Jak změříme teplo přijaté nebo odevzdané při tepelné výměně

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Projekt teplo Na fyziku.
Advertisements

Výkon elektrického proudu
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka 454 Projekt SIPVZ 2005.
KALORIMETR.
Vnitřní energie, práce, teplo
řešené soustavou rovnic
Tepelná výměna prouděním
SPŠ SE Liberec a VOŠ Mgr. Jaromír Osčádal
Měření a výpočet přijatého a odevzdaného tepla
Rekonstrukce a sanace historických staveb h-x diagram
Měrná tepelná kapacita procvičení © Petr Špína 2011
Měrná tepelná kapacita látky
Potápění, plování a vznášení se stejnorodého tělesa v kapalině
Výpočet hmotnosti tělesa
Termika příklady.
Úlohy ke shrnutí učiva č.2
Kdo chce být milionářem ?
NÁSOBENÍ ČÍSLEM 10 ZÁVĚREČNÉ SHRNUTÍ
VY_32_INOVACE_INF_RO_12 Digitální učební materiál
Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7
Hra k zopakování či procvičení učiva nebo test k ověření znalostí.
VY_32_INOVACE_ 14_ sčítání a odčítání do 100 (SADA ČÍSLO 5)
Zpracováno v rámci projektu FM – Education CZ.1.07/1.1.07/ Statutární město Frýdek-Místek Zpracovatel: Mgr. Lada Kročková Základní škola národního.
Zábavná matematika.
ZŠ, ZUŠ a MŠ Kašperské Hory, Vimperská 230 Předmět: FYZIKA Ročník: 8.
Čtení myšlenek Je to až neuvěřitelné, ale skutečně je to tak. Dokážu číst myšlenky.Pokud mne chceš vyzkoušet – prosím.
Výpočet hustoty látky (Učebnice strana 90 – 91) Hustotu látky ς, ze které je těleso zhotoveno, vypočítáme tak, že hmotnost tělesa m dělíme jeho objemem.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Dělení se zbytkem 8 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
VNITŘNÍ ENERGIE TĚLESA
Teplo jako fyzikální veličina
Teplo (Učebnice strana 53 – 55)
Teplo.
Kapalnění Do sklenice nalijeme vodu.
Tepelné jevy.
Název materiálu: OPAKOVÁNÍ 1.POLOLETÍ - OTÁZKY
registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/
Hustota Hustota látky (Učebnice strana 86 – 89)
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 8 Tematický okruhTeplené jevy.
-14- Vnitřní energie, práce a teplo, 1. td. Zákon Jan Klíma
Pokusné určení tepla.
Digitální učební materiál
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_686.
Slovní úlohy řešené soustavou rovnic
KONTROLNÍ PRÁCE.
Název materiálu: TEPLO – výklad učiva.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Vodárenská 2115 Autor: Mgr. Karolína Hadrbolcová Materiál: VY_52_INOVACE_PV14.34 Téma: Teplo Číslo.
Výpočet přijatého a předaného tepla
Příklad tepelně izolované soustavy:
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Vzdělávací oblast:Člověk a příroda Předmět:Fyzika Ročník:8. ročník Klíčová slova:Měření tepla Autor:Mgr. Lucie.
Měrná tepelná kapacita
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Radomír Tomášů Název šablonyIII/2.
JAK ZMĚŘÍME TEPLO PŘIJATÉ NEBO TEPLO ODEVZDANÉ PŘI TEPELNÉ VÝMĚNĚ
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Portál eVIM ZMĚNA VNITŘNÍ ENERGIE TĚLESA KONÁNÍM PRÁCE.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku, slouží k naučení nového učiva. Vysvětlení třetí závislosti tepla. K přímé úměrnosti tepla na hmotnosti.
Fyzika 8 Měrná tepelná kapacita látky. 3. Měrná tepelná kapacita látky Dvě tělesa z různých látek o stejné hmotnosti přijmou stejné teplo, ale jejich.
KALORIMETRICKÁ ROVNICE
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Libor Zemánek NÁZEV: Měření tepla při tepelné výměně TÉMATICKÝ.
-14- Vnitřní energie, práce a teplo, 1. td. Zákon Jan Klíma
Datum: Název školy: Základní škola Městec Králové
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Jak změříme teplo přijaté nebo odevzdané při tepelné výměně
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Tání a tuhnutí - početní úlohy
Jak změříme teplo přijaté nebo odevzdané při tepelné výměně
Teplo VY_32_INOVACE_19_Teplo Autor: Pavlína Čermáková
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Libor Zemánek NÁZEV: Měrná tepelná kapacita látky TÉMATICKÝ CELEK:
Přijaté teplo. (protokol). Téma Téma: Určení přijatého a odevzdaného tepla tělesem při tepelné výměně. Úkol: Úkol: Určení tepla odevzdaného horkou vodou.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_24_04 Vnitřní.
Transkript prezentace:

Jak změříme teplo přijaté nebo odevzdané při tepelné výměně (Učebnice strana 61 – 62) Nemáme žádný přístroj, kterým bychom mohli přímo měřit teplo přijaté nebo odevzdané tělesem při tepelné výměně. Teplo přijaté tělesem při tepelné výměně určíme ze vztahu: Q = cm (t0 – t) K určení tepla musíme změřit hmotnost tělesa m, zvýšení teploty (t – t0) tělesa. Měrnou tepelnou kapacitu látky c vyhledáme v Tabulkách. Při pokusech obvykle využíváme kalorimetr. Kalorimetr obsahuje dvě tenkostěnné válcové plechové nádoby, z nichž jedna má menší průměr dna než druhá. Stěny a dna kalorimetru jsou od sebe oddělena vrstvou vzduchu nebo jiným tepelným izolantem. Ve víku kalorimetru je upevněn teploměr a víkem kalorimetru je provlečeno držadlo míchadla.

Kalorimetr není měřící přístroj, ale zařízení, které tepelně izoluje vnitřní nádobu, v níž probíhá tepelná výměna, od okolí kalorimetru. Na stejném principu jako kalorimetr funguje termoska. Příklady: Ocelové závaží o hmotnosti 0,2 kg a počáteční teplotě 15 °C ponoříme do vody o teplotě 90 °C v kalorimetru. Kalorimetr uzavřeme a vodu promícháme míchadlem. Na teploměru sledujeme teplotu vody, až se ustálí. Naměříme 80 °C. Potom je teplota vody i závaží stejná. Jaké teplo přijalo ocelové závaží od vody? Měrná tepelná kapacita oceli je 0,46 kJ/(kg·°C). m = 0,2 g t0 = 15 °C t = 80 °C Q = ? J c = 0,46 kJ/(kg·°C) Q = cm (t – t0) Q = 0,46 · 0,2 · (80 – 15) Q = 5,98 kJ Ocelové závaží přijme teplo 5,98 kJ. Ocelové závaží se ohřeje, přijme od vody teplo asi 6 kJ. Voda se ochladí a odevzdá ocelovému válečku stejné množství tepla.

Do kalorimetru nalijeme vodu o hmotnosti 0,5 kg a teplotě 20 °C Do kalorimetru nalijeme vodu o hmotnosti 0,5 kg a teplotě 20 °C. Ocelový váleček o hmotnosti 0,4 kg ponoříme do vařící vody a ponecháme ho v ní dost dlouho, aby teplota válečku dosáhla teploty vody, tj. 100 °C. Potom váleček rychle přeneseme do kalorimetru a kalorimetr uzavřeme. Vodu promícháme míchadlem. Na teploměru sledujeme teplotu a čekáme, až se ustálí. Naměříme 26 °C. Jaké teplo přijme voda v kalorimetru? Jaké teplo odevzdá ocelový váleček? voda: m1 = 0,5 g t1 = 20 °C t = 26 °C Q1 = ? J c1 = 4,18 kJ/(kg·°C) ocelový váleček: m2 = 0,4 g t2 = 100 °C t = 26 °C Q2 = ? J c2 = 0,46 kJ/(kg·°C) Q1 = c1m1 (t – t1) Q2 = c2m2 (t2 – t) Q1 = 4,18 · 0,5 · (26 – 20) Q2 = 0,46 · 0,4 · (100 – 26) Q1 = 12,54 kJ Q2 = 13,616 kJ Voda přijme teplo 12 54 kJ. Ocelový váleček odevzdá teplo 13,616 kJ. Voda přijme přibližně tolik tepla, kolik odevzdá ocelový váleček.

