Gramatémy ve FGP a v PDT II Část 2

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PLAYBOY Kalendar 2007.
Advertisements

Stodůlky 1977 a 2007 foto Václav Vančura, 1977 foto Jan Vančura, 2007.
Města ČR – orientace na mapě
Úvod do studia jazyka – 4. Gramatika Morfologie.
Účelová adjektiva versus participia
*Zdroj: Průzkum spotřebitelů Komise EU, ukazatel GfK. Ekonomická očekávání v Evropě Březen.
Gramatémy ve FGD a v PDT II Magda Razímová, Zdeněk Žabokrtský Část 1 (ZŽ) – Motivace, výchozí situace – Upřesnění formálního rámce – typování uzlů – Implementace.
Song Presentations. Kdo je tady? Kdo má domácí úkol?
Adoptuj panenku a zachráníš dítě! Agáta 1 Ája 2.
Magnetohydrodynamický (MHD) generátor
AutorMgr. Lenka Závrská Anotace Očekávaný přínos Tematická oblastOperace s reálnými čísly Téma PředmětMatematika RočníkPrvní Obor vzděláváníUčební obory.
1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Student: Ing. Olga Minaříková školitel: doc.akad.soch. Miroslav Zvonek, PhD. srpen 2009.
Téma 3 ODM, analýza prutové soustavy, řešení nosníků
Násobíme . 4 = = . 4 = = . 4 = = . 2 = 9 .
Workshop 3 grantů – PDT 3.0 – představy, realita, budoucnost Jarmila Panevová.
Zápis čísla v desítkové soustavě
Výzkumy volebních preferencí za ČR a kraje od
NÁSOBENÍ ČÍSLEM 10 ZÁVĚREČNÉ SHRNUTÍ
Téma: SČÍTÁNÍ A ODČÍTÁNÍ CELÝCH ČÍSEL 2
Kolja 5 (první část). Kdo je tady? Kdo má domácí úkol?
Správné pády I In the following sentences, put the nouns between slash marks into the correct case. Vzor: Přes naše rozdíly zůstanu /tvůj přítel/. Přes.
Vizualizace projektu větrného parku Stříbro porovnání variant 13 VTE a menšího parku.
Vzdělávací materiál / DUMVY_32_INOVACE_02B14 Příkazový řádek: obsah souborů PŘÍKLADY AutorIng. Petr Haman Období vytvořeníLeden 2013 Ročník / věková kategorie3.
Výukový matriál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1
VY_32_INOVACE_INF_RO_12 Digitální učební materiál
Dělení se zbytkem 3 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA reg. č.: CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola, Šlapanice, okres Brno-venkov, příspěvková organizace Masarykovo nám.
VY_32_INOVACE_ 14_ sčítání a odčítání do 100 (SADA ČÍSLO 5)
Zábavná matematika.
Dělení se zbytkem 6 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Dělení se zbytkem 5 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Název materiálu: OPAKOVÁNÍ 1.POLOLETÍ - OTÁZKY
Vlastnosti sčítání a odčítání
Letokruhy Projekt žáků Střední lesnické školy a střední odborné školy sociální ve Šluknově.

