Kontext a modely integrace v psychoterapii S. Dudová, M

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PLAYBOY Kalendar 2007.
Advertisements

Klub UNESCO Kroměříž byl založen dne 9. září 1991 představiteli společenského, kulturního a politického života Kroměříže s cílem naplňování programu UNESCO.
Podpora personálních procesů v HR Vema Jaroslav Šmarda
EFT – na emoce zaměřená terapie
Stodůlky 1977 a 2007 foto Václav Vančura, 1977 foto Jan Vančura, 2007.
TEORIE ROZHODOVÁNÍ A TEORIE HER
Léčba křečových žil metodou ASVAL
Dva teoretické zdroje psychoterapie Psychologie osobnosti a mezilidských vztahů Psychologie mezilidského komunikačního působení Které osobnostní a vztahové.
*Zdroj: Průzkum spotřebitelů Komise EU, ukazatel GfK. Ekonomická očekávání v Evropě Březen.
Český Internet po (uši v?) krizi Marek Antoš. snímek |datum |dokument | 1. Internetové prostředí 2.
Spektra zatížení Milan Růžička 1 Dynamická pevnost a životnost
se tábořilo za první republiky 1 Jak se tábořilo „kdysi“  Staré kroniky  Historie  Album věnované ETS  Úryvky z Hlasatele.
AutorMgr. Lenka Závrská Anotace Očekávaný přínos Tematická oblastOperace s reálnými čísly Téma PředmětMatematika RočníkPrvní Obor vzděláváníUčební obory.
12. září 2014 Slide N° září 2014 Slide č. 1 Sekretariát Urbact URBACT II Evropský program územní spolupráce při integrovaném a udržitelném.
Násobíme . 4 = = . 4 = = . 4 = = . 2 = 9 .
Státní ústav pro kontrolu léčiv
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
Vizualizace projektu větrného parku Stříbro porovnání variant 13 VTE a menšího parku.
Komunikace o evropských fondech Názory široké veřejnosti Tisková konference Ministerstva pro místní rozvoj
Dělení se zbytkem 3 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA reg. č.: CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola, Šlapanice, okres Brno-venkov, příspěvková organizace Masarykovo nám.
VY_32_INOVACE_ 14_ sčítání a odčítání do 100 (SADA ČÍSLO 5)
Proč je důležité studovat Principy
ARITMETICKÁ POSLOUPNOST I
Vyhodnocení dotazníkových šetření prováděných na veletrhu GAUDEAMUS Přípravný výbor – Slavonice Přípravný výbor – Slavonice
Získávání informací Získání informací o reálném systému
Projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ. projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ.
Dělení se zbytkem 5 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ. projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ.
HRAVĚ ŽIJ ZDRAVĚ Metodika kurzů snižování nadváhy adolescenty
Lenka Fialová Martina Procházková Ondřej Soukup Martin Valenta Cyril Vojáček 1.

Nejmenší společný násobek
Univerzita Karlova v Praze PEDAGOGICKÁ FAKULTA Středisko vzdělávací politiky Malátova 17, Praha 5 Tel.:
TK SANANIM NĚMČICE DUÁLNÍ DG. V TK Němčice Bc. Martin Hulík
Dělení se zbytkem 8 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Zásady pozorování a vyjednávání Soustředění – zaznamenat (podívat se) – udržet (zobrazit) v povědomí – představit si – (opakovat, pokud se nezdaří /doma/)
Evropská integrace pro pedagogy s posílením aktivizačních metod ve výuce III_Shrnutí_Riskuj Evropská integrace pro pedagogy s posílením aktivizačních metod.
Předmět sociologie Věda společenská a behaviorální
Evropská strategie zaměstnanosti a víceúrovňové vládnutí – sen nebo skutečnost? Milena Jabůrková, Ondřej Mátl a Gabriela Nováková Zpráva zpracována pro.
Cvičná hodnotící prezentace Hodnocení vybraného projektu 1.
Projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ. projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ.
EDITOR BY: SPRESS 15. ledna ledna ledna 2015.
Obecná psychologie II
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Švec Vlastimil - Krátká Jana - Kubiatko Milan - Pravdová Blanka
Jak vzdělávat integrativní psychoterapeuty: Základní otázky a problémy Volně dle Řiháčka, Kostínkové, Roubala Kubánek Dlouhodobý výcvik v integrativní.
KBT z pohledu integrativního psychoterapeuta
1 Zkušenosti s výukou dovedností z předmětů ELCP a IBT Simona Trávníčková
Technické kreslení.
Úkoly nejen pro holky.
Kurz rodinného poradenství pro pracovníky pomáhajících profesí
Cesta tam a zase zpátky Konference „Má Česko strategickou vizi EU?“, Praha dne 19. září 2012.
Přednost početních operací
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
TRUHLÁŘ I.ročník Výrobní zařízení Střední škola stavební Teplice
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
Vzdělávání odborníků ze škol zapojených v projektu RŠPP
Kvantitativní metody výzkumu v praxi
Teorie vzdělávání dospělých
aneb Assessment Centre a Development Centre
Úvod do psychologie Kostovčíková Petra Cumminsová: Záhady experimentální psychologie.
Praxe ve školní psychologii Školní psychologie jako aplikovaná psychologická disciplína.
Program terapie partnerských agresorů. Teoretická východiska Co nám brání chovat se bezohledně, agresivně, ubližovat blízkým?
VI. Podzimní adiktologická konference Brno
Psychoterapie MUDr. Pavel Theiner, Ph.D..
Teorie vzdělávání dospělých
Osobnost supervizora Jitka Navrátilová
A4M39PSY Psychologie v návrhu UI
Transkript prezentace:

