Soubor prezentací: CHEMIE PRO III. ROČNÍK GYMNÁZIA

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Jakékoliv další používání podléhá autorskému zákonu.
Advertisements

Soubor prezentací: CHEMIE PRO III. ROČNÍK GYMNÁZIA
DYNAMIKA HMOTNÉHO BODU
KARBOXYLOVÉ KYSELINY Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Alkoholy Chemie VY_32_INOVACE_239, 12. sada, CH ANOTACE
Vlastnosti lipidů CH-4 Chemické reakce a děje, DUM č. 15
Alkoholy.
Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Předmět: Chemie Ročník: 9. ročník
Soubor prezentací: CHEMIE PRO III. ROČNÍK GYMNÁZIA
Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o
Soubor prezentací: CHEMIE PRO III. ROČNÍK GYMNÁZIA
Soubor prezentací: CHEMIE PRO III. ROČNÍK GYMNÁZIA
CH42. REAKTIVITA ORG. SLOUČENIN - RISKUJ Mgr. Aleš Chupáč, RNDr. Yvona Pufferová Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tento projekt je spolufinancován.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Soubor prezentací: CHEMIE PRO III. ROČNÍK GYMNÁZIA
Soubor prezentací: CHEMIE PRO III. ROČNÍK GYMNÁZIA
Alkoholy a Fenoly.
Legální drogy Obr. 1 Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného z ESF a státního rozpočtu CR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/
Karbonylové sloučeniny
Soubor prezentací : CHEMIE PRO III. ROČNÍK GYMNÁZIA
Soubor prezentací: CHEMIE PRO I. ROČNÍK GYMNÁZIA
Digitální učební materiál
Látkový a energetický metabolismus rostlin
RoztokyRoztoky Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_165.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o Tato prezentace.
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Příjemce: Doporučeno pro: 9. ročník ZŠ Předmět: Chemie Autor: Mgr. Václava Ilkóová Základní.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
3.ročník technické lyceum
Soubor prezentací: CHEMIE PRO III. ROČNÍK GYMNÁZIA
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Kyslíkaté deriváty Karboxylové kyseliny –kyslíkaté deriváty uhlovodíků obsahující karboxylovou skupinu názvosloví: uhlovodíkové – uhlovodík + -ová kyselina.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_133.
Soubor prezentací: CHEMIE PRO III. ROČNÍK GYMNÁZIA
Chemie pro člověka.
Soubor prezentací: CHEMIE PRO III. ROČNÍK GYMNÁZIA
Léčiva Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu CR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Základní pojmy organické chemie
Pokuste se vlastními slovy definovat karboxylové kyseliny: Karboxylové kyseliny jsou organickými kyselinami (zároveň kyslíkatými deriváty, které ve.
Léčiva Ch_076_Léčiva a návykové látky_Léčiva Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační.
AS 2 O 3. Základní informace = arsenik, otrušík, dříve utrejch, utrých  bílá pevná látka  velmi toxický  krystalický nebo amorfní prášek nebo hrudky.
Ch_037_Kyslíkaté deriváty uhlovodíků - alkoholy Ch_037_Deriváty uhlovodíků_Kyslíkaté deriváty uhlovodíků - alkoholy Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola:
Projekt:OP VK Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Autor:Mgr. Alena Přibíková Číslo DUM:Ch Datum ověření ve výuce: Ročník:9.
Ch_076_Léčiva Ch_076_Léčiva a návykové látky_Léčiva Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační.
 Léčiva jsou léčivé látky, které by měly mít pozitivní účinky na zdraví člověka  Léčiva mohou mít různou cestu podání injekčně (do svalu, do žíly, podkožně),
Léčiva Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu CR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
ALKALOIDY. - přírodní látky ( známo přes ) - heterocyklické sloučeniny obsahující jeden nebo více atomů dusíku - zásaditý charakter ( alkalické.
Uveďte charakteristiku halogenových derivátů uhlovodíků:  Halogenové deriváty uhlovodíků vznikají nahrazením jednoho nebo více atomů vodíku v molekule.
Návykové látky VY_32_INOVACE_14_36.
Ch_030_Areny Ch_030_Uhlovodíky_Areny Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo.
Charakteristika  Alkaloidy dusíkaté látky zásaditého charakteru  Vznikají jako produkty metabolismu aminokyselin v některých rostlinách (čeleď lilkovitých,
CZ.1.07/1.1.05/ Rozvoj interaktivních způsobů výuky ve škole Základní škola a Mateřská škola, Chvalkovice, okres Náchod Mgr. Markéta Ulrychová.
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Ing. Hana Zmrhalová Název: VY_32_INOVACE_13_CH 9 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma: ORGANICKÁ.
Pesticidy Obr.2 Obr. 1 Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Areny uzavřený řetězec obsahují alespoň jedno benzenové jádro používají se triviální názvy.
Areny.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Základy organické chemie
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Ch_074_Detergenty a pesticidy_Pesticidy Autor: Ing. Mariana Mrázková
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_05-15
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Kyslíkaté deriváty uhlovodíků - hydroxyderiváty
Areny.
CHEMIE - Léčiva SŠHS Kroměříž Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
Pesticidy Obr.2 Obr. 1 Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Bc. Ivana Francová, SOU Liběchov Chemická ochrana rostlin Chemická ochrana rostlin je dnes nejrozšířenější, využívá velkého množství ochranných látek zvaných.
Transkript prezentace:

Soubor prezentací: CHEMIE PRO III. ROČNÍK GYMNÁZIA CH40. ORGANICKÁ CHEMIE V PRAXI Mgr. Aleš Chupáč, RNDr. Yvona Pufferová Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace vznikla na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo: CZ.1.07/1.1.24/01.0114 s názvem „Podpora chemického a fyzikálního vzdělávání na gymnáziu Komenského v Havířově“ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

