Patologická fyziologie jako věda

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Advertisements

Zkušenosti s implementací zdravotnických asistentů v provozu
Společenský a ekonomický význam zdraví a nemoci
Zdravotní stav populace v ČR a EU
Monogenní a multigenní nemoci
ZÁKLADY VEŘEJNÉHO ZDRAVOTNICTVÍ.
Patologická fyziologie jako věda
Zdraví a nemoc.
TEORETICKÉ OTÁZKY BEZPEČNOSTI
Zdravotní stav populace ČR
Klinická propedeutika
Sociální událost Mgr. Terezie Pemová.
ONEMOCNĚNÍ Z HLEDISKA GENETIKY
Diagnostika inteligence u jedinců s mentálním postižením
- definice, charakteristika, průběh
Rizikového chování v dospívání
. CIVILIZAČNÍ CHOROBY.
Ochrana lesů a přírodního prostředí
ZÁKLADY ZDRAVOTNÍ VÝCHOVY ZDRAVÍ A JEHO DETERMINANTY 01
Psychologie II Sociální psychologie
Patologická anatomie jatečných zvířat
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Aids.
ZŠ A MŠ BOHUMÍN TŘ. DR. E. B ENEŠE 456 OKRES K ARVINÁ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE Digitální učební materiály ŠIII/2 VÝCHOVA KE ZDRAVÍ.
Duševní zdraví a psychohygiena
Inspirováno přednáškou Doc. MUDr. Ondrejčáka, CSc.
Metodika poradenství podpory zdraví a prevence nemocí
ZÁKLADY ZDRAVOTNÍ VÝCHOVY ZDRAVÍ A JEHO DETERMINANTY 03
Přetížení a přetrénování Školení trenérů licence A Fakulta tělesné kultury UP Olomouc Biomedicínské předměty Doc. MUDr. Pavel Stejskal, CSc.
Psychologické aspekty zdraví
Chudoba jako sociální problém
Biologické, psychologické a sociální dimenze
Model transkulturní péče
Patologická fyziologie jako integrující medicínský obor. Zdravotní laboranti
Základní principy geriatrie
Model fungujícího zdraví
Výchova ke zdraví v porodní asistenci
Sociální patologie SCPT SCPA
MUDr. Zdeněk Pospíšil. Předmět patofyziolgie Věda,která se zabývá poruchami funkcí organismu jako celku Úloha-postihnout prvotní příčiny nemoci,ale i.
Klasifikace nemocí – ICD, ICF
Metodika poradenství podpory zdraví a prevence nemocí MUDr. Věra Kernová Doc. MUDr. Lumír Komárek, CSc. Státní zdravotní ústav Praha.
Zdraví a jeho determinanty Mgr. Aleš Peřina, Ph. D. Ústav ochrany a podpory zdraví LF MU Kamenice 5, Brno.
Problematika QOL – Quality of Life M. Lejska AUDIO-Fon centr. Brno.
Jan Bodnár Deinstitucionalizace: cesty vpřed 14. – , Praha Reforma psychiatrické péče v ČR.
Odlišnosti lůžkové a primární péče o děti a dorost MUDr. Alena Šebková Předsedkyně OSPDL ČR.
Definice, základní pojmy
Česká koncepce oboru ošetřovatelství.  Vychází z: - Koncepce ošetřovatelství České republiky z roku 1998, - respektuje doporučení: Organizace spojených.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ludmila Jakubcová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Ústav lékařské informatiky, 2. LF UK 2008 STATISTIKA II.
Trocha teorie nikoho nezabije …. VLASTNOSTI OSOBNOSTI OSOBNOST - souhrn vlastností, procesů a stavů, návyků, postojů, které tvoří celistvou strukturu.
PREVENCE ŠKODLIVÝCH ÚČINKŮ KONZUMACE ALKOHOLU Bohumil Fišer Simon Jirát.
Osobnost Biologická (tělesná), sociální (společenská) a psychologická (duchovní) jednotka Struktura osobnosti Soubor relativně stálých vlastností.
Psychosomatika a její souvislost s fyziologií zátěže
Číslo v digitálním archivu školy
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Patologická fyziologie jako věda
Patologická fyziologie jako věda
Lékařská mikrobiologie I Průběh infekce
Patologická fyziologie jako věda
Zaměření a funkce sociálního lékařství (SL)
Zpracovala Ing. Lenka Hřibová, říjen 2017
Koncepce normality/normálnosti v medicíně
Patologická fyziologie jako integrující medicínský obor.
Patologická fyziologie jako věda
Zdraví a jeho determinanty
Statistika a výpočetní technika
Poruchy mechanizmů imunity
Rodičovství biologické a pěstounské
Principy ochrany a podpory zdraví. Determinanty zdraví
Koncepce normálnosti v medicíně
Transkript prezentace:

Patologická fyziologie jako věda 30. 9. 2009 Všeobecné lékařství

Patologická fyziologie jako věda je nauka o etiologii a patogeneze nemoci, založená na experimentálních výsledcích a klinickém pozorování. Etiologie pojednává o příčinách nemocí Patogeneze se zabývá rozvojem onemocnění Symptom (=příznak) - rys svědčící pro onemocnění Syndrom je soubor příznaků Patologický stav je soubor symptomů

Genetics (genomics) in 21 st century Hypothesis: every disease has its own genetic predisposition, close or distant Arguments: Every living being is fatal Disease can be a state leading to death Ageing can be a state leading to death (Can be ageing considered a disease?)