Kontext a modely integrace v psychoterapii S. Dudová, M Kontext a modely integrace v psychoterapii S. Dudová, M. Skálová Proč je v současné psychoterapii přítomné integrativní hnutí? Jaké jsou hlavní přístupy k integraci ? 1

Vývoj integrace v psychoterapii v posledních 80 letech 1932 – French – pokus o přemostění myšlenek Freuda a Pavlova 1936 – Rozenzweig – 3 faktory, které mají vliv napříč terapeutickými směry 1950 – Miller, Dollard – Osobnost a psychoterapie 60. a 70. léta – další integrativní pokusy, např. Frank – definice společných účinných faktorů léčení Wachtel – komplementární model propojující psychoanalýzu a behaviorální přístup od 80.let – prudký nárůst integrativních tendencí (Lazarus, Linehan, Beutler....), vznik zastřešujících organizací 2

1983 - založení SEPI (Society for the Exploration of Psychotherapy Integration), více než 20 mezinárodních konferencí, Journal of Psychotherapy Integration 1993 -založení EAIP ( European Association for Integrative Psychoterapy), součást EAP 2009- Společnost pro integraci v psychoterapii se stává členem EAIP 3

Vývoj integrace v psychoterapii v ČR staré skvosty – např Vývoj integrace v psychoterapii v ČR staré skvosty – např. Knobloch, Kratochvíl, SUR nové trendy – Výcvik integrace v psychoterapii ( SIP ve spolupráci s FSS MU Brno)‏ 4

Důvody pro rozvoj integrativního uvažování a nárůst počtu integrativních modelů: -přirozený vývoj oboru (Castonguay- paralela s individuálním vývojem terapeuta) -potřeby praxe, hledání maximálně účinných metod -výzkumné studie, potvrzení účinnosti psychoterapie, významný podíl společných faktorů 5

Čtyři způsoby integrace v psychoterapii -teoretická integrace -eklekticismus -společné faktory -asimilace -další : komplementární model, neurovědy, kombinace integrativních modelů 6

Teoretická integrace vytvoření zastřešujícího konceptu integrace (meta-model)‏ integrace psychodynamických, behaviorálních přístupů s teorií rodinných systémů (Wachtel,1977), transteoretický model terapeutické změny (Prochaska a DiClement,1992) x obtížná, skoro nemožná snaha 7

Eklekticismus jaká metoda a technika funguje u konkrétního pacienta na jeho konkrétní problém multimodální terapie (Lazarus, 1967)‏ systematická eklektická terapie (Beutler, 1983) x nebere ohled na nesourodost vybrané techniky s ostatní klinickou praxí 8

Společné faktory (common factors)‏ v různých terapiích působí tytéž léčivé společné faktory 1. očekávání, že terapie může být užitečná 2. psychoterapeutický vztah 3. získání vnějšího pohledu na sebe a svět 4. korektivní emoční zkušenost 5. testování reality (Goldfried a Padaver, 1982) x ztráta bohatství mnoha rozvinutých teorií a technik 9

Asimilace začlenění technik z jiného směru do terapeutova původního směru asimilativní kognitivní terapie (Safran)‏ kognitivně-behaviorální asimilativní integrace (Castonguay)‏ asimilativní psychodynamická psychoterapie (Stricker a Gold) x přílišné ředění původního směru 10

STRUKTURA VÝCVIKU INTEGRACE V PSYCHOTERAPII MARKÉTA ROKYTOVÁ MILAN STIBUREK 11

12

13

14

TEORETICKÉ PŘEDNÁŠKY (celkem 96 hodin) 1 TEORETICKÉ PŘEDNÁŠKY (celkem 96 hodin) 1. ročník: Historie a přehled psychoterapeutických směrů, pojmy Historie a modely integrace 15

