EVOKOVANÉ POTENCIÁLY jako diagnostický nástroj

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Neuroinformatika – metoda evokovaných potenciálů
Advertisements

Elektromyografie.
Štěpánka Zemenová, 8.kruh
Opakování - centrální nervová soustava
Nervová soustava Strunatců
Disociační křivka Hb pro kyslík; Faktory ovlivňující vazbu O2 na Hb
Základní vzdělávání - Člověk a příroda - Přírodopis – Biologie člověka
Nervová soustava funkce řídí činnost všech orgánů
Složka sady:EU III/2 č. 15 VY_32_INOVACE_Př.8.15
Psychické stavy.
Nervová soustava.
Roztroušená skleróza Eva Havrdová Neurologická klinika 1.LF UK Praha
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
NEUROOFTALMOLOGIE Pavel Stodůlka 1.
SOUSTAVA SMYSLOVÁ Informace o okolním světě a o vlastním těle dostáváme prostřednictvím smyslových buněk Smyslové buňky tvoří základ čidel Čidla jsou vybavena.
KARBONYLOVÉ SLOUČENINY
OKO A VIDĚNÍ Stavba a optická soustava oka Mechanismus vzniku obrazu
Audiologická problematika senia
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Nervová soustava- úvod
Nervová soustava- receptory
Nervová soustava Stavba nervové buňky: nervová buňka = neuron
NERVOVÁ SOUSTAVA. NERVOVÁ SOUSTAVA STAVBA Základem je nervová buňka (neuron) CNS (centrální nervový systém) - mozek mícha PNS (periferní.
Anatomie a fyziologie oka III.
DIAGNOSTIKA AUTONOMNÍCH NEUROPATIÍ A DYSFUNKCÍ V NEUROLOGII -
Nervová soustava - udržuje a řídí vnitřní prostředí těla, udržuje vztahy mezi vnitřními orgány a mezi organismem a okolím - je tvořena: centrální nervovou.
Čidla receptory.
Základní vzdělávání - Člověk a příroda - Přírodopis – Biologie člověka
SACÍ A ROHOVKOVÝ REFLEX
Centrální nervový systém
VYŠETŘENÍ NERVOVÉHO SYSTÉMU seminář z patologické fyziologie Petr Maršálek.
Receptory: Olga Bürgerová.
Název Smyslová soustava, úvod, čidlo Předmět, ročník
Evokované potenciály II VEP, BAEP
NERVOVÁ SOUSTAVA II. ŘÍDÍCÍ CENTRUM.
Řídící soustavy Nervová a hormonální.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Mechanismy a regulace meziorgánové distribuce srdečního výdeje
Fyziologie svalového stahu
Metody zpracování očních pohybů
Stavba kůže. Stavba kůže Nervová soustava CNS umožňuje velmi rychlé reakce organizmu na rozmanité podněty zevního i vnitřního prostředí. Podněty-
Nervová soustava 1 CNS.
Martina Kmecíková, kruh 7, roč. 2009/2010
Repetitivní transkraniální magnetická stimulace (rTMS)
Umělý pohled Optoelektronická náhrada sítnicového pigmentu.
Vyšší nervová činnost.
Kurz neurovědy 4. ročník. 2 3 Sledování vnitřního a vnějšího prostředí Vysílání signálů z periferie do CNS pro další zpracování Důležitost pro homeostázu.
Možnosti využití informačních a digitálních technologií pro diagnostiku žáků se speciálními vzdělávacími potřebami Klenková, Gajzlerová, Girglová, Sychrová.
Evokované potenciály - SEP, MEP
Úskalí v diagnostice stavu sluchu pomocí kmenových evokovaných potenciálů u nejmenších dětí Weberová,P., Lejska,M., Havlík, R., Bártková, E. AUDIO-Fon.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Šárka Svobodová Název materiálu:
Problematika vyšetření sluchu u mnohočetně vrozeně postižených dětí Lejska,M., Havlík,R., Bártková,E., Weberová, P., Vacuška,M* AUDIO-Fon centr. Brno AUDIO-Fon.
Funkce - řízení a kontrola organismu - koordinace mezi orgány - zprostředkovat vztah s okolím - duševní činnost.
NERVOVÁ SOUSTAVA.
NERVOVÁ SOUSTAVA.
Nervové obvody, reflex. Nervový systém Mozek člověka je pravděpodobně nejkomplikovanější struktura na Zemi 1cm 3 mozkové tkáně obsahuje přes 50 miliónů.
Zobrazovací metody Základy neurověd.
Možnosti vyšetření sluchu nejmenších dětí pomocí ABR Limity BERA
MOZEK A NERVOVÁ SOUSTAVA
12. Česko-Slovenský foniatrický kongres Praha 2014
Nervová soustava II. – PNS, mícha
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
EEG, SPÁNEK, EVOKOVANÉ POTENCIÁLY
Sluchový Analyzátor.
VY_32_INOVACE_08_PR_NERVOVÁ SOUSTAVA
Nervová soustava Páteřní mícha.
Název: VY_32_INOVACE_02_Mozek Škola: ZŠ a MŠ Komenského 103, Jilemnice
Postižení zraku.
Speciální andragogika 3 - Diagnostika SPU v dospělosti
Digitální učební materiál Elektrografické vyšetřovací metody – EEG,EMG
Transkript prezentace:

