Evoluce 6/2014 Buňky. Cairns-Smith hypercycklus M. Eigen.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Zrození živé planety Ostrava jaro 2013 A. Markoš.
Advertisements

TB 6_2012. Autonomní agent: rozmnožování práce Autonomní agent je fyzikální systém, který je – podobně jako ta bakterie – schopen v jistém prostředí.
TB 5_2012. Je-li tradice skutečně stále zpřítomňovaným výtěžkem lidské zkušenosti a sedimentem, na kterém jako na starší geologické vrstvě stále stojíme.
Srovnání prokaryotických a eukaryotických buněk
Grafické zobrazení příkladu RETURN MANAGEMENT J.Skorkovský KPH.
1. Buněčný typ TYP PROKARYOTNÍ TYP EUKARYOTNÍ
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
Jméno autora:Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_02_AJ_ACH Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Jméno autora:Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu:VY_32_INOVACE_07_AJ_ACH Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_ 007 Název školy Gymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr.Stanislava Antropiusová.
7 Evoluce 2015 Buňky. hypercycklus M. Eigen K buňkám.
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_13_AJ_ACH Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková.
The written part of the maturita exam III Škola: SOU Valašské Klobouky Ročník: Nástavbové studium Podnikání 2 Název projektu: Zkvalitnění výuky prostřednictvím.
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
Windows 7 & Internet Explorer 8 vývoj aplikací a kompatibilita Štěpán Bechynský, Ondřej Štrba Developer Evangelists
Pracovní list - pro tisk Vloženo z stress.pptx Začátek.
SYSTEMATICKÉ ČLENĚNÍ BUNĚČNÝCH ORGANISMŮ.
1.Obecné zákonitosti živých soustav
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Makrofág a apoptotická buňka
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_019 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Stanislava Antropiusová Předmět.
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_17_AJ_FT Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
 I.E.S. Ramón Menéndez Pidal Secondary School
2014 BACTERIA AND ALGAE Výukový materiál MB Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Tvůrce anglické verze: ThMgr. Ing. Jiří Foller Projekt: S anglickým jazykem.
SELFBRIEFING. CONTEST AREA + AIRSPACE !!! Postupy / Procedures !!! Soutěžní oblast je prostor, do kterého budou voleny tratě a jsou zde otočné body,
STRUCTURE OF THE EUCARIOTIC CELL 2014 Výukový materiál MB Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Tvůrce anglické verze: ThMgr. Ing. Jiří Foller Projekt:
2014 CELL DIVISION - MITOSIS Výukový materiál MB Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Tvůrce anglické verze: ThMgr. Ing. Jiří Foller Projekt: S anglickým.
2014 CELL DIVISION Výukový materiál MB Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Tvůrce anglické verze: ThMgr. Ing. Jiří Foller Projekt: S anglickým jazykem.
BACTERIA Výukový materiál OR Tvůrce: Mgr. Alena Výborná Tvůrce anglické verze: Mgr. Miloslava Dorážková Projekt: S anglickým jazykem do dalších.
PRIMA 2014 REPRODUCTION Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Tvůrce anglické verze: ThMgr. Ing. Jiří Foller Projekt: S anglickým jazykem.
Tercie 2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Tvůrce anglické verze: ThMgr. Ing. Jiří Foller Projekt: S anglickým jazykem do dalších.
2014 PROKARYOTIC CELL Výukový materiál MB Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Tvůrce anglické verze: ThMgr. Ing. Jiří Foller Projekt: S anglickým jazykem.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Rozsíval. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
CZECH STATISTICAL OFFICE Na padesátém 81, CZ Praha 10, Czech Republic Blind Friendly Website Helena Koláčková Czech Statistical Office.
201 4 MUTATIONS Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Tvůrce anglické verze: ThMgr. Ing. Jiří Foller Projekt: S anglickým jazykem do.
2014 ALGAE Výukový materiál MB Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Tvůrce anglické verze: ThMgr. Ing. Jiří Foller Projekt: S anglickým jazykem do dalších.
2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Tvůrce anglické verze: ThMgr. Ing. Jiří Foller Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů.
TERCIE 2014 MENDEL´S LAWS Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Tvůrce anglické verze: ThMgr. Ing. Jiří Foller Projekt: S anglickým.
5 Evoluce 2016 příprava. Membrána bakterií vnitřní mitochondriální tylakoidů Vně: Mimo buňku (bakt.) Cytoplasma (eukar.) Stroma chloroplastu bakterie.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Love relationship Číslo vzdělávacího materiálu: AJ2-18 Šablona: II/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Virus Authors (alphabetically): Hrubý Jakub Moráň Lukáš Sasínek Filip Gymnázium, třída Kapitána Jaroše 14, Brno.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Anglický jazyk Autor: Petra Skotnicová NATURE - WEATHER - SEASONS WEATHERFORECAST WEATHERSEASONS It´s sunny.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, přísp.organizace AUTOR: Mgr. Marta Rozsívalová NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_ Angličtina 6. a 7.ročník TEMA: Animals – What do.
Listening VY_32_INOVACE_AJ_2_60 Multiple choice Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Název projektu: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na SUŠ, Ostrava.
Základy molekulární genetiky. Bílkoviny Makromolekuly složené z aminokyselin jedna molekula bílkoviny tvořena obvykle stovkami aminokyselin v živých organismech.
10 Evoluce fyzika rozumění schopnost konat (agency) sítě.
9 Evoluce Termíny zkoušení – vždy 8-11, netřeba se hlásit; kdo se dostaví před 10.50, bude vyzkoušen; bývám tam i před osmou (též.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Anglický jazyk – slovní zásoba Autor: Mgr. Vlasta Skořepová
Angličtina: Martin Luther King
Mezibuněčná komunikace Inaktivní osteoklasty
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
CHROMOSOMAL MUTATIONS
7. cvičení Pojiva I řídká pojiva.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Jazyk a jazyková komunikace, Anglický jazyk, Minulý čas prostý pravidelných.
Přístupnost , univerzální design a přístupnost
The rivers and lakes Tematická oblast Angličtina: CANADA
Tento projekt byl realizován za finanční podpory Evropské unie.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Introduction to MS Dynamics NAV (Expected Costs)
Revison of the 2nd semester
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Landscape and climate II.
In The Year Nejde vložit do pptx – nutno přes prohlížeč.
Petr Michálek Datum konání:
Transkript prezentace:

