32_04_03: Mluvnice – Slovesné třídy

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Lineární rovnice 8.-9.ročník
Advertisements

JAK MLUVÍ ZVÍŘATA II. Bc. Jana Vaňkátová
JAK MLUVÍ ZVÍŘATA Bc. Jana Vaňkátová
Drama – vývoj a rozdělení
Slovesa - přechodníky 32_04_05: Mluvnice – Anotace Jazyk
AFFIRMATIVE, QUESTION, NEGATIVE
Slovesa a mluvnické kategorie
VY_32_INOVACE_33 I AM YOU ARE JÁ JSEM TY JSI.
32_04_25 Podmět Anotace Prezentace: Základní větný člen – podmět, výklad s animacemi Vzdělávací oblast, vzdělávací obor Jazyk a jazyková komunikace, Český.
32_07_21 Věty jednočlenné a dvojčlenné
VY_32_INOVACE_27. What colour is it? VY_32_INOVACE_27.
VY_32_INOVACE_Čj-Ml 6.,7.02 Anotace: Prezentace obsahuje přehled mluvnických kategorií přídavných jmen. Zaměřuje se především na druhy a vzory. Vzdělávací.
Základní škola praktická a základní škola speciální Heřmanův Městec
GEOMETRICKÉ TVARY A JEJICH VELIKOST
32_04_24 Přísudek Anotace Prezentace: Základní větný člen – přísudek, výklad s animacemi Vzdělávací oblast, vzdělávací obor Jazyk a jazyková komunikace,
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
32_09_22: Výtvarné materiály: Jak? Na co?
32_04_36 Příběhy o dětech Anotace Příběhy o dětech
Tento projekt je spolufinancován Evropskou unií.
Přímá řeč 12_03_17: Čtenářská gramotnost – Anotace Jazyk
32_04_02: Literatura – Druhy literatury
ANOTACE Šablona:ICT AJ Zájmena Přivlastňovací a osobní zájmena Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor: Cizí jazyk Tematický.
Slovesa – osoba, číslo, čas
Výklad Výklad VY_32_INOVACE_ČJ-S 8.,9.15.
Anotace: Prezentace seznamuje žáky s funkčními styly. V pracovním listu pak žák se pokusí rozdělit texty podle jednotlivých stylů. Vzdělávací oblast: Český.
Interaktivní prezentace zaměřená na teorii výsadby stromku
Vzdělávací oblast: Český jazyk a literatura
VY_32_INOVACE_Čj-Sl 6.,7.12 Anotace: Prezentace je zaměřena na popis a jeho dělení. Obsahuje stručnou definici popisu statického a dynamického. Vzdělávací.
. MATEMATICKÉ KŘÍŽOVKY pro 2. ročník
Anotace: Prezentace seznamuje žáky s proslovem a jeho kompozicí
ICT VL Pískovcové útvary ČR 4.R
ANOTACE ANOTACE Šablona: ICT Šablona: ICT Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací.
32_09_21: Výtvarné materiály: Jak? Čím?
Anotace Prezentace o abstraktním umění – seznámení s jedním ze směrů moderního výtvarného umění- slouží jako úvod v hodině Vzdělávací oblast, vzdělávací.
Vy 32_11_34 Pokojové rostliny
Count shapes Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Zuzana Švihlová.
PŘIVLASTŇOVACÍ ZÁJMENO MY, YOUR ANOTACE Šablona:ICT AJ přivlastňovací zájmena MY, YOUR Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací.
Číslo a název šablony klíčové aktivity
Anotace : ICT ČJ přídavná jména II. - 5.ročník
Anotace : ICT ČJ podstatná jména II. - 4.ročník
Slovesný vid Slovesný vid VY_32_INOVACE_ČJ-M 8.,9.03.
MATEMATICKÉ KŘÍŽOVKY pro 4. třídu
ANOTACE Šablona: ICT Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor: Český jazyk a literatura Tematický okruh: Jazyková výchova.
32_09_34 Organzová krása- výtvarné tvoření -prezentace
ANOTACE ANOTACE Šablona: ICT Šablona: ICT Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací.
ICT M 5.R. Počítáme s velkými čísly
32_04_35 Komenský Anotace Komenský Vzdělávací oblast, vzdělávací obor
ICT ČJ VS po Z Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor: Český jazyk a literatura Tematický okruh: Jazyková výchova Anotace:
Š ABLONA : ICT ČJ Č ÍSLOVKY 5.R. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor: Český jazyk a literatura Tematický okruh: Jazyková.
Anotace Žáci zvyšují slovní zásobu, učí se naslouchat krátkému textu a dále jej reprodukovat… AutorMgr. Eva Dvořáková Jazyk Čeština Očekávaný výstup Naslouchat.
Otázky osobní, sociální zralost Základní škola praktická a základní škola speciální Heřmanův Městec.
ICT ČJ VS po P Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace
ANOTACE Šablona: ICT Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor: Český jazyk a literatura Tematický okruh: Jazyková výchova.
Téma: CELÁ ČÍSLA – PROCVIČENÍ 1
česká abeceda obsahuje 42 písmen pořadí písmen nelze měnit
Násobení a dělení lomených výrazů
Kótování VY_32_INOVACE_26_511
Sčítání a odčítání do zpaměti VY_32_Inovace_01KJ-1
Matematické rozcvičky (písemné násobení) VY_32_Inovace_05KJ-1
Čtyřsměrka – příbuzenské vztahy
Písemné dělení (čísla do ) VY_32_Inovace_13TK-1 Mgr. Ivana Tkadlecová
Převislé konstrukce VY_32_INOVACE_02_022
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
Obvod obdélníku VY_32_Inovace_09KJ-1
Časování pravidelných sloves (přítomný čas)
Lineární nerovnice 2 VY_32_INOVACE_10_199
Výrazy-algebraické vzorce
Typy čar VY_32_INOVACE_26_522
Otázka, přítomný průběhový
Časování sloves se změnou kmene
Transkript prezentace:

