.st.př.Kr. vzniká v Indii BUDDHISMUS jeho zakladatel  princ Siddhárta Gautama neboli BUDDHA (osvícený) hlásal čtyři pravdy: veškerý život je utrpení příčina utrpění spočívá v lidské touze zbavit se utrpení znamená překonat touhu k vysvobození z utrpění vede osmeronásobná cesta, která vede k blaženosti  lidská duše se už dále nepřevtěluje, ale rozplyne se v nirváně

Ašóka byl zpočátku velmi krutý ve 3.st.př.Kr. dosáhl největšího územního rozsahu Indie AŠÓKA Ašóka byl zpočátku velmi krutý vedl mnoho válečných výprav  zemřelo mnoho set tisíc lidí. Když jednou uviděl pole poseté mrtvolami vojáků, dolehla na něj tíže svědomí. Přestal válčit a přijal za své náboženství Buddhismus za jeho další vlády následoval rozvoj a rozšíření Buddhismu budovali zavlažovací systémy a rozvíjeli řemesla udržovali obchodní styky s Egyptem a Sýrií

ve 2. a 3. st.př.Kr. za vlády GUPTOVCŮ vrcholí rozvoj výroby, obchodu a vědy

rozšířil se HINDUISMUS (bohové Višnu, Šiva, Brahma)

kněží rozvíjeli JÓGU u dvora působili skvělí výtvarníci, architekti a vědci  zlatý věk indické kultury

třetím nejrozšířenějším náboženstvím se stal DŽINISMUS zakladatelem byl Vardhamána Mahávíra  zvaný DŽINA podstatou je opět vysvobození duše z koloběhu znovuzrození  lze to pouze mnišským životem bez majetku džinisté jsou přísní vegetariáni

ČÍNA neolitická revoluce proběhla ve 3. tis. př. Kr. nejstarší civilizace sídlily u břehů řek: Chuang – che (Žlutá řeka) a Jang – c’ – ťiang v 18.st.př.Kr. začíná vláda dynastie Šang prameny se o této dynastii zmiňují také jako o dynastii Jin  označuje se dnes Šang-Jin

hlavní činností obyvatel bylo zemědělství  proso, pšenice a pěstování bource morušového používali tažná zvířata z archeologických nálezů na kostech víme, že používali obrázkové písmo na konci 11.st.př.Kr. byla dynastie Šang-Jin svržena dynastií ČOU král byl chápán jako prostředník mezi lidmi a bohem  SYN NEBES

dynastie Čou sjednotila severní Čínu území bylo rozděleno na feudální léna  panovník je propůjčoval šlechticům museli odvádět z pozemků daně a povinnost účastnit se společné obrany země na Čínském území se nevyskytovala větší města správní střediska měla čtvercový půdorys, byla obehnána hradbami a uprostřed města stál gong, pomocí něhož byl oznamován čas. I tady většinou nežilo více než dvacet tisíc obyvatel.

dynastie Čchin politicky sjednotila celou Čínu měla silnou jednotnou armádu neomezený vládce Jing Čeng se nechal titulovat jako „první císař Čchinů“ měl výborné vladařské schopnosti  spojil severní a jižní Čínu reforma ve státní správě (šlechta byla nahrazena úředníky bez požadavků urozenosti nebo peněz) sjednocení měr a vah, jednotná měna, budovány komunikace

mezi roky 215 až 210 př.Kr. byla zahájena stavba VELKÉ ČÍNSKÉ ZDI pracovalo na ní přes 2 mil. lidí ochrana před nájezdy kočovných kmenů ze severu délka zdi je téměř 6 tis. km (více než šířka celé Evropy)  dnes až 8,8 tis. km výška zdi se pohybuje od 6m do 10m šířka zdi byla stanovena tak, aby na ní mohlo jet souběžně 5 až 6 jezdců uvnitř zdi jsou spojovací chodby a skladovací prostory pro zbraně a zásoby posádky

za vlády dynastie Chan (206 př.Kr.–3.st.po Kr.) dochází ke konfliktům úřední státní správy a aristokracie  chce obnovit svá práva vítězí nad Huny a obsazují další území došlo k otevření cesty do Evropy  „hedvábná cesta“. v 1. a 2.st. po Kr. se z Indie šíří buddhismus šířili ho kněží  bonzové rozvoj hospodářství , kultury a vědy  vynález papíru a inkoustu

po prvnímu vpádu severních kočovných kmenů dochází k rozdrobení země na mnoho státních útvarů pod vládou cizích kmenů teprve ve 4. st. došlo k novém sjednocení pod vládou dynastie Tin vynálezy: papír, sklo, porcelán, hedvábí, kompas, zdymadlo, střelný prach,…

v Číně vznikly tři filozofické směry: KONFUCIANISMUS  klade důraz na mravnost a konání dobra, přísnost k sobě a laskavost ke druhým zakladatelem je Mistr Kchung = Konfucius

TAOISMUS  člověk musí hledat správnou cestu k lidské přirozenosti a přírodním zákonům taoisté uctívají přírodní božstva, používají talismany, zaříkávání, meditaci,… zakladatelem je Mistr Lao-ć

LEGISMUS  pokud člověk není omezen zákony, příkazy, tresty a odměnami, pak se snaží prosadit své zájmy na úkor druhých legisté prosazují právo a zákon, a také rovnost mezi lidmi čínské písmo  vzniklo z obrázkového písma a užívá se zhruba 3 tisíce znaků z asi 50 tisíc