Nejmenší společný násobek
Čtení myšlenek Je to až neuvěřitelné, ale skutečně je to tak. Dokážu číst myšlenky.Pokud mne chceš vyzkoušet – prosím.
Únorové počítání.
Násobení zlomků – teorie a cvičení VY_32_INOVACE_19
Název materiálu: OPAKOVÁNÍ 1.POLOLETÍ - OTÁZKY
Dělení se zbytkem 8 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Zásady pozorování a vyjednávání Soustředění – zaznamenat (podívat se) – udržet (zobrazit) v povědomí – představit si – (opakovat, pokud se nezdaří /doma/)
Název materiálu: OPAKOVÁNÍ 1.POLOLETÍ - OTÁZKY
Cvičná hodnotící prezentace Hodnocení vybraného projektu 1.
DĚLENÍ ČÍSLEM 7 HLAVOLAM DOPLŇOVAČKA PROCVIČOVÁNÍ
ČÍSLOVKY.
MS PowerPoint Příloha - šablony.
Téma: ABSOLUTNÍ HODNOTA CELÝCH ČÍSEL 2
Přísudek Zpracovala: Mgr
Název materiálu: OPAKOVÁNÍ 1.POLOLETÍ - OTÁZKY
1 Celostátní konference ředitelů gymnázií ČR AŘG ČR P ř e r o v Mezikrajová komparace ekonomiky gymnázií.
Technické kreslení.
Tvarosloví – zájmena, číslovky
END 1.Přítelem 2.Druhem 3.Milencem 4.Bratrem 5.Otcem 6.Učitelem 7.Vychovatelem 8.Kuchařem 9.Elektrikářem 10.Instalatérem 11.Mechanikem 12.Návrhářem 13.Stylistou.
Přednost početních operací
DĚLENÍ ČÍSLEM 5 HLAVOLAM DOPLŇOVAČKA PROCVIČOVÁNÍ Zpracovala: Mgr. Jana Francová, výukový materiál EU-OP VK-III/2 ICT DUM 50.
Slovní úlohy řešené soustavou rovnic
Rekurze Predikát predek(X,Y). predek(X,Y) :- rodic(X,Y). predek(X,Y) :- rodic(Z,Y),predek(X,Z).
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
KONTROLNÍ PRÁCE.
TRUHLÁŘ I.ročník Výrobní zařízení Střední škola stavební Teplice
Porovnání výroby a prodejů vozidel ve světě
Markéta Lopatková Institute of Formal and Applied Linguistics, MFF UK PDT – Tectogrammatical Layer Grammatemes.
Mgr. Michal Oblouk OHEBNÉ SLOVNÍ DRUHY.
Významy morfologických kategorií v PDT 2.0 Magda Razímová Ústav formální a aplikované lingvistiky Matematicko-fyzikální fakulta Univerzita Karlova v Praze.
Explicitní popis jazyka a anotovaná data se zřetelem na češtinu GA ČR P406/10/0875 Explicitní popis jazyka a anotovaná data se zřetelem na češtinu Workshop.
Základní škola a Mateřská škola Choustník, okres Tábor
Transkript prezentace:

Gramatémy ve FGP a v PDT II Část 2 Magda Razímová, Zdeněk Žabokrtský 8. 11. 2004

Termíny, s nimiž pracujeme gramatémy atribut wordclass, atribut nodetype slovní druhy sémantické, syntaktické a „tradiční“ t-lema, m-lema, slovní tvar derivace syntaktická a lexikální 8. 11. 2004 razimova@ufal.ms.mff.cuni.cz

Slovní druhy sémantické slovní druhy syntaktické slovní druhy sémantická substantiva / adjektiva / adverbia / slovesa atribut wordclass syntaktické slovní druhy syntaktická substantiva / adjektiva / adverbia / slovesa srov. Šmilauerovo skladebné podstatné jméno… „tradiční“ slovní druhy 10 slovních druhů (substantiva / adjektiva / zájmena…) morfologický tag 8. 11. 2004 razimova@ufal.ms.mff.cuni.cz

Vnitřní struktura sémantických substantiv 8. 11. 2004 razimova@ufal.ms.mff.cuni.cz

Vnitřní struktura sémantických adjektiv 8. 11. 2004 razimova@ufal.ms.mff.cuni.cz

Vnitřní struktura sémantických adverbií 8. 11. 2004 razimova@ufal.ms.mff.cuni.cz

Lema vs. slovní tvar t-lema m-lema / lema slovní tvar / forma reprezentant slova v tektogramatickém stromě tektogramatické lema / trlemma př. matka, &PersPron; m-lema / lema produkt z morfologického taggeru, reprezentant slova v analytickém stromě morfologické lema / ?mrlemma př. matčin, já slovní tvar / forma př. matčině, mně 8. 11. 2004 razimova@ufal.ms.mff.cuni.cz

Syntaktická a lexikální derivace syntaktická derivace změna slovního druhu na základě nové syntaktické funkce (společné sémantické jádro) lexikální derivace mění se sémantika slova deriváty reprezentovány t-lematem výchozího slova Kuryłowicz, J. (1936). Dérivation lexicale et dérivation syntaxique Bulletin de la Société de liguistique de Paris, 37, s. 79–92. Český překlad in: Principy strukturní syntaxe I. Praha, Univerzita Karlova, s. 87–94. 8. 11. 2004 razimova@ufal.ms.mff.cuni.cz