32_04_03: Mluvnice – Slovesné třídy Anotace Prezentace s pracovním listem: Mluvnice – třídy sloves Vzdělávací oblast, vzdělávací obor Jazyk a jazyková komunikace, Český jazyk a literatura - Mluvnice Tematický okruh, téma Mluvnice – slovesné třídy Autor, datum vytvoření Mgr. Lucie Marková,  5. 10. 2011 Jazyk český  Očekávaný výstup Žáci se seznámí s gramatickou kategorií sloves – třídou, způsobem dělení k jednotlivým třídám podle koncovek sloves ve 3. osobě čísla jednotného, času přítomného, způsobu oznamovacího, výklad pomocí IT nebo dataprojektoru Speciální vzdělávací potřeby ne  Klíčová slova  sloveso, třída slovesná, koncovka Druh učebního materiálu  Prezentace, pracovní list Potřebné pomůcky PC a MS Office, dataprojektor nebo IT, sešit, psací potřeby, nakopírovaný pracovní list Druh interaktivity Kombinovaná - výklad nebo samostatná práce, aktivita žáků Cílová skupina 9. ročník, 14 – 15 let Stupeň a typ vzdělávání  ZŠ – 2. stupeň Potřebný čas 20 min prezentace a 25 min pracovní list Řešení  ano Celková velikost 382 kB Zdroje vlastní , Stručná mluvnice česká Vytvořeno v rámci projektu EU peníze školám – Základní škola Ústí nad Labem, Vojnovičova 620/5, příspěvková organizace

Slovesné třídy a vzory 9. třída Vytvořila: Mgr. Lucie Marková Vytvořeno v rámci projektu EU peníze školám – Základní škola Ústí nad Labem, Vojnovičova 620/5, příspěvková organizace

Slovesné třídy Patří k dalším mluvnickým kategoriím, které určujeme u sloves. Určujeme je z tvaru slovesa ve 3. osobě, čísla jednotného, přítomný čas, oznamovací způsob. Vytvořeno v rámci projektu EU peníze školám – Základní škola Ústí nad Labem, Vojnovičova 620/5, příspěvková organizace

Koncovky slovesných tříd: - ne: - je: - í: - á: Pomůcka pro zapamatování: Ž-e-ne je b-íd-a. Vytvořeno v rámci projektu EU peníze školám – Základní škola Ústí nad Labem, Vojnovičova 620/5, příspěvková organizace

O nepravidelných slovesech více Nepravidelná slovesa – nepatří k žádné třídě, protože mají nepravidelné časování. mít, jít, vědět, být, jíst, viset, chtít O nepravidelných slovesech více zde Vytvořeno v rámci projektu EU peníze školám – Základní škola Ústí nad Labem, Vojnovičova 620/5, příspěvková organizace

Přiřaďte tato slovesa do správných tříd: Hraje Baví se Prská Hyne Káže Teskní Leká se Hryže Line se Plká Vytvořeno v rámci projektu EU peníze školám – Základní škola Ústí nad Labem, Vojnovičova 620/5, příspěvková organizace

Řešení 3 4 5 2 1 Hraje Baví se Prská Hyne Káže Teskní Leká se Hryže Line se Plká Vytvořeno v rámci projektu EU peníze školám – Základní škola Ústí nad Labem, Vojnovičova 620/5, příspěvková organizace

Významy sloves: Hraje = provozuje hru Baví se = je veselý Prská = plive sliny Hyne = umírá Káže = pronáší kázání Teskní = je mu smutno po něčěm Leká se = má obavu z něčeho, bojí se Hryže = kouše, především předními zuby Line se = zní, vznáší se Plká = říká nesmysly, nepodstatné věci Vytvořeno v rámci projektu EU peníze školám – Základní škola Ústí nad Labem, Vojnovičova 620/5, příspěvková organizace