Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Advertisements

Poměr Co je poměr. Dělení v daném poměru..
Algebraické výrazy: lomené výrazy
Poměr v základním tvaru.
Zlomky Násobení zlomků..
Zlomky Sčítání zlomků..
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Exponenciální funkce Exponenciální funkcí o základu a nazýváme každou část funkce, která je dána rovnicí: Dostupné z Metodického portálu ISSN: 1802–4785,
Procenta Výpočet procentové části
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Algebraické výrazy: počítání s mnohočleny
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jan Syblík. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Konstrukce lichoběžníku 1
Slovní úlohy o společné práci − 3
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Rostoucí, klesající, konstantní
Lomené algebraické výrazy
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Iveta Konvičná Dostupné z Metodického portálu ISSN , financovaného.
Dostupné z Metodického portálu www. rvp
. Kvadratická funkce ° Narýsuj: -1 -1
Lomené algebraické výrazy
Konstrukce trojúhelníku
Pojem zlomek a jeho zápis.
Zlomky a desetinná čísla.
Části kruhu Matematika 8 – I.díl
Zlomky a desetinná čísla.
Krácení a rozšiřování postupného poměru.
Úpravy algebraických výrazů
Poměr Co je poměr. Změna v daném poměru..
Rovnost, rozšiřování a krácení.
Trojčlenka Prezentace je zaměřená na procvičování slovních úloh řešených trojčlenkou. Obsahuje 6 řešených příkladů i s obrázky. © Eva Černá Autor © Mgr.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Rozcvička Urči typ funkce: Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Obvod a obsah rovinného obrazce III.
Výpočty přímé a nepřímé úměrnosti.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Iveta Konvičná Dostupné z Metodického portálu ISSN , financovaného.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Zlomky Porovnávání zlomků..
ZLOMKY 7. ROČNÍK ZÁKLADNÍ ŠKOLY
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Výpočet procentové koncentrace roztoku
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jan Syblík. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Orofacionální cvičení I Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Ivana Kuntová, Pětiúhelník Přesná konstrukce velikosti strany pětiúhelníku ze zadaného poloměru opsané kružnice Ivana Kuntová,
(délka, obsah, objem, hmotnost, čas)
PROVĚRKY Převody jednotek času.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Rozklad čísel 6 – 10 – doplňování varianta A
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Procenta Prezentace je zaměřená na procvičování slovních úloh na procenta. Obsahuje 6 slovních úloh na procenta řešených trojčlenkou. Autor: Mgr. Eva Černá.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
PROCENTA Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Procenta Autor: Mgr. Eva Černá
Dostupné z Metodického portálu www. rvp
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Přímá úměrnost Ing. Kamila Kočová
Rozklad čísel od 1 do 10 Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným.
ZLOMKY pracovní listy Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Dušan Goš. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Procenta % Prezentace je zaměřená na procvičování procent užitím trojčlenky. Obsahuje celkem řešených 15 příkladů. Mgr. Eva Černá, Plzeň Autor © Eva Černá.
Procenta Výpočet počtu procent.
Zlomky Krácení zlomků Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Kamila Kočová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Transkript prezentace:

Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Procenta Výpočet počtu procent

Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Základní údaje Podstatou příkladů s procenty je vždy práce se čtyřmi základními hodnotami dvou zadaných či počítaných veličin, z nichž jednou jsou procenta. Ve třídě je 28 žáků, z nichž 7 je dojíždějících. Kolik procent činí dojíždějící žáci? Počáteční, celkové množství, tj. základ. Základ je vždy 100 %. Část celku, tzv. procentová část. I část celku lze vyjádřit pomocí procent, tzv. počtem procent.

Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Zápis příkladu Ve třídě je 28 žáků, z nichž 7 je dojíždějících. Kolik procent činí dojíždějící žáci? Počáteční, celkové množství, tj. základ. Základ je vždy 100 %. Část celku, tzv. procentová část. I část celku lze vyjádřit pomocí procent, tzv. počtem procent. 28 žáků ……………………………… 100 % 7 žáků …………………………………… x %

Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Postup výpočtu č. 1 – přes jedno procento: Ve třídě je 28 žáků, z nichž 7 je dojíždějících. Kolik procent činí dojíždějící žáci? 28 žáků ……………………………… 100 % 7 žáků …………………………………… x % 100 % …………. 28 žáků 1 % …………. 28 : 100 = 0,28 x % …………. Kolik procent to bude? Tolik, kolikrát se jedno procento vejde do dané části celku, tj. 7. x % …………. 7 : 0,28 A jak se určí, kolikrát se něco do něčeho vejde? Dělením. x % …………. 7 : 0,28 = 25 % Dojíždějících žáků je 25 %. Čím příklad ukončíme? Odpovědí!

Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Postup výpočtu č. 2 – pomocí trojčlenky: Ve třídě je 28 žáků, z nichž 7 je dojíždějících. Kolik procent činí dojíždějící žáci? 28 žáků ……………………………… 100 % 7 žáků …………………………………… x % x = 100 Počet procent se mění ve stejném poměru jako počet žáků. V jakém poměru se mění počet žáků? 7: % tedy zmenšíme v poměru 7:28.. ___ 7 28 Číslo se zmenšuje tak, že se vynásobí poměrem zapsaným do zlomku menšího než jedna. x = 700 : 28 x = 25 % Dojíždějících žáků je 25 %.

Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Příklady: Na konci zimní sezóny byla bunda, která stála 2000,- Kč, zlevněna o 250,- Kč. O kolik % byla bunda zlevněna? Původní (základní) cena bundy … 100 % Kolika procentům odpovídá sleva o 250,- Kč? Kolika procentům odpovídá původní „základní“ cena bundy? Původní cena bundy, tj. 2000,- Kč … 100 % Sleva bundy, tj. 250,- Kč … x %

Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Příklady: Na konci zimní sezóny byla bunda, která stála 2000,- Kč, zlevněna o 250,- Kč. O kolik % byla bunda zlevněna? Původní (základní) cena bundy … 100 % Původní cena bundy, tj. 2000,- Kč … 100 % Sleva bundy, tj. 250,- Kč … x % 2000,- Kč ……………………………… 100 % 250,- Kč ………………………………. x % Ve stejném poměru, v jakém je zmenšena cena bundy, … … bude zmenšen i počet procent. x = 100. ___ 2000 x = 25 : 2 x = 12,5 % 250 Bunda byla zlevněna o 12,5 %. Číslo v daném poměru zmenšujeme tak, že je násobíme poměrem zapsaným do zlomku menšího než jedna (tj. čitatel je menší než jmenovatel)

Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Příklady: Z součástek bylo 44 vadných. Kolik procent součástek bylo bez vady? Celkový (základní) počet součástek … 100 % Kolik součástek je bez vady a kolika procentům to odpovídá? Kolika procentům odpovídá celkový „základní“ počet součástek? Kolik součástek je bez vady … = 1556 Kolik procent je 1556 … x % Celkový počet součástek, tj … 100 %

Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Příklady: Z součástek bylo 44 vadných. Kolik procent součástek bylo bez vady? 1600 součástek ………………… % 1556 součástek ………………………… x % Ve stejném poměru, v jakém je zmenšen počet součástek, … x = 100. ____ 1600 x = 97,25 % Bez vady bylo 97,25 % součástek … bude zmenšen i počet procent. Číslo v daném poměru zmenšujeme tak, že je násobíme poměrem zapsaným do zlomku menšího než jedna (tj. čitatel je menší než jmenovatel) Celkový (základní) počet součástek … 100 % Kolik součástek je bez vady … = 1556 Kolik procent je 1556 … x % Celkový počet součástek, tj … 100 % x = 1556 : 16

Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Příklady: V roce 2000 byla cena za 1 litr benzínu natural 22,50 Kč. Nyní stojí 27,- Kč. O kolik procent se cena zvýšila? Původní (základní) cena benzínu … 100 % O kolik korun se zvýšila cena benzínu a kolika procentům to odpovídá? Kolika procentům odpovídala původní cena benzínu, tedy cena „základní“? Zvýšení ceny benzínu … 27 – 22,50 = 4,50 Kč Zvýšení ceny benzínu, tj. 4,50 Kč … x % Původní (základní) cena benzínu, tj. 22,50 Kč … 100 %

Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Příklady: V roce 2000 byla cena za 1 litr benzínu natural 22,50 Kč. Nyní stojí 27,- Kč. O kolik procent se cena zvýšila? 22,50 Kč ………………………… % 4,50 Kč ………………………………… x % Původní (základní) cena benzínu … 100 % Původní (základní) cena benzínu, tj. 22,50 Kč … 100 % Zvýšení ceny benzínu … 27 – 22,50 = 4,50 Kč Zvýšení ceny benzínu, tj. 4,50 Kč … x % Ve stejném poměru, v jakém je zmenšena cena benzínu, … x = 100. ___ 22,5 x = 450 : 22,5 x = 20 % Cena benzínu se zvýšila o 20 %. 4,5 … bude zmenšen i počet procent. Číslo v daném poměru zmenšujeme tak, že je násobíme poměrem zapsaným do zlomku menšího než jedna (tj. čitatel menší než jmenovatel)