Mortality Can be explained by progressive disequilibrium between individual genome and environmental factors Genome and environmental factors can be changed by different rate Genome is more inertial

Lessons from population genetics Main task towards survival: a sufficient number of individuals must survive for species survival From this point of view, average is substantial, not extremes

Genome stability vs. genome variability Genome stability endangered during life time by many repeated DNA replications is preserved by different mechanisms. Genome variability seems to be a source of surviving potencial in changing environmental context.

Genome stability Since our genomes are constantly exposed to exogenously-derived (e.g. UV radiation) and endogenously-derived (e.g. metabolically generated reactive oxygen species) DNA damaging agents, an impaired ability to detect and/or respond appropriately to these efects can impact on the maintenance of genetic stability. O´Driscoll M: Curr Genomics. 2008 May; 9(3): 137–146

Genome stability There are many examples of human Mendelian disorders defective in the repair of or response to DNA damage. The importance of these pathways is demonstrated by the increase in cancer predisposition and developmental abnormalities associated with these conditions. O´Driscoll M: Curr Genomics. 2008 May; 9(3): 137–146

Epigenetic effects Transcriptionally active chromatin is predominantly unmethylated and has high levels of acetylated histone tails. Most mammalian transcription factors have GC-rich binding sites and many have CpGs in their DNA recognition elements. Binding by several of these factors is impeded or abolished by methylation of CpG.

How transcription can be modified? By transcription repression By methylation state By acetylation of histone

Všeobecná patofyziologie A. Zdraví a nemoc.     1. Definice zdraví a nemoci     2. Patogenní faktory (fyzikální chemické a biologické) a odpověď organismu na ně (adaptace, dysadaptace).     3. Typy a stupně nemoci.     4. Smrt.

Všeobecná patofyziologie B: Vliv genetického základu na vznik nemoci nemoci monogenní nemoci polygenní (multifaktoriální) C: Buněčné mechanismy za patologických stavů D. Reakce na poškození tkáňové integrity a infekce. 1. Nespecifická (vrozená) imunita: zánět 2. Specifická (získaná) imunita, získané imunitní nemoci (imunodefekty, hypersenzitivita a autoimunita)

Všeobecná patofyziologie E: Růst a proliferace 1. Indukce proliferace a hojení ran 2. Maligní proliferace 3. Nádorový růst 4. Malignita a organismus

Speciální patofyziologie Molekulární patofyziologie Patofyziologie orgánů Patofyziologie orgánových systémů

Zdraví a nemoc Jakýkoliv zákon o zdravotní péči musí vycházet z definice zdraví Označení za nemocného může mít pro jednotlivce velké sociální následky Nemoc a zdraví jsou zároveň přírodním a kulturním fenoménem

Nemoc Nemoc se vnímá subjektivně, tj. jako individuální zážitek poruchy „cítění se“ nebo „necítění se dobře“, jako pocit churavosti, utrpení, ohrožení, strachu. starosti a bolesti, nevýkonnosti, selhání. Objektivně rozpoznává nemoc lékař podle příznaků porušené struktury a funkce, a to i nezávisle na tom, jsou-li subjektivně vnímány i pacientem.

Světová zdravotnická organizace (WHO) "Zdraví není jen absence nemoci či poruchy, ale je to komplexní stav tělesné, duševní i sociální pohody („well-being“). Tuto definici chápeme jako jisté naznačení ideálního stavu, ke kterému se více či méně přibližujeme. Upozorňuje na pozitivní stránku zdraví, tj. na uspokojování základních potřeb člověka, jeho aspirací, vztahů i cílů. Biologické zdraví je spojeno s pocitem životního uspokojení i celkové pohody, a to nezávisle na metodách jejich zjišťování a měření. Zvyšování dobré pohody jedince tvoří podstatný vklad pro posilování jeho zdravotního stavu. Analogicky to platí i o činnosti řady společenských skupin a organizací. Uvažuje se o zdravé rodině, přátelských skupinách, škole, profesi, obci, ale i obecné politice.