ÚVOD Organická chemie je odvětvím chemie, který má rozsáhlé využití – chemickými ději vzniká velké množství látek, které člověk dnes a denně využívá ve svém běžném životě. Obr. 1 Obr. 2

LÉČIVA právní řád ČR pojem "lék" vůbec nezná Obr. 3 právní řád ČR pojem "lék" vůbec nezná zákon o léčivech (č. 79/1997, Sb.) definuje léčivé látky a léčivé přípravky (- používá souhrnný pojem léčiva) Léčivy se rozumějí léčivé látky nebo jejich směsi anebo léčivé přípravky, které jsou určeny k podání lidem nebo zvířatům, nejde-li o doplňkové látky. Léčivými látkami se rozumějí jakákoli látky určené k tomu, aby byly součástí léčivého přípravku, která způsobuje jeho účinek; tento účinek je zpravidla farmakologický, imunologický nebo spočívá v ovlivnění metabolismu .

LÉČIVA Příklady léčiv: Kardiostimulanty – podpora srdeční činnosti Antiarrhytmika – upravují srdeční činnost Hypotensiva (antihyperthensiva) – snižují krevní tlak Antipyretika – snižují teplotu Analgetika – tlumí bolest Spasmolytika - uvolňování hladkého svalstva Anestetika – znecitlivění organismu Sedativa (hypnotika) – uklidňující prostředky Obr. 4

DROGY návyková látka chemické povahy vyráběna přírodním způsobem nebo uměle způsobuje dušení a fyzické změny; dokáže vzbudit závislost KOKAIN pochází z Jižní Ameriky – otroci pracující na plážích žvýkali listy koky → necítili teplo, zimu, hlad, na nic si nestěžovali (ve vyšších dávkách způsobovala apatii) dnes oblíbený především v USA, protože na něj nevzniká tak těžká závislost jako na jiné drogy

DROGY KOFEIN můžeme jej užívat neomezeně (závislost společensky přijatelná) účinek nastupuje do několika minut (z čaje až asi po půl hodině) smrtelná dávka je 10g tělo opouští asi po šesti hodinách Obr. 5

DROGY AMFETAMIN známý od 19. století snížení chuti k jídlu, hyperaktivita, tachykardie, závrať, úzkost, euforie, nervozita MDMA = extáze známá od r. 1930, „taneční droga“, dlouho povolována, v poslední době zakázána zesiluje smysly vnímání nebyly zjištěny neurotoxické změn

PŘÍRODNÍ BARVIVA KAROTENOIDY - červené barvivo v mrkvi TETRAPYRROLOVÁ BARVIVA chlorofyl – zelené listy Obr. 6

SYNTETICKÁ BARVIVA A PIGMENTY indikátory v chemické laboratoři – methyloranž, methylčerveň, fenolftalein syntetické pigmenty – např.: Zinková běloba (oxid zinečnatý) - součást tekutých pudrů, kryje Titanová běloba (oxid titaničitý) - lepší krycí schopnosti, lepší roztíratelnost (i v opalovacích přípravcích ) Talek (hydratovaný oxid hořečnatý) - součást pudrů

PLASTY makromolekulární látky polyethylen (PE) – sáčky, potrubí, hračky polystyren (PS) – obaly, kelímky od jogurtů polyvinylchlorid (PVC) – potrubí, cedníky Obr. 8 Obr. 7

ÚLOHA Chemické složení polymerů Uveďte názvy následujících polymerů.

PESTICIDY látky sloužící k ochraně kultur a zemědělských rostlinných produktů Příklady pesticidů: Herbicidy - proti plevelům Fungicidy - proti plísním a houbám Insekticidy - proti hmyzu Akaricidy - proti roztočům Rodenticidy - proti hlodavcům

KOSMETIKA obsahuje vodu, vonné esence, emulgátory (spojení vody a olejovitých látek), konzervanty, barviva, účinné ochranné filtry … Obr. 9

BARVENÍ VLASŮ Odjakživa používají ženy k vlastnímu zkrášlení různá barviva (barvy), aby se mužům ještě více líbily. Moderní chemická barviva na vlasy často obsahují p-fenylendiamin, který je bílou krystalickou látkou. Variability různých odstínů barev lze dosáhnout různými substitucemi v základní molekule. Obr. 10

FLÓRA jako „máslo“ Podle různých reklam v televizi je doporučována díky velkému obsahu nenasycených mastných kyselin s řetězcem, který obsahuje více než 15 uhlíkových atomů. Tyto kyseliny podle reklamy způsobují snižování obsahu cholesterolu v těle. (např. kyselina linolová) Obr. 11

ALPA ALPA obsahuje více než 60 % ethanolu – hořlavina!!! užívá se např. k místním masážím Obr. 12

ALKOHOLICKÉ NÁPOJE obsahují různý obsah ethanolu, barviv, přídatných chuťových látek Obr. 13

ACETON dráždivá bezbarvá kapalina výroba podpatků, podrážek, účinné ředidlo, výroba plexiskla Obr. 14

ÚLOHA Chemické složení látek Zjistěte chemické složení výrobku z potravinářství na obrázku. K čemu se doma tento výrobek užívá? Obr. 15

Použité informační zdroje Struktury látek (chemické rovnice) byly kresleny s využitím programu - ACD/ChemSketch 10.0. McMURRY, J. Organická chemie. Praha: VŠCHT, 2007. Autorem obrázků (fotografií) č. 1 – 15 je Aleš Chupáč.

Tato prezentace vznikla na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo: CZ.1.07/1.1.24/01.0114 s názvem „Podpora chemického a fyzikálního vzdělávání na gymnáziu Komenského v Havířově“ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.