Expresionismus ve výtvarném umění

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G
Advertisements

 Inspirace minulostí (zejména středověkem), exotickými zeměmi a životem na venkově  Důraz na city a prožitky, často pocit odcizení, záliba v tajemnosti.
Název Neoimpresionismus Předmět, ročník Výtvarná výchova, 2. ročník
Název Postimpresionismus Předmět, ročník Výtvarná výchova, 2. ročník
Impresionismus Claude Monet
Název Romantismus Předmět, ročník Výtvarná výchova, 2. ročník
Antičtí bohové ve výtvarném umění
Název Inženýrská architektura (Technická) Předmět, ročník
Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Dějepis
Umění 20. Století Malířské proudy a směry počátku 20. století
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271
III. ročník, kombinace Pd-Vv
Kubismus I. Polovina 20. století.
Název Historismus v 19. století Předmět, ročník
11 Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_04_CJ_NP1 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
ŠELMOVSTVÍ BAREV.
Kubismus; malířství a sochařství Předmět, ročník
Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Dějepis
Secese.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Moderní umění začíná postimpresionismem. Umělecké dílo není pouhý
Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Dějepis
VY_52_INOVACE_DEK_47 EXPRESIONISMUS A KUBISMUS
AUTOREM MATERIÁLU A VŠECH JEHO ČÁSTÍ, NENÍ-LI UVEDENO JINAK, JE MGR. KAROLÍNA BERANOVÁ Projekt MŠMT ČREU PENÍZE ŠKOLÁM Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/
 století  Raná, vrcholná, pozdní  Dokonalost lidského těla Zachycení pocitů Pracuje s linií Důraz na rozum Kompozice je roztěkaná Renesance.
Postimpresionismus - Gogh Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských.
Anotace Prezentace o abstraktním umění – seznámení s jedním ze směrů moderního výtvarného umění- slouží jako úvod v hodině Vzdělávací oblast, vzdělávací.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
VY_52_INOVACE_DEK_46 PRVNÍ UMĚLECKÉ SLOHY 20. STOLETÍ
Jméno autora: Mgr. Petra Trajerová Datum vytvoření:
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
NOVÁ FIGURACE Jiří Salajka.
SUPREMATISMUS Jiří Salajka.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
VY_52_INOVACE_DEK_41 EXPRESIONISMUS VINCENTA VAN GOGHA
ČESKÝ KUBISMUS Jiří Salajka.
VY_32_INOVACE_04_08 Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Dějepis Název materiálu:Impresionismus Anotace: V prezentaci se žáci seznámí s pojmem impresionismus,
Název Realismus Předmět, ročník Výtvarná výchova, 2. ročník
Název Kubismus; architektura a užité umění Předmět, ročník
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_358 Název školyGymnázium,
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Zpracováno: Autor: Dobruše Fajkusová
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Vincent van Gogh MgA. Lukáš Psík
Poznáváme – evropské a světové prostředí  Pokuste se určit dobu vzniku – stačí století  Pokuste se určit název díla, stavby, artefaktu  Pokuste se.
SYMBOLISMUS Jiří Salajka
Geometrická abstrakce
Paul Cézanne MgA. Lukáš Psík
Postimpresionismus – Cézanne, Gauguin Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj.
EXPRESIONISMUS Jiří Salajka.
Evropské umění počátku 20. století
POSTIMPRESIONISTÉ. charakteristika Snaha o překonání impresionistického způsobu malby Konfrontace vnitřního umělcova nitra s realitou Vstupuje sem lidský.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michaela Nová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michaela Nová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Marcela Jelínková NÁZEV: VY_32_INOVACE_05B_08_Postimpresionismus – Vincent.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Věra Slezáková Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_VYTVARNE_CINNOSTI_10.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michaela Nová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Věra Slezáková Název materiálu:
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
POSTIMPRESIONISMUS – pracovní sešit
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
EXPRESIONISMUS Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Expresionismus Název školy: ZŠ Karla Klíče v Hostinném
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Edvard Munch: Jar.
Transkript prezentace:

Expresionismus ve výtvarném umění Křižovatky umění - přelom 19. a 20. století   Expresionismus ve výtvarném umění Předmět: Umění a kultura Ročník: 3. Anotace: Prezentace s výkladem a obrazovým materiálem Klíčová slova: Expresionismus, Edvard Munch,, vyjádření psychických stavů, stupňování výrazu, nadsázka, barva, německý expresionismus Autor: Mgr. Ivana Spurná Datum: 23. 1. 2013 Škola: Gymnázium Jana Opletala, Litovel

Expresionismus Pozorně si prohlédněte následující obraz a pokuste se sdělit: své pocity z motivu Co vás zaujalo a proč? Co se snažil autor sdělit? Jaké prostředky použil autor ke svému sdělení? Zdroj: [online]. [cit. 2013-01-23]. Do stupné na WWW: <http://en.wikipedia.org/wiki/File:The_Scream.jpg>

Expresionismus snaha o vyjádření vnitřních psychických stavů umění neklidu, nepokoje hledání pravdy stupňování výrazu: barevná a tvarová nadsázka deformace tvaru kontrast, práce s barvou silné barvy odklon od skutečnosti Obr. 1

Expresionismus odcizení spontánní barevná a světelná působivost lat. expressio = výraz odcizení spontánní barevná a světelná působivost zjednodušení nebo dokonce ztráta všech forem názor na společnost, kritika společnosti

Počátky expresionismu: konec 19. století Malíři zařazování do postimpresionismu Vincent van Gogh Paul Gauguin

