Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Gonozomální dědičnost
Advertisements

Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Irena Svobodová Gymnázium Na Zatlance
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
ZÁKLADY DĚDIČNOSTI Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
GENETIKA MNOHOBUNĚČNÝCH ORGANISMŮ
Genetika eukaryotní buňky
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Genetika člověka.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Genetika Biologická věda zabývající se zkoumáním zákonitostí dědičnosti a proměnlivosti organismů.
Základy genetiky = ? X Proč jsme podobní rodičům?
Co je to genetika a proč je důležitá?
Základní genetické pojmy – AZ kvíz
Dědičnost monogenních znaků
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Genetika Aktivita č. 4: Genetika Prezentace č. 7 Autor: Pavla Plšková
GENETIKA POHLAVNÍ CHROMOZÓMY
Základy genetiky.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Dědičnost kvantitativních znaků
Opakování 1. K čemu slouží DNA? 2. Kde jsou umístěny chromozomy?
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
GENETIKA EUKARYOTICKÉ BUŇKY
Základy genetiky Role nukleových kyselin DNA – A,T,C,G báze
1 Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_BIOLOGIE 2_20 Tematická.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor: ING. EVA ŠÍDOVÁ Název:VY_32_INOVACE_621_GENETIKA Téma:ZÁKLADNÍ GENETICKÉ POJMY Číslo.
Dědičnost základní zákonitosti.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Mgr. Kateřina Čermáková Datum: Cílový ročník: 8.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Autor: Mgr. Tomáš Hasík Určení: Septima, III.G
BIOLOGIE ČLOVĚKA Tajemství genů (28).
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Mendelistická genetika
2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
GENETIKA.
2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
TERCIE 2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Tercie 2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
gonozomální dědičnost
GENETIKA.
Autozomální dědičnost
Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková
2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
INTEGROVANÝ VĚDNÍ ZÁKLAD 2 ŽIVOT - OBECNÉ VLASTNOSTI (III.) (ROZMNOŽOVÁNÍ základy genetiky) Ing. Helena Jedličková.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_21_14 Název materiáluDědičnost.
VY_32_INOVACE_15_PR_ZÁKLADY GENETIKY Základní škola, Moravský Krumlov, náměstí Klášterní 134, okres Znojmo, příspěvková organizace.
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Genetika Přírodopis 9. r..
3. Mendelovy zákony.
Základy genetiky = ? X Proč jsme podobní rodičům?
VY_32_INOVACE_19_28_Genetika
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Genetické zákony.
Genetika.
VY_32_INOVACE_PŘČL.15 Autor: Mgr. Jitka Žejdlíková
Úvod do obecné genetiky
Základy genetiky = ? X Proč jsme podobní rodičům?
Autor : Mgr. Terezie Nohýnková Vzdělávací oblast : Člověk a příroda
Genetika. Pojmy: dědičnost genetika proměnlivost DNA.
Transkript prezentace:

Střední zdravotnická škola, Národní svobody 420 397 11 Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0580 Číslo DUM: VY_32_INOVACE_MOTYCKOVA_05 Tematická oblast: Biologie - genetika Cílová skupina žáci školy Téma: Základní pojmy genetiky eukaryotních organismů Anotace: Základní genetické pojmy, hybridizace, variabilita, znak, gen, genofond Autor: PaedDr. Erika Motyčková Datum vytvoření: 10.01. 2013

Základní genetické pojmy Dědičnost a proměnlivost = základní znak života, uplatňují se současně Dědičnost = schopnost předávat potomkům vlohy ( předpoklady vlastností ) = zajišťuje zachování druhu

Rozmnožování Umožňuje přenos genetické informace z generace na generaci a) nepohlavní = potomci (klony) jsou geneticky shodní s rodiči - při vzniku rozdílů se uplatňuje vnější prostředí b) pohlavní = potomek získává vlohy od otce i matky => dochází k nové kombinaci alel

Křížení = hybridizace = cílené pohlavní rozmnožování za účelem sledování a získávání určitých. znaků u potomků = základní metoda genetického výzkumu a šlechtitelství  

Proměnlivost = variabilita = vede k novým kombinacím vloh = vede ke vzniku i vloh zcela nových = slouží k rozlišení potomků v nepodstatných znacích = je základem vývoje ( evoluce )

Znak = vlastnost organismu = gen + prostředí Typy vlastností znaku Morfologický = forma = bavva očí, vlasů, tvar těla Funkční = životní funkce, biologická aktivita Psychický = nadání, temperament, inteligence

Typy znaků znaky kvalitativní = barva květu, srsti, očí, tvar semen, plodů znaky kvantitativní = výška, délka, hmotnost, bohatost květu, krevní tlak, stupeň inteligence Fenotyp = soubor všech znaků organismu = jedinci téhož druhu mají stejné znaky, ale v různé formě či stupni

Gen =vloha = úsek DNA molekuly, který nese informaci pro vytvoření 1 molekuly bílkoviny ( enzymu ) = určitý počet bází na nukleotidu = nese informaci pro konkrétní formu znaku = uložen v chromozomech - v buněčném jádře = zakódován 4 písmenkovou abecedou = A,G,C,T = kód je tripletový - vztahuje se k určité AK = počet a tvar chromozomů je pro každý biologický druh typický = příbuzné druhy mají podobný počet genů