Zjistili jsme, že teplo Q2, které teplejší váleček odevzdal, je přibližně rovno teplu Q1, které přijala voda.Odchylka je způsobena nedostatečným izolováním vnitřní nádoby kalorimetru od okolí, ztrátami při přenosu, odchylkami při měření hmotnosti a teploty tělesa a také zanedbáním zahřátí vnitřní nádoby kalorimetru. Pokud tepelná výměna probíhá v izolované soustavě mezi dvěma tělesy, platí, že při tepelné výměně je teplo Q1 odevzdané teplejším tělesem rovno teplu Q2 přijatému chladnějším tělesem.

Příklady: Bylo smícháno 20 kg vody o teplotě 12 °C se 40 kg vody o teplotě 80 °C. Výsledná teplota se ustálila na 55,6 °C. Kolik tepla uniklo do okolí? chladnější voda: m1 = 20 kg t1 = 12 °C t = 55,6 °C Q1 = ? J c = 4,18 kJ/(kg·°C) teplejší voda: m2 = 40 kg t2 = 80 °C t = 55,6 °C Q2 = ? J c = 4,18 kJ/(kg·°C) Q1 = c1m1 (t – t1) Q2 = c2m2 (t2 – t) Q1 = 4,18 · 20 · (55,6 – 12) Q2 = 4,18 · 40 · (80 – 55,6) Q1 = 3 644,96 kJ Q2 = 4 079,68 kJ Q = Q2 – Q1 Q = 4 079,68 – 3 644,96 Q = 434,72 kJ Do okolí uniklo 434,72 kJ tepla.

Do kalorimetru obsahujícího 200 g vody teploty 16 °C bylo vloženo 100 g olova zahřátého na teplotu 95 °C. Výsledná teplota byla 17,2 °C. Určete měrnou tepelnou kapacitu olova. voda: m1 = 200 g = 0,2 kg t1 = 16 °C t = 17,2 °C Q1 = ? J c1 = 4,18 kJ/(kg·°C) Q1 = c1m1 (t – t1) Q1 = 4,18 · 0,2 · (17,2 – 16) Q1 = 1,0032 kJ olovo: m2 = 100 g =0,1 kg t2 = 95 °C t = 17,2 °C Q2 = Q1 c2 = ? kJ/(kg·°C) Q2 = c2m2 (t2 – t) Q2 = Q1 Měrná tepelná kapacita olova je 0,129 kJ/(kg·°C).

Do 35 kg oleje teploty 303 °C a měrné tepelné kapacitě 1,68 kJ/(kg·°C) jsme při kalení ponořili ocelový předmět o teplotě 1 073 °C. Jaká je hmotnost předmětu, jestliže se teplota oleje ustálila na teplotě 331 °C. olej: m1 = 35 kg t1 = 303 °C t = 331 °C Q1 = ? J c1 = 1,68 kJ/(kg·°C) Q1 = c1m1 (t – t1) Q1 = 1,68 · 35 · (331 – 303) Q1 = 1 646,4 kJ ocel: m2 = ? kg t2 = 1 073 °C t = 331 °C Q2 = Q1 c2 = 0,46 kJ/(kg·°C) Q2 = c2m2 (t2 – t) Q2 = Q1 Hmotnost ocelového předmětu je 4,82 kg.