Výzva WHO "Zdraví pro všechny" (1982) „Zdraví je schopnost vést sociálně a ekonomicky produktivní život". Zdraví přestává být samo o sobě cílem, ale stává se prostředkem pro uskutečňování harmonického vývoje člověka. Vyplývá z toho: a) potřeba aktivní prevence, která se zaměřuje na posilování základních předpokladů zdraví, tj. na faktory, které zvyšují odolnost člověka při zvládání nejrůznějších zátěžových okolností života b) hodnocení pozitivního aspektu zdraví = rozbor vlivů, které udržují a posilují zdraví člověka, pomáhají odstraňovat důsledky mnoha nemocí či poruch a podporují kladné mezilidské vztahy.

Zdraví a nemoc Zdraví člověka je podmíněno také těmito skutečnostmi: a) specifické formy chování zvyšují či přímo vytvářejí rizika vzniku závažných onemocnění (nevhodný životní styl, a to mnohdy již v těhotenství, alkohol, drogy, nevhodné dietní návyky, nedostatek pohybu, selhání ve školách, sociální izolace aj.) b) chování jedince a jeho návyky se mohou záměrně měnit a snižovat rizika různých selhání c) účelně volené programy preventivních zásahů (výchova, osvěta, sítě přátelských vztahů, sociální opora aj.) jsou většinou ekonomicky nenáročné a mnohdy výhodnější než pozdější léčení vzniklých poruch.

Stádia rozvoje nemoci Prodromy Akutní onemocnění (1-21 dní) Chronické (víc než 40 dní) a) navazující na akutní po časově definované době (chronická bronchitida u kuřáka, navazující na akutní) b) chronické od začátku (Wegenerova granulomatóza)

Stádia rozvoje nemoci Chronické onemocnění: stadia Remise- zlepšení až vyhojení Exacerbace- nové vzplanutí Zbytková nemoc Komplikace

Kvalitativní a kvantitativní znaky v populaci Kvalitativní znaky představují alternativu (rozštěp patra) Kvantitativní znaky (čitatelné-např. počet prstů, metrické-např. krevní tlak, celkový cholesterol) Jejich charakteristika z biologického hlediska: spojitá distribuce v populaci (ideálně podle křivky normálního rozložení) podmíněnost multigenní problém rozhodnout o patologickém rozmezí znaku

Alternativní vs. kontinuální model zdraví a nemoci Alternativní model: "Vše nebo nic„ Vliv “velkého” faktoru  heterogennní soubor příčin Samostatné distribuce kvalitatiních znaků Zájem kurativní medicíny Kontinuální model: Homogenní soubor příčin Jediná distribuce znaku v populaci Zájem preventivní medicíny Plynulé přechody mezi zdravím a nemocí

Nejjednodušší (bino-mický) model vzniku zvonovité, popř Nejjednodušší (bino-mický) model vzniku zvonovité, popř. “normální” distribuce. Normální distribuce vzniká, sečítá-li se vliv nekonečně mnoha nekonečně malých faktorů vytvářejících danou proměnnou veličinu (výšku těla, dlouhověkost...)

9

10

Zdravotně (= adaptačně) významné vlastnosti jsou v populaci pod selekčními tlaky. Při změně podmínek se populace může dočasně dostat mimo adaptační optimum – typicky u tzv. komplexních nemocí. Pokud není populace příliš daleko od optima v daném znaku, vzniká U křivka (symetrické okolo nejčastější hodnoty v populaci- např. mortalita v závislosti na hematokritu), Pokud je populace vzdálenější od optima v daném znaku, vzniká J křivka (posunutá mimo nejčastější hodnotu znaku v populaci (např. morbidita v závislosti na hladinách cholesterolu)

11 J-křivka morbidity ve vztahu k hladině celkového cholesterolu v populaci: I jedinci s podprůměrnou hodnotou cholesterolu mají v naší populaci zvýšené riziko nemocí spjatých s hladinou cholesterolu. 11

12

Způsob určování referenčního (“normálního”) intervalu

Co může znamenat poloha pacienta v okraji (nebo i za okrajem) referenčního intervalu: Preinstrumentální chybu (např. příprava pacienta, způsob odběru krve) Instrumentální chybu (rozptyl měření nebo i systematickou chybu např. při spektrofotometrickém stanovení koncentrací látek) Intraindividuální zakolísání měřené veličiny Příslušnost do 5% zdravých osob, které bývají z intervalu vylučovány Eufunkční extrém (norma individua je přitom dodržena) Skutečně patologickou hodnotu daného znaku

Problém nevyžádaných hodnot: nevyžádané hodnoty můžeme podle okolností: zopakovat popř. déledobě sledovat (snížení preinstrumentální a instrumentální chyby, intraindividuálního kolísání) doplnit anamnestickými údaji a dalšími vyšetřeními (zvýšení nebo snížení pravděpodobnosti, že tvoří součást nějakého širšího syndromu či nemoci) konečně zanedbat

Základní patofyziologické otázky: Jak? Proč????? Odkaz na ÚPF: http://www.med.muni.cz/patfyz Těším se příště! Prof. MUDr. Anna Vašků, CSc. Přednostka Ústavu patologické fyziologie LF MU email: avasku@med.muni.cz