Evoluce 6/2014 Buňky

Cairns-Smith

hypercycklus M. Eigen

komplexita uspořádanost - ergodicita

Kód a paměť svět RNA, svět DNA/protein

K buňkám

Cordier et al. 1 have analysed images produced using electron backscatter diffraction to identify grain- boundary disclinations in olivine aggregates. Shown here is a cross-section of a sample deformed at high stress. Different colours denote different crystallographic orientations of the crystals that make up the aggregate. Scale bar, 20 μm. 1 Nature 9March 2014, 42 olivín (peridotit, chrysolit,topas, chrysoberyl), (Fe,Mg) 2 SiO 4

Autonomní agent Autonomní agent je sebereprodukující systém, který je schopen alespoň jednoho termodynamického pracovního cyklu.

Autonomní agent je fyzikální systém, který je – podobně jako ta bakterie – schopen v jistém prostředí konat ve vlastním zájmu. Všechny volně žijící buňky a organismy bezpochyby autonomními agenty jsou. A důvěrně známou, přesto však naprosto udivující vlastností autonomních agentů – bakterií, nálevníků, kvasinek, řas, hub, ploštěnců, kroužkovců, všech nás – je to, že neustále, dennodenně, manipulují okolním vesmírem. Plavou, přetlačují se, mrskají sebou, stavějí si úkryty, skrývají se, čenichají a loví.

Jak jsem se tak snažil proniknout k podstatě autonomního agenta – která, jak jsme si právě řekli, zahrnuje i schopnost vykonávat pracovní cykly –, dostal jsem se i k samotnému pojmu práce jako usměrněného uvolňování energie. Nelze si nepovšimnout, že k postavení samotných „usměrňovačů“ je často třeba vynaložit práci. Nové usměrňovače pak mohou vykonávat práci další. Takže se točíme v jakémsi tvůrčím kruhu: K postavení usměrňovačů energie je zapotřebí práce, ale práce je možná jen tehdy, máme-li k dispozici usměrňovače. A zde tkví podstata nového pojmu „uspořádanosti“ (organisation), který nelze odvodit ze známých pojmů, jako je hmota, energie, entropie nebo informace.

Jen nerovnováha může být zdrojem práce, a proto zařízení, které koná práci, musí umět zdroj nerovnováhy určit a její míru změřit.

Nedala by se trojice známých zákonů termodynamiky rozšířit o zákon čtvrtý, který by se týkal otevřených termodynamických systémů, o zákon, jímž by se řídily biosféry kdekoli v kosmu, ba dokonce by se jimi řídil i kosmos sám? Kauffman 4Z

Biosféry dlouhodobě produkují autonomní agenty, a to tak rychle, jak jen to jde. Umožňují také účinný vývoj nových způsobů jejich „obživy“, takže se agenti mohou dál rozmnožovat. Jinak řečeno, biosféry neustále zvyšují různorodost toho, co má nastat v nejbližším příštím. Mohou tedy, jak uvidíme dále, udržovat vysoké průměrné hodnoty udržitelného růstu své vlastní „dimenzionality“. Kauffman 4Z

Obecným, tj. dlouhodobým, trendem biosféry je co nejvíce rozšiřovat prostor možností, nových typů událostí, které mohou nastat v následujícím časovém okamžiku. Jinak řečeno, obecným trendem je skutečnost, že biosféry rozšiřují počet svých rozměrů tak rychle, jak jen to jde. Kauffman 4Z

Kde se vzala podobná zařízení v rozvíjejícím se vesmíru a v naší biosféře? Kde se v biosféře vzal ten ohromný spletenec usměrňovačů a usměrněné energie, využívané ke konstrukci ještě dalších usměrňovačů? Jde snad o obecnou vlastnost vesmíru? Odpověď na tyto otázky v současné fyzice, chemii ani biologii nenajdete. Ne že by to vyvíjející se biosféře nějak bránilo ve výstavbě a šíření své uspořádanosti.