Ve vaně máme 36 litrů vody o teplotě 90 °C Ve vaně máme 36 litrů vody o teplotě 90 °C. Kolik vody o teplotě 10 °C musíme přilít, aby výsledná teplota byla 35 °C? teplá voda: V1 = 36 l =0,036 m3 ρ = 1 000 kg/m3 t1 = 90 °C t = 35 °C Q1 = ? J c = 4,18 kJ/(kg·°C) Q1 = c m1 (t1 – t) Q1 = 4,18 · 36 · (90 – 35) Q1 = 8 276,4 kJ chladná voda: m2 = ? kg t2 = 10 °C t = 35 °C Q2 = Q1 c = 4,18 kJ/(kg·°C) Q2 = c2m2 (t2 – t) Q2 = Q1 Do vany musíme přilít 79 litrů vody.

Určete počáteční teplotu železa o hmotnosti 5 kg, jestliže po vhození do 5 l vody se tato ohřála z 10 °C na 19 °C. voda: V = 5 l = 0,005 m3 ρ = 1 000 kg/m3 t1 = 10 °C t = 19 °C Q1 = ? J c1 = 4,18 kJ/(kg·°C) Q1 = c1 m1 (t – t1) Q1 = 4,18 · 5 · (19 – 10) Q1 = 188,1 kJ železo: m2 = 5 kg t2 = ? °C t = 19 °C Q2 = Q1 c2 = 0,45 kJ/(kg·°C) Q2 = c2m2 (t2 – t) Q2 = Q1 Počáteční teplota železa byla 102,6 °C.

Ocelový předmět o hmotnosti 0,5 kg byl vložen do vody o objemu 2 litry a teplotě 15 °C. Výsledná teplota je 28 °C. Jakou teplotu měl ocelový předmět? voda: V = 2 l = 0,002 m3 ρ = 1 000 kg/m3 t1 = 15 °C t = 28 °C Q1 = ? J c1 = 4,18 kJ/(kg·°C) Q1 = c1 m1 (t – t1) Q1 = 4,18 · 2 · (28 – 15) Q1 = 108,68 kJ ocel: m2 = 0,5 kg t2 = ? °C t = 28 °C Q2 = Q1 c2 = 0,46 kJ/(kg·°C) Q2 = c2m2 (t2 – t) Q2 = Q1 Počáteční teplota ocelového předmětu byla 500 °C.

Hliníkový předmět o hmotnosti 0,8 kg a teplotě 250 °C byl vložen do vody o teplotě 15 °C a hmotnosti 1,5 kg. Jaká je výsledná teplota? voda: m1 = 1,5 kg t1 = 15 °C t = ? °C Q1 = ? J c1 = 4,18 kJ/(kg·°C) Q1 = Q2 Q1 = c1 m1 (t – t1) hliník: m2 = 0,8 kg t2 = 250 °C t = ? °C Q2 = Q1 c2 = 0,896 kJ/(kg·°C) Q2 = c2m2 (t2 – t) Výsledná teplota je 39 °C.

Do 5 litrů vody 80 °C teplé byly přility 2 litry vody 10 °C teplé Do 5 litrů vody 80 °C teplé byly přility 2 litry vody 10 °C teplé. Jakou teplotu má směs? teplejší voda: V1 = 5 l = 0,005 m3 ρ = 1 000 kg/m3 t1 = 80 °C t = ? °C Q1 = ? J c = 4,18 kJ/(kg·°C) Q1 = Q2 Q1 = c m1 (t – t1) chladnější voda: V2 = 2 l = 0,002 m3 ρ = 1 000 kg/m3 t2 = 10 °C t = ? °C Q2 = Q1 c = 4,18 kJ/(kg·°C) Q2 = c m2 (t2 – t) Výsledná teplota vody je 60 °C. Otázky a úlohy k opakování – učebnice strana 63.