USA +4½ aneb “Barbarians at the Gate“ Ivan Vlček, Martin Janíčko Smilovice květen 2009.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
1 Další materiály: o Časopisy – Team, Bridge, Friendship o Online zdroje – audio, video, aktuální a autentické materiály Další materiály: o Časopisy –
Advertisements

NEPŘÍMÁ ŘEČ Vypracovala: Mgr.Silvie Reitharová
Už ti to řekli? Have you been told already?. Kdo ti to řekl? Who told you?
Proč se už nemůžeme vídat? Why can't we be seeing each other any more?
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Passive – Present Simple Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Romana Petrová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Relative Clauses Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Romana Petrová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Cumulative tests Tenses Phrases. Put the verbs into the correct form I need a rest. I _______ (run) all morning! John isn´t here. He _______ (go) to the.
Jak se mu říká? What is he called?.
Co tohle znamená? What does this mean?. Všichni ví kdo jsem. Everyone knows who I am.
Reported speech – nepřímá řeč Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Romana Petrová. Dostupné z Metodického portálu
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_178 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Eleonora Klasová Předmět.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Nemuseli tam jít they didn't have to go there. myslím, že bychom jim to neměli říkat I don't think we should tell them.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Nemusela se vrátit brzo she didn't have to be back early.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_ 007 Název školy Gymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr.Stanislava Antropiusová.
Jak jenom sakra přijdu s nějakým dalším testem? How the hell am I going to come up with another test?
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUM Businessland / Making Contracts 06B16 AutorLadislava Pechová Období vytvořeníLeden.
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Nezapomeň co musíš udělat don't forget what you have to do.
Passive tenses Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Romana Petrová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
School By Dagmar Machů Škola: SOU Valašské Klobouky Ročník: Nástavbové studium Podnikání 2 Název projektu: Zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Předmět:
Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Michael Jackson Od Andrea Crkvová.
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_AJK-3.PT-26-Londýn Název školyStřední odborná škola a Střední odborné učiliště, Dubno.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_AJK-2.PT-16-Praha Název školyStřední odborná škola a Střední odborné učiliště, Dubno.
Immigration and multiculturalism Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských.
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_166 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 AutorMgr. Eleonora Klasová PředmětAnglický.
FUTURE - GOING TO, FUTURE - USING PRESENT CONTINUOUS, FUTURE PLANS Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology.
Time Expressions Used with Present Perfect Tense Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Romana Petrová. Dostupné z Metodického.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Rozsíval. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Love relationship Číslo vzdělávacího materiálu: AJ2-18 Šablona: II/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Název školy:Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:Mgr. Hana Červená Název:VY_32_INOVACE_78 _angličtina-gramatika Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuModerní škola Název školyStřední hotelová škola, s.r.o., Floriánské nám. 350, Kladno PředmětKonverzace.
Elektronické učební materiály – I. stupeň Anglický jazyk 5 Autor: Mgr. Jaroslava Ledererová PŘÍTOMNÝ ČAS PROSTÝ Vyjadřuje děje, které jsou pořád nebo se.
Listening 2 vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Gymnázium, Brno, Elgartova 3 GE - Vyšší kvalita výuky CZ.1.07/1.5.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Téma: English Grammar.
Gymnázium, Brno, Elgartova 3 GE - Vyšší kvalita výuky CZ.1.07/1.5.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Téma: English Grammar.
Gymnázium, Brno, Elgartova 3 GE - Vyšší kvalita výuky CZ.1.07/1.5.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Téma: English Grammar.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Angličtina: Martin Luther King
Jméno autora: Mgr. Jiří Kala Škola: ZŠ Náklo Datum vytvoření (období):
Going across the USA Tematická oblast Angličtina: The USA
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK
GE - Vyšší kvalita výuky
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
GE - Vyšší kvalita výuky
Angličtina: Franklin D Roosevelt
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Radka Černá Název materiálu: VY_32_INOVACE_5_ANGLICKY_JAZYK_GRAMATIKA_03.
I haven´t seen your ID card.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Autor: Mgr. Kateřina Suková
LONDON´S BURNING - práce s textem
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Transkript prezentace:

USA +4½ aneb “Barbarians at the Gate“ Ivan Vlček, Martin Janíčko Smilovice květen 2009

I. “Safe As Houses“ 1. Housing bubble? What housing bubble? A national severe price distortion [in housing] seems most unlikely in the United States. (AG, Oct 2004) 2. 'There's a little froth in this market, but ''we don't perceive that there is a national bubble.'' (AG, May 2005) I used to live next door to a Russian emigree. One day he asked me to explain something that puzzled him about his new country. ''This place seems very rich,'' he said, ''but I never see anyone making anything. How does the country earn its money? The answer, these days, is that we make a living by selling each other houses... paid for with money borrowed from the Chinese. How solid, then, is America's economic recovery? The British have a phrase that applies: ''safe as houses''. Our economy is as safe as houses. Unfortunately, given current prices and our dependence on foreign lenders, houses aren't safe at all. (PK, Aug 2005)

I.