Typy syntaktické derivace, které budou zachyceny v PDT2.0 posesivní adjektiva jako deriváty substantiv př. matčin  matka, Pavlův  Pavel posesivní zájmena jako deriváty zájmen osobních př. můj  &PersPron;, čí  kdo deadjektivní adverbia jako deriváty adjektiv př. hezky  hezký m-lema vyplývá z kombinace t-lematu a funktoru 8. 11. 2004 razimova@ufal.ms.mff.cuni.cz

Syntaktická derivace a lema příklad: t-lema: matka m-lema: matčin slovní tvar: matčině… 8. 11. 2004 razimova@ufal.ms.mff.cuni.cz

Typy syntaktické derivace, které v PDT 2.0 zachyceny nebudou deadverbiální adjektiva, př. dnešní  dnes deadjektivní substantiva typ mladost  mladý – typ naivita  naivní deverbativní substantiva typ vyrábění  vyrábět, setí  sít typ výroba  vyrábět, setba  sít deverbativní adjektiva typ vyrábějící  vyrábět – typ vyrobený  vyrábět 8. 11. 2004 razimova@ufal.ms.mff.cuni.cz

Typy lexikální derivace, které budou zachyceny v PDT2.0 (i) pronominální adverbia se směrovým významem jako deriváty adverbií s významem místním m-lema vyplývá z kombinace t-lematu a funktoru př. kudy  kde, tudy  tady pronominální adverbia s různými časovými významy jako deriváty adverbií s významem „kdy“ př. dokdy  kdy, odteď  teď 8. 11. 2004 razimova@ufal.ms.mff.cuni.cz

Typy lexikální derivace, které budou zachyceny v PDT2.0 (ii) řadové, druhové, souborové, dílové číslovky jako deriváty číslovek základních zachyceno gramatémem numertype př. třetí / troje / trojí / třetina  tři neurčitá, tázací, záporná a totalizační zájmena, pronominální číslovky a adverbia jako deriváty zájmen, číslovek a adverbií vztažných zachyceno gramatémem indeftype př. někdo / nikdo / kdokoli  kdo 8. 11. 2004 razimova@ufal.ms.mff.cuni.cz

Lexikální derivace a lema příklad: t-lema: kdo m-lema: někdo slovní tvar: někomu… 8. 11. 2004 razimova@ufal.ms.mff.cuni.cz

Atributy nodetype a wordclass atribut nodetype každý uzel ve stromě 8 typů uzlů – 8 hodnot atribut wordclass pouze u komplexního uzlu (nodetype=“complex“) přináležitost komplexního uzlu k některému ze 4 sémantických slovních druhů (19 podskupin: SemN – 6, SemAdj – 6, SemAdv – 6, SemV) 19 hodnot 8. 11. 2004 razimova@ufal.ms.mff.cuni.cz

Gramatémy sentmod number, gender, person, politeness (SemN) numertype (SemN, SemAdj) indeftype, negation (SemN, SemAdj, SemAdv) degcmp (SemAdj, SemAdv) verbmod, deontmod, dispmod, aspect, tense, resultative, iterativeness (SemV) 8. 11. 2004 razimova@ufal.ms.mff.cuni.cz

Hodnoty gramatémů vlastní speciální: nr = nelze vyloučit ani jednu z vlastních hodnot navíc u všech gramatémů př. v gramatému čísla u substantiva ve větě Vypral si kalhoty nil = není relevantní ani jedna z vlastních hodnot navíc u slovesných gramatémů př. v gramatému času u uzlu reprezentujícího imperativ inher = hodnota gramatému vyplývá (dědí se) z antecedentu uzlu u reflexiv (t-lema &PersPron;) a relativ (kdo apod.) 8. 11. 2004 razimova@ufal.ms.mff.cuni.cz