Kde se v evoluci berou novinky? Smlouvání autonomních agentů srv. „dva inženýři“

Katalytická uzávěra (catalytic closure) versus společenstvo buněk

LUCA Last Universal Common Ancestor

Katalytická uzávěra (closure) versus společenstvo buněk Molekulární a podbuněčné procesy mohou patrně probíhat jen do určité velikosti (objemu). Proto buňky nejsou obrovské. (Solaris)

Katalytická uzávěra (closure) versus společenstvo buněk Molekulární a podbuněčné procesy mohou patrně probíhat jen do určité velikosti (objemu). Proto buňky nejsou obrovské. Komunikace buněk při formování mnohobuněčných společenstev většinou není založena na metabolitech, ale na strukturách symbolických (hormony, feromony, mezibuněčná hmota apod.) Věci, které nejsou k jídlu

Katalytická uzávěra (closure) versus společenstvo buněk Molekulární a podbuněčné procesy mohou patrně probíhat jen do určité velikosti (objemu). Proto buňky nejsou obrovské. Komunikace buněk při formování mnohobuněčných společenstev proto už většinou není založena na metabolitech, ale na strukturách symbolických (hormony, feromony, mezibuněčná hmota apod.) Symbiózy jsou založeny na komunikaci symbolické, symbiózy na základě prolomení katalytické uzávěry jsou vzácné: chloroplasty a mitochondrie

Glanssdorf et al 2008

Figure 1.Figure 1. Committing steps in the biosynthesis of membrane lipids. The "primary divide" separating Archaea from Bacteria and Eukarya is outlined. Glansdorff et al 2008 Biology Direct 2008, 3:29

(7) Archaea arose by reductive evolution under selection for adaptation to high temperatures; this entailed the replacement of sn1,2 ester fatty acid lipid by sn2,3 ether isoprenoid lipids in the cell membrane, without major enzymatic reconversion. (8) Bacteria arose by reductive evolution; secondary, convergent adaptations to thermophily entailed the formation of a variety of membrane lipids, often with ether bonds, but still with a sn1,2 stereoconfiguration.

(9) LUCA was genetically redundant; therefore the differential loss of paralogous gene copies in different lines of descent is a predicted source of phylogenetic discrepancies with respect to the SSU-rRNA tree.

(3) LUCA was a protoeukaryote, with a RNA genome inherited from its progenote ancestor. This RNA LUCA was in a metabolically and morphologically heterogeneous community, constantly shuffling around genetic material. Part of it was phagotrophic. LUCA remained an evolutionary entity, though loosely defined and constantly changing, as long as this promiscuity lasted. (4) The RNA to DNA transition took place independently in different lineages of this community; the intervention of viruses appears a likely mechanism. This process led to the emergence of the three Domains.

(1) The word "prokaryote" has become inadequate and misleading. (2) Eukaryotic idiosyncrasies and a reappraisal of phylogeny do not support the notion of a prokaryotic LUCA nor of prokaryotic ancestors of the eukaryotic cell body. The order of branching in the universal tree has no bearing on the cellular architecture of LUCA.

Glansdorff et al 2008 Biology Direct 2008, 3:29

E.V. Koonin: vývoj buněk z pradávného světa virů Např. Biology Direct 1, 29, Biological big bang Biol. Direct 2,21,2007

Viry v prostředí: obrovská diverzita (statisíce) „virioplankton: částic/ml metagenomika Luis Villareal: Can viruses make us human? (scifi: Greg Bear: Darwinovo rádio) - zkoušet to nebudu

Embley & Martin, Nature Vol 440|30 March 2006|

Bakteriální biosféra sdílený genový pool → Bakteriální promiskuita– transdukce, transformace, konjugace sdílené signály → quorum sensing mezibuněčná hmota → konsorcia, povlaky, stromatolity etc.

The greatest surprise resulting from the application of genomics to bacteriology was the extent of genomic variability within many bacterial species. Bacterial pathogenomics Mark J. Pallen1 & Brendan W. Wren NATURE|Vol 449|18 October 2007|

Part of the Che8 genome shown in (A) is also shared by phage Corndog. The 378 bp shared regions are 100% identical and their joint appearance in these phages must be derived from a recent evolutionary event. Cell, Vol. 113, 171–182, April 18, 2003 Origins of Highly Mosaic Mycobacteriophage Genomes

The synthesis of organic and inorganic compounds in evolved stars. Sun Kwok. Nature 430, (26 August 2004).

sn-glycerol 3-phosphate fosfolipidy sn-glycerol 1-phosphate

Archebakterie (Archaea) – doména s unikátním složením membrán, Eukaryota and Eukaryota