I. “Safe As Houses“ Je pravda, že rozjezd krize byl pomalý: se Dow-Jones poprvé dostal přes bodů BNP Paribas zastavila činnost tří investičních fondů ECB i Fed ihned zahájily pumpování peněz do bankovního systému se ukázalo, že britská Northern Rock je platebně neschopná – ve VB vypukl run na banku ATD. (Bear Stearns aj.) až po černé pondělí , kdy se zhroutila Lehman Bros. Brzy poté zaniklo v USA investiční bankovnictví a vypukla rozsáhlá finanční krize s celosvětovým dopadem. Ta byla vzápětí následována recesí v USA i ve světě. Finanční krize vedla ke credit crunchi.

I. “Safe As Houses“ I Greenspan již připouštěl, že je zle byl „grilován“ před House Committee on Oversight and Government Reform v Kongresu: “Do you feel that your ideology pushed you to make decisions that you wish you had not made?” Mr. Greenspan conceded: “Yes, I’ve found a flaw. I don’t know how significant or permanent it is. But I’ve been very distressed by that fact.” (...) “The whole intellectual edifice, however, collapsed in the summer of last year.” (jedná se o „samoregulaci trhu“). Později dokonce připustil, že možná nebude jiné cesty, než (dočasné) převzetí některých bank státem. =============================================== Politické důsledky krize významně ovlivnily podzimní volby v USA

I. Dlouhodobé důsledky Na jaře 2009 se zdá, s velkou opatrností, že akutní fáze finanční krize skončila. Otázka je, bude-li následovat chronická fáze… „Ztracené desetiletí“ v Japonsku je zkušeností varovnou. V každém případě krize se atypicky šířila z centra a byla nejprve finanční a potom až celková.

I. Čínofikace? „ Once you start issuing $1-$2 trillion (...) we know the dollar is going to depreciate, so we hate you guys, but there is nothing much we can do." Luo Ping, DG, China Banking Regul. Commission

I. Čína a USA Jednou z nápadných vlastností poslední doby je svérázná symbióza americké a čínské ekonomiky. “The entire economic growth system, where one regional centre prints money without respite and consumes material wealth, while another regional centre manufactures inexpensive goods and saves money printed by other governments, has suffered a major setback.“VVP, Davos Toto propojení vedlo k dalekosáhlým důsledkům. Pomineme-li čistě ekonomický aspekt, už od přelomu tisíciletí mluví mnoho předních amerických politologů o „společném osudu Číny a USA v 21. století“ apod., a to s nečekanou urputností. Přitom zájmový střet je jasný; Čína si začala uvědomovat, že se dostala (s dolarovými aktivy) do pasti.

I. Vždyť my jsme spojeni navěky... Wen Jiabao, China’s premier, seemed to raise this possibility in March, in remarks to reporters. “We have lent a huge amount of money to the U.S.,” Wen said. “Of course we are concerned about the safety of our assets. To be honest, I am definitely a little worried.”

I. CHIMERICA? Niall Ferguson: Not imperial “overstretch“ BUT: CA deficit (1) Manpower deficit (2) (tj. neschopnost vyvážet lidský kapitál do zahraničí) Attention deficit (3)

I. Dlouhodobé důsledky Kurz dolaru také ilustruje situaci

I. Dlouhodobé důsledky $ je stále útočištěm v obtížích

I. Dlouhodobé důsledky Je jisté, že důsledky podpůrných stimulů zanechají silné stopy na veřejných financích. Deficit se dále zhorší (odhady CBO)

I. Dluh lze i snižovat …

I. Dlouhodobé důsledky Vládní varianta počítá se stabilizací deficitu kolem 4 % HDP během 5 let. (Zdroj CBO).

I. Dlouhodobé důsledky Tento vládní optimismus je spíše na hraně možného, ale protože průměrný deficit byl jen 243 mld. $, je toho možné dosáhnout. Podmínkou je nastartování silného růstu a zdárně se vyvíjející obě zahraniční válečná angažmá. Růstové výhledy: podle odhadů R. Gordona z Northwest. Uni. nepříliš dobré, trendový růst má klesat. Zatímco donedávna byl potenciální růst %, dnes ho G. odhaduje mezi 2.3 % a 2.5%. IT-indukovaná revoluce v produktivitě je pryč a přírůstek pracovní síly zpomaluje. Kdežto od r rostla průměrně ročně o 1.1 %, v příští dekádě ji CBOffice odhaduje jen na přírůstek 0.6 % ročně. Je ovšem pravda, že může dojít k výrazným inovacím, které produktivitu opět pozvednou: „zelené“ inovace jsou možným kandidátem.