Gramatém sentmod jako jediný z gramatémů přidělován uzlu na základě jeho pozice ve stromě (uzel pod kořenem, řídící uzel přímé řeči), nikoli podle hodnoty atributu wordclass hodnoty enunc: Petr tam nepřišel. Škola. excl: Vyhráli jsme! Auto! desid: Ať se vám daří! Hodně štěstí! imper: Přijďte včas! Pozor! inter: Kdy dnes přijdete? Škola? 8. 11. 2004 razimova@ufal.ms.mff.cuni.cz

Gramatém number hodnoty: sg, pl u všech sémantických substantiv zpravidla odpovídá číslu morfologickému (i u hromadných, látkových, „párových“) ke korespondenci nedochází: u plurálií tantum (př. jedny kalhoty.sg, dvoje kalhoty.pl) u osobních zájmen v případech vykání (sg: vy jste přišel) v případech jako Verše, které kdekdo.pl známe… 8. 11. 2004 razimova@ufal.ms.mff.cuni.cz

Gramatém gender u všech sémantických substantiv hodnota koresponduje s rodem morfologickým hodnoty anim: soused, pes, (přišli) tři inan: hrad, nápad, tisíc fem: sousedka, děti, dveře, miliarda neut: dítě, děvče, kolo, ono, sto, co 8. 11. 2004 razimova@ufal.ms.mff.cuni.cz

Gramatém person u uzlů wordclass =“SemN.pron.def.pers“ (t-lema &PersPron;) nebo wordclass=“SemN.pron.indef“ hodnoty 1: Já tam nepůjdu, náš návrh; Verše, které kdekdo známe… 2: Vy už jste se přihlásili, Vy už jste se přihlásil; Zachraň se, kdo můžeš… jinak 3: On sem nepřijde, Jeho názor; Kdo přišel? 8. 11. 2004 razimova@ufal.ms.mff.cuni.cz

8. 11. 2004 razimova@ufal.ms.mff.cuni.cz

Gramatém politeness u uzlů wordclass=“SemN.pron.def.pers“ jediné t-lema &PersPron; hodnoty: polite: v případech vykání př. Vy jste to ještě nezaplatil? Jste zván vy i s vaším synem… jinak: basic př. Vy jste prohráli?, také Já tam nepůjdu… ?polite / basic př. Vy.nr tam nepůjdete? 8. 11. 2004 razimova@ufal.ms.mff.cuni.cz

8. 11. 2004 razimova@ufal.ms.mff.cuni.cz

Gramatém numertype číslovky souborové, druhové, řadové a dílové jako lexikální deriváty číslovek základních zachycuje sémantický rys, jímž se derivát liší od výchozí číslovky (?derivém) hodnoty: basic: uzel reprezentuje číslovku základní set: číslovku souborovou (př. troje, stery, kolikery) kind: číslovku druhovou (př. trojí, sterý, kolikerý) ord: číslovku řadovou (př. třetí, stý, kolikátý) frac: číslovku dílovou (př. třetina, setina) 8. 11. 2004 razimova@ufal.ms.mff.cuni.cz

8. 11. 2004 razimova@ufal.ms.mff.cuni.cz

Gramatém indeftype (i) zájmena / zájmenné číslovky / zájmenná adverbia neurčitá, tázací, záporná a totalizační jako lexikální deriváty zájmen / číslovek / adverbií vztažných zachycuje sémantický rys, jímž se derivát liší od výchozího slova (?derivém) hodnoty: relat, indef1 až indef6, inter, negat, total1, total2 8. 11. 2004 razimova@ufal.ms.mff.cuni.cz

8. 11. 2004 razimova@ufal.ms.mff.cuni.cz

Gramatém indeftype (ii) 8. 11. 2004 razimova@ufal.ms.mff.cuni.cz

Gramatémy numertype a indeftype t-lema kolik 8. 11. 2004 razimova@ufal.ms.mff.cuni.cz

Gramatém negation u substantiv: jen u slov na -ní / -tí, -ost u všech adjektiv u negovatelných adverbií hodnoty neg1: nebytí > bytí.neg1, nedodržování (podmínek), nedokonalost; nepěkný; nepříliš, nedaleko neg0: bytí, dodržování dokonalost; pěkný, nekalý; příliš, daleko (u sloves: negace jako samostatný uzel, funktor RHEM) 8. 11. 2004 razimova@ufal.ms.mff.cuni.cz