Vincent van Gogh, 1853-1890 Hvězdná noc, 1890 Obr. 2

Vincent van Gogh Jasné, živé barvy Výrazný rukopis Tahy štětcem Odraz jeho psychického stavu Obr. 3 Pole s vlčími máky, 1889

Paul Gauguin 1848-1903 Radost, 1892 Tahiťanky na pláži, 1891 Obr. 4

Počátky expresionismu Edvard Munch (1863 – 1944), Norsko Výkřik, 1893 Tanec života, 1899-1900 Madona, 1894-95 Puberta, 1894 Popel, 1894 Polibek, 1897 Téma Smrt Osamělost Melancholie Úzkost z nepřátelské přírody Láska x utrpení Osobní zkušenost, prožitky Vliv na: Die Brücke pražská skupina Osma

Počátky expresionismu James Ensor 1860-1949, Belgie Zdroj: [online]. [cit. 2013-01-23]. Dostupný na WWW: <http://en.wikipedia.org/wiki/James_Ensor#Art>

Německý expresionismus Die Brücke Drážďany, 1905 - 1913 Ernst Ludwig Kirchner Karl Schmidt-Rottluff Emil Nolde Témata: krajina a člověk Myšlenka uměleckého společenství

Die Brücke Ernst Ludwig Kirchner Portrét ženy, 1911 Obr. 6

Die Brücke Ernst Ludwig Kirchner Davos ve sněhu Obr. 7

Německý expresionismus Der Blaue Reiter Mnichov, 1911 Vasilij Kandinskij Franz Marc, Alexej Javlenskij, Paul Klee, Auguste Macke, Alfred Kubin Expresivní abstrakce předměty redukovány tvarově i barevně, nahrazovány barevnou skvrnou a lineárními prvky psychologické působení barev

Der Blaue Reiter Franz Marc Modrý kůň, 1911 Kůň v krajině, 1910 Obr. 9

Der Blaue Reiter Franz Marc Žlutá kráva, 1911 Obr. 10 Obr. 11 Franz Marc Žlutá kráva, 1911 Dvě kočky, modrá a žlutá, 1912

Der Blaue Reiter Franz Marc Nahá žena s kočkou, 1910 Obr. 12

Der Blaue Reiter August Macke Tři dívky ve žlutých slamácích, 1913 Obr. 14 August Macke Tři dívky ve žlutých slamácích, 1913 Promenáda, 1914 Obr. 13

Der Blaue Reiter August Macke Zahrada u jezera Thun, 1914 Obr. 15

Rakouský expresionismus Oskar Kokoschka Egon Schiele Egon Schiele, 1890-1918 Obr. 16

Čechy - Skupina Osma Malíři mladé generace V. Beneš, E. Filla, B. Kubišta, A. Procházka, B. Feigel, O. Kubin, W. Nowak, E. A. Pittermann Dvě společné výstavy 1907, 1908 Ovlivněni tvorbou E. Muncha a něm. expresionistů

Osma Bohumil Kubišta 1884-1918 Autoportrét, 1908 Obr. 17 Obr. 18 Autoportrét, 1908 Promenáda v Riegrových sadech, 1908

Exprese je ukrytá v tahu štětcem Soutine

Děkuji za pozornost

Citace MRÁZ, Bohumír. Dějiny výtvarné kultury. 3. 1. vyd. Praha: IDEA SERVIS, 2000, 220 s. ISBN 80-85970-31-7. BERNHARD, Marianne. Universální lexikon umění: architektura, fotografie, grafika, malířství, osobnosti, sochařství, umělecká řemesla. 2. uprav. vyd. Překlad Otakar Mohyla. Praha: Grafoprint-Neubert, 1996, 491 s. ISBN 80-717-6393-4. Periodikum Největší malíři: život, inspirace a dílo. č. 110. s. 8. ISSN 1212-8872. Edvard Munch: Výkřik [online]. [cit. 2013-01-23]. Do stupné na WWW: < http://en.wikipedia.org/wiki/File:The_Scream.jpg> James Ensor [online]. [cit. 2013-01-23]. Dostupný na WWW: <http://en.wikipedia.org/wiki/James_Ensor#Art>

Obrazový materiál Zdroj: [online]. [cit. 2013-01-23]. Dostupný pod licencí Public Domain na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Kirchner_-_Selbstbildnis_Doppelbild.jpg> <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Van_Gogh_-_Starry_Night_-_Google_Art_Project.jpg> <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Vincent_Willem_van_Gogh_019.jpg> <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Paul_Gauguin_006.jpg> <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Paul_Gauguin_144.jpg> <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Ernst_Ludwig_Kirchner_-_Portrait_of_a_Woman.jpg> <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Kirchner_-_Davos_im_Schnee.jpg> <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Franz_Marc_Blaues_Pferd_1911.jpg> <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Marc-horse_in_a_landscape.jpg> <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Franz_Marc-The_Yellow_Cow-1911.jpg> <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Franz_Marc-Two_Cats,Blue_and_Yellow(Zwei_Katzen,_blau_und_gelb)_(1912).jpg> <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Franz_Marc_001.jpg> <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:August_Macke_-_Three_girls_in_yellow_straw_hats_I_-_Google_Art_Project.jpg> <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Macke_-_Promendade.jpg> <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:August_Macke_-_Garden_on_Lake_Thun_(Pomegranate_Tree_and_Palm_in_the_Garden),_1914_-_Google_Art_Project.jpg> <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Egon_Schiele_020.jpg> <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Bohumil_Kubi%C5%A1ta.jpg> <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Promenade_in_the_Rieger_gardens.jpg>