EVOKOVANÉ POTENCIÁLY jako diagnostický nástroj Jaromír Příhoda 7. Kruh 2. lékařská fakulta Univerzity Karlovy

Evokované potenciály - definice = změny elektrické aktivity mozku, ale i jiných částí NS, vyvolané působením podnětů z vnějšího prostředí slouží ke zhodnocení funkčního stavu dané nervové dráhy rozlišujeme 4 typy: VEP (zrakové) AEP (sluchové) SEP (somatosenzorické) MEP (motorické) + další typy: - SSEP (ustálené) - ERP (kognitivní)

VYHODNOCENÍ evokovaných potenciálů během testování je aktivita mozku probanda snímána pomocí EEG na záznamu jsou 2 složky: signál – vlastní odpověď na EP šum – neustála elektroencefalická aktivita nejčastěji se používá metoda Averaging > několik opakování daného procesu – způměrování pokud se křivky kryjí, potom je EP spolehlivý

VEP (visual-evoked potentials) = měříme elektrickou aktivitu vyvolanou ve zrakové kůře (area 17 – okcipitální lalok) díky stimulaci světlem anatomický podklad: - sítnice (tyčinky a čípky (1.) - bipolární neurony (2.) - gangliové buňky (3.)) - přední optická dráha (nervus opticus – chiasma opticum – tractus opticus) - zadní optická dráha (corpus geniculatum laterale (4.) – radiatio optica – area 17)

VEP (visual-evoked potentials) druhy podnětů: flash VEP (pomocí záblesků) pattern reversal (strukturovaný podnět) motion VEP (pohybové) diagnostika: optická neuritida jiná postižení n. opticus (např. utlačení tomorem hypofýzy, gliom optického nervu…)

VEP – průběh vyšetření Stimulus: šachovnicový vzor střídání bíle a černé 1 – 2 Hz Čas analýzy (jedna epocha): 250ms Počet opakování: minimálně 250x nejméně 2 testy Hodnotí se: vlna P 100 http://www.bio-pro.de/standort/5_bioregionen/bioregio_freiburg /06052/index.html?artikelid=%2Fartikel%2F04236%2Findex.html &lang=en&image=NHzLpZeg7t,lnp6I0NTU042l2Z6ln1ad1IZn4Z2qZ pnO2Yuq2Z6gpJCDfX95e2ym162bpYbqjKbXpJ6eiKWcm4yf4w--

VEP jako diagnostický nástroj roztroušená skleróza http://www.neurology.org/content/73/22/1849/F3.large.jpg každé oko má jinou reakční dobu dochází k: prodloužení reakčního času (P 100 latency) snížení amplitudy

AEP (acoustic EP) diagnostika periferního sluchového nervu a u dětí při podezření na poruchy sluchu podnět: opakovaní jednoduchého cvaknutí (do jednoho ucha) druhé ucho je blokováno „maskovacím“ šumem http://www.raphaspeechandhearing.com /images/upload/BERA-MB11Standard_e_lg.jpg

SEP (somatosensoric EP) diagnostika periferních nervových drah podněty: elektrické, laserové, krátký proud vzduchu na mechanoreceptory… např. vyšetření n. medianus - důležitý je silný impulz (aby vyvolal kontrakci svalu) - lze použít i při celkové narkóze i při intravenózním podávání sedativ

MEP (motoric EP) diagnostika funkční integrity motorických drah 2 možnosti vyšetřování: a) elektrická stimulace pyramidových buněk b) magnetická stimulace eferentních motorických drah => stimulace kořenů nad krční/bederní míchou vyvolává odpověď s kratší latencí než z kortexu

SSEP (steady state EP) objektivní vyšetření sluchu k určení sluchového prahu > lze stanovit zbytky sluchu na hlubokých frekvencích u velmi těžkých percepčních vad sluchu vyšetření probíhá u dětí ve spánku a nebo v anestézii výsledky se zaznamenávají v tzv. odhadovaném audiogramu

ERP (even related potentials) změnu EEG vyvolají identifikovatelné podněty a nebo události při vyšetření jsou probandovi zadávány různé úkoly nevýhodou – nízká specifičnost (-> omezené klinické využití)

Děkuji za pozornost! a doufám, že jste si něco zapamatovali :D ZDROJE: http://www.wikiskripta.eu/index.php/Evokovan%C3%A9_potenci%C3%A1ly výuková prezentace (MVDr. Vajnerové) - http://fyziologie.lf2.cuni.cz/uceni/EEG_%20spanek_2007.pps [AJ], Jiří Heller ...] a Editor JANHERGET. Poznámky k přednáškám z fysiologie: 2. díl. 1. vyd. Jinočany: H, 1993. ISBN 80-857-8716-4. SILBERNAGL, Stefan a Agamemnon DESPOPOULOS. Atlas fyziologie člověka. 6. přeprac. a rozš. vyd. Praha: Grada, 2004, XII, 435 s. ISBN 80-247-0630-X.