TEORETICKÉ PŘEDNÁŠKY (celkem 96 hodin) 2 TEORETICKÉ PŘEDNÁŠKY (celkem 96 hodin) 2. ročník: Proces změny I (vlastní) MKN 10, porozumění 16

TEORETICKÉ PŘEDNÁŠKY (celkem 96 hodin) 3. ročník:. Společné faktory I TEORETICKÉ PŘEDNÁŠKY (celkem 96 hodin) 3. ročník: Společné faktory I Emoce Společné faktory II Vztah 17

TEORETICKÉ PŘEDNÁŠKY (celkem 96 hodin) 4. ročník: Proces psychoterapie MKN 10 (2 přednášky) Mapování Vývojové teorie, teorie osobnosti, psychopatologie Etika, kulturní sensitivita Setting Intervence I 18

TEORETICKÉ PŘEDNÁŠKY (celkem 96 hodin) 5. ročník: TEORETICKÉ PŘEDNÁŠKY (celkem 96 hodin) 5. ročník: Proces změny II – u klienta Case formulation Specifické přístupy v klinické praxi MKN 10, indikace metod MKN 10, intervence II Základní otázky výzkumu Psychoterapeutická profese 19

NÁCVIKY DOVEDNOSTÍ (celkem 216 hodin) 1. ročník:. Mapování I. 5 NÁCVIKY DOVEDNOSTÍ (celkem 216 hodin) 1.ročník: Mapování I 5. ročník Setting II Intervence II 2.ročník: Porozumění I Intervence III Psychoter. profese 3.ročník: Emoce Vztah I 4. ročník: Mapování II Vztah II Setting I Intervence I 20

NÁCVIKY DOVEDNOSTÍ (celkem 216 hodin) Mapování I (1. ročník) NÁCVIKY DOVEDNOSTÍ (celkem 216 hodin) Mapování I (1.ročník) Mapování II (4. ročník) Pozorování smyslové Klinické situace a obrazy (slyším, vidím…) Diagnostické systémy Všímavost, uvědomování MKN 10 Sledování obsahu a procesu Pozorování emocí a tělesných projevů 21

Výcvik je akreditován ČPS ČLS JEP Společnost pro integraci v psychoterapii je provizorním členem EAIP (Evropské asociace pro integraci v psychoterapii) http://psych.fss.muni.cz/integrace 22

Dosavadní zkušenosti “Výcviku integrace v psychoterapii” 1.Teoreticko-dovednostní část 2.Sebezkušenostní část Mgr. Radim Karpíšek MUDr.Jan Roubal 23

Východiska klinická zkušenost a výzkum společné faktory, asimilace více teorií identita: -teoretická flexibilita -dovednostní flexibilita 24

Co a jak učíme v teorii 25 Více teorií Základní pojmy Teorie změny Základní klinické hypotézy Mechanismy změny Vztahové a technické faktory Společné a specifické faktory 25

Co a jak učíme v nácviku terapeutických dovedností akcent na dovednosti explicitní a implicitní učení vztahové (vs.vztah) a technické dovednosti základní dovednosti (basic skills) a pokročilé dovednosti (advanced skills)‏ 26

Základní dovednosti Explorace Vhled (porozumění)‏ Akce 27 - vnímání, naslouchání, pozorování -explorace myšlenek -explorace pocitů Vhled (porozumění)‏ podpora uvědomění,zvědomění podpora vhledu práce s terapeutickým vztahem Akce podpora konání (jednání) relaxace behaviorální změna a modelování rozhodování 27

Pokročilé dovednosti kontextuální základní dovednosti plánování léčby vyhodnocení dopadu intervence zahájení, udržení a ukončení terapeutického procesu integrativní case formulace “na míru šitá” léčba 28

Metodika nácviku -jedinec, dvojice, trojice, skupina -objevování vlastního módu, módy ostatních frekventantů, rozšiřování a modelování -vlastní zkušenost, přepisy a záznamy sezení -fáze vývoje dovedností 29

1.setkání Téma: Mapování I. -pozorování smyslové -všímavost, uvědomování mentálních a tělesných procesů -sledování obsahu a procesu -pozorování emocí a tělesných jevů -explorace emocí a myšlenek 30

2.setkání Téma: Porozumění -porozumění problému, symptomu -hypotetizování -diagnostika, MKN 10 -pozitivní diagnostika a potenciál klienta -case formulation 31

Děkujeme za pozornost 32