Příklady počtu genů u každého zástupce je uveden počet chromozomů v jedné somatické buňce komár = 3 geny hrách = 14 genů borovice = 24 genů šimpanz = 48 genů kůň = 64 kapr = 104 genů

Člověk 46 genů v každé somatické buňce má 22 párových autozomů + 2 heterochromozomy pohlavní XY při oplození přenáší 1 heterochromozom vajíčko a druhý spermie každá pohlavní buňka obsahuje haploidní počet chromozomů

Genetické určení pohlaví = o pohlaví je rozhodnuto v okamžiku splynutí gamet ( vajíčka a spermie ) = mužské pohlaví = heterogametní = vytváří 2 druhy gamet X a Y = ženské pohlaví = homogametní = jeden druh gamet X a X

Pohlavní genotyp Mužský genotyp = 44 autozomů, 2 heterochromozomy XY  22 A + X, 22 A + Y   Ženský genotyp = 44 autozomů , 2 chromozomy XX,  22 A ě X, 22 A + X V lidské populaci = stejná pravděpodobnost narození děvčat i chlapců v poměru 50 % : 50 %

2 pohlavní typy jedinců Typ Drosophila ( octomilka - muška ) Mužské pohlaví = 2 A + XY Ženské pohlaví = 2A + XX Savci, člověk, obojživelníci, hmyz s výjimkou motýlů, dvoudomé rostliny

2 pohlavní typy jedinců Typ Abraxas ( píďalka ) Mužské pohlaví = 2 A + XX Ženské pohlaví = 2 A + XY Ptáci, ryby, motýli

Typy genů = a)strukturní geny - podle nich se tvoří bílkoviny ( 1 gen určuje strukturu jedné bílkoviny ) = b) regulační geny - regulující transkripci a tím syntézu bílkovin = c) geny pro syntézu t FNA, r RNA Geny velkého účinku = mají vliv na fenotyp - kvalitativní znaky Geny malého účinku = malý projev ve fenotypu - kvantitativní znaky , velký vliv prostředí

Genom Genom = soubor všech genů Jaderný genom = soubor genů v jednom jádře = genom má určitou sadu chromozomů = v jádře somatické buňky jsou 2 sady chromozomů, vždy 2 chromozomy stejné ( tvarem, rozměrem, počtem genů )

Genotyp = genetická výbava jedince = soubor všech genů organismů = soubor všech alel = obsahuje více informací než se projeví ve fenotypu

Fenotyp = projev genotypu = genotyp + prostředí = vlastnosti organismů - barva, tvar, velikost

Alela = forma genu = u jedince se mohou setkat jen 2 různé alely daného genu( důsledek diploidního počtu chromozomu v tělních buňkách ) = každý člověk získá jednu alelu od otce, druhou od matky = v populaci může existovat více alel pro jeden gen = alely leží na homologních chromozomech

Typy alel homozygotní = alely identické tvoří 1 typ gamet = AA, nebo aa heterozygotní = alely různé - tvoří různé gamety = Aa

Vztah alel u heterozygota Dominance - dominantní alela se prosadí v genotypu AA i Aa Recesivita - projev alely jen v genotypu aa

Příklad dominance : A = červená barva květu a = bílá barva květu AA, Aa = červená barva květu aa= bílá barva květu

Vztahy alel u heterozygota koodominance - obě alely se projevují současně - krevní skupina AB úplná dominance - v genotypu heterozygota Aa se projeví červená barva květu neúplná dominance = v genotypu heterozygota Aa se projeví obě alely = řůžová barva květ = fenotyp heterozygota je odlišný od obou homozygotů = AA= červená barva, aa = bílá barva

Dědičnost autozomální = nezávisí na pohlaví, geny na Autozomech gonozomální = vázané na pohlavní chromozomy

Znaky, choroby monogenní = převaha genotypu podmíněného 1 genem velkého účinku = dědičnost se řídí pravidly mendelovské dědičnosti polygenní = více genů malého účinku + významný vliv prostředí

Křížení monohybridní křížení = křížení jedinců v jednom znaku dihybridní křížení = křížení jedinců ve dvou znacích - přenos genetické informace z generace na generaci se děje při rozmnožování:

Genofond Genofond = soubor všech alel všech členů populace = soubor všech alel v populaci Inbreeding = příbuzenské křížení = vede ke vzniku malých populací = omezený genofond, malá variabilita  

Zdroje :   HANČOVÁ, Hana. Biologie v kostce I: Obecná biologie, mikrobiologie, botanika, mykologie, ekologie, genetika. 1. vyd. Havlíčkův Brod: Fragment, 1997, 112 s. ISBN 80-720-0059-4. NEČÁSEK, Jan a Ivo CETL. Genetika. Praha, 1979. JELÍNEK, Jan a Vladimír ZICHÁČEK. Biologie pro gymnázia: (teoretická a praktická část). 9. vyd. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2007, 575 s., [92] s. barev. obr. příl. ISBN 978-80-7182-213-4. ŠMARDA, Jan. Biologie pro psychology a pedagogy. Vyd. 2. Praha: Portál, 2007, 420 s. ISBN 978-80-7367-343-7. Nový přehled biologie. 1. vyd. Praha: Scientia, 2003, xxii, 797 s. ISBN 80-718-3268-5. Genetika. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001-2013 [cit. 2013-06-09]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Genetika