STUPŇOVÁNÍ PŘÍDAVNÝCH JMEN A PŘÍSLOVCÍ Autor: Katka Česalová Datum: 16. 9. 2013 Cílový ročník: 6. - 9. ročník Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/21.3763
Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor: Německý jazyk 2. stupeň Tematický okruh: Tvarosloví Téma: Stupňování přídavných jmen a příslovcí Metodický list/anotace: žáci se seznámí se stupňováním přídavných jmen a příslovcí v němčině a procvičí se v jejich praktickém používání Jazyk: čeština, němčina Očekávaný výstup: žáci se na základě uvedených pravidel orientují v pravidelném stupňování přídavných jmen a příslovcí, seznámí se i s nepravidelnými často užívanými tvary, správně je použijí ve větě Speciální vzdělávací potřeby: žádné Druh učebního materiálu: prezentace Cílová skupina: žák Stupeň a typ vzdělávání: základní vzdělávání – druhý stupeň Typická věková skupina: 12 – 15 let
STUPŇOVÁNÍ - KOMPARACE PAMATUJ! 1. stupeň – NOMINATIV 2. stupeň – KOMPARATIV 3. stupeň – SUPERLATIV STUPŇOVÁNÍ - KOMPARACE Při stupňování přídavných jmen zvyšujeme míru vlastnosti – zesilujeme nebo zeslabujeme původní význam. POZOR! Některá přídavná jména nemůžeme v němčině stejně jako v češtině stupňovat. Příklad: pokud je někdo mrtvý, víc už to nejde!
Stupňování přídavných jmen – pravidelné: stupeň: schön stupeň: schöner stupeň: schönste B.: Jana ist schön, Monika ist schöner, aber Lenka ist das schönste Mädchen. Pozn.: ADJEKTIVUM – přídavné jméno
Někdy se ve 2. a 3. stupni objevuje přehláska: stupeň: jung stupeň: jünger stupeň: jüngste B.: Ich bin jung, meine Schwester ist noch jünger und unser Bruder ist das jüngste Kind in der Familie.
Nepravidelné stupňování: nahe - blízký näher - bližší nächste - nejbližší gut - dobrý besser - lepší beste - nejlepší hoch - vysoký höher - vyšší höchste - nejvyšší
POZOR! Pokud za superlativem nenásleduje podstatné jméno, zastupuje tento tvar podstatné jméno a píšeme jej se členem a počátečním velkým písmenem: B.: Peter ist der Grösste von uns. Dieser Baum ist der Höchste in dem Wald. (O člověku v němčině říkáme, že je největší, o hoře, stromu, domu,… říkáme, že je nejvyšší.)
SROVNÁVÁNÍ: Stejná míra vlastnosti: WIE B.: Ich bin so gross wie du. Jsem tak velký jako ty. Větší míra vlastnosti: ALS B.: Ich bin grösser als du. Jsem větší než ty.
Stupňování příslovcí – pravidelné: 1. stupeň: schön 2. stupeň: schöner 3. stupeň: am schönsten B.: „Gestern sah sie schön aus, heute sieht sie noch schöner aus und morgen wird sie am schönsten aussehen!“ sagt der verliebte Mann. Pozn.: ADVERBIUM - příslovce
Stupňování příslovcí – nepravidelné: 1. gut - dobře 2. besser - lépe 3. am besten - nejlépe B.:Peter lernt gut, David lernt noch besser und Lukas lernt am besten von allen.
Jochen ist der fleissigste Schüler. Ich bin grösser als du! Úkol: přeložte následující věty: - rozlište nominativ, komparativ a superlativ - rozlište stupňování přídavných jmen a příslovcí Jochen ist der fleissigste Schüler. Ich bin grösser als du! Es ist sehr schön. Monika ist die Klugste von uns! Grossglockner ist der höchste Berg in Österreich. (3798 m) Ich fühle mich schon besser! Peter ist der schnellste Läufer in unserer Schule. Nein, Lukas ist noch schneller! Am besten sind die Ferien!
Řešení: Jochen je nejpilnější žák. - 3. stupeň, adjektivum Já jsem větší než ty. – 2. stupeň, adjektivum To je velmi pěkné. – 1. stupeň, adjektivum NEBO: Je velmi pěkně. – 1. stupeň, adverbium Monika je nejchytřejší z nás. – 3. stupeň, adjektivum Grossglockner je nejvyšší hora Rakouska. – 3. stupeň, adjektivum Už se cítím lépe. - 3. stupeň, adverbium Peter je nejrychlejší běžec v naší škole. – 3. stupeň, adjektivum Ne, Lukas je ještě rychlejší. – 2. stupeň, adjektivum Nejlepší jsou prázdniny! – 3. stupeň, adverbium
Použité zdroje: Vlastní materiály autorky Použité zdroje: Vlastní materiály autorky. Zdroje obrázků: Obrázky použity z galerie Klipart MS Word 2010.
Děkuji vám za pozornost.