Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Procenta Výpočet počtu procent
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Základní údaje Podstatou příkladů s procenty je vždy práce se čtyřmi základními hodnotami dvou zadaných či počítaných veličin, z nichž jednou jsou procenta. Ve třídě je 28 žáků, z nichž 7 je dojíždějících. Kolik procent činí dojíždějící žáci? Počáteční, celkové množství, tj. základ. Základ je vždy 100 %. Část celku, tzv. procentová část. I část celku lze vyjádřit pomocí procent, tzv. počtem procent.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Zápis příkladu Ve třídě je 28 žáků, z nichž 7 je dojíždějících. Kolik procent činí dojíždějící žáci? Počáteční, celkové množství, tj. základ. Základ je vždy 100 %. Část celku, tzv. procentová část. I část celku lze vyjádřit pomocí procent, tzv. počtem procent. 28 žáků ……………………………… 100 % 7 žáků …………………………………… x %
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Postup výpočtu č. 1 – přes jedno procento: Ve třídě je 28 žáků, z nichž 7 je dojíždějících. Kolik procent činí dojíždějící žáci? 28 žáků ……………………………… 100 % 7 žáků …………………………………… x % 100 % …………. 28 žáků 1 % …………. 28 : 100 = 0,28 x % …………. Kolik procent to bude? Tolik, kolikrát se jedno procento vejde do dané části celku, tj. 7. x % …………. 7 : 0,28 A jak se určí, kolikrát se něco do něčeho vejde? Dělením. x % …………. 7 : 0,28 = 25 % Dojíždějících žáků je 25 %. Čím příklad ukončíme? Odpovědí!
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Postup výpočtu č. 2 – pomocí trojčlenky: Ve třídě je 28 žáků, z nichž 7 je dojíždějících. Kolik procent činí dojíždějící žáci? 28 žáků ……………………………… 100 % 7 žáků …………………………………… x % x = 100 Počet procent se mění ve stejném poměru jako počet žáků. V jakém poměru se mění počet žáků? 7: % tedy zmenšíme v poměru 7:28.. ___ 7 28 Číslo se zmenšuje tak, že se vynásobí poměrem zapsaným do zlomku menšího než jedna. x = 700 : 28 x = 25 % Dojíždějících žáků je 25 %.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Příklady: Na konci zimní sezóny byla bunda, která stála 2000,- Kč, zlevněna o 250,- Kč. O kolik % byla bunda zlevněna? Původní (základní) cena bundy … 100 % Kolika procentům odpovídá sleva o 250,- Kč? Kolika procentům odpovídá původní „základní“ cena bundy? Původní cena bundy, tj. 2000,- Kč … 100 % Sleva bundy, tj. 250,- Kč … x %
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Příklady: Na konci zimní sezóny byla bunda, která stála 2000,- Kč, zlevněna o 250,- Kč. O kolik % byla bunda zlevněna? Původní (základní) cena bundy … 100 % Původní cena bundy, tj. 2000,- Kč … 100 % Sleva bundy, tj. 250,- Kč … x % 2000,- Kč ……………………………… 100 % 250,- Kč ………………………………. x % Ve stejném poměru, v jakém je zmenšena cena bundy, … … bude zmenšen i počet procent. x = 100. ___ 2000 x = 25 : 2 x = 12,5 % 250 Bunda byla zlevněna o 12,5 %. Číslo v daném poměru zmenšujeme tak, že je násobíme poměrem zapsaným do zlomku menšího než jedna (tj. čitatel je menší než jmenovatel)
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Příklady: Z součástek bylo 44 vadných. Kolik procent součástek bylo bez vady? Celkový (základní) počet součástek … 100 % Kolik součástek je bez vady a kolika procentům to odpovídá? Kolika procentům odpovídá celkový „základní“ počet součástek? Kolik součástek je bez vady … = 1556 Kolik procent je 1556 … x % Celkový počet součástek, tj … 100 %
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Příklady: Z součástek bylo 44 vadných. Kolik procent součástek bylo bez vady? 1600 součástek ………………… % 1556 součástek ………………………… x % Ve stejném poměru, v jakém je zmenšen počet součástek, … x = 100. ____ 1600 x = 97,25 % Bez vady bylo 97,25 % součástek … bude zmenšen i počet procent. Číslo v daném poměru zmenšujeme tak, že je násobíme poměrem zapsaným do zlomku menšího než jedna (tj. čitatel je menší než jmenovatel) Celkový (základní) počet součástek … 100 % Kolik součástek je bez vady … = 1556 Kolik procent je 1556 … x % Celkový počet součástek, tj … 100 % x = 1556 : 16
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Příklady: V roce 2000 byla cena za 1 litr benzínu natural 22,50 Kč. Nyní stojí 27,- Kč. O kolik procent se cena zvýšila? Původní (základní) cena benzínu … 100 % O kolik korun se zvýšila cena benzínu a kolika procentům to odpovídá? Kolika procentům odpovídala původní cena benzínu, tedy cena „základní“? Zvýšení ceny benzínu … 27 – 22,50 = 4,50 Kč Zvýšení ceny benzínu, tj. 4,50 Kč … x % Původní (základní) cena benzínu, tj. 22,50 Kč … 100 %
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Příklady: V roce 2000 byla cena za 1 litr benzínu natural 22,50 Kč. Nyní stojí 27,- Kč. O kolik procent se cena zvýšila? 22,50 Kč ………………………… % 4,50 Kč ………………………………… x % Původní (základní) cena benzínu … 100 % Původní (základní) cena benzínu, tj. 22,50 Kč … 100 % Zvýšení ceny benzínu … 27 – 22,50 = 4,50 Kč Zvýšení ceny benzínu, tj. 4,50 Kč … x % Ve stejném poměru, v jakém je zmenšena cena benzínu, … x = 100. ___ 22,5 x = 450 : 22,5 x = 20 % Cena benzínu se zvýšila o 20 %. 4,5 … bude zmenšen i počet procent. Číslo v daném poměru zmenšujeme tak, že je násobíme poměrem zapsaným do zlomku menšího než jedna (tj. čitatel menší než jmenovatel)