II. Agenda změny Most Americans believe things have gone very badly under President Bush: Iraq, the economy, Katrina, America's standing in the world, the bitterly partisan nature of our politics, and the threats to constitutional government. They want to see the American dream restored, a lessening of ideological extremism, a return to civility in society and government. [what kind of change can he achieve?] That depends on how large an electoral victory he achieves and how skillful he is in attracting some Republicans in the House and Senate to his cause. Thomas E. Mann June 13, 2008 Ukázalo se, že nový prezident získal velmi výraznou podporu (365: 173 hlasů volitelů; minule 286: 251, předtím 271 : 266. Většinu v OBOU komorách Kongresu atd.)

II. Agenda změny Existují minimálně tři oblasti, kde se nová vláda zavázala ke strukturálním změnám: Zdravotnictví Vzdělání Energetika/klimatická změna

II. Fu bu guo... Číňané nás litují, soudí, že jsme na sestupu. Nemálo čínských přátel mi připomnělo úsloví Fu bu guo san dei (bohatství nikdy nepřesáhne tři generace), když se divili, jak málo disciplinovaní, nesoustředění, a zpustlí jsme. Co se dělo kolem Moniky Lewinské nedokázal národ, jehož císařům byly dodávány tisíce konkubín, pochopit jinak než jako ztrátu času. Stejně Číňany udivuje, jak se Američané topí v dluzích a nedokážou dostatečně finančně zajistit školství. Média se místo toho věnují sporům kolem Desatera, nebo tomu, jak se přejídat a přitom netloustnout. James McGregor, WP

II. Nelichotivé jsou i výsledky PISA testů (Z Reportu OECD o USA, duben 2007)

II. OECD míní, že “US school students are outperformed by their peers in other countries. Although the causes of this are unclear, one likely explanation is that (de-centralised) standards, curriculum and examinations are undemanding.“ Není dále pravda, že žáci v USA mají výjimečně vysokou variabilitu proti ostatním zemím. Špatní, průměrní i vynikající jsou překonáváni týmiž skupinami, jak v průměru zemí OECD, tak nejlepšími zeměmi. (Nejlepších 5 zemí se v jednotlivých kategoriích vybírá z Kanady, Finska, J. Koreje, NZ, Belgie, Japonska, Nizozemí a Švýcarska). Ze čtyř kategorií - čtení, přírodopis, matematika a problem solving – jsou američtí školáci na průměru OECD jenom ve čtení; v dalších stále níže pod průměrem. Umístění by se dále zhoršilo, kdyby byly do vzorku začleněny země jako Singapur, Tchajwan, Hongkong, proslulé výukou matematiky.

Zajímavý je důvod, proč tato zřejmá věc byla dlouho přehlížena. Je jím zjevně kvalita špičkových US univerzit. Je to však důvod klamný...

II.

II….. Neudržitelné zdravotnictví

II. Agenda změny …a klimatická změna: USA jako největší světový znečišťovatel ovzduší (na obyvatele)… A navíc pěkně “ addicted to fuel“ (BO, ) Závazek: 1)Alternativní a obnovitelná energie → vytváření nových pracovních míst (lokálně podmíněných) 2)25 % veškeré energie v roce 2025 z obnovitelných zdrojů 3)Snižování emisí skleníkových plynů (kvantifikace neznámá…)

II. Agenda změny Otázkou ale je, jak se doplňují krátkodobá a dlouhodobá opatření (aneb: je přeci krize, pánové…) Platí zde pravidla teorie her? (Čína vs. USA vs. EU vs. Rusko)

III. Vojenskopolitická dimenze Nejsilnější armáda světa. USA vydávají na armádu tolik, jako všechny následující zemí dohromady. Přesto je armáda připravena jen na některé druhy konfliktů. USA dosáhly relativní dominance v leteckých a námořních silách. Pozemní armáda čelí krizi plynoucí z doktríny profesionální armády (krizi záloh). Ekonomicky jsou vysoké výdaje na výzbroj druhem dotace americkému průmyslu. (Boeing). Západní Evropa není přesvědčena, že tento sortiment, i výše výdajů odpovídá aktuálním hrozbám. Vojensky, politicky i diplomaticky by USA potřebovaly znovuzískat odcizené evropské spojence. Místo toho nastala zásadní neshoda v ocenění hrozeb (Kissinger).