8. 11. 2004 razimova@ufal.ms.mff.cuni.cz

Gramatém degcmp hodnoty: pos, comp, sup, acomp u pojmenovacích sémantických adjektiv (vedle adjektiv také deadjektivní adverbia) nerozlišena na stupňovatelná / nestupňovatelná (?čokoládový: nejčokoládovější čokoláda)  pos: všechny nestupňované tvary acomp: př. starší člověk, vyšší odborná škola u stupňovatelných pojmenovacích sémantických adverbií (jen „původní“ adverbia) př. později, nejblíž vs. nestupňovatelná dnes, příliš 8. 11. 2004 razimova@ufal.ms.mff.cuni.cz

8. 11. 2004 razimova@ufal.ms.mff.cuni.cz

Gramatém verbmod u uzlů reprezentujících slovesný predikát – hodnoty: ind: Přišli jsme na schůzi včas. imp: Přijďte tam včas! cdn: Byli bychom tam přišli včas, kdyby… jinak (infinitiv, přechodníky): nil př. Každý má povinnost poskytnout člověku první pomoc, Hlasitě naříkajíc, odcházela… 8. 11. 2004 razimova@ufal.ms.mff.cuni.cz

Gramatém deontmod u všech uzlů reprezentujících slovesný tvar hodnoty: deb: muset – hrt: mít (uloženo) vol: chtít, hodlat – poss: moct, dá se perm: smět – fac: dovést, umět decl bez modálního slovesa u neskrytého modálního slovesa u nejmenovaných sloves s modálním významem (lze, dokázat…) 8. 11. 2004 razimova@ufal.ms.mff.cuni.cz

Gramatém dispmod u uzlů reprezentujících neimperativní predikát – hodnoty: disp1:  vztah / postoj agentu k ději  konstrukce: zvratné pasivum + dativní agens + MANN  př. Tato studie se studentům.ACT čte dobře.MANN, Spalo se nám.ACT tu dobře.MANN, popř. Nám.ACT se tu spalo! disp0: ve všech ostatních typech vět jinak (imperativ, infinitiv, přechodníky): nil 8. 11. 2004 razimova@ufal.ms.mff.cuni.cz

Gramatém aspect u všech uzlů reprezentujících slovesný tvar hodnoty: proc: důraz na průběh děje (brát, na/kupovat) cpl: důraz na ucelenost děje (vzít, na/koupit) tzv. obouvidová slovesa: užita jako nedokonavá, nebo dokonavá proc: Operace byla blokována až do konce 80. let. cpl: K 31. 1. registroval úřad 75 tisíc nezaměstnaných. 8. 11. 2004 razimova@ufal.ms.mff.cuni.cz

Gramatém tense u uzlů reprezentujících neimperativní slovesný predikát nebo přechodník – hodnoty: sim („současnost s okamžikem promluvy / s jiným dějem“) pouze u nedokonavých sloves př. Rád spí, Rád by spal, Hlasitě naříkajíc, odcházela… ant („předčasnost k okamžiku promluvy / k jinému ději“) př. Spal, Probudil se, Byl by spal, ale…Byvši spokojena, odešla… post („následnost k okamžiku promluvy / k jinému ději“) př. Bude spát, probudí se a půjde tam… jinak (imperativ, infinitiv): nil 8. 11. 2004 razimova@ufal.ms.mff.cuni.cz

Gramatém resultative u všech uzlů reprezentujících slovesný tvar hodnoty: res1: tzv. výsledný stav (být / mít + trpné příčestí) př. Je uklizeno a (je) uvařeno, Je uklizeno a má uvařeno, Přál si mít uklizeno, Maje uklizeno… jinak res0: př. Uklidil a uvařil 8. 11. 2004 razimova@ufal.ms.mff.cuni.cz

Gramatém iterativeness u všech uzlů reprezentujících slovesný tvar hodnoty: it1: děj opakovaný / násobený jen iterativnost vyjádřená slovesným sufixem -ívat/-ávat, -ívávat/-ávávat př. bývat / bývávat > být.it1 jinak it0: i při lexikálně vyjádřené iterativnosti, př. Každé pondělí chodí plavat 8. 11. 2004 razimova@ufal.ms.